2.843 visninger
|
Oprettet:
Maling af fælge {{forumTopicSubject}}
Hej MC-venner,
Hele sommeren (og nu efteråret) står på smuksering af min gamle XV 500. Tank og plastdele slibes og males metallic efter alle kunstens regler. Kardantrækket har fået hammerlak, stellet males matsort, og chrom pudses op.
Mit spørgsmål går på: Det sorte inde i fælgene. Hvad vil I anbefale at male med her? Jeg tænker, at der nok er noget der er bedre end alm. matsort eller koksgrå maling. Hvad ville I anbefale?
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Kim
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.836
mar 2017
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 23
Om det så var kakkelovnsmaling eller hvad det end kunne være. Men alm. matsort maling er måske bare det, man gør.
jun 2008
mar 2017
jun 2008
mar 2017
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 945
mar 2017
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 945
mar 2017
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 190
Enten sliber du den nuværende maling så blidt, at det i virkeligheden er den du maler på, eller også skal du ud og finde en primer der hænger fast på aluminium. Og husk, du har meget kort tid (timer) fra du har sandblæst eller på anden måde fået renset fælgene i bund til primeren skal være på. Frisk aluminium korroderer meget, meget hurtigt.
Det er +35 år siden jeg holdt foredrag for Land Rover klubben om emnet, men jeg husker stadig hvor mange der sagde noget i retning af - Så kan jeg bedre forstå at det ikke kunne holde!
mar 2013
"og for en sikkerheds skyld får den to komponent klarlak bagefter. Så skal det nok blive siddende"
Det er primeren der gør forskellen. Hvis den ikke sidder fast, så kan du lave så mange lag du har lyst til. & husk at en standard primer er til stål...
mar 2017
Jeg ved godt, det er lidt omstændigt, og jeg ville ønske det hjalp noget at ignorere, at det ikke er så ligetil
Jeg har engang malet et par alufælge til en bil, men der kendte jeg også nogle folk fra autolakereren Pierre, som gav et par fif. Men de nævnte jo, hvad du nævner.
Min plan er, at slibe det let, så jeg ikke kommer igennem malingen, som du nævner. Ja først vil jeg give det cellulosefortynder, for jeg kan forstå, det ikke er godt nok med rensebenzin.
Så har jeg colormatics primer til alufælge, som jeg vil sprøjte på og slibe ned (måske et par gange). Så vil jeg male det med noget fælgmaling (vist nok fra billigbilpleje), og så vil jeg give det colormatics 2 komponente klarlak.
Hvad tænker du om den fremgangsmåde? Jeg har naturligvis den frygt for, at det ikke holder. Men hvor slemt taler vi om, det kan være? Er det sådan, man måske kan pille det af med neglen ligefrem?
Endnu engang tak for de gode svar.
mar 2013
I gode gamle dage kunne man være ret ligeglad med om der var en smule fedt/olie før man sprøjtede maling på. Da vi skiftede til at producere mere vandbaseret maling, måtte vi begynde at rense de små blikspande, vi brugte til at teste nuancer og sprøjtekvalitet med. Ellers lå det bare i små klatter...
Altså, det der er vigtigt er at fælgene er affedtet. Jeg ville selv give den en tur med hedtvandsrenseren, men det er jo ikke normalt husmandsværktøj.
Hvor godt det er ved du efter nogle måneder - Næsten lige meget hvad du gør, ser det pænt ud når du er færdig, men det kan sagtens skalle af i store flager efter lidt tid, regn og temperaturforskelle. Alu udvider sig næsten 4 gange mere end stål som jeg husker det siger den gamle kemiker.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
mar 2017
Men jeg skal lige høre dig. Jeg prøvede at testslibe på det aluminium med korn 400. Jeg synes ikke, der sker meget. Hvad ville du bruge? Nu skal man jo kun slibe let, så ville du nøjes med Scotch-Bride?
mar 2017
mar 2013
Når jeg siger slibe let, mener jeg bare at du ikke skal fjerne al malingen. Korn 400 eller 320 (den har jeg liggende) bruger jeg til at reparere fejl med i det færdige resultat...
mar 2017
Tak igen.
mar 2017
mar 2013
Jeg har ingen konkret viden, men det vil godt nok undre mig.
mar 2017
Maling af fælge