{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.822 visninger | Oprettet:

Hemmeligheden bag hurtigt gearskifte {{forumTopicSubject}}

Hej... Jeg har stadigvæk ny på vejene med min mc. Jeg har ladet mig fortælle, at man kan undgå og bruge koblingen når man skifter et gear op. Ved at slippe gassen hurtigt og derefter skifte et gear op. Man får en blødere overgang og det er egentlig meget mere behagelig.

Men skader det ikke gearkasse/kobling mere end hvis man brugte koblingen som man "lærte på køreskolen"? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hemmeligheden bag hurtigt gearskifte
  • #1   19. mar 2009 Ironisk nok lærte vi netop på køreskolen (2007), at man ikke behøver bruge koblingen, når man skifter gear, så den sidste sætning gælder i hvert fald ikke alle steder. smiley

  • #2   19. mar 2009 Gør man det ordentligt tager hverken kobling eller gearkasse skade.

  • #3   19. mar 2009 Du har ret Claus, men jeg vil absolut ikke gøre det som du skriver. Når du giver gas og gør klar til at ligge næste gear ind, så lig et ganske lille pres på gearpedalen. Når du er klar til næste gear, så slækker du ganske lidt på gassen mens du holder presset på gearpedalen. Når gearkassen når de rigtige omdrejninger, så hopper næste gear automatisk ind.

    Ud og øv dette. De første par gange går måske ikke glidende, men jeg bruger aldrig koblingen hvis jeg kører frisk:-)


  • #4   19. mar 2009 Hvis du kører meget bykørsel så er det smrtest at bruge koblingen men skal du ud og køre stærk så går det noget kun hurtigere at undlade koblingen... Så er du også sikker på at den ikke hopper ud af gear hvis du er for hurtig til at slippe koblingen...

  • #5   19. mar 2009 ØHHH Henrik, der kan da skiftes uden begge veje. MEN nedad, kræver noget mere rutine og føling med gassen!

  • #6   19. mar 2009 Det er ikke noget problem at skifte uden kobling.. hHr gjort det i årevis på min gamle Bonneville... man skal bare køre den på omdrejningerne... hvilket i praksis vil sige at man skifter på det punkt hvor tandhjulene i greakassen løber lige hutigt.... det er spørgsmål om føling....

    Har før kørt fra Djursland til Odense helt uden kobling... Den virkede over hovdet ikke.. smiley

    Og ja du kan skifte begge veje... dog er skift ned mellem anden og første noget rod.... det siger ikke altid lige godt..... smiley

    Øster



  • #7   19. mar 2009 Det er rigtigt, at 2 til første, er ikke det smarteste sted at skifte smiley
    Kræver tungen holdes lige i uned. og går ikke altid perfekt!


  • #8   19. mar 2009 Som alle skriver, så er der ingen problem eller fare i at skifte uden kobling opad i gearene, men jeg vile ikke anbefale dig at gøre det nedad! Det kan godt lade sig gøre, men har bare set/hørt en del gearkiks ved den øvelse og du risikerer at bøje en skiftegaffel i gearkassen.
    Nedad kan det være en fordel at give mellemgas, da du så spinner gearhjulene op i omdrejninger og dermed øger belastningen i gearskiftet. - og så lyder det fedt! smiley


  • #9   19. mar 2009 Anders: Hvordan laver man mellemgas såfremt du ikke bruger koblingen?

  • #10   19. mar 2009 Jeg var ude og prøve det i aftes. Og som I siger - Det kræver føling og timing. Men jeg er sikker på, at det kommer med tiden.

  • #11   19. mar 2009 Glæder mig også lidt til forklaringen på hvordan man laver mellem gas uden brug af kobling smiley

  • #12   19. mar 2009 Citat: "Anders: Hvordan laver man mellemgas såfremt du ikke bruger koblingen?"

    Det er for at finde de rette omdrejninger 'igen'.....hvis det glipper med at skifte gear (både ved op- og nedgearing) kan du genfinde de rette omdrejninger ved at give lidt gas samtidig med du lægger lidt pres på gearpedalen, så 'glider' skiftet af sig selv! Eller oss kan du ikk få den i det ønskede gear, og må prøve igen.....indtil du giver op og bruger koblingen, hvorefter det går som smurt i ollie!

    bmwenliGSt


  • #13   19. mar 2009 hehe.......mellemgas kan sgu da kun gives med koblingen i bund......wroommm wroommmm....klonk der var gearet.

  • #14   19. mar 2009 Gør det på samme måde som opad, et lille pres på gearpedalen, og så et "blip" på gassen, også gearer den ned.. Jeg bruger det faktisk også på banen.

    Jeg plejer at sætte foden unde gearpedalen også et lille pres på, også slække gassen. Når jeg så mærker foden flytte sig, giver jeg gas igen, for så har den taget næste gear.!
    Men det er næsten en hurtig bevægelse og det tager ikke mage sekunder.


  • #15   19. mar 2009 ØsterEXMC skriver "Det er ikke noget problem at skifte uden kobling.. hHr gjort det i årevis på min gamle Bonneville... man skal bare køre den på omdrejningerne... hvilket i praksis vil sige at man skifter på det punkt hvor tandhjulene i greakassen løber lige hutigt.... det er spørgsmål om føling...."

    Nu er en MC gearkasse af "constant mesh" typen, så tandhjulene løber hele tiden lige hurtigt rundt smiley


Kommentér på:
Hemmeligheden bag hurtigt gearskifte

Annonce