{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.717 visninger | Oprettet:

Lader, ensretter eller batteri? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.
Jeg har en Yamaha SR250 som jeg er rigtigt glad for. Desværre begyndte den for nogle måneder siden ikke rigtigt at ville starte hver gang, jeg måtte altså skubbe igang, det var som om det ikke havde strøm nok, men det var meget svingede, men det passede ikke rigtigt sammen med korte og lange ture.
Nu er det blevet så slemt at den næsten ikke er til at skubbe igang, og jeg skal køre en del før at den overhovedet kan få lys i min "neutral" lampe. Jeg har læst en del indlæg herinde omkring elsretter og lader og sådan, men ikke fundet noget svar. Jeg har målt lidt med et voltmeter, det gjorde jeg på batteriets poler, håber det var rigtigt?

Når den var stoppet viste den 10,17V uden og 5-5,5v med lys.
Når den står i tomgang med lys siger den 8,75V.
og den falder når jeg går op i omdrejninger, ved 3500rpm måler den 7,5V.
Og så går den forresten op i omdrejninger, når man i tomgang, tænder ekstra lys, bremselys/langtlys?

Håber der er nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal have skiftet ud, eller hvordan jeg ellers kan måle mig frem til det?

takker.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lader, ensretter eller batteri?
  • #1   7. aug 2009 Batteriet er ødelagt, det ville jeg starte med. Med den lille spændning med lys, skal du ikke begynde at lade på det. Køb et nyt, og lav de samme målinger igen. Det er umuligt at fejlfinde uden et batteri, man VED er godt.

  • #2   7. aug 2009 Ok. Køber et med det samme. Så laver jeg nye målinger imorgen. Var det ellers korrekt at måle på batteriet? Eller skal det være på ensretteren?

    Mange tak Per


  • #3   7. aug 2009 Mål på batteriet. Mål først inden du starter at du har ca. 12,2-12.5 V. Med motoreren startet skal du have ca. 13,2-13,6 (nogle helt op til 14V)VDC, når du giver en lille smule gas (2000 omdr) Den må ikke lade mere, selv om du giver mere gas.
    Hvis du ikke får de målinger, skal du måle på statoren (den på motoren), da man ikke kan måle en ensretter igennem.
    Sæt apperatet på ohm eller stel, og mål med motoren slukket, først om der er et af benene der har stel. Det må der ikke være. Derefter måler du mellem benene, der skal være ca. 1-2 ohm. Nogle gange mere eller mindre, men der må ikke være kortslutning eller mange ohm.
    Test ok... videre
    Med motor startet måler du på statoren i VAC altså vekselstrøm. Spændingen skal stige med omdrejningerne. Den starter måske ved 20 vdc i tomgang og går til 50-60vdc med omdrejninger,- OK, så skift ensretter.
    Ikke ok, skift stator.

    Per


  • #4   7. aug 2009 Husk nu lige at checke alle stik og ledninger, inden du bruger for mange penge smiley

  • #5   8. aug 2009 Jeg er lige kommet hjem fra arbejde, imorgen skal jeg lige have købt noget syre (som åbenbart ikke følget med batteriet). og så skal jeg have set på det. Mange tak Per. Du har været en rigtigt stor hjælp. Jeg vender tilbage i morgen.

Kommentér på:
Lader, ensretter eller batteri?

Annonce