{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.300 visninger | Oprettet:

Til ejerne af nye mcer som ikke er reg {{forumTopicSubject}}

Nyheder fra Færdselsstyrelsens nyhedsliste.
---------------------------------------------


1. juli 2004 træder Euro 2 luftforureningsbestemmelserne i kraft. I praksis betyder det at nye motorcykler og knallerter som hovedregel er udstyret med 2-vejs katalysator.

Færdselsstyrelsen har besluttet at lave en udvidet dispensationspraksis i forbindelse med Euro 2 bestemmelserne om luftforurening. Der gives 1 års dispensation for alle køretøjer der produceret og hjemtaget til Danmark inden 1. april 2004.

Dispensationspraksissen for Euro 2 kan ses her.

Især det store antal henvendelser fra privatpersoner, som har fabriksnye motorcykler stående, der aldrig har været indregistreret, har været medvirkende til at Færdselsstyrelsen undtagelsesvis har lavet en udvidet dispensationspraksis, som privatpersoners køretøjer også kan omfattes af.

At der løbende indføres nye krav til køretøjer er ikke nyt - for biler har der været bestemmelser for luftforurening siden 1984, og de er blevet skærpet mange gange siden. Nu er turen kommet til knallerter og motorcykler.

Hvilke regler et køretøj skal opfylde afgøres af datoen for første indregistrering. Fabriksnye køretøjer, der ikke indregistreres, vil med tiden ikke kunne leve op til de nye krav. Der opstår derfor et særligt problem for fabriksnye motorcykler som ikke indregistreres, men "gemmes" til senere indregistrering. Dispensationspraksissen giver mulighed for at indregistrere disse motorcykler endnu et år - dvs. frem til 30. juni 2005. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, om man har en motorcykel stående, som skal indregistreres inden denne dato.

Kravene omfatter i første omgang ikke brugt importerede køretøjer, fordi det er datoen for første indregistrering der afgør hvilke regler motorcyklen skal opfylde, dvs. datoen for første indregistrering i udlandet lægges til grund. Først når man importerer brugte køretøjer, der første gang er indregistreret efter skærpelsestidspunktet, vil de være omfattet.

For køretøjer som er brugt, men som ikke har været indregistreret, eksempelvis køretøjer brugt til banekørsel, er der mulighed for, at Statens Bilinspektion, jf. vejledning for Statens Bilinspektion afsnit 14 punkt 14.05.5, kan årgangsfastsætte køretøjet udfra produktionsåret. I sådanne tilfælde vil køretøjets "brugshistorie" skulle dokumenteres for Statens Bilinspektion, der vil foretage en konkret vurdering af om køretøjet fremstår som brugt. For årgangsfastsatte køretøjer vil det være kravene i det fastsatte år som køretøjet skal opfylde.



For yderligere information kontakt

Christel Søgaard Mortensen, Civilingeniør, csm@fstyr.dk, 33929152

eller

Niels-Anders Nielsen, Ingeniør, nan@fstyr.dk, 33929144

---------------------------------------------

For at ændre dit abonnement - gå til (link fjernet)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Til ejerne af nye mcer som ikke er reg
  • #1   12. jun 2004 Hehe - der er nok nogen der får travlt med at spare sammen nu smiley

    -> Thomas


  • #2   25. jun 2004 Hej Martin G
    Prøv lige at læse det indlæg jeg indsatte d. 11. 6. 04.
    Er det en helt ny cykel du har købt eller er det en brugt impoteret som bare ikke har været indregistreret i dk før.
    Hvis det er en brugt impoteret du har så er der ikke nogen problemer.
    Du er også velkommen til at kontakte mig på bjarne.klit@pc.dk
    Mvh
    Bjarne Klit


Kommentér på:
Til ejerne af nye mcer som ikke er reg

Annonce