{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.211 visninger | Oprettet:

Affjedring for {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Min forende hopper meget ved kraftig nedbremsening 170 til 50 km/t..... føles som den bremser med ABS og det har den ikke... Er det min returdæmpning som er for hård eller??
Mærker det ikke ved indbremsninger til de andre sving??
God råd modtages.. Det er min banecykel, R1 06


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Affjedring for
  • #1   20. apr 2010 kan det ikke også være dine skiver der er skæve eller har du lige fået nye klodser på?

  • #2   20. apr 2010 Hvornår har du sidst skiftet bremsevæske?

  • #3   20. apr 2010 Det kan godt være din returdæmpning som er for kraftig, så forgaflen "pakker" sammen.
    En god tommelfingerregel for justering af returdæmpningen er at den som udgangspunkt skal justeres "20% mindre end kompressionen".
    Så hvis din kompression passer fint, så forgaflen næsten bunder ud ved maksimal nedbremsning, så bør du mindske din returdæmpning lidt.
    Det er dog ikke altid man kan sammenholde antallet af "klik" da ventilerne er forskellige.

    Det kan også være at dit forhjul ikke er afbalanceret?


  • #4   20. apr 2010 Med afblancering mener jeg den statiske afbalancering, altså om hjulet er tungere/lettere nogle steder.

  • #5   20. apr 2010 Der ingen rystelse i styret, så det med skiverne tror jeg ikke på... Bremsevæske er lige skiftet...
    Forgaffelen er peppet med k-Tech... har undersøgt at den står ens i begge sider...

    Jeg havde godt nok hørt, at det skulle være min returdæmpning den var gal med... Jeg må have en, som har noget mere forstand på affjedring til at se på det.... Hvorfor skal det med affjedring være så svært... GRRR


  • #6   20. apr 2010 Tror nu heller ikke det har noget med dine skiver eller væske at gøre.

    Jeg ville i første omgang lige checke at hjulet var i balancen, det er forholdsvis let at gøre ved at lade den snurre frit på en aksel og se om den standser med samme punkt nedad hver gang, for at se om det er ubalance der gør det.

    Det med affjedring kan godt være lidt vanskeligt at finde ud af, men der er også utrolig mange forskellige meninger om hvordan det skal gøres, og det gøre det absolut ikke nemmere at forstå!!
    Men det hjælper altid på forståelsen hvis man har et problem som dit, og man så rent faktisk får det løst ved at klikke lidt på affjedringen. smiley

    Så længe man bare altid noterer ned hvilken indstilling man startede med og så sørger for kun at ændre på en parameter af gangen, så går det ikke helt galt,,,og det går ikke i stykker af det!...så det er bare at gå i krig smiley


  • #7   20. apr 2010 Jeg har opsat cyklen efter denne hjemmeside:
    http://www.sportrider.com/suspension_settings/suspension/146_suggested_suspension_settings/index.html
    og noteret mig alle indstillinger... netop for at jeg ikke skulle skrue mig ihjel... og ende på bar bund..

    Jeg vil lige kontrollere det med balance i hjulet, men det er ikke min fornemmelse, da hjulet ikke drejer rundt, når jeg løfter den op for at få dækvarmer på...


  • #8   20. apr 2010 Det er sikkert et meget godt udgangspunkt, men husk at den tager udgangspunkt i standard affjedringen og hvis din er med K-Tech indmad, så bør den justeres anderledes.

    Mht hjulbalancen skal du være sikker på at hjulet kører HELT frit rundt for at du kan checek blancen, så du skal som minimum afmontere dine kalibre og være sikker på, at hjulet ruller frit.


  • #9   20. apr 2010 Tak Anders... for de gode inputs... det vil jeg arbejde videre med:o)

  • #10   20. apr 2010 Hey med dig. Jeg har lige været ude for det samme problem med min zx9Rårg.2000? Efter jeg havde fået öhlins forfjedre monteret så hoppede den mellem 140og 180. Og når jeg bremsede ned gjorde den præcis som du beskriver at det føles som om der er abs på? mellem
    180 og ned til 140 meget ubehageligt at køre med.Tro mig jeg prøvede
    alt , hjul afvejet , andre hjul ,andre skiver, andet olie ? justering af forgaffel, intet hjalp ?nu har jeg sat de originale fjedre i igen og nu kører den som en drøm igen. Så de fjedre er simpelthen for hårde til den sejv om de er købt til modellen ?Måske der kunne være samme problemmde din cykel ?


  • #11   20. apr 2010 Det er første gang, at jeg prøver at kører med anden forgaffel end dem som har siddet på org... håber ikke, at det ikke kan justeres væk ellers er det nogle dyre lærepenge... men det er noget ubehagligt at nå enden af langsiden og ikke kan bremse ordentligt... Jeg løste det ved ned gearing og toppen af farten...Før svinget...:o)

  • #12   20. apr 2010 Det var så lidt.
    Sig endelig til hvis du har brug for yderligere hjælp til opsætningen, så skal jeg nok forsøge at komme med gode råd smiley

    Det er jo en perle sådan en 1'er og sådan ska' den ikke opføre sig smiley


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #13   20. apr 2010 Prøv at sætte en strips på gaffelbenet, den skal efter en hård opbremsning mangle ca 1 cm. i at være helt i bund, hvis den IKKE er det, kan det være 3 ting : for høj oliestand, for meget kompressions dæmpning, eller for stramme fjedre.
    hvis stripsen er trykket helt i bund, så prøv at stramme fjedrene, eller mere kompressions dæmpning, hvis de 2 ting virker fornuftige, så prøv med lidt mere olie, der skal ikke meget til, måske ca. 10-20 ml.


  • #14   21. apr 2010 Har godt nok spekuleret meget på den forgaffel... teknisk set ved jeg af gode grunde ikke hvad der er i den... Men sælger virkede meget troværdi...
    Det med stripsen lyder også som en måde man kunne prøve...
    Jeg overvejer dog kraftigt at få hyper-pro indmad og få dem sat op ved en kyndig for at afslutte mine bekymringer om nedbremsning eller mangel på samme...


  • #15   21. apr 2010 Fanta H har helt ret i at en strips er "uundværlig" til at vide hvor meget man bruger affjedringens vandring og til hjælp ved korrekt indstilling af kompression/oliestand.
    Dog hjælper stripsen dig ikke så meget omkring indstillingen af returdæmpning.

    Det er ikke sikkert at forgaflen fejler noget "andet" end at den ikke er korrekt justeret. Hvis kompressionsventilen (den i bunden) er rød, så er det højst sansynlig en K-tech ventil der sidder i?

    Synes ikke du skal give op så let, men få lidt hjælp til at få lidt mere fornemmelse for hvad forgaflen gør.
    Vil gerne kigge på den hvis du kommer forbi Kolding.


  • #16   21. apr 2010 Her er mit forslag til hvordan forgaflen skal justeres fra bunden af:

    1) Første step er et få tilpasset "hænget" på forgaflen, så det passer til din vægt. Hænget er primært bestemt af dine fjedre og fjederforspændingen.
    - Få en makker eller to til at hjælpe dig.
    - Løft cyklen i forende, så forhjulet lige nøjagtig slipper jorden og tag et mål fra bunden af forgaflen og op til underkant af yderbenet.
    - Derefter sætter du dig op på cyklen i "korrekt kørestilling" og får en makker til at holde balancen, mens den anden makker foretager et mål samme sted som før.
    - Du trækker nu de 2 tal fra hinanden og har nu det man kalder "driver sag" eller kører hæng.
    - Et godt udgangspunkt her er 30-35mm. Hvis dit tal er meget mindre, bør du mindske fjederforspændingen og hvis tallet er meget større bør du øge fjederforspændingen.
    - Gentag målingen indtil du ligger tæt på de 30-35mm.

    2) Step 2 er indsitlling af kompressionen, så du sikrer at du bbruger hele forgaflens vandring, men uden at den bunder ud under hård opbremsning.
    - Sæt en strips på gaffelbenet og foretag et par hårde opbremsninger og check hvor meget stripsen har flyttet sig nedad. Ved en maksimal opbremsning bør stripsen være omkring 10mm fra bunden af.
    - Kompressionen øges/mindskes på den ventil der sidder i bunden af din forgaffel. (Juster ikke mere end 2-3 klik ad gangen)

    3) Returdæmpningen er lidt sværere at indsitlle inden man kører på banen, men som udgangspunkt skal returdæmpningen være mindre (~20%) end kompressionen, så man sikrer sig at forgaflen ikke pakker sammen under hård belastning.
    - Det betyder at forgaflen skal rejse sig en lille smule hurtigere end den trykkes sammen.
    - Det bedste er at få en makker til at trykke på forgaflen mens du sidder lidt på afstand og kigger på forgaflens vandring.
    Returdæmpningen indstilles på ventilen i toppen af gaffelbenet.

    Ved udemærket godt at det ikke er en ret detaljeret guide, men den er god til at ramme et godt udgangspunkt for de fleste..


  • #17   21. apr 2010 Hej Anders
    Det er rigtig fedt det her... at få nogle ord og værdier for opsætning.
    Vi går jo og taler meget om opsætning/affjedring/styrdæmpning på vores banecykler..... og de fleste hælder til at købe det bedste der kan fåes for penge, men får det aldrig indstillet, fordi vi ikke ved nok om det... Har læst at 80% af alle Mc kører med standart opsætning/ eller aldrig har justeret det.... tankevækkende
    Der er ikke andet end at ørelærerne må en tur på køretekniskanlæg også må vi hjælpes ad... og få den affjedring til at virke...
    Endnu en gang tak Anders...


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #18   21. apr 2010 Det hele handler om at kunne se og føle hvordan dæmpningen virker, det er noget man lærer med tiden, hvis altså man selv roder med det og ikke får andre til det, prøv at løsne returen helt (øverst lille skrue) prøv så at trykke gaflen hårdt ned med forbremsen trukket, læg mærke til at den nu nærmest springer ud, prøv så at skrue dem helt i bund (ikke hårdt) tryk igen som før, læg mærke til at den nu næsten ikke vil op igen, så skal den så stå et sted der imellem, så lær du det med tiden.

Kommentér på:
Affjedring for

Annonce