Udstødninger med mere lyd Udstødninger med mere lyd
Jeg håber der sidder nogle kloge hoveder derude der har mere viden og erfaring med dette emne. Jeg kigger lidt på en billig chopper men sådan en skal bare efter min mening lyde af noget. Jeg ved at der findes nogle "E" mærkede udstødninger som er godkendte men hvad med dem der ikke er?
Det giver næsten sig selv at de ikke kan synes går jeg ud fra men hvad er konsekvensen hvis man bliver stoppet med den? Og bliver man rent faktisk stoppet pga udstødninger?
Jeg synes også at have hørt noget om noget med regel ændringer eller måske bare at politiet er mere på udkig efter det siden 2012.
Desuden ser jeg nogle gange motorcykler hos forhandlere hvor jeg er næsten 100% sikker på at det ikke er en lovlig udstødning der sidder på men må de overhovedet sælge den så uden at have den originale med?
P.S. Jeg havde forresten også lige et spørgsmål omkring luftfilter. Jeg synes at læse at det ofte kan give noget at få et nyt luftfilter på den nemmere kan trække vejret med men går det under tuning eller er det en af de ting man frit kan gøre?
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
Hvis vi starter mht. til tuning. Så kan du altså helt lovligt tune din motorcykel op til +20% effekt uden det giver problemer. I hvert fald så længe du arbejder på den originale/tilsvarende motor og ikke begynder at lege med turbo, kompressor o.lign.
Så du kan roligt skifte luftfilter
Hvis vi så begynder at snakke udstødninger. Hvor gammel er den motorcykel du har i kikkerten så? Kravet til E-mærket udstødninger kom nemlig først d. 1 Jan. 2004.
Dvs. at alle motorcykler som er ældre end 2004 ikke behøves at have en E-mærket udstødning!
Hvad angår syn så er netop støj og E-mærke noget af det en synsmand ofte ligger mærke til! Selvom der dog stadig findes synsmænd, som er enten ligeglade eller kan overtales ($$$ ) til at ignorere det.
''Problemet'' løses gerne ved at montere et sæt dB-killers eller den originale udstødning til syn, som man kan fjerne igen efterfølgende.
Konsekvensen hvis du bliver stoppet på en motorcykel som politiet mener larmer for meget, er at de kalder dig til syn. Og så er der bare at følge overstående
... mit indtryk er dog, at politiet ikke går voldsomt meget op i larmende udstødninger, hvis ellers man køre ordentligt, og ikke genere naboerne for meget
Hvis du så får fundet dig en udstødning med noget brøl i, så bør du overveje at få den justeret samtidig. Her kan du i samme omgang så kigge på et andet luftfilter til den også
maj 2017
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 44
Mht den lovlige tuning op til 20% så kender jeg også det fra biler men der skal de stadig overholde de stats den har fra fabrikken mht forurening og støj og idet det er meget svært at bevise så er det næsten umuligt. Men her har det også noget at gøre med årgang på bilen så hvis det også gælder på motorcykler så burde dem jeg kigger på ikke have noget problem.
Og omkring det med udstødningernes støj så vil jeg på en kværn fra sidst i 90'erne kun skulle overholde 80db? Og det kan de vel sagtens finde ud af i synshallen går jeg ud fra. Jeg var lidt nervøs for at hvis man bliver taget gentagne gange med ulovlig udstødning at de så havde noget andet de kunne gøre så som en bøde eller noget men hvis det sker så sjældent så bliver det næppe et problem.
Jeg havde hørt at hvis man skifter udstødning så skal der laves noget i karburatoren. Men hvad så hvis man har fået skiftet udstødning og har fået indstillet karburatorerne og så bliver kaldt til syn? Kan man godt skifte til de originale og køre til syn og hjem igen uden at stille dem igen?
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
Du vil godt kunne skifte tilbage til original udstødning til et syn, uden at skulle dyse om igen. Blandingen vil så nok være lidt fed og måske ikke gå kniv skarpt. Men du vil sagtens kunne køre til syn igen.
Udstødninger med mere lyd