1.773 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 50 Svar

Xenon pga. synlighed Xenon pga. synlighed

Hej.
d. 3/8-13 fik jeg, med efter nogle års fravær, igen en dejlig motorcykel. Har kørt ihærdigt siden, men har opdaget en uhyggelig tendens, mange af jer sikkert kan genkende. - Bilisterne ser ikke en/fejlbedømmer ens hastighed. Hver gang jeg er ude og køre i byen, må jeg stå på bremsen, blinke eller dytte(ofte en kombi af de tre), da endnu en billist ikke overholder vigepligten.
Her til aften skete det igen, og denne gang tæt ved at gå galt, da bilen rammer mit højre ben, men heldigvis vælter cyklen ikke! Derfor smider jeg nu xenon på maskinen, da jeg mener det giver bedre synlighed blandt trafikanterne. Jeg ved det er ulovligt, og er bekendt med evt. bødestraf. Dertil vil jeg gerne høre nogle erfaringer med xenon? - og hvordan det bedst monteres, så det er mindst generende for andre i trafikken? jeg kører på en Honda CBR 600 fra 1990 altså en F1 model. Farven på pæren lander nok på 6000K.. På forhånd tak for hjælpen derude, og pas på de uopmærksomme i trafikken.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Xenon pga. synlighed
  • #1   19. aug 2013 jeg ville sætte noget i den her stil i: http://www.ebay.co.uk/itm/BI-Xenon-Projector-Lens-light-HID-ANGELS-EYE-H1-H7-H4-/320744427630?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4aaddb906e
    du skal self finde noget der passer i dit lygte hus, men det virker med hensyn til nærlys.

• #2   19. aug 2013 jeg ved ikke om denne form for lys findes mere.. men evt læs og tjek..

mvh

ps..

dette er fra sydfynmc..

http://www.sydfynmcservice.dk/universal/vibralys.html

• #3   19. aug 2013 Du kan ikke montere det så det ikke er til gene for andre traffikanter med den type forlygte du har på din mc.

Jeg har kørt med det, og ingen tvivl om at der er mere synlighed, men blev meget træt af at ALLE bilister blinkede til mig om aftenen. Og det var på trods af at det var justeret helt ned til 4% fald.

Tænd for dit fjernlys - det har samme virkning.

• #4   19. aug 2013 Lars: Okay ville jeg så bare skulle sætte den på uden for kåben, eller skal til ind i selve lygtehuset?

Busa C: har selv ledt efter det, og det virker vist umuligt at finde, nok efter xenon kom på markedet, og det er vist også et ulovligt lys - ikk at det gør nogen forskel..

kører i selv med xenon?? hvis ja, føler I så, I bliver bedre set?

• #5   19. aug 2013 Du skal ind i lygte huset, du kan se det på min sv1000'er og i fotoalbummet

• #6   19. aug 2013 Jesper: Men ville fjernlyset ikk også blænde alle andre trafikanter?? Jeg vil squ hellere blænde, end jeg vil overses igen, med svære konsekvenser til følge

• #7   19. aug 2013 Nu du nævner det, tror jeg faktisk ikke jeg blev overset på sv'eren efter jeg fik det på.

• #8   19. aug 2013 Jeg har indsat Led i kåben http://www.motorcykelgalleri.dk/fotoalbum/stylingprojekter/22645-koerelys_led

• #9   19. aug 2013 De ser også vilde ud lygterne, og er de lavet sådan, så lyset bliver reflekteret på en god måde? Ved godt man ikke kan undgå at genere andre trafikanter, men vil dog gerne gøre det mindst muligt!

• #10   19. aug 2013 "føler i så i bliver bedre set", oplever du tit at blive overset? smiley , men alle blinker jo en ned når man kører med xenon, det er ikke rart.

• #11   19. aug 2013 med de lenser, skær de lyset ligeså godt som de originale lygter, jeg har aldrig oplevet problemer med dem, problemet er når man sætte xenon i uden lenserne, så står lyset ud over det hele. smiley

• #12   19. aug 2013 Du kan se på døren i billed 5, hvor fint den skær lyset: http://www.motorcykelgalleri.dk/fotoalbum/stylingprojekter/16651-bi_xenon_med_angel_eyes

• #13   19. aug 2013 Elias G: det er vel bedre at blive set og blinket af, end ikke set.. Man må erkende at på en mc, er man meget udsat på trods af kørejakke, rygskjold, hjelm etc, så man skal bare ikke overses.

Lars: hvordan finder jeg ud af, om de passer i mit lygtehus? - prøver mig frem?? smiley

• #14   20. aug 2013 Jeg køre med Xenon 6000K på min GSX600F 98. i både nærlys og fjernlys. det er ikke så tid jeg oplever at folk blinker af mig med kun nærlys... men det sker da ind imellem.. men det er langt fra alle. og ja jeg er overhovedet ikke i tvivl om at jeg bliver set meget bedre 100%. mine venner som jeg køre med siger det er helt sindsygt så godt de kan se mig på lang afstand smiley fjernlyset er jo helt sindsygt på de mørke landeveje og motorvej, det er så fedt at køre med smiley

Men har faktisk sat det på for at jeg selv kan se noget, synes der var utroligt dårligt nærlys og fjernlys på min cykel da jeg fik den. derfor satte jeg xenon på dyret

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.710
    #15   20. aug 2013 Jeg kører med Vibralys når jeg får det monteret på XT'eren.

Jeg har aldrig haft det problem at folk direkte overså mig, så mon ikke det er din placering og fremtoning der skal ændres lidt på fremfor den falske sikkerhed der er i at blænde folk? (Det gør Xenon i alt andet end DE linser der er korrekt justerede)

Du skal f.eks køre i venstre side af din vejbane - man siger som hovedregel at dine hjul skal være i bilernes venstre hjulspor. Det er der ingen cyklister, ingen 30 knallerter og meget få 45 knallerter der gør.

• #16   20. aug 2013 <jeg har også meget bedre erfaringer med Vibra end med noget som helst andet - og så blænder det ikke nogen!

• #18   20. aug 2013 jeg køre med 12000K xenon i 2 måned nu er kun blevet blinket af en gang, det var da jeg gas.. og folk ser lyset! mit er blåligt lilla, det kan godt være det er træls for andre men hellere det end du skal ud og flyve, eller smide hele lortet i en nødbremsning.

\\Sotto

• #19   20. aug 2013 I år kan de gange, jeg er blevet overset, kun tælles på en hånd, og jeg har indtil videre kørt omkring 1.300 km i denne sæson. Når jeg køre på landevej kører jeg ofte med langt lys - især når jeg har solen i ryggen.
    Hvordan er din kørestil?

• #20   20. aug 2013 Jeg har xenon på min r1'er og jeg mindes faktisk ikke at der er nogen der har blinket af mig og jeg er ikke blevet overset siden det kom på.

• #21   20. aug 2013 Ifølge trafikstyrelsen (som har fået udarbejdet en undersøgelse af netop Xenon) hjælper det IKKE på synligheden at montere Xenon.

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#22   20. aug 2013 Jeg er enig. Det er en falsk tryghed. Placering og læsning af trafikken er meget vigtigere end alverdens lys og lamper.

• #23   20. aug 2013 Siam (smidsy identification and avoidance manouver) st overhalingsblinket bør være rigeligt.

Tag evt en weekend til Paris og lej en 125er. Så skal du nok få et mere afslappet forhold til risiciene ved at køre mc i Danmark smiley

• #24   20. aug 2013 Ved ikke om ens kørestil eller skærpet reflekser, kan ændre ved folks opfattelse af et køretøj med et lys, som nemlig er lig med knallert (for de fleste). Jeg ligger enten i midten, eller i venstre hjulspor, og har en afslappet kørestil. Jeg bliver overhælet af lastbiler, fordi jeg overholder fartgrænsen. Prøvede i dag at køre med langt lys, det var squ noget der virkede! Man kan altid blive en bedre i trafikken, men at kørestil og placering på vejen, skulle løse problemet, tror jeg er falsk tryghed. Xenon er bedre lys, og burde kunne laves på en fornuftig måde, med både parabol og linse udskiftning.

• #25   20. aug 2013 Jeg tror ikke jeg er blevet blinket en eneste gang af på cirka 4000 km med xenon.

Kan det ikke ligeså meget (eller mere) være folk, der kører permanent med langt lys?

• #26   20. aug 2013 både og... hvis man bliver blinket af gør de det fordi man blænder, og så kan de faktisk intet se, og risikoen for et uheld er større..

• #28   20. aug 2013 SIAM!!!

Kortere kan det ikke siges.
    Men en, af "eksperter", professionelt lavet undervisningsvideo siger mere end 1000 ord
    Så kan i lære det!! smiley
    SIAM

http://www.youtube.com/watch?v=eqQBubilSXU

Overhalingsblinket virker selvsagt rigtig godt.
    Prøv engang på en hvid VFR smiley :)

• #29   20. aug 2013 Dem der ikke ser dig med normal lys, ser dig heller ikke med en smart blå xenon pære.
    Og jeg har aldrig haft problemer med at folk har kørt ud foran mig, men nu holder jeg også øje med det, og er jeg i tvivl så sætter jeg bare farten ned.

• #31   20. aug 2013 Fed video!
    Men som han siger i videoen, er man lille i synsfeltet, og bevæger/accelerer hurtigere end bilister lige umiddelbart forudser.
    At blive overset kan selvfølgelig ske, men min køredragt er en farverig en af slagsen, og oveni en skrigende gul hjelm, så burde ikk kunne "gemme" mig. Desværre er min cykel helt sort.
    Vi er nogle stykker i Odense, og omegn, og vi oplever det alle sammen. En mistede næsten foden efter sådan et uheld for et år siden.
    Derfor mener jeg, at man skal skille sig så meget ud som muligt, og man ligger squ mærke til bilen med xenon, i en kø af biler med halogen lys.

• #33   20. aug 2013 Jeg går og leger med tanken om en laser på handsken som jeg kan tænde ved at knytte hånden el lign.

Jeg er sikker på det er ulovligt, men jeg tror ikke en betjent vil have nogen anelse om hvilken regel det er man har overtrådt..

Ordensbekendtgørelse, detailforeskrifter, færdselslov.. Mange paragraffer er kandidater smiley

Men jeg kører primært myldretid, og placerer mig nok som en bil (dvs lovligt) en halv procent af tiden.

Jeg lanesplitter, også gerne på spærreflader, nogle gange også cykelsti, altid busbane hvis det ikke går hurtigere ved siden af busbanen, jeg er komplet ligeglad med fartkontroller hvis ikke der er motorcykelbetjente og jeg drejer til højre for rødt hvis cyklisterne gør.

Derfor er jeg næsten dagligt i en situation hvor en laserpointer kunne finde anvendelse. Ikke ved kørsel på cykelsti selvfølgelig, men måske ved passering af en lang række biler der holder i venstre spor op til et lyskryds. Fx

En xenonpære i et std f2 lygtehus vil nok øge din synlighed med ~20%, mens den måske øger antallet af tilfælde hvor andre bliver blændet af dit nærlys mange gange.

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvilket værktøj der bedst tjener dine behov.

Men jeg er meget klog på hvilke værktøj der bedst tjener mit behov for hurtig, sikker og lovløs fremfærd i miljøer med høj trafikintensitet smiley

Håber du får et eller andet positivt ud af mit lille essay
    Mvh

• #34   20. aug 2013 Når jeg passerer fx 10 biler der holder i venstre spor for rødt, så laver jeg stroboskop med overhalingsblinket smiley

En sjælden gang imellem er der en orni gangster på vej over fodgængerovergangen der skriger, vender om og løber tilbage til fortorvet fordi han vel tror man enten er politi eller fordi man har tænkt sig at komme bragende smiley

Men det virker efter hensigten.

Til bilister der holder for ubetinget vigepligt blinker jeg tit 3 hurtige gange, holder et halvt sekunds pause og giver så 8-10 blink i stroboskoptempo.

Det generer selvfølgelig lidt hvis de holder og glor på dig mens du kører forbi, i stedet for at orientere sig og komme videre..
    Men hey! De kører jo bare ud og holder til venstre uden at orientere sig bagud ikk smiley

Så folk kan sgu glo så meget de har lyst, bare jeg kommer videre uden at blive offer for deres imbecilitet smiley

jeg må hellere stoppe nu smiley

• #35   21. aug 2013 Hehe jaa nu holder jeg den lovlige stil, i hvert fald indtil videre, selvom det er lidt svært smiley
    Det kunne være, jeg skulle implementere at blinke med det lange lys, hver gang jeg ser en bil holde for vigepligt.
    Tak for alle de gode råd og historier smiley

• #36   22. aug 2013 Kører med Xenon på nærlyset på min Bandit 1200s.
    Fakta er, at efter jeg monterede det for 2 år siden, har ikke én modkørende blinket efter mig pga. generende lys.
    Det skete faktisk af og til med den almindelige H7 pære...?

Men om det er generende, kommer meget an på lygtens konstruktion, og hvor meget forgaffel vandringen er ved acceleration.

Jeg kan varmt anbefale dette kit fra Everlight : (link fjernet)

Det er billigt, det virker, det holder, og det er nemt at montere - på en måde, så det er nemt at tilbage føre, hvis man skulle få brug for at køre cyklen til syn.

4300k er det nærmeste Du kommer alm hvidt halogen lys. Jo højere kelvin tal, jo mere blå bliver lyset. Og hånden på hjertet, så er der jo ingen grund til at signallere ulovligt lys, end højst nødvendigt smiley
    Men 4300k pæren giver rigeligt lys - HVIDT lys! Tag ikke fejl - kelvin tallet har intet at gøre med hvor meget lys der kommer ud af din pære.
    dU KAN SE - OG DU KAN ses - Der bliver dagslys foran dig smiley

Har været inviteret ind til vejkanten et par gange af politiet, som aldrig har bemærket noget.

• #37   22. aug 2013 Fedt.. Har også selv haft kig på sådanne et sæt, eller lignede, men er pt. i gang med at finde en lovlig konstruktion, men politiet og trafikstyrelsen kan dårlig nok selv finde rundt i reglerne smiley

• #39   23. aug 2013 Michael H...om det blænder eller ej har jo så intet at gøre med om de er 6000K eller mere. Selv dem under 6000K kan blænde

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#40   23. aug 2013 Grunden til det ikke blænder på din, er at der er DE linse til nærlyset.

Jo højere kelvin, jo kortere lyskegle får man.

• #41   23. aug 2013 Det her har altså meget mere med påklædning en noget andet at gøre. Jeg er en af dem der har gule felter på min jakke. Man kan tro at de virker eller man kan tro at de ikke virker - det er ikke dette indlægs issue.

Men så for et par år siden ville jeg have en ny hjelm. Der var tilbud på en hvid en, og det var ellers ikke hvad jeg gik efter, men jeg købte den!

Siden da, har jeg ikke haft en eneste "hovsa", og man kan åbenbart kun udlægge det sådan, at når folk tror de kan få en bøde, så passer de sgu på!!

Jeg har også været meget begejstret for Vibra-lys, og er det stadig, men den hvide hjelm er sgu bedre.

Endelig - jeg kører meget MC ogjeg kører meget bil! Eftermonteret xenon er ofte noget fanden har skabt i vrede - det blænder tit af h...... til!

Lad mig stille et spørgsmål til eftertanke: Hvor interessant er det at en modkørende bilist får øje på en MC, hvis han samtidig overser en cyklist i sin egen side af vejen???

Vi skulle gerne løse vor problemer - ikke flytte dem.

• #42   23. aug 2013 Okay, jeg tog mig lige sammen til at finde en hammer informativ video jeg så engang.
    Den er absolut værd at se!
    Snowcat synes jeg ikke er være at subbe til, men den her video indeholder guldkorn!

http://youtu.be/-p9gQvzOLog

• #43   23. aug 2013 youtube.com/watch?v=-p9gQvzOLog

• #44   23. aug 2013 Link virker her

https://www.youtube.com/watch?v=-p9gQvzOLog

• #45   23. aug 2013 Tak for hjælpen, det gik lige helt halt for mig smiley

Sese ved 6:50 ca ca i videoen, xenonpære i standard lygtehus kan sende lys op mod himlen smiley

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#47   23. aug 2013 Ikke korrekt.

Man må montere det i HID godkendte DE linser, de skal være justeret så de ikke blænder, og de skal lyse asymmetrisk.

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#49   24. aug 2013 Min gør ikke på XT'eren....

• #50   24. aug 2013 Cjaus V.

Nej ikke alle lygter er assymmetriske ej heller H7 lamper, men mange er:-)

• #52   25. aug 2013 Hejsa.

Havarikommissionen for vejtrafikulykker udarbejde en analyse af mc ulykker i 2009.
    De konstaterede at en af måderne at blive set på, er at ændre lyset.
    Jeg har i kørt med vibralys i 2 år, det havde ikke den ønskede effekt, så jeg valgte også at skifte til zenon lys, af hensyn til lysstyrken, og ja jeg ved godt at det det ikke er lovligt, men betaler gerne lidt i bøde for at leve lidt længere.
    Jeg har sikret at lyset ikke står for højt, så det ikke skulle blænde mere end standard lyset, og nu bliver jeg trods alt oftere set, men som flere skriver, i skal selv være opmærksomme på ALT i trafikken, for vi er mere sårbare.

• #53   25. aug 2013 F.eks.

har alle Hondas Mc nærlys som er symmetrisk i de nye årgange, de har kuun positionslys sammen med andet lys, og KUN når nøglen sidder i. Sådan er de typegodkendt!

• #54   26. aug 2013 Så hvis xenon skulle kastes på maskinen mest hensigtsmæssigt, ville man så skulle kæmpe sig ind til lygtehuset, og derinde fjerne den originale pære, reflektor, etc. Og installerer en xenon projector, som fx dem fra den første kommentar? Ville lygteglasset fra cbr'en, med alle dets riller, være et problem for lyset, så man skulle finde et klart et?

• #55   26. aug 2013 Du skal forvente at skifte, både glas og parabol, samt at installere en DE linse-

God fornøjelse

• #56   26. aug 2013 Har du overvejet at sætte noget led på fronten?
    Her lidt inspiration fra thansen, selvom jeg er sikker på bedre kvalitet og pris fåes andre steder smiley

http://www.thansen.dk/product.asp?c=9490562358&n=1227367445&pn=-1001185308

Det er vist både nemmere, billigere og så vidt jeg ved kan man få nogle modeller som er lovlige at montere. Og led kan se fedt ud smiley

• #57   26. aug 2013 Mc a.

Det ser hvertfald vildt fedt ud!
    Vil også rigtig gerne have det på min.

• #58   27. aug 2013 Jaa det har jeg faktisk, men synes lidt, at min maskine ser lidt for gammel ud til led, men vil da forsøge smiley Havde overvejet at smide positionslys i blinklysene ligeledes.
    Nogle der ved, om det er en umulig opgave at finde klart lygteglas til lygtehuset?!?

Kommentér på:
Xenon pga. synlighed

Annonce