Lader, ensretter eller batteri? {{forumTopicSubject}}
Hej folkens.
Jeg har en Yamaha SR250 som jeg er rigtigt glad for. Desværre begyndte den for nogle måneder siden ikke rigtigt at ville starte hver gang, jeg måtte altså skubbe igang, det var som om det ikke havde strøm nok, men det var meget svingede, men det passede ikke rigtigt sammen med korte og lange ture.
Nu er det blevet så slemt at den næsten ikke er til at skubbe igang, og jeg skal køre en del før at den overhovedet kan få lys i min "neutral" lampe. Jeg har læst en del indlæg herinde omkring elsretter og lader og sådan, men ikke fundet noget svar. Jeg har målt lidt med et voltmeter, det gjorde jeg på batteriets poler, håber det var rigtigt?
Når den var stoppet viste den 10,17V uden og 5-5,5v med lys.
Når den står i tomgang med lys siger den 8,75V.
og den falder når jeg går op i omdrejninger, ved 3500rpm måler den 7,5V.
Og så går den forresten op i omdrejninger, når man i tomgang, tænder ekstra lys, bremselys/langtlys?
Håber der er nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal have skiftet ud, eller hvordan jeg ellers kan måle mig frem til det?
takker.
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.509
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 6
Mange tak Per
maj 2008
Hvis du ikke får de målinger, skal du måle på statoren (den på motoren), da man ikke kan måle en ensretter igennem.
Sæt apperatet på ohm eller stel, og mål med motoren slukket, først om der er et af benene der har stel. Det må der ikke være. Derefter måler du mellem benene, der skal være ca. 1-2 ohm. Nogle gange mere eller mindre, men der må ikke være kortslutning eller mange ohm.
Test ok... videre
Med motor startet måler du på statoren i VAC altså vekselstrøm. Spændingen skal stige med omdrejningerne. Den starter måske ved 20 vdc i tomgang og går til 50-60vdc med omdrejninger,- OK, så skift ensretter.
Ikke ok, skift stator.
Per
maj 2008
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 6
Lader, ensretter eller batteri?