Værksteder - og amatørværksteder Værksteder - og amatørværksteder
Nu må jeg hellere holde tungen lige i munden her, da jeg med dette indlæg kommer til at træde tæt på grænsen for ekstrem kulde, her i sommervarmen...
Sidste gang min mc fik en ny kæde, skete dette hos et autoriseret værksted i Vejle, men denne gang besluttede jeg mig for at jeg selv ville gøre det. Det er jo noget med at pille bagsvingeren af osv. på min cykel, når man skal skifte kæden, så det er ikke helt ligetil, men alligevel ikke så frygteligt svært (troede jeg).
For da jeg begyndte at skille maskinen ad, viste det sig at fortandhjulet sad så løst, at jeg kunne løsne det, med en lille skraldenøgle (og det skal ellers spændes med 98 Nm (ca. 10 kg). Til gengæld var bagsvingeren og unitrack'et spændt så hårdt, at jeg smadrede en 24 mm top, og min luftnøgle kunne slet ikke løsne selv de små 19 mm møtrikker på unitracket. Det tog 2 mennesker på hver side af maskinen, for til sidst at kunne løsne hovedbolten.
Så hårdt kan man ikke spænde noget sammen, med mindre at man bare har spændt hele lortet sammen, med en stor luftnøgle uden momentstykke - bare fordi at det skal gå hurtigt.
Nu er kædekittet monteret, og jeg har brugt lang på at checke gevind, bolte, lejer osv., men der var heldigvis ingen fejl at bemærke. samtidigt glæder jeg mig over, at der heller ikke var/er noget slør i noget af det. Samtidig har jeg gjort meget ud af, at spænde tingene sammen med de rigtige momenter fra værkstedshåndbogen, så det er til at skille ad igen.
Men jeg er lidt ærgelig over, at der sagtens kunne have sket noget med boltene og gaflerne i unitracket... der er altså en grund til at det ikke skal spændes så hårdt sammen.
Så hvis i næste gang bevæger jer ind på værkstedet, og ser dem samle en motorcykel med en luftnøgle, så find et andet værksted. Man bruger altså bare ikke en luftnøgle til at samle følsomme ting med - kun til nøds til at skrue fælge på en gammel Lada fra 80'erne, hvis man ikke har andet.
Bare et surt opstød fra mig (som også næste gang SELV sætter et ny kædekit på... der er ikke en eller anden grov abe, som igen kommer tæt på min maskine med en luftnøgle)
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 24 Svar: 224
aug 2005
Følger: 51 Følgere: 49 MC-er: 3 Emner: 73 Svar: 784
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.892
maj 2005
Følger: 30 Følgere: 28 MC-er: 3 Emner: 90 Svar: 724
Alle værksteder bruger luftnøgle - de kan jo justeres til at spænde med X antal moment....
Jeg ville ikke fordømme værkstedet ud fra dine oplevelser med cyklen, hvem ved om du gjorde det rigtigt og havde det rigtige værktøj....
Go sommer.
maj 2006
Følger: 4 Følgere: 12 MC-er: 4 Emner: 67 Svar: 580
okt 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 4 Emner: 45 Svar: 1.126
Ja menlig.....luftnøglen, kan jo bare stilles lavt......
(og man kan jo altid spænde efter med hånden)
okt 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 4 Emner: 45 Svar: 1.126
Det foreste sad jo heller ikke løst......
Det sad bare ikke mere fast, end at han kunne løsne det med e lille skralle-nøgle
(men sådan en lille skralle....kan nu også godt, tage godt ved)
nov 2006
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 809
men nu er jeg selv 1 år fra udlært som mekaniker.
og har også haft nogle kunder som mente at jeg ikke skulle bruge luft til noget som helst.
det er lidt naivt at tror at folk på værksteder står og bruger hånd skralder /fastnøgler til alt.
så bliver man jo aldrig færdig med noget som helst.
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Emner: 2 Svar: 197
og fortandhjul satte jo fast og har holdt til du vælger at afmont det, så alt i alt er det ikke sikkert du kan klante din mekker for noget af det.
MVH.
KP
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
Bl.a. en der efter baghjulsskift ikke havde spændt mit hjul fast, og senere valgte han at sætte min fars bagdæk på den forkerte vej, så der bliver der ikke lavet noget mere.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
Tag lige og kig på din gamle kæde. Der sidder vel ikke et nitte-samleled på den?
I så fald er det som andre også skriver, sådan at værkstedet slet ikke har haft din bagsvinger af...
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 663
Det er iøvrigt lige så hurtigt at pille bagsvingeren af på min model, som det er at springe kæden og samle den igen. HVis ellers delene var til at få fra hinanden, så går det ret stærkt.
Og så kan jeg godt forstå at hvis ikke at man bruger luftnøglen en gang imellem, så bliver man aldrig færdig - jeg er selv udlært mekaniker... men når det så er sagt, så bør man overveje, hvilke bolte man benytter den til. Evt. bør man kende slagmomentet ved de forskellige droslinger, eller hvis den ikke kan indstilles - bruge et momentmellemstykke. Eks.vis er tommelfingerreglen at hvis man sætter en forlænger på toppen, har man allerede halveret slagnøglens moment (hvis jeg ikke husker helt forkert).
Iøvrigt... hvis i kendte mig, ville i vide at der ikke var noget som fik lov til at ruste sammen på mine maskiner...
okt 2007
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
Hmmmm, skal sådan et link system i bagaffjedringen ikke smøres en gang pr. år? Eller det gøres måske gennem smørenibler?
okt 2007
Der er smørenipler i alle leddene. (Heldigvis)
Værksteder - og amatørværksteder