1.360 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 49 Svar

Hardtail struts - lovligt? Hardtail struts - lovligt?

Er der nogen her inde der ved om ''hardtail struts'' (stive støddæmpere i form af f.eks. en metal aksel) er lovligt at køre med?

Jeg har først været inde og kigge på SKAD hjemmeside, som siger:

[b]''Udskiftning af støddæmpere bagved er ikke en konstruktiv ændring.'' [/b]

Og efterfølgende detailforskrifter for syn af motorkøretøjer:

8. Bærende elementer

8.03.030 Motorcykel
(1) Motorcykel skal være forsynet med støddæmpet affjedring af foraksel.
(2) Sidevogn skal være forsynet med affjedring mellem hjul og karrosseri eller lad
- Altså det er ikke et krav med støddæmper bag til?

8.03.004 Fjedre
(1) Fjedre skal have en bæreevne, der mindst svarer til køretøjets tilladte akseltryk.[/b]
- En stiv aksel har vel en ret god bæreevne, men kan måske være svært at dokumentere hvis det kommer der til?

[b]8.03.005 Støddæmpere
(1) Støddæmpere på samme aksel skal have samme dæmpevirkning.[/b]
- Det vil de jo have, der er jo ingen...

Hvordan tolker i det her?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lampe 500 kr.
  • Montering af 75' og 55' tv'er. Beslag, skruer og ravplugs haves. Væggen er af beton 1.400 kr.
  • Hænge 3 ferm Living hylder op og et stort maleri 600 kr.
  • Hjælp til diverse have arbejde. Fejning af blade, fjern ukrudt, kør jord ind, oprydning 1.000 kr.
  • Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Spartling af vinduer indendørs 3.900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hardtail struts - lovligt?
  • #1   2. jun 2014 Så ved alle hvad vi snakker om.

profilbillede
  • #2   2. jun 2014 Hvis en Harley må ha stiv bagaksel må du vel også?

• per v
    per v Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 173
    #3   2. jun 2014 men hvorfor? den bliver jo stiv som et bræt og møg ubehagelig at køre på.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.711
    #4   2. jun 2014 Jeg har meget svært ved at forestille mig at det kan være lovligt at låse affjedringen fast på et stel der ikke er lavet til det. Jeg har endnu sværere ved at forstå grunden til man ville gøre det, men det er jo ikke min beslutning. smiley

• #5   2. jun 2014 Han sætter da bare fjedre i sædet istedet for, så er den behagelig igen.

• #6   2. jun 2014
    karsten(svendborg) f

nu er HD en jo født sådan smiley

kan heller ikke forestille mig at det er lovligt , for det ændre jo køreegenskaberne drastisk

Milling

har du prøvet at køre på noget med stiv bagende ??

• #7   2. jun 2014 Jeg er udmærket klar over at den bliver hård at køre på smiley Og det er da heller ikke for at øge hverken komfort eller køreegenskaber. Vi har at gøre med æstetiske årsager.

Har siddet og læst en del på bla. HD forums osv., og der er tilsyneladende rigtig mange som køre med det over i staterne. Specielt på Sportsterne... Men de har jo så heller ikke så mange regler at gøre godt med.

• #8   2. jun 2014 Må prøve at sende min synshal en mail, og se hvad de siger.

• #9   2. jun 2014 nu har jeg skrevet følgende til min synshal. Så får vi at se hvad de svare!

''Hej. Jeg har et spørgsmål, som jeg håber at i kan være behjælpelige med at svare på.

Må man bygge sin motorcykel om, så man køre med stive ''støddæmpere'' bag til og opnår hvad der minder om et stivstel? Altså montere såkaldte ''hardtail struts'' (se vedhæftet billede)

Jeg har først kigget på SKAD's hjemmeside, som skriver at:

''Udskiftning af støddæmpere bagved er ikke en konstruktiv ændring''

Så langt så godt, men hvad er der så af krav til støddæmpere på en motorcykel? Under detailforskrifter for syn af køretøjer har jeg fundet følgende:

8. Bærende elementer

8.03.030 Motorcykel
    (2) Sidevogn skal være forsynet med affjedring mellem hjul og karrosseri eller lad

Der står altså intet anført om affjedringen af bagaksel? Betyder det, at der heller ikke er nogen krav til affjedringen på bagakslen?

Håber i kan hjælpe mig med mit spørgsmål.''

• #10   2. jun 2014 Milling

nu vil du jo ikke skifte stødæmperne bagved men fjerne dem, så tvivler på du kan bruge det du har fundet ,

• #11   2. jun 2014 Kort sagt, det må du ikke, cyklen er født med affjedring bagtil.

• #12   2. jun 2014 Uden at være sikker osv. Så snakker vi jo ikke om at sænke den eller hæve den MED støddæmper som den jo er født med. Men helt fjerne dem og dermed faktisk ændre på stellet - groft sagt. Da det jo er lavet til at have affjedring og dermed måske ikke kan holde til stød og den slags nu og dermed tage skade. Jeg vil tro at det er et No-Go.

• #13   2. jun 2014 Jeg er enig med jer og det ville også undre mig hvis det var lovligt.

Det jeg hæfter mig ved, er bare det, som jeg finder i forskrifterne for syn af motorkøretøjer.

''8.03.030 Motorcykel
    (1) Motorcykel SKAL være forsynet med støddæmpet affjedring af foraksel.''

Hvorfor skriver man at affjedring fortil skal være der, og intet om affjedring på bagaksel? Hvis der skal være affjedring på bagaksel, så burde det vel også stå der?

• #14   2. jun 2014 Fordi du blander ting sammen. En mc SKAL være født med affjedring i front. Som du selv er inde på: en HD fra 50'erne er jo stivstellet men den har dog i front, og det er der jo gode grunde til. Men da den er født med stiv røv må den jo godt. Din mc er født og bygget til at have det i bag, og dermed er det jo en ret så voldsom ændring at gøre den stiv bag til.

• #15   2. jun 2014 Det skal forståes sådan at en mc i dk ALDRIG må være uden en forgaffel som ikke har affjedring. Lige meget hvad.....

• #16   2. jun 2014 Vi er delvist enige, men som det også er skrevet, så bliver støddæmperne bag til ikke anset som en konstruktiv del af køretøjet. Når det ikke bliver anset som en konstruktiv del, så kan man vel i teorien udskifte den med hvad man vil? Eller for den sags skyld køre uden. Der foreligger jo INGEN krav om TÜV eller lign. godkendelser.

• #17   2. jun 2014 #13
    Du må ikke lave afledninger ud af lovteksten. Du må kun læse det der står. Logisk nok at tænke sådan som du gør, men sådan er juraen ikke skruet sammen.

Eksempel:
    §55 Du må ikke gå over for rødt lys

Må jeg så løbe over - for det står der ikke noget om.

Jeg har lært det på den hårde måde ikke at aflede smiley

• #18   2. jun 2014 Hvor er det du mener jeg laver afledninger af lovteksten? Jeg påpeger jo nettop at der intet står anført omkring støddæmperne.

• #19   2. jun 2014 Det gør du her:
    Hvorfor skriver man at affjedring fortil skal være der, og intet om affjedring på bagaksel? Hvis der skal være affjedring på bagaksel, så burde det vel også stå der?

• #20   2. jun 2014 Udover det - så er det en fed ged smiley

• #21   2. jun 2014 Hvis jeg skulle være så uheldig at blive kaldt til syn, så smækker jeg da bare lige fjedrene på, det tager 10 min.

• #22   2. jun 2014 Arhh Erik. Det vil jeg ikke kalde en afledning smiley

Er vi ikke enige om, at hvis der er specifikke krav til bagdæmper, så burde det stå anført et eller andet sted?

Hvis vi nu tager samme regler bare for en bil i stedet (stadigvæk fra trafikstyrelsens detailforskrifter), så står der følgende:

8.03.020 Bil
    (1) Bil skal være forsynet med affjedring af alle aksler.

Og til motorcykel:

8.03.030 Motorcykel

Kan du se hvor jeg vil hen?

• #23   2. jun 2014 Milling

den her som du selv kom med glemmer du vist nu

''Udskiftning af støddæmpere bagved er ikke en konstruktiv ændring.''

• #24   2. jun 2014 Hvad er det præcist jeg glemmer ved overstående sætning? smiley

• #25   2. jun 2014 At du ikke vil udskifte støddæmperne ,men fjerne dem

• #26   2. jun 2014 #15
    Håber (og tror) de fleste forstår hvad du mener og ikke hvad du skriver, når du ellers så hjælpsomt prøver at forklare. smiley

• #27   2. jun 2014 #25 Nu kunne man godt begynde at ordkløve, men forstår din pointe smiley

• per v
    per v Tilmeldt:
    sep 2011

#28   3. jun 2014 sæt dem på og kør forbi synshallen og se smiley

• #29   3. jun 2014 #27
    Jura er at ordkløve - det er hvor meget man skal tillægge det enkelte ord betydning.

men hvorfor ikke anmode om et svar og en lovhenvisning vedr. fjernelse af støddæmper bag.

• #30   3. jun 2014 Har snakket med SKAD, som har henvist mig til at snakke med en synshal omkring emnet. Har skrevet mails til nogle forskellige synshaller, så ser vi hvad de svare.

• #31   3. jun 2014 Jeg ville da bare gøre det og så ta den der fra........... Som en skriver bliver man kaldt til syn så på med dæmperne !!

• #32   3. jun 2014 Det har jeg egentlig også tænkt mig at gøre smiley Det var lige så meget af ren nysgerrighed, og for at få et konkret svar.

• #33   6. jun 2014 Nu er de lavet, så må vi se hvad der sker...men fedt ser det ud!

profilbillede
  • #34   6. jun 2014 smiley

profilbillede
  • #35   6. jun 2014 Ja det hjalp da lidt på højden smiley

• #36   6. jun 2014 Kanon smiley

• #37   6. jun 2014 Er de ikke lidt tynde, når man tænker på at de nu får alle stød uden noget.

• #38   6. jun 2014 jeg tror nu nok tykkelsen kunne holde, men fordi der er drejet den kant i mellem de 2 tykkelser så vil det virke som et knæk punkt.

• #39   6. jun 2014 Kunne være fedt hvis de var lavet justerbare smiley

• Thomas N
    Thomas N Tilmeldt:
    aug 2007

Emner: 1 Svar: 35
    #40   6. jun 2014 Gert P - Jeg tænkte præcis det samme..

karsten(svendborg) f - Helt enig, kunne være fed detalje.

@Milling - Synes det ser fedt ud, så fuck og det ikke er det mest behagelige at køre med smiley

• #41   7. jun 2014 Tror nu ikke at de bukker. Som jeg ser det, så er det svageste punkt den tap fra stellet som støddæmper/stang er monteret på.

Men det skal prøves af og så ser vi hvad der sker.

• #42   7. jun 2014 bukker? nej de knækker sgu hvis de gør noget...

• #43   7. jun 2014 Og rustfri er rimelig hårdt så det bukker ikke men knækket og lige der hvor der er tykkelse forskel. Øjet hvis ellers svejset ordenligt osv. Er faktisk ikke det svageste led. Det er der hvor tykkelse forskellen er

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.711
    #45   7. jun 2014 Rustfri er blødt og har stort set ingen fjedervirkning gør det flexer og bliver svagere.

• #46   7. jun 2014 Det kommer sku an på hvad det er.

• #47   17. jun 2014 Så kom der et svar fra Trafikstyrelsen!

''Tak for din mail om udskiftning af fjedre og støddæmpere bagtil på en motorcykel til stive forbindelser.

Du har ret i, at bekendtgørelse om Detailforskrifter for Køretøjer ikke udtrykkeligt nævner, at bagaksel på motorcykel skal være forsynet med støddæmpet affjedring.
    I gammel tid havde Nimbus, Harley Davidson, BSA med mange flere således ikke affjedring af bagakslen fordi det blev anset for for dyrt og kompliceret, også set i forhold til de lavere hastigheder motorcyklerne kørte med og kunne køre med dengang.

Støddæmpet affjerdring har stort set uden undtagelse været standardudstyr på motorcykler de seneste mange år fordi det giver væsentligt bedre køreegneskaber og mere behagelig kørsel, som ikke trætter føreren i samme grad.

Færdselslovens § 67 og bekendtgørelse om køretøjers indretning og udstyr indeholder en overordnet bestemmelse om, at ”ethvert køretøj skal være således indrettet og holdes i en sådan stand, at det kan benyttes uden fare og ulempe for andre samt uden at skade vejene.”

Af en landsretsdom (U 1957.622 Ø) citeret i den kommenterede færdselslov som kommentar til Fl. § 67 udledes det, at ”sikkerhedsudstyr ud over det foreskrevne også skal være i lovlig stand”.

Trafikstyrelsen er derfor af den opfattelse, at det for en motorcykel, som er eller skal registreres til brug på færdselslovens område, vil være i strid med bestemmelserne at fjerne affjedringen bagtil og erstatte den med stive forbindelser, fordi motorcyklens sikkerhedsmæssige egenskaber derved forringes.

Denne afgørelse kan ikke indbringes for Trafikministeren eller for anden adminstrativ myndighed.

Jeg håber, at du alligevel får stor glæde af din motorcykel.

Med venlig hilsen,

Victor Hollnagel''

• per v
    per v Tilmeldt:
    sep 2011

#48   17. jun 2014 så er det bare på med støddæmperne igen smiley

• #49   17. jun 2014 Har sat den til salg. Så en kommende køber kan då det som han/hun vil have det.

• #51   17. jun 2014 Vrævle? smiley

Har længe gerne ville have noget større, og fandt så endelig den rigtige handel. Så nu skal Intruder'en ud. Men jeg syntes stadig at den ser røv fed ud og køre godt med den stive bagende.

Kommentér på:
Hardtail struts - lovligt?

Annonce