2.785 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

F*cked op i at spraymale F*cked op i at spraymale

Hej med jer!

Jeg har et lille problem som jeg håber nogen kloge hoveder kender til og ved hvordan jeg af hjælper.

Jeg er i gang med at male to metal emner på min cykel, som egentlig gik fint nok. Jeg startede med at slibe det, give det primer og så spraymaling. Dog var jeg så dum, at jeg valgte at slibe et par enkle ujævnheder med korn 120 EFTER jeg havde lagt maling på, hvilket så resulteret i ridser, som jeg bare tænkte jeg kunne dække med malingen. Det kunne jeg selvfølgelig ikke, og så prøvede jeg at dække det med primer, som så resulteret i at det hele boblet op.

Nå, de fejl gør jeg aldrig igen, men jeg valgte så at fjerne maling og primer igen med acetone, for så at starte forfra.
Jeg gjorde nøjagtig det samme som før, men nu er det som om at primeren ikke hæfter visse steder (se billeder)
Jeg prøvede så at give det maling oven på primeren for at se om det ville hæfte, og det hæfter ikke, præcis samme sted som primeren heller ikke gør.

Hvad gør jeg forkert? Skal siges jeg gør præcis det samme som før mit uheld og acetonen, og der hæftede det fantastisk og det hele var så fint smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 700 kr.
  • Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  F*cked op i at spraymale
  • #1   13. maj 2019 Du har nok ikke fået fedtet godt nok af og/eller så har det været for koldt. Det skal være over 15 grader

• #2   13. maj 2019 Hmm ja det var også min tanke faktisk, men jeg har jo slebet det helt ned med korn 120 igen, så tænker det må ha taget alt fedt?
    Min termostat sagde 17 grader da jeg malede, det ligger godt nok på en træplade ned på betongulvet i min garage, men tænker ikke det er det? Måske metallet er for koldt, og jeg skal varme det op i solen før jeg maler på det?

• #3   13. maj 2019 1. Korn 120 er landbrugsmaskiner!
    2. Acetone er noget tøser bruger til neglelak, eller noget lignede!
    2. Der skal være min. 20 grader før du overvejer at male noget!
    3. Læs på dåsen, der står rent faktisk hvordan man skal gøre, hvis der kræves en tid på 4 døgn før videre påføring, er det ikke "vejledende"!

• #4   13. maj 2019 Det var da et yderst ubrugeligt indlæg du kommer med der tom smiley

• #5   13. maj 2019 De ridser du har lavet med korn 120, sliber du ud med korn 240 og bagefter hele emnet med korn 400. Så tørrer du det godt og grundigt af for fedt og støv.. Og så maler det igen.

• #6   13. maj 2019 Træplade på beton gulvet? Det giver også rig mulighed for støv på emnet - ikke at det er problemet, men jeg ville nok feje grundigt, hænge emnet op hvis muligt og dække af med aviser omkring der du maler.

Enig med Robert ang slibning, du får aldrig et godt resultat med så groft sandpapir

De områder du ser ligner fedt/manglende afrensning - eller dårligt blandet maling? 20c er bedst, hav evt dåsen ½ time i varmt vand (ikke kogende!) og har du mulighed for at varme emnerne lidt op vil det også hjælpe - evt med konens hårtørrer eller en varmepistol

• #7   13. maj 2019 Tak for jeres råd, det er bare sådan, at jeg malede under præcis samme forhold, og med samme fremgangsmåde før, hvor resultatet blev rigtig godt, jeg tror dog bare jeg har fået det fedtet rigtig godt ind da jeg renset malingen af med acetone, og jeg nok skulle have renset emnet i noget fortynder før at jeg malede igen, så mon ikke min fejl ligger der.

• #8   13. maj 2019 #4 Du spørger om hvad du gør forkert, og når man nævner bare et par få ting, er man "et eller andet ikke så pænt"?????
    Mal du bare løs, du er sikkert så god til det at vi ikke kan råde dig, uden at du bliver krænket!

• #9   13. maj 2019 tom, jeg er ked af hvis jeg har fornærmet dig, det var bestemt ikke min mening. Dog vil jeg gerne hjælpe dig til at du i fremtiden kan skrive mere konstruktivt, og dermed også opnå en større forståelse for det du skriver. Jeg vil derfor kommentere for det du skrev, for at du kan se hvad jeg mener.

"
    1. Korn 120 er landbrugsmaskiner!
    Korn 120 vil jeg mene er et fint stykke sandpapir til diverse slibeopgaver, jeg kan dog godt forstå du synes det er for groft når vi snakker slibning til maling. Dog mener jeg ikke at din kommentar her bidrager til nogen større forståelse for hvad du egentlig mener
    2. Acetone er noget tøser bruger til neglelak, eller noget lignede!
    Nu kender jeg ikke så meget til neglelakfjerner, men tak fordi du oplyser mig om at det indeholder acetone. Dog kan jeg heller ikke se hvad jeg skal bruge det til, da det fint fjernet det maling jeg ville have væk. Måske du kunne oplyse mig om et bedre produkt til formålet?
    2. Der skal være min. 20 grader før du overvejer at male noget!
    Der står på den sprayflaske jeg brugte, at det virker fra 12 grader og opefter, hvilket jeg selvfølgelig læste og fulgte.
    3. Læs på dåsen, der står rent faktisk hvordan man skal gøre, hvis der kræves en tid på 4 døgn før videre påføring, er det ikke "vejledende"!
    Jeg læste skam på dåsen, hvilket du kunne spørge mig om, i stedet for bare at konstatere at det havde jeg ikke gjort. Der står både på primeren og på malingen, at det er klar til slibning og efterbehandling, efter 2 timers tørretid ved minimum 12 grader, derfor gik jeg ud fra dette.
    "

Håber dette er med til at uddybe, hvorfor jeg mener dit indlæg var ubrugeligt for mig smiley

• #10   13. maj 2019 Men jeg er enig med de andre:

Minimum 20 grader, så malingen ikke bliver så "klumpet"
    Minimum korn 400, så det bliver FINT
    Affedt endnu grundigere og acetone er fint.
    Op på et bord eller i luften med emnet
    Lav en spand med varmt vand og smid dåserne deri både før og under. Det gør indholdet endnu lettere, at sprøjte på.

Også uanset, hvad du gjorde før. Måske var du bare sygt heldig første gang???

• #11   13. maj 2019 Tak jabbekot og jer andre, jeg vil følge de råd når jeg prøver igen i morgen.

• #12   13. maj 2019 Det her er lidt sjovt, vi har lige haft en større "debat" om tonen her på MCG! Jeg svarer på den nyoprettede 0 åriges spørgsmål, med en liste over de største fejl, og hvis nogen kan se noget "svinsk, nedladende" eller andet der får deres små pusselanker til at gøre ondt, så fred med det! Men at jeg samtidigt lige skal belæres af denne 0 årige, siger så nok hvad det handler om, giv mig ret, kys mig i røven, elsk mig og giv mig "likes"!
    Facefjolserne er ved at vinde, om få år bor vi andre i skoven smiley

• #13   13. maj 2019 Det sjovt du drager konklusioner om jeg er et facefjols, uden overhovedet at vide noget om mig. Samtidig med du så siger jeg mener at din post var "svins og nedladende". Jeg nævnte blot for dig, at efter min mening, så var din post ubrugelig. Det kan du jo så vælge at tage til dig eller lade være.

Jeg har ikke brug for likes, eller at nogen giver mig ret, men jeg fornemmer det er hvad du har brug for, siden du har så stort et behov for at udtrykke hvor forfærdeligt det er for dig at andre også har en mening smiley

• #15   13. maj 2019 #13 Prøv at læse denne tråd HELE TRÅDEN, og så se lidt på hvad du kommer med her som ny her MCG! Men jeg forventer ikke at du ser egne fejl, du har jo ingen! Sov godt, godnat til de gamle idioter, og de 0 årige alvidende børn smiley
    https://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/502075-tonen_paa_mcg?t=1557785774#comment2434101

• #16   13. maj 2019 Det link du har postet, det handler om noget der totalt modsiger din egen opførsel, bare lige så du er orienteret om det.

Når jeg læser min tråd igennem, så ser jeg et spørgsmål, nogle gode konstruktive svar, og så dine sure opstød smiley
    Jeg har bestemt fejl, og sikkert rigtig mange, og dem vil jeg med glæde gerne høre om, så jeg kan udvikle mig til et bedre menneske. Det tror jeg faktisk vil være sundt for dig, også at prøve.

Jeg prøver ikke at belære dig, jeg prøver blot at give udtryk for hvordan jeg ser din måde at svare på. Det er jo helt op til dig, om det er noget du gider høre på, du kan jo bare lade være med at klikke dig ind i den her post, det er jo trods alt mig der har oprettet den, med det formål at få hjælp og ikke sure opstød fra dig.

• #17   13. maj 2019 De gange jeg har skulle male noget og det skulle være pænt, har jeg slebet det ned og tørret af, de fleste gange med bremserens og et par gange med acetone. Så har jeg slebet mellem hvert lag, med min. korn 400, ikke noget voldsomt bare lidt i overfladen. Inden det sidste lag har jeg brugt korn 1200. Også i ovnen på cirka 50 grader (jeg har en separat ovn til værksteds ting) i en times tid. Og til sidst klarlak. Er endnu ikke blevet skuffet, og har da malet en ting eller to. smiley

• #18   13. maj 2019 Tak for dit svar Søren, jeg vil helt sikkert købe mig noget finkornet sandpapir og en klarlak til at afslutte med smiley
    Jeg har dog ikke en ovn jeg kan bruge, men jeg tænker at ligge dem ind ved gulvvarmen i en uges tid når jeg er færdig.

• #19   13. maj 2019 Jeg fandt en bordovn i en genbrugsbutik til den svimlende pris, a' 125,-. smiley Syntes resultatet bliver bedre af, det lige bliver bagt også går det lidt hurtigere med at tørre.

• #20   13. maj 2019 Hehe ja det var da en fin pris for noget man kan bruge i værkstedet i mange år frem. De emner her jeg maler er 105cm lange, så de passer nok ikke ind desværre smiley

Men til en anden gang, bager du så lige efter du har spraymalet, venter du, eller hvordan?

• #21   13. maj 2019 Hvis det kan lade sig gøre, så maler jeg det på en rist der fulgte med ovnen. Så er det dejlig nemt at flytte. Plejer lige at lade det tørre 5-10 min inden det kommer ind.

• #22   13. maj 2019 Tror bare, at I er gået fejl af hinanden. Jeg synes, at begge indlæg var skrevet i fin tone og i respekt.

• #23   14. maj 2019 Lasse, din lak hærder selvfølgelig bedre hvis du lægger den malede del et varmt sted. Men det vigtigste er nok at emnet er godt varmt NÅR du maler, så forsvinder mange problemer med kondensering, dårlig udflydning osv. Så har du mulighed for at varme emnet godt op (brug en hårtørrer eller varmepistol) har du større chancer for et godt resultat.

Held og lykke med projektet

• #24   14. maj 2019 Tak for dit svar Per.
    Jeg havde stor succes med at få det malet i dag, efter jeg fulgte alle de gode råd jeg har fået herinde, så mange tak til jer alle sammen.

• #25   15. maj 2019 Som ny her på siden må jeg konkludere følgende:
    Ham der Tom fremstår da som en komplet afdanket idiot med for meget fritid

Fortsat god dag

• #26   15. maj 2019 Hvor er det bare skønt når der er nogen der vil belære os afdankede idioter om den gode tone! Hvad skulle vi dog gøre uden jer?

• #27   15. maj 2019 Kapi, du har en stor fremtid foran dig herinde... måske som Tom's afløser smiley

• #28   15. maj 2019 #27 Ser du, nu er jeg sgu krænket! For enten mener du at jeg skal smutte fra MCG, eller også "antyder" du at jeg er så gammel at jeg kan vælte hvert øjeblik! Nu skal jeg igen ligge søvnløs over disse grove, ondsindede beskyldninger mod mit spinkle skrøbelige sind smiley
    Jeg er KRÆNKET!

• Henning M
    Henning M Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 67
    #29   15. maj 2019 Ku man håbe du bliver så krænket at du forlader os smiley smiley smiley

• #30   15. maj 2019 #29 Næh, men hvis jeg er så slem, så må selv en ældre kone som dig da kunne finde ud af at give mig en ud stemme, så går det helt af sig selv! Og du er jo ikke alene, kan jeg se i andre tråde, så sæt du bare noget i gang, selvom det altid er slemt når man skal gøre noget mere end jamre over andre!

• Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 1 Svar: 148
    #31   15. maj 2019 Det ligner siliconepletter. Og jo - korn 120 er meget groft, til noget der skal lakeres. Og imho og af erfaring - maling der tørrer ved koldere temperatur bliver mere glat/blankt.

• #34   16. maj 2019 Tak til jer alle, jeg er nu færdig med projektet og det blev rigtig fint.
    Jeg er ret sikker på at det der var galt, var at det var siliconepletter fra min fedtet små fingre som gjorde at der kom pletter smiley

• #35   16. maj 2019 Silicone er det værste hvis man skal male, det skal fjernes fuldstændig smiley

• #36   16. maj 2019 En rigtig go ide når man maler, om det er varmt eller koldt.
    Så start med et helt helt fint tyndt lag der kun lige er tåget ud over, lad tøre en 5-10 min og giv så de sidste lag, så undgår du de her fiske øjn.

Kommentér på:
F*cked op i at spraymale

Annonce