1.687 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Pis og lort.. Pis og lort..

Da jeg i efteråret tog min udstødning af knækkede 2 af boltene.

Jeg har så siden sprøjtet med rustløsner og igår skulle der lige svejses 2 møtrikker på stumperne så de lige kunne skrues ud..

Men NEJ. Begge bolte knækkede helt inde ved blokken smiley

Så nu er jeg på skideren og alle gode går om hvad jeg kan gøre nu modtages med kyshånd.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pis og lort..
  • #1   4. mar 2009 fyr en ornepik i...... Ellers så er den den vilde med boremaskine og helicoil smiley

• #2   4. mar 2009 En løsnig kan være at bore dem ud.
    Hvorvidt det kan lade sig gøre uden at afmontere topstykket, det er svært at sige.
    Start med et lille bor, og slut med et der har samme størrelse som bolten.
    Til sidst skæres nyt gevind.

• #3   4. mar 2009 Prøvede igår med div bor. Men det er som om de bolte et så hårde af varmen fra udstødningen at jeg faktisk ikke kan få et bor i dem.

• #4   4. mar 2009 Ofte er det nok med en ornepik, for det der er tilbage af skruen bliver varmt når du borer i det hvilket er et stort plus, og giver du godt med olie og rust opløser skulle det da være til at få ud. Men husk at dorne en prik i center og starte med små bor og så en lille størrelse op hver gang til du rammer den diameter du skal bruge for den udvalgte ornepik.

Held & lykke med det.

NewBie

• #5   4. mar 2009 - og husk så en anden gang at varme på stedet inden du forsøger at løsne dem ( som Newbie også er lidt inde på ).
    For specielt manifoldsbolte kan sidde voldsomt hårdt fast, da de udsættes for meget store temperatur-udsving.

Held og lykke og vær nu forsigtig !

• #6   4. mar 2009 Det med varmen er også prøvet. Jeg kan ikke komme ind i de bolte de er for hårde. Har prøvet det meste.. Har prøvet at borer med alle slags bor men kan ikke borer i de hårde bolte.

Har tænkt på om man kan lave en løsning hvor jeg svejser et par bolte på blokken også bruge møtrikker til at spænde med..

• #7   4. mar 2009 jeg kan bestemt ikke anbefale ornepik ... de gange jeg har skulle have udstødningsbolte ud af min gamle puch maxi er ornepikken knækket.. (det er så hårdt hærdede at de nemt knækker) og når du har en knækket ornepik der er super hærdet, sidende i din motor blok, kan du godt glemme at bore den ud..

jeg foreslår du borer skidtet ud og får lavet overstørrelse gevind, og nogle nye bolte i.

• #8   4. mar 2009 Lyder godt nok som om, at hvis du ikke kan bore dem ud med topstykket på motoren, så er eneste løsning af toppen skal af, og måske på et maskinværksted/cylinderværksted og i en borstand for at få dem boret ud, og skåret nyt gevind...

Som peter er inde på... knækker ornepikken, så er du først på skideren, for de er ikke til og bore ud... og har du ikke en stump du kan svejse noget på, så er der ikke meget tilbage man kan gøre...

Prøv og snak med et MC værksted, hvordan de vil løse problemet...

• Poul-Erik S
    Poul-Erik S Tilmeldt:
    sep 2007

Følger: 1 Emner: 10 Svar: 67
    #9   4. mar 2009 Ja sikke noget lort. hvis du ikke har mod på at rykke toppen af er din egen løsning med at svejse et gevind på ok. du kan ikke bore bolten ud uden at "ramme" forkert med en hånd boremaskinebor et hul der passer til hovdet af en boldt 10mm? og svejs den fast .Det holder ok men er ikke det optimale

• #10   4. mar 2009 Vil lige indskyde at en Pencil Torch ( gas brænder der ligner en stor tuchpen ) er et super godt stykke værktøj til den slags der, den centrere varmen super godt, og er nem at komme til med stort set alle steder, jeg har altid en liggende i min værktøjsvogn når jeg skal på banerne da den er god til mange ting.

De kan købes hos rigtige mænds Ikea nemlig Biltema for et meget beskedent beløb. Ved udtagning af knækkede bolte ville jeg bore den op så den var klar til ornepikken og så varme godt nede i hullet inden jeg roligt forsøgte mig med at få den ud, ikke noget med at volde den, og lad endelig rustopløseren stå og arbejde inden du giver til at prøve og skrue den ud.

SKAL lige huske at have med at jeg jo nok vil anbefale fortinede ( Tin Coated ) bor da de er ultra hårde og ikke har tendes til at knække som mange HSS bor uden er ret glade for.

Held og lykke med det.

NewBie

• #11   4. mar 2009 Angående det med bor så kan det altså lade sig gøre at få bord der kan bore i hårdt matriale... VIDIA bor eller murebor der er slebne... har brugt det til at bore hovdegears aksel ud på en gammel Bonneville..

HVIS du kan ramme midten kán du være heldig at de går løse når du har boret dem delvist ud... bare pas på du ikke kommer for dybt... smiley så får du andre problemer.. smiley

Øster

• #14   4. mar 2009 Well tror nu også det er forkelligt hvor dygtig man er til det man begiver sig ud i, ved den slags her kan man jo bare lade en prof klare ærterne som mikkel sir hvis man ikke selv mener man kan klare den.

Men med rust opløser, tid, varme og en orne pik, eller en møtrik og et svjeseværk har jeg aldrig haft brug for hjælp, men det kan jo være jeg bare har været heldig.

Over and out.

NewBie.

Kommentér på:
Pis og lort..

Annonce