5.521 visninger
|
Oprettet:
95 eller 92 oktan {{forumTopicSubject}}
God aften til alle.
Jeg har fået købt mig en Honda CBR 600 F2 fra 94, men der fulgte ingen manual med den.
I de manualer jeg har downloaded på nettet, står der ikke noget om hvilken benzin jeg skal bruge.
Så mit spørgsmål er: Skal jeg bruge 92 eller 95 oktan?
PS. Den er droslet (men det har vel ikke nogen betydning).
jun 2006
Følger: 59 Følgere: 56 MC-er: 3 Emner: 63 Svar: 1.221
aug 2007
Følger: 42 Følgere: 39 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 550
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 848
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 848
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 1.476
Langt de fleste nye og nyere MC'er kan faktisk køre på 92 ....
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 523
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 848
aug 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 20 Svar: 117
dec 2003
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 1.092
sep 2008
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 31
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 55 Svar: 445
"Besparelsen" på at tanke 92 i stedet for 95 er minimal... Hvis du tanker 45 liter om ugen (ca. mit forbrug, pendler fra Holbæk til KBH), er det ca. 150 kr.... Om året!
Så spørgsmålet er, om det er "forsøget" værd... Jeg personligt tanker altid 95... "Tør" ikke andet
sep 2008
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 31
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
sep 2008
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 31
dec 2006
Følger: 47 Følgere: 45 MC-er: 3 Emner: 185 Svar: 1.533
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
sep 2008
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 31
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 523
Det bør da også give en forskel på mc ?
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 169
Min er testet med 89 oktan og er anbefalet at køre på denne blanding, det kan jeg dog ikke få, så derfor kører jeg på 92....
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 523
aug 2007
Følger: 42 Følgere: 39 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 550
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 44 MC-er: 3 Emner: 67 Svar: 2.938
Helt ærlig, når forskellen ikke er større end 6 ører, så giv dog dyret det bedste foder ;o)
jul 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 186
Hvis der ingen forskel er kan det skyldes at tanken rent faktisk sælger 95 oktan som 92. Det er vist meget normalt... eller at den samme % vis forøgelse af ydelsen giver minimal hk....
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 523
: Det kan Shell V-Power 99 oktan, som er udviklet i samarbejde med Ferraris Formel 1 team. Brændstoffet er designet til at forbedre motorens accelerationsevne og til at sikre maksimal effekt for den moderne bils motor, ligesom dens rensende egenskaber hjælper med at holde motoren ren og til at udnytte brændstoffet bedre.
Shell V-Power 99 oktan indeholder som noget nyt Friction Modification Techonology, FMT, der er udviklet til at reducere den friktion, der er i motoren. Når friktionstabet i motoren nedsættes betyder det, at der bliver frigjort energi til kørslen. En energi, som ellers ville være gået tabt. Det kan give en bedre motorrespons. Shell V-Power 99 oktan kan samtidig hjælpe med at fjerne og forebygge uønskede belægninger i motorens indsugningssystem.
Hvad er jeres mening ? lort eller lagkage
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
dec 2006
Følger: 47 Følgere: 45 MC-er: 3 Emner: 185 Svar: 1.533
Nu har jeg aldrig holdt km regnskab men en tidl. kollega fik flere km på en tank Shell fremfor Jet eller andre "billige" tankstationer. Om så han kørte mere stille med de dyre dråber og deraf fik flere km er historien uvis.
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
som helst ved at købe det billigste, med lavere oktan får du lavere ydelse
med lavere ydelse giver man mere gas og får dermed større forbrug,
hvis man har en motor med rimelig høj kompression kan man tydeligt høre
og mærke forskel på 92 og 99 oktan, for lige at tage fra ringest til bedst
men det er typisk discount danskere : køb det billigeste
aug 2005
Følger: 47 Følgere: 44 MC-er: 4 Emner: 32 Svar: 3.495
bare chansen for at det giver en hk eller to er nok til at jeg vil give mere
:o)
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
først den helt kradse racefuel som bruges i feks. F1 og moto gp.
derefter kommer der flere forskellige typer race fuel starter med ca
130 oktan videre ned til 110 oktan og fly benzin som er 110-116 oktan
og tilsat bly for at øge drift sikkerheden, herefter kommer så den almindelige tankstations benzin fra 99 og ned, det er klart at benzinen
bliver ringere og ringere jo længere man kommer ned i rækken
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
han ville ikke engang nå 1 omgang
nov 2005
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 2 Emner: 73 Svar: 1.086
Jeg ville tanke 95 oktan, og være ude over evt. problemer.... De fleste motor I dag behøver ikke højere oktan, og selv ældre motorer kører fint på 95, men skal måske have nogle tilsat benzinen, hvis de ikke kan køre blyfri....
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Altså, man kan miste hk ved at køre ved lavere oktan end specificeret, men man får ikke hk ved at køre med højere oktan end specificeret.
Og når en Moto GP racer ikke kan køre på 92 oktan, så skyldes det at motoren har en høj tuningsgrad (og høj kompression), og har derfor et højere oktan behov end en alm gadecykel.
95 eller 92 oktan