{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.682 visninger | Oprettet:

Hjælp til at male selv (sprøjtemale) {{forumTopicSubject}}

Som teksten siger søger jeg lidt hjælp da jeg selv vil prøve at male; Benzintank, olietank, for og bagskærm...

Min plan er som følgende:

- Slibe det hele med K240
- Blæse rent og tørre over med sprit
- Spraymale det hele i blank hvid for at det har ens farve
- Tørre 24 timer
- Slibe overflade med K400 (tør papir)
- Blæse rent og tørre over med silicone fjerner
- Spøjte male* ( british racing green)
*opvarmet rum med vand på gulvet...

Spørgsmålet lyder på:
Er der bedre måder jeg kan gøre det på..?
Er det en god ide med hvid eller skal jeg bruge en anden..?
Luft tryk når jeg skal sprøjte male..?
Generelle fif til at sprøjtemale..?

På forhånd tak smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til at male selv (sprøjtemale)
  • #1   25. sep 2013 hvorfor slibe alt det hvide af ? smiley

    vådslib med 1500 istedet smiley jo flottere og blankere bunden er, desto flottere bliver toppen smiley det er bunden der danner appelsinhud igennem lakken nemlig smiley


  • #2   25. sep 2013 Vil heller ikke slibe det af bare slibe overfladen.
    1500 er det ikke lidt for fint...?


  • #3   25. sep 2013 ang lufttryk kommer det an på udstyr, men mener de fleste HVLP (High Volume, Low Pressure) ligger på MAKS 3 bar.. og normalt omkring 2 bar.. men det er pistoler med overkop (koppen ovenpå pilstolen! virker bedst)


  • #4   25. sep 2013 Mal med grunder, inden du maler med "almindelig" maling. Derefter maler du med den farve det skal have. Og til sidst en gang klarlak, for at det holder.

  • #5   25. sep 2013 Mit udstyr er det på billede.

    Her er billeder af det der skal males:
    Bagskærm


    profilbillede
  • #6   25. sep 2013 BDog : der er to farver kan du se.. virker som noget candy eller effektlak..

    Men ja, grunder, vandslib, base, vandslib, top, vandslib, klarlak, vandslib, polér smiley

    og ja P1500 er ikke særlig meget, men de lag maling du lægger på er super tynde, så du sliber meget hurtigt igennem med lavere korn smiley


  • #7   25. sep 2013 Forskærm og benzintank

    profilbillede
  • #8   25. sep 2013 Olietank

    profilbillede
  • #9   25. sep 2013 Hvis det er første gang du prøver sådan noget så bliver resultatet også derefter. Lev med det;-)

  • #10   25. sep 2013 Slib det hele ned med P400

    Giv det grunder

    når grunderen er tør, sprøjter du et slibelag på.. dvs et mikro tyndt lag i en anden farve (sort, rød, eller lign) hvor du kan se den grå farve igennem.. det bruger man til at se hvor meget man skal slibe, for det skal vådslibes (P1500), indtil farven er væk, men du må IKKE slibe igennem grunderen..

    Så giver du det bundfarve - 2-3 lag

    Så sliber du med P1500-2000 (vådslibe) til overfladen er flot og blank

    Så giver du det den farve du vil ha - 2-3 lag (måske mere alt efter hvad farve)

    Så mellemsliber du med P1500-2000 (vådslibe) igen til det er flot og blankt

    Så giver du det et par lag klarlak - 2-3 lag også (jo mere du giver det, desto "dybere" bliver farven)

    Så vådsliber du med P1500-2000 igen

    Så polere du overfladen

    Så er du færdig, og så er du ikke helt forkert på den.. der kommer sikkert en autolakere der kan rette i det, men det har jeg god erfaring med det der smiley


  • #11   25. sep 2013 og HUSK for gudsskyld en vandudskiller mellem kompressor og malerpistol.. alle kompressorer danner vand i luften, og kommer det ud sammen med malingen, vil det blive noget frygteligt noget at rette op på! smiley

  • #13   25. sep 2013 Holmeren - super brugbar Info!!
    Sidste 2 spørgsmål smiley
    Hvor meget skal det tøre mellem lagene ?
    Er det nødvendig at give klar lak når der er lak i malingen...?


  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 804
    #14   25. sep 2013 Nemlig ja, Holmer - husk slangen skal være REN ( trykluftværktøjsmøreolie ! )
    Hav det så varmt som muligt i rummet, og sørg for emnerne også er varme.
    Brug klar lak som tåler benzin.
    Hav en plan, så du ikke skal til at flytte rundt, når du er igang.
    Det er sjovt at male.


  • #15   25. sep 2013 Sliber du for fint mellem lagene risikere du at de skaller af. Få fat i en autolakker og køb noget grunder fylder og toplak. Hvis farven er uden metal altså en 1 lags, så ville jeg ikke bruge klarlak. Meget lettere for dig at købe en liter 2komponent lak. Ville bestemt ik bekymre mig om mellemslibning polering osv smiley slib med 240 så et lag ttnd grunder derefter 2 lag 2 komponent fylder. Slib med 500 og giv det så 2 lag toplak. Færdig smiley

  • #16   25. sep 2013 Ikke for at sige at holmeren tager fejl :-). Har bar lakeret nok 1000 skader de sidste 8år, derfra lidt erfaring smiley skriv pb hvis jeg ellers kan hjælpe

  • #17   25. sep 2013 Mange tak for de gode svar !

    Jeg tror ligeså stille jeg påbegynder arbejdet i weekend. Skal nok smide et billede op af resultatet smiley


  • #18   25. sep 2013 Der er mange youtube klip om hvordan du indstiller pistolen og afstand til emnet.

    Mikael


  • #19   25. sep 2013 Det skal tørre ca 15min mellem lagene.. dog skal du jo lade det tørre helt når du er færdig med en farve.. dvs grunderen skal tørre 100% så du kan slibe først, og det samme med de andre.. du kan IKKE sprøjte grunder på, og 15min efter, sprøjte base farve på smiley alle de forskellige farver, skal tørre 100% og slibes, før du går videre med næste farve smiley
    Og det bliver uden tvivl det pæneste hvis du lægger klarlak på til sidst..
    Og det skal helst være det samme slags du bruger smiley dvs ikke Thansen bund, og Spies&Hecker top, for så risikere du det koger op.. hold mærkerne sammen smiley

    Og du sidder sikkert og tænker "Shit det bliver dyrt" og ja.. det også derfor det er så dyrt at få lakeret bil/mc smiley


  • #20   25. sep 2013 Husk at få den rigtige viskositet på malingen med en viskositetsmåler. Kan være ret afgørende.

  • #21   25. sep 2013 Man bruger ikke fagsprog til en der spørger om hjælp.. vidste han hvad viskositet var, havde han nok styr på det andet smiley så du må lige uddybe, det gør du nok bedre end mig smiley

  • #22   26. sep 2013 Viskositet er jo bare hvor tyk/tyndtflydende malingen er smiley

  • #23   26. sep 2013 Ja så let kunne det åbenbart siges smiley

  • #24   26. sep 2013 Måles hvor lang tid væsken er om at løbe x antal cm ved en vis hældning ved en vis temperatur smiley
    Samme som motorolie f.eks.
    En 15w40 olie har en viskositet på 15 ved vintertemperatur og 40 ved 20 grader mener jeg. Er ikke helt sikker på temperaturerne, men det er sådan det fungerer smiley


  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 804
    #25   28. sep 2013 Uha, i skræmmer den mand langt væk. smiley

  • #26   28. sep 2013 Niels B : hehe ja.. men det er jo bedre at lære hinanden hvordan det rigtig gøres, fremfor man går med en ide om hvordan det er korrekt, og så bliver resultatet lort smiley

  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 804
    #27   28. sep 2013 Ja, så kan man jo altid trække lidt fra, og stole på held. smiley

  • #28   28. sep 2013 Som i alt andet arbejde gælder: Godt bundarbejde er vejen frem og byg aldrig videre på en fejl. 2 gode regler at følge.

Kommentér på:
Hjælp til at male selv (sprøjtemale)

Annonce