1.258 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Værksteder - og amatørværksteder Værksteder - og amatørværksteder

Nu må jeg hellere holde tungen lige i munden her, da jeg med dette indlæg kommer til at træde tæt på grænsen for ekstrem kulde, her i sommervarmen... smiley

Sidste gang min mc fik en ny kæde, skete dette hos et autoriseret værksted i Vejle, men denne gang besluttede jeg mig for at jeg selv ville gøre det. Det er jo noget med at pille bagsvingeren af osv. på min cykel, når man skal skifte kæden, så det er ikke helt ligetil, men alligevel ikke så frygteligt svært (troede jeg).

For da jeg begyndte at skille maskinen ad, viste det sig at fortandhjulet sad så løst, at jeg kunne løsne det, med en lille skraldenøgle (og det skal ellers spændes med 98 Nm (ca. 10 kg). Til gengæld var bagsvingeren og unitrack'et spændt så hårdt, at jeg smadrede en 24 mm top, og min luftnøgle kunne slet ikke løsne selv de små 19 mm møtrikker på unitracket. Det tog 2 mennesker på hver side af maskinen, for til sidst at kunne løsne hovedbolten.

Så hårdt kan man ikke spænde noget sammen, med mindre at man bare har spændt hele lortet sammen, med en stor luftnøgle uden momentstykke - bare fordi at det skal gå hurtigt.

Nu er kædekittet monteret, og jeg har brugt lang på at checke gevind, bolte, lejer osv., men der var heldigvis ingen fejl at bemærke. samtidigt glæder jeg mig over, at der heller ikke var/er noget slør i noget af det. Samtidig har jeg gjort meget ud af, at spænde tingene sammen med de rigtige momenter fra værkstedshåndbogen, så det er til at skille ad igen.

Men jeg er lidt ærgelig over, at der sagtens kunne have sket noget med boltene og gaflerne i unitracket... der er altså en grund til at det ikke skal spændes så hårdt sammen.

Så hvis i næste gang bevæger jer ind på værkstedet, og ser dem samle en motorcykel med en luftnøgle, så find et andet værksted. Man bruger altså bare ikke en luftnøgle til at samle følsomme ting med - kun til nøds til at skrue fælge på en gammel Lada fra 80'erne, hvis man ikke har andet.

Bare et surt opstød fra mig (som også næste gang SELV sætter et ny kædekit på... der er ikke en eller anden grov abe, som igen kommer tæt på min maskine med en luftnøgle)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • plæneklipper knivslibning 500 kr.
  • Afmontering af induktionskogeplade og installation af ny induktionskogeplade samt opsætning af kontakt på væg til samme. 1.000 kr.
  • Flytte kommoder mm. 2.293 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Værksteder - og amatørværksteder
  • #1   8. jul 2009 Ligesom med bankens rådgivning skal man også gerne være kritisk overfor værkstedets arbejde. Rigtig godt indlæg og en god påmindelse til os andre!

• #2   9. jul 2009 det er tilfældigtvis ikke et lille værksted med en der morten eller noget i den stil du har fået lavet det ved ?

• #3   9. jul 2009 Nu var det vel ikke fordi de havde brugt locktite?

• #4   9. jul 2009 Måske er det hele bare rustet sammen, derfor var det svært at skille møtrikken ad....
    Alle værksteder bruger luftnøgle - de kan jo justeres til at spænde med X antal moment....
    Jeg ville ikke fordømme værkstedet ud fra dine oplevelser med cyklen, hvem ved om du gjorde det rigtigt og havde det rigtige værktøj....
    Go sommer.

• #5   9. jul 2009 hvor klænge siden er det du fik skiftet kæden på væskstedet?

• #6   9. jul 2009 Jørgen B. G. (Vejle) G

Ja menlig.....luftnøglen, kan jo bare stilles lavt......

(og man kan jo altid spænde efter med hånden)

• #7   9. jul 2009 Lars H

Det foreste sad jo heller ikke løst......

Det sad bare ikke mere fast, end at han kunne løsne det med e lille skralle-nøgle

(men sådan en lille skralle....kan nu også godt, tage godt ved)

• #8   9. jul 2009 Forstår godt din "vrede"
    men nu er jeg selv 1 år fra udlært som mekaniker.
    og har også haft nogle kunder som mente at jeg ikke skulle bruge luft til noget som helst.

det er lidt naivt at tror at folk på værksteder står og bruger hånd skralder /fastnøgler til alt.
    så bliver man jo aldrig færdig med noget som helst.

• #9   9. jul 2009 Det kunne jo også være at de aldrig har haft den bagsvinger af, det er meget sjællent man afmont bagsvinger i dag da der jo er opfundet et såkaldt nitteled, og værktøj til at nitte - samle kæden med så den er perfekt. altså er det bare tidens tand der har sat dine møtrikke fast. og så selvføllig Kwaks fabrikken.
    og fortandhjul satte jo fast og har holdt til du vælger at afmont det, så alt i alt er det ikke sikkert du kan klante din mekker for noget af det.
    MVH.
    KP

• #10   9. jul 2009 Jeg forstår heller ikke hvorfor du piller bagsvingeren af

• #11   9. jul 2009 Nogle gange går det bare ikke helt optimalt, desværre.. derfor gælder det om at høre sig om, og tage de mekanikere som folk anbefaler..

Bl.a. en der efter baghjulsskift ikke havde spændt mit hjul fast, og senere valgte han at sætte min fars bagdæk på den forkerte vej, så der bliver der ikke lavet noget mere.

• #12   9. jul 2009 Hmmmm, min luftnøgle kan jeg da justere momentet på...
    Tag lige og kig på din gamle kæde. Der sidder vel ikke et nitte-samleled på den?
    I så fald er det som andre også skriver, sådan at værkstedet slet ikke har haft din bagsvinger af...

• #13   9. jul 2009 Det er ca. 2 år siden, at maskinen fik et nyt kædekit - og det skal siges at boltsamlingerne faktisk var velsmurt. Så det var ikke fordi at nogle af boltene var rustet sammen.

Det er iøvrigt lige så hurtigt at pille bagsvingeren af på min model, som det er at springe kæden og samle den igen. HVis ellers delene var til at få fra hinanden, så går det ret stærkt.

Og så kan jeg godt forstå at hvis ikke at man bruger luftnøglen en gang imellem, så bliver man aldrig færdig - jeg er selv udlært mekaniker... men når det så er sagt, så bør man overveje, hvilke bolte man benytter den til. Evt. bør man kende slagmomentet ved de forskellige droslinger, eller hvis den ikke kan indstilles - bruge et momentmellemstykke. Eks.vis er tommelfingerreglen at hvis man sætter en forlænger på toppen, har man allerede halveret slagnøglens moment (hvis jeg ikke husker helt forkert).

Iøvrigt... hvis i kendte mig, ville i vide at der ikke var noget som fik lov til at ruste sammen på mine maskiner... smiley (lidt perfektionist er man vel altid)

• #14   9. jul 2009 Den gamle kæde har iøvrigt heller ikke været adskilt (tror jeg da ikke). Fordi på regningen er der specificeret at bagsvingeren har været afmonteret og renset. Men jeg ved godt nok ikke, hvad det er for en type... måske en RK (?)

• #15   9. jul 2009 "Iøvrigt... hvis i kendte mig, ville i vide at der ikke var noget som fik lov til at ruste sammen på mine maskiner... smiley (lidt perfektionist er man vel altid)"

Hmmmm, skal sådan et link system i bagaffjedringen ikke smøres en gang pr. år? Eller det gøres måske gennem smørenibler?

• #16   9. jul 2009 -> Jesper

Der er smørenipler i alle leddene. (Heldigvis)

Kommentér på:
Værksteder - og amatørværksteder

Annonce