1.205 visninger
|
Oprettet:
Wolle (Holstebro) AKA Tigerdyret
Tilmeldt:
4. maj 2006 Følger: 18 Følgere: 19 MC-er: 8 Emner: 20 Svar: 160
Tilmeldt:
4. maj 2006 Følger: 18 Følgere: 19 MC-er: 8 Emner: 20 Svar: 160
Affjedring for {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Min forende hopper meget ved kraftig nedbremsening 170 til 50 km/t..... føles som den bremser med ABS og det har den ikke... Er det min returdæmpning som er for hård eller??
Mærker det ikke ved indbremsninger til de andre sving??
God råd modtages.. Det er min banecykel, R1 06
mar 2008
Følger: 20 Følgere: 19 MC-er: 3 Emner: 46 Svar: 508
jun 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 8 Emner: 28 Svar: 80
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
En god tommelfingerregel for justering af returdæmpningen er at den som udgangspunkt skal justeres "20% mindre end kompressionen".
Så hvis din kompression passer fint, så forgaflen næsten bunder ud ved maksimal nedbremsning, så bør du mindske din returdæmpning lidt.
Det er dog ikke altid man kan sammenholde antallet af "klik" da ventilerne er forskellige.
Det kan også være at dit forhjul ikke er afbalanceret?
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 19 MC-er: 8 Emner: 20 Svar: 160
Forgaffelen er peppet med k-Tech... har undersøgt at den står ens i begge sider...
Jeg havde godt nok hørt, at det skulle være min returdæmpning den var gal med... Jeg må have en, som har noget mere forstand på affjedring til at se på det.... Hvorfor skal det med affjedring være så svært... GRRR
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
Jeg ville i første omgang lige checke at hjulet var i balancen, det er forholdsvis let at gøre ved at lade den snurre frit på en aksel og se om den standser med samme punkt nedad hver gang, for at se om det er ubalance der gør det.
Det med affjedring kan godt være lidt vanskeligt at finde ud af, men der er også utrolig mange forskellige meninger om hvordan det skal gøres, og det gøre det absolut ikke nemmere at forstå!!
Men det hjælper altid på forståelsen hvis man har et problem som dit, og man så rent faktisk får det løst ved at klikke lidt på affjedringen.
Så længe man bare altid noterer ned hvilken indstilling man startede med og så sørger for kun at ændre på en parameter af gangen, så går det ikke helt galt,,,og det går ikke i stykker af det!...så det er bare at gå i krig
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 19 MC-er: 8 Emner: 20 Svar: 160
http://www.sportrider.com/suspension_settings/suspension/146_suggested_suspension_settings/index.html
og noteret mig alle indstillinger... netop for at jeg ikke skulle skrue mig ihjel... og ende på bar bund..
Jeg vil lige kontrollere det med balance i hjulet, men det er ikke min fornemmelse, da hjulet ikke drejer rundt, når jeg løfter den op for at få dækvarmer på...
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
Mht hjulbalancen skal du være sikker på at hjulet kører HELT frit rundt for at du kan checek blancen, så du skal som minimum afmontere dine kalibre og være sikker på, at hjulet ruller frit.
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 19 MC-er: 8 Emner: 20 Svar: 160
feb 2008
Følger: 5 Følgere: 2 MC-er: 1 Svar: 2
180 og ned til 140 meget ubehageligt at køre med.Tro mig jeg prøvede
alt , hjul afvejet , andre hjul ,andre skiver, andet olie ? justering af forgaffel, intet hjalp ?nu har jeg sat de originale fjedre i igen og nu kører den som en drøm igen. Så de fjedre er simpelthen for hårde til den sejv om de er købt til modellen ?Måske der kunne være samme problemmde din cykel ?
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 19 MC-er: 8 Emner: 20 Svar: 160
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
Sig endelig til hvis du har brug for yderligere hjælp til opsætningen, så skal jeg nok forsøge at komme med gode råd
Det er jo en perle sådan en 1'er og sådan ska' den ikke opføre sig
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
hvis stripsen er trykket helt i bund, så prøv at stramme fjedrene, eller mere kompressions dæmpning, hvis de 2 ting virker fornuftige, så prøv med lidt mere olie, der skal ikke meget til, måske ca. 10-20 ml.
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 19 MC-er: 8 Emner: 20 Svar: 160
Det med stripsen lyder også som en måde man kunne prøve...
Jeg overvejer dog kraftigt at få hyper-pro indmad og få dem sat op ved en kyndig for at afslutte mine bekymringer om nedbremsning eller mangel på samme...
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
Dog hjælper stripsen dig ikke så meget omkring indstillingen af returdæmpning.
Det er ikke sikkert at forgaflen fejler noget "andet" end at den ikke er korrekt justeret. Hvis kompressionsventilen (den i bunden) er rød, så er det højst sansynlig en K-tech ventil der sidder i?
Synes ikke du skal give op så let, men få lidt hjælp til at få lidt mere fornemmelse for hvad forgaflen gør.
Vil gerne kigge på den hvis du kommer forbi Kolding.
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
1) Første step er et få tilpasset "hænget" på forgaflen, så det passer til din vægt. Hænget er primært bestemt af dine fjedre og fjederforspændingen.
- Få en makker eller to til at hjælpe dig.
- Løft cyklen i forende, så forhjulet lige nøjagtig slipper jorden og tag et mål fra bunden af forgaflen og op til underkant af yderbenet.
- Derefter sætter du dig op på cyklen i "korrekt kørestilling" og får en makker til at holde balancen, mens den anden makker foretager et mål samme sted som før.
- Du trækker nu de 2 tal fra hinanden og har nu det man kalder "driver sag" eller kører hæng.
- Et godt udgangspunkt her er 30-35mm. Hvis dit tal er meget mindre, bør du mindske fjederforspændingen og hvis tallet er meget større bør du øge fjederforspændingen.
- Gentag målingen indtil du ligger tæt på de 30-35mm.
2) Step 2 er indsitlling af kompressionen, så du sikrer at du bbruger hele forgaflens vandring, men uden at den bunder ud under hård opbremsning.
- Sæt en strips på gaffelbenet og foretag et par hårde opbremsninger og check hvor meget stripsen har flyttet sig nedad. Ved en maksimal opbremsning bør stripsen være omkring 10mm fra bunden af.
- Kompressionen øges/mindskes på den ventil der sidder i bunden af din forgaffel. (Juster ikke mere end 2-3 klik ad gangen)
3) Returdæmpningen er lidt sværere at indsitlle inden man kører på banen, men som udgangspunkt skal returdæmpningen være mindre (~20%) end kompressionen, så man sikrer sig at forgaflen ikke pakker sammen under hård belastning.
- Det betyder at forgaflen skal rejse sig en lille smule hurtigere end den trykkes sammen.
- Det bedste er at få en makker til at trykke på forgaflen mens du sidder lidt på afstand og kigger på forgaflens vandring.
Returdæmpningen indstilles på ventilen i toppen af gaffelbenet.
Ved udemærket godt at det ikke er en ret detaljeret guide, men den er god til at ramme et godt udgangspunkt for de fleste..
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 19 MC-er: 8 Emner: 20 Svar: 160
Det er rigtig fedt det her... at få nogle ord og værdier for opsætning.
Vi går jo og taler meget om opsætning/affjedring/styrdæmpning på vores banecykler..... og de fleste hælder til at købe det bedste der kan fåes for penge, men får det aldrig indstillet, fordi vi ikke ved nok om det... Har læst at 80% af alle Mc kører med standart opsætning/ eller aldrig har justeret det.... tankevækkende
Der er ikke andet end at ørelærerne må en tur på køretekniskanlæg også må vi hjælpes ad... og få den affjedring til at virke...
Endnu en gang tak Anders...
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
Affjedring for