{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.545 visninger | Oprettet:

sprg. vedr. forgaffel på GS500 {{forumTopicSubject}}

Hej

Er det muligt at justere trykket på forgaflet på min GS 500?
Problemet er at den er så blød, så når jeg bremser på ujævnt underlag, går dæmperen i bund og jeg får stødene direkte serveret i styret! "grrr..."
Gaflen bliver heller ikke trykket helt retur (altså heltud) igen når den står stille.

Justering eller renovering - Nemt eller svært?

Mvh Dennis


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sprg. vedr. forgaffel på GS500
  • #1   6. apr 2009 Du kan investere i hårdere fjedre ....

    Jeg ville prøve først at komme en lidt tykkere olie i forgaflerne, det vil gøre dem lidt hårdere, (eller langsommere om du vil)

    held og lykke.


  • #2   6. apr 2009 Når gafflen bunder er det pga olie mangle..
    den skal heller ikke strække sig helt ud når den står stilde.
    tjek evn dette link:
    (link fjernet)

    Har du ingen erfaring med at justere på affjedring så hold fingere fra det og lad en prof gøre det for dig.


  • #3   6. apr 2009 Han kan da sagtens selv skrue forgaflerne af, tømme dem for gammel olie, helt. Hælde noget tykkere forgaffelolie på, evt lidt mere end foreskrevet, da GS500 forgafler er meget bløde fra fabrikken....

    Der er jo ikke tale om en egentlig justering, da der ikke er noget at skrue på, på en GS500 forgaffel....


  • #4   6. apr 2009 okey... olieskift er om ikk andet den billigste løsning. Har lige kigget i mc nøglen og to nye fjæderben plus pakninger, ca 3 kg.

    Men hvilken olie vil i anbefale. 5, 10, 15 eller 20?
    Jeg er ikke lige klar over hvilken der er standard på GS'eren

    Og tak i øvrigt:o)


  • #5   6. apr 2009 Der sidder også to skruer i toppen af gaflen... hvad bruges disse til?

  • #6   6. apr 2009 Dennis, jeg tror du skal investere i en haynes manual, der er svar på rigtig mange at de spørgsmål, jeg kan fornemme du har. Så er du også fri for at ødelægge noget hvis du baer begynder at skrue løs

  • #7   6. apr 2009 De er til at justere fjederforspændingen.
    Nye fjedre og olie gør underværker.


  • #8   6. apr 2009 Jep... Jeg har lige skaffet mig en Haynes manual, henter den i morgen. Så tar jeg den slavisk derfra.
    Men i skal ha stor tak alligevel.


  • #9   6. apr 2009 drej evt de to store skruer du har på forgaflen lige en halv til en hel omgang MED uret, så bliver den lidt hårdere

    men skift evt olie og pakdåser så har du friske gafler, koster måske 500kr max hvis man har hænderne skruet på rigtigt, ellers kan jeg godt guide dig igennem, det ER ret nemt på sådan en


  • #10   6. apr 2009 kan se du er mekaniker, så burde du sgu godt kunne selv, men pas på ikke at gør forenden for hård i forgaflen, så vil den lave en lowsider med dig, hvis man presser den

  • #11   6. apr 2009 Den ryger en tur i garagen i næste uge når jeg har fået ny olie og pakdåser. Og sammen med en ordentlig manual kan det ikke gå helt galt.

    Dækskifter - tak for tilbudet. Jeg vender tilbage hvis det går helt galt, men mon dog;o)


  • #12   4. maj 2009 Dennis: Hvordan gik det med den forgaffel? Jeg har nemlig lidt samme problem på min gs'er.

    Hvad er der i et pakdåse kit? For jeg er lidt i tvivl om der også er en "stemple" ring. For jeg har da en idé om at det sikkert er dem der er slidt i min forgaffel. Så olien løber ved siden af.


  • #13   4. maj 2009 benny

    et kit indeholder som regl de 2 pakdåser, og så nye støvpakninger (den du kan se øverst på gaffelbenet)

    men det er RET let at gå til


  • #14   4. maj 2009 Korrekt med pakningerne.
    Jeg har ikke haft mulighed for at skifte dem endnu, da jeg har været på kursus. Men jeg giver lige en tilbagemelding når jeg har fået det ordnet.


  • #15   9. maj 2009 Så lykkedes det at finde lidt tid. Fik skiftet pakningerne og olien i forgaflen og pt med et super resultat. Jeg har heldt 20W olie på i stedet for std. 10W. Men mangler stadig en rigtig prøvetur for at give min mening.
    Men om 20W blir for hård det er nok en smags sag, men jeg regner med det passer fint til mit tempererment, for standard er det godt nok en blød cykel. Nu mangler jeg bare et få strammet bagstøddæmperen i smugle.


  • #16   10. maj 2009 Jeg glæder mig til at hører om det var ok. For så tror jeg da lige at jeg vil forsøge det samme.

  • #17   15. maj 2009 Beklager jeg først får svaret nu, men sådan er det når man har meget om ørene:o)

    Benny - jeg har nu kørt nogle ture og det har hjulpet rigtig meget. Affjedringen er blevet ret hård, men det kan jeg nu bedst lide.
    Men vil tro 10W olien vil dække de flestes behov. Så det er bare at kaste sig ud i det, hvis du synes affjedringen er blevet lidt slatten.

    God fornøjelse:)


Kommentér på:
sprg. vedr. forgaffel på GS500

Annonce