4.213 visninger
|
Oprettet:
Bundprop / olie {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Min r6 fra 2002 taber olie, drypvis. Derfor har jeg købt noget 15W40 olie til den (Castrol 15W/40 High Mileage) den har kørt godt 32.000 vil jeg tro, og har købt en tykkere olie fordi at det nemlig ikke burde flyde ud ligeså hurtigt.
Hvordan kan jeg reperere denne bundprop ?
jeg skal vel have en ny pakning til skruen, eller skal gevinden i tanken udbores ? (pris og sted)
feb 2006
Følger: 22 Følgere: 41 MC-er: 4 Annoncer: 2 Emner: 400 Svar: 2.377
jun 2008
Følger: 18 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 70 Svar: 285
jun 2008
Følger: 18 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 70 Svar: 285
mon den vil lukke tæt så ?
(altså bruge siliconen som pakning istedet for gummiring) ..
feb 2006
Følger: 22 Følgere: 41 MC-er: 4 Annoncer: 2 Emner: 400 Svar: 2.377
jun 2008
Følger: 18 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 70 Svar: 285
jun 2008
Følger: 18 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 70 Svar: 285
nu har jeg tømt ciklen for olie og det fossede selvfølgelig ud, når man skruer bundproppen i så bliver den skruet over gevind..
det lykkedes mig ikke at finde nogen gummiring, eller form for paknin mellem skruen og gevinden ;s .. ?
tror i at det er gevindet i bundkarret der har mistet sin "gevind" ? i så fald skal gevindet i bundkarret vel borres ud ..
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 22 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 105
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 799
Hent desuden en værsteds-manual så du kan se hvor meget ting skal spændes med i fremtiden. Jysk moment duer simpelthen ikke
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.777
maj 2006
Følger: 113 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.092
jun 2008
Følger: 18 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 70 Svar: 285
(siger jeg selvføligelig i al uvidenhed) - så venligst ikke svin mig til hvis jeg tager fejl hehe
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 799
Din kobling vil glide med den olie. I værste fald kan du ødelægge belægningerne.
Hvis du ikke ved noget omkring olie skal du ALTID kigge i din manual inden du selv får ideer... Din MC er med vådkobling hvilket vil sige den er i olien. I mange bilolier (tør-kobling) er der tilsat diverse friktions nedsættende addiktiver hvilket selvfølgelig får din kobling til at glide!
Som udgangspunkt: Kig i manual, eller tag en olie hvor der står: JASO MA. Det er til vådkobling. JASO MB er til tørkobling
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 799
...make no mistake. Olie, næsten ligegyldigt hvor tyk den er skal nok finde sin vej ud hvis der er en utæthed.
Så skift både dit oliefilter og tap den castrol du har på nu af og kig i manual og vælg den rigtige olie.
jun 2008
Følger: 18 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 70 Svar: 285
okay, tak for et meget konstruktivt svar!
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 271
En 15W40 olie er tykkere end en 10W40 ved alle temperaturer også varm.
Dog har du ret i at det er en forket olie til en MC. Hvis olien drypper ud af motoren er det i hvert fald også en forkert løsning blot at fylde tykkere olie på.
Det eneste du får ud af det er en dårligere smørring.
jun 2008
Følger: 18 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 70 Svar: 285
jeg får min forhandler til at bore et nyt gevind i for 200-300kr, sagde han at det kunne gøres for
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 799
Mener ikke du har ret i at den er tykkere ved alle temps.
15W/40 vil være mere "tyktflydende" ved -20 grader end en 10W/40. Hvis begge er f.eks delsyntetisk. Men den vil stort set være det samme når den bliver varm. Det kommer så igen an på hvor i motoren det er.
I bundkaret hvor der ikke er så varm som i topstykket vil 10W/40 være lidt tyndere end 15W/40, men i toppen hvor graderne er meget større vil 10W/40 være tykkere end 15W/40. Altså er 15W/40 er lidt skidt olie til en racermaskine.
Så til dels har du ret, men det er marginalt lidt vi snakker. Dette er hvad jeg har forstået ved viskositet.
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 799
Jo tykkere olien er hvor der er rigtig varmt, jo bedre. Dvs. at til almindelig kørsel på f.eks en R6 vil en 10w/40 være fint. Kører du altid frisk og piner den lidt/eller banekørsel vil en 10w/50 være endnu bedre egnet da tykkere olie mindsker chancen for at metallerne får kontakt med hinanden. Men tykkere olie bevirker så også mindre effekt, langsommere gasrespons osv. Så en gylden mellemvej.
20/60 er måske for tykt til race, 10/40 måske for tyndt, 10/50 er midt imellem. Alt efter hvad man bruger sin cykel til.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
en 15w/40 olie tykkere når den er kold, men tyndere når den er varm end en 10W/50 olie.
Hokus pokus der er sgu noget spøjs noget det kemi.
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 799
Det er rigtigt. Men kig hvad lars O skriver: "En 15W40 olie er tykkere end en 10W40 ved alle temperaturer også varm"
Nu er det ikke helt så enkelt som du skriver, for der er også forskel på hvor tyktflydende de er under f.eks 60 grader og 140 grader. Det er nødvendigvis ikke det samme fordi de begge ender på 40. Kommer også an på olien, additiver osv. Så lidt hokus pokus er der skam i det
Bundprop / olie