{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.038 visninger | Oprettet:

MC GPS alternativ {{forumTopicSubject}}

Et lille GPS projekt: Jeg havde en TomTom MC GPS siddende på min naked motorcykel som måtte af, da det så vildt dumt ud. Den sad som en stor klods på en alt for lang holder. Men efter en længere tur i det ukendte manglede jeg den lidt. Jeg har prøvet med telefonen i inderlomme og benytte mig af lyden alene og det virker meget godt, hvis man bare skal finde frem og er ligeglad hvor på ruten man er.
I dag har jeg været ude og prøve et nyt setup, jeg har gået og tænkt/arbejdet på. Det er ikke kun for at løse problemet men også for projektet skyld.
Jeg vil gerne have cyklen til at stå ren uden plastikholder for gopro, GPS, telefon, kontrol for varme i håndtagene, kædesmøre og hvad man ellers kan finde på. Så jeg vil bruge en telefon som GPS og den skal tilhøre min motorcykel. Derfor er det OK at lave lidt om på den, for at undgå plastik holdere fastmonteret på motorcyklen (men gerne så lille at man kan tage den med sig, når man gå fra motorcyklen).
- Jeg har købt en brugt "sony xperia go" som er lille, støv og vandtæt for 400,- som jeg vil bruge.
- Nogle super stærke magneter som er gummi betrukket (3 stk. ø17x5mm) for montering af telefonen på motorcyklen.
- Et USB udtag hvis jeg behøver strøm undervejs.
USB udtaget har jeg monteret under gaffelbroen ude af syne.
De 3 magneter startede jeg med at lime på en række på bagsiden af telefonen med hot-glue, derefter satte jeg telefonen på styret vha. magneterne og kom hot-glue på/mellem telefon og styr for at skabe en "rør-skål". Da limen var kold kunne jeg tage lim, telefon og magneter af styret og skære det overflødige lim af.
Test: Telefonen sidder meget godt fast og med "rør-skålen" sidder den fikseret sådan at den ikke vipper og derved har magneterne godt fast hele tiden. Under køretesten havde jeg en snor fra telefonen til styret som sikkerhed line.
Da jeg kørte var det gråvejr og skærmen var god og tydelig, ellers kunne jeg nemt ændre vinklen på telefonen. Jeg kørte på motorvejen og lave nogle overhalinger, telefonen var i en lodret position for at fange så meget vind som muligt.
Telefonen sad fast hele tiden, og jeg prøvede at mærke omkring den undervejs og jeg tror der er en luft-lomme omkring den.
Jeg benyttede den gratis offline HERE GPS program, men der findes mange andre.
Det næste: Jeg vil prøve at køre lidt mere med den og hvis det bliver med at være fornuftig, vil jeg pille limen og magneterne af igen (med sprit giver limen slip) og lime det sammen igen med Araldit, og lave rør-skål med plastic padding eller ligene og evt. lave en sikkerhed strop på bagsiden af telefonen med velcrobånd som går på undersiden af styret.
Mit lille projekt til fri afbenyttelse og forbedring, kom gerne med input smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MC GPS alternativ
  • #1   27. jun 2015 Et billede mere..

profilbillede
  • #2   27. jun 2015 Telefon på cyklen

profilbillede
  • #3   27. jun 2015 Et par spørgsmål - f*cker magneten ikke telefonen ? og kan du overhovedet se noget på skærmen når der er sol?

Ellers er det en fin løsning, den ser dog ikke ud til at fylde mere end den mount og lomme jeg brugte til min smartphone

• #4   27. jun 2015 Fint initiativ. Synes også de fleste GPS'er virker for klodsede til MC. Især når instrumenteringen er så herlig enkel som på billedet smiley .

• #5   27. jun 2015 Har også nogle bekymringer med magneterne.....

Jeg kunne godt tænke mig at tage den skridtet fuldt ud, og fjerne de grimme original instrumenter og kun have en skærm... smiley

• #6   27. jun 2015 #3, Jeg tænkte også at magneterne ville skabe problemer, men jeg har ikke oplevet noget, jeg har endda haft 5 på - det kan da godt være at modtagelsen ikke er optimal (uden at vide det), men den har fundet signal med det samme (jeg har ikke haft BT eller Sim kort i, det kan være at der er problemer der).
    Den lomme og beslag som du bruger, hvor sidder den - Min tanke var at jeg helst ikke ville have noget på cyklen, når jeg ikke bruger det sådan at cyklen stå ren som mulig.

• #7   27. jun 2015 #5, den tanke har jeg også haft, evt. sætte et sony smartwatch ind i et af instrumenterne - Men jeg syntes også det er lidt synd at lave om i de rigtige instrumenter

• #8   27. jun 2015 Jeg bukkede en holder af rustfri stål som jeg satte fast med velcro oven på bremsevæskebeholderen..

profilbillede
  • #9   28. jun 2015 #8, Det er også en god løsning - det ser ud til at den cykel mangler det klassiske styr til montering af de standard holdere som man typisk kan finde - også er udsenet også som standard når du ikke bruger GPS... Rigtig god løsning på en lidt svær opgave at lave elegant.
    Som opfølgning på egen design, jeg prøvede wifi og BT i går - jeg hørte et youtube klip igennem et BT headset uden problemer. (har ikke sim kort der passer, så det er ikke testet)

• #10   28. jun 2015 Navigon som de har testet inde på 123mc til ca kr 400,- kan alt og slukker for skærmen når du skal køre lige ud i længere tid, og tænder selv igen
    Og det installeres på din egen mobil og der skal aldrig betales for opdateringer.

• #11   29. jun 2015 Allan, jeg har prøvet Navigon i bilen, men den viste mig vej igennem et villa område som var langt fra den bedste route. Har også brugt den på en tur i Sverige og den virkede perfekt lige indtil jeg var på nogle mindre veje... Det er nu 2år siden, så jeg kunne jo prøve igen - Tak for input

• #12   29. jun 2015 Kunne du ikke fikse et andet beslag til din gps?

Min sidder på styret på samme måde som den løsning du har lavet til telefonen? smiley

• #13   29. jun 2015 #12, det beslag som jeg har til min rigtige GPS kan sidde på styret (men er meget grimt og er mere eller mindre en fastmontering, gammel TomTom Rider) og man kan også få et til telefonen som muligvis også gør det. Ideen jeg have med magneterne var at når jeg ikke bruger GPS så er der ikke noget beslag tilbage på cyklen, og for den andet at telefonen kan være i lommen med beslag/magneterne hvis jeg går fra motorcyklen.

• #14   30. jun 2015 Det er i hvert fald deres foretrukne nu:) 123mc

• #15   27. mar 2016 # 14 Allan har du et link til den du taler om ?

• #16   27. mar 2016 google navigon 123mc.dk

Kommentér på:
MC GPS alternativ

Annonce