985 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

placering af bremsekaliber?? placering af bremsekaliber??

er der fordele/ulemper ved bestemte placeringer af bremsekalibere på forhjulet?? altså gør det forskel hvor man placerer kaliberen i forhold til forgaflen, foran, bagved, under??? på de fleste cykler sidder de jo lige bagved forgaflen, en lille smule oppe, men der findes også ældre cykler hvor de sidder en lille smule oppe men foran forgaflen. hvad er forskellen.

hvad hvis man f.eks rykker bremsekaliberen en smule ned i forhold til standard opsætning? så den stadig bremser korrekt på skiven, men bare længere nede

f.eks ved en bremse optimering til større kalibere.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne sæbedispenser fra håndvask 350 kr.
  • Sætte seng sammen 600 kr.
  • Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Ophæng af spejlskab 650 kr.
  • Reparation af AEG vaskemaskine 1.000 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  placering af bremsekaliber??
  • #1   29. maj 2009 Jeg tror mest det er praktiske hensyn man placere kaliberen foran eller bagved gaffelbenet.

Til gengæld burde det være mest optimalt at have den monteret så tæt på gaffelbenet som muligt.
    For jo længere væk den sidder, f.eks. pga. en adapterplade man bruger til nogle uoriginale kalibere, så kan det hele flekse mere.
    og fleks i bremsen = dårligt, det er jo en af grundene til at radialt monterede kalibere foretrækkes til race/sportsmaskiner.

Men som altid er det teori vs. praksis.
    Dvs. i praksis kan de fleste formenligt ikke mærke forskellen.

• #2   29. maj 2009 Det har intet at sige!

På tidligere tiders endurance racere sad de foran fordi de var hurtigere at skifte.

• #3   29. maj 2009 På den anden side så jo længere den sidder fra gaffelbenet, jo større omkreds kan en bremseskive have, og du kan have en skive der er smallere og lettere.

Men det er jo nok altsammen kompromisser. Tvivler på den kan flytte den lidt op eller ned og få den til at bremse bedre en fabrikken.

• #4   29. maj 2009 Det har ingen betydning, bare beslaget er kraftigt nok, jeg byggede 6 stemplede calibre på min gamle kawa og det bremsede optimalt, tjek min profil

• #5   29. maj 2009 det er netop de 6stemplede kalibere fra tokico jeg er ved at bygge på min hyosung(som org kun har 2stempler og flydene kalibere) men adapterpladen kommer til at rykke kaliberne en smule ned ad. well, jeg gir det et forsøg og ser hvordan det virker. adapterpladen er lavet i 8mm rustfri stål, og er så fræst ned til 6mm der hvor den fæster på forgaflen.

sammen med kaliberne kommer der en radial bremsemaster fra en gsxr, og SBS street excell klodser: (link fjernet)

• #6   29. maj 2009 ren praktisk ka man nok ik mærke forskel på at de blir rykket derned af. men rent teoretisk, er vægten flyttet ned ad, og en smule ind mod hjulet i forhold til org.

er spændt på at se hvordan det virker, den første adapter plade er lavet færdig idag, og prøve monteret, så skal jeg bare lige ha skåret og fræst den anden og så samle. oploader et billede af prøve monteringen, giv meget gerne jeres mening til kende om projektet.

• #7   29. maj 2009 billede af placeringen:
    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=11429

• #8   29. maj 2009 Hvorfor? Bare for forandringens skyld?

• #9   29. maj 2009 lasse, fordi at org bremserne ikke er super gode, memindre at man smider sportsklodser i, og armerede slanger. men jeg sys det er sjovere med en totalt optimering, og da jeg har fuld adgang til værksted med fræsere osv, koster det mig ikke særligt meget. den org bremsemaster gir heller ik særlig god fornemmelse, og derfor en radial master der også kan pumpe nok væske ned til de i alt 12stempler. kontra 4 org. alt i alt fordi det er sjovt at modificere og lave noget anderledes ;o)

• #10   30. maj 2009 Synes måske det virker lidt voldsomt. Gaflerne, skiven og befæstningerne på gaflerne er jo dimensioneret til de originale.

• #11   30. maj 2009 dennis, ja det ka der måske være noget om, men tror næppe der er lavet de store beregninger på det, hvis det er det du tænker. altså som dimensionering jo betyder. mit bud er at gaflen er genbrug fra en ældre sportcykel(genproduceret/kopieret) og det samme gælder kaliberne(som vidst nok er set på nogle ældre honda modeller) og så bare med en ny type klodser i. cyklen skal jo stadig bremse den samme vægt op, så trækket må vel blive det samme. det ka komme en smule hurtigere måske, og så med langt bedre følelse med det her setup end org.

org bremserne ka jo sagtens bremse den op på forhjulet, de er bare lidt svampede i følelsen, og bidder ikke så optimalt, som de kunne gøre(den ny 2009 model som kommer senere på året har også fået en anden type kaliber på for at optimere)

• #12   30. maj 2009 på 2009 modellen er det iøvrigt også med faste kalibere, og ikke flydene som på min 2008 model.

på biler har man aldrig haft nogen problemer med bremse optimering, man kan ende købe kit fra AP og brembo og en masse andre store mærker, til direkte montering på de enkelte bilmodeller med simple adapter beslag til større kalibere.

• #13   30. maj 2009 Peter T det du har gang i er heller ikke et problem , og bliver udført mange steder. Der er mange der skifter til radial kalibere fra deres ældre alm almindelige kalibere. mig selv incl.

• #14   30. maj 2009 C4- nej jeg sku heller ikke mene der var noget problem i det ;o)

iøvrigt, så er org kaliberne jo også monteret med en simpel adapter som er lavet af noget 5-6mm stål. de sidder ikke direkte på forgaflen.

Kommentér på:
placering af bremsekaliber??

Annonce