{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.763 visninger | Oprettet:

Hvor længe skal motoren varme op før {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har sådan en 1100 virago motor liggende i min cykel, jeg går og spekulerer på hvor længe motoren skal køres stille og roligt, før man kan fyre den af?
Og jeg tænker også på hvor meget kan motoren tåle før det ikke er sundt for den længere? Det røde felt starter ved 7000 o/m. Jeg skifter gear ved 4000 når jeg kører stille, men er der noget i vejen for at skifte ved 6500 hvis man skal derud af? tager motoren skade af sådan frisk kørsel eller hvad?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor længe skal motoren varme op før
  • #3   20. mar 2009 Nu har en Virago 1100-motor jo pænt med bundtræk, så det skulle vel ikke være nødvendigt at fyre den af ... smiley

    Ej, normalt si'r man at olien skal have en temperatur på mindst 70-80 grader, før den får "fuld gas" ....


  • #4   20. mar 2009 morten v
    jeg vil jo gerne have valuta for pengene
    hvis man kan suge det på den måde he he


  • #5   20. mar 2009 tja... plejer at sige man kan give den gas når vandtemperaturen runder de 50 grader... så har din olie ihvertfald en god driftstemperatur... og viskositet... det er som regel sådan at olietrykket vil være højere på kold olie...og ikke ualmindeligt at det kan falde når olietemperaturen stiger... pga. olien blivere mere letløbende...


    mvh Offslow


  • #6   20. mar 2009 En motor tager ikke skade af at snurre op til det røde felt, sålænge den får lov til at blive ordentligt driftsvarm inden det sker.
    Omdrejningsbegrænseren, der somregel slår til 500-1000rpm. oppe i det røde felt, er fra ingeniørernes side placeret således, at der er rigeligt med sikkerhedsmargin til motorhavari.
    Har hørt, at motorkonstruktørerne stresstester motorerne ved at lade dem stå i en testbænk og banke mod omdrejningsbegrænseren i flere timer, for at se hvad de kan holde til.

    Her er et link til en sjov artikel der viser lidt om hvor meget mishandling en motorcykelmotor egentlig kan holde til:

    http://i141.photobucket.com/albums/r58/andy750/Bikeengine.jpg

    Når alt dette er sagt, så er der jo overhovedet ingen grund til at lade en 1100ccm. stor momentstærk V2'er snurre op til det røde felt, for den befinder sig jo meget bedre i mellemområdet, men tager skade af det gør den ikke, ihvertfald ikke når først motoren er ordentlig driftsvarm.



  • #7   20. mar 2009 Godt dt ikke er min mc de prøvede det med av av!! men imponerende at den holdt! de kan sgu godt de japsere smiley

  • #9   20. mar 2009 tja der var ihvertfald nogle knægte til skagentræf der testede deres kawaer på begrenseren i flere timer sammenlagt, men hva fanden sådan en maskine koster vel også "kun" 200 kilo

  • #11   21. mar 2009 Jens E:
    du er inde på noget af det rigtige:

    under 60 grader er olien stadig for viskøs til at cirkulere rigtiog godt, så ikke mere end 2/3 rulle under 60 grader - så køb et olietermometer - det er en rigtig god investering:-)


Kommentér på:
Hvor længe skal motoren varme op før

Annonce