{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.103 visninger | Oprettet:

Blødgørende olie.. {{forumTopicSubject}}

Hey..
Min szr bruger forholdsvis meget olie, og jeg har haft spurgt en forhandler til råds. han mener at det er olietyvene der er blevet hårde pga. stilstand, hvilket giver udemærket mening.

Han har så forslået at jeg kører med Motorex select sp-x 20W/50, da denne olie skulle gå ind og blødgøre olietyvene.

Nu har jeg kørt siden sæsonstarten med denne olie, men synes ikke at føle nogen synderlig forskel i olieforbruget.
På Motorex's hjemmeside står der bare "Reduced oil consumption thanks to its special formulation",

Så tror i olien overhoved blødgøre olietyvene?
Vil man evt. selv kunne skifte olietyvene?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blødgørende olie..
  • #1   29. maj 2009 Du kan også få lavet en kompressionstest rimelig hurtigt (eller målt udstødningen for forurening) - måske er der en stempelring eller andet der ikke er helt i orden så der ryger olie med ud i forbrændingen.

    Jeg går ud fra at olien ikke drypper ud af den smiley


  • #2   29. maj 2009 Det er en enstamper, den skal bruge olie smiley

    For at skifte olietyvene skal du have topstykket af, noget man godt kan selv, men de fleste fortrækker at få en pro til det.

    Når topstykket er af, kan man næsten lige så godt lige smide nogle nye stempelringe og ventilfjedre i også, samt slibe ventiler og sæder. Så burde der ikke være noget olieforbrug længere.


  • #3   29. maj 2009 Er olietyvene gået er der ikke andet at gøre end skift, du kan gøre det selv med det rigtige værktøj, hvis du ikke har det eller kan låne ville jeg ikke gøre det selv. Ellers lev med forbruget smiley

  • #4   29. maj 2009 Den var sgu eller go'! :-D...Solgte han tilfældigvis den type olie??

    Når pakdåserne/olityvene bliver hårde, er det fordi at gummi-materialet "udtørrer" pga den konstante varmepåvirkning (de bliver som regel også hurtigere tørre på udstødningssiden), og så hjælper det sgu ikke at give dem Cillit Bang, Aloe Vera eller en speciel olie - Nej, de skal skiftes!


  • #5   29. maj 2009 Tja, var lige nede og købe et par ekstra litre, da jeg skal afsted til harzen imorgen.. men må næsten være noget om det, for hvis jeg var ham ville jeg da hellere tjene penge på at lave det for mig end at give sælge lidt olie til et par basøre..

    Men det er altså ikke det helt store projekt at skifte de forskellige ting?


  • #6   29. maj 2009 Han har også ret i, at stilstand også kan udtørre en pakdåse - hvilket en del har oplevet med deres forgaffel, hvis cyklen har stået helt stille hen over vinteren.

    Men det ændrer ikke på, at jeg tvivler meget på, at en speciel olie er i stand til at "blødgøre" pakdåsen, så den bliver tæt igen - IMO er der kun en vej ved utætte pakdåser, og det er udskiftning.


  • #7   29. maj 2009 Tror også det er hvad der bliver gjort i sidste ende..
    Men burde nu nok selv kunne få det klaret..

    Når man er igang med operationen, hvor meget vil i mene man burde få gjort? burde det ikke være nok med nye olietyve og stempelring?
    Motoren har ca gået 20k.. problemet er opstået fordi motoren har stået stille nogle år, inden jeg købte den og smed i cyklen.


  • #8   29. maj 2009 med de km burde det vel dårligt være nødvendigt med nye ringe, men ved ikke så meget om sådan en szr, personligt havde jeg kun lavet fejlen, men det er jo kun min mening

  • #9   29. maj 2009 Problemet er at motoren kommer fra en totalskadet szr, og har derfor stået stille et par år uden nogen form for væske i.. så var nok tør som en ørken da jeg fik den..

Kommentér på:
Blødgørende olie..

Annonce