Cafe Racer ombygning af stel {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen!
Jeg er en ung maskinmester studerende som efter sommerferien skal lave et 10 ugers projekt, og i denne anledning kunne jeg godt tænke mig at bygge mig en cafe racer.
Mit udgangspunkt er en Honda CB750f fra 76, men jeg er stødt på et par problemer i forhold til dette projekt.
Som mange andre der har bygget cafe racere skal den bagerste del af stellet kortes af, for at passe sammen med den nye cafe bagende.
Det er ikke et problem at lave selve ombygningen, men hvad siger synsmanden til det? Hvordan kan man få en konstruktiv ændring som denne godkendt?
"Den mindste ændring af stel gennem påsvejsning eller omsvejsning eller afskæring er en konstruktiv ændring - kræver syn og dokumentation - 8.01.001"
-Fra skad's hjemmeside
Jeg ville jo så nødigt stå med en cykel jeg har lagt en masse penge i, og så ikke kunne få den ud og kører på grund af den ikke kan synes.
Jeg har søgt her i forum'et uden rigtig at kunne finde et konkret svar.
Hvad er jeres erfaringer med lign. ombygninger og syn?
På forhånd tak - og god weekend derude!
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 12
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 21 MC-er: 10 Emner: 68 Svar: 450
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Der er rigtig mange cykler, som bliver synet med sådanne ombygninger, og der er også mange, som bliver afvist af samme grund. I mange tilfælde lander det på hvilken synsmand man bruger
Hvis jeg var dig, så ville jeg syne motorcyklen FØR du laver ombygninger. Det bliver det ikke mere ''lovligt'' af, men så er den godkendt på forhån og jeg har endnu ikke hørt om nogen som er blevet stoppet pga. en ombygget bagende.
Hvis det ellers er lavet ordenligt, pænt og forsvarligt så burde der ikke være noget at frygte.
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
maj 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 346
OBS: er din motorcykel ombygget med konstruktive dele, så skal du ved syn oplyse synsmanden herom. Fremlæg dokumenter (TÜV, godkendelser etc.) ved syn, og sikre dig at synmanden også noterer dette i det elektroniske system. Gør han det ikke, får du problemer. Dette er vigtigt, så din motorcykel fra starten af bliver synet korrekt.
VIGTIGT! Du kan ikke forudsætte, at synsmanden har kendskab på området, så derfor er loven klart - det er ejerens ansvar at anmelde konstruktive ændringer til synsmanden!
Synsmanden har pligt til at henvise dig til SKAT, såfremt der forefindes 2 eller flere ombygninger. Læs derfor afsnittet og artiklen omkring afgift for neden NØJE!
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 12
Ja det er nemlig lige det, det er jo som sådan ikke en bærende del, men det ændrer jo selvfølgelig ikke på at det er en del af stellet...
Det virker som lidt af et sats, måske er det bedst at få den synet inden ombygningen som du siger.
Ja det er så
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 12
Ja det er også lidt hvad jeg har kunne læse mig til, men hvor kan man skaffe sådanne godkendelse?
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Men ja, det nemmeste er helt sikkert at få den synet inden.
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 12
Fedt nok kommer du så med på holdet der starter i August?
Ja det er jo lige det, men som du selv sagde gør det det jo ikke lovligt. Ville dette kunne blive et problem i forhold til dækning fra forsikringen ved skade eller personskade?
dec 2003
Følger: 57 Følgere: 61 MC-er: 4 Emner: 90 Svar: 1.788
maj 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 346
der er mulighed for engang at sælge den igen, uden at hænge på den ulovlige ombygning.
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 12
Ja det er jo også en mulighed, det kan godt ende med at blive "løsningen"
Rasmus T:
Arh! Så skulle det ikke være Cb750'eren, hvis man skulle det. Men ønsker altså at lave en cafe racer
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 12
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
Og hvis du laver det ordentlugt og efterligner eks. et seely stel, så ville det ikke være umuligt at få det på vejen hvis det bliver "seely" på papirene
dec 2003
Følger: 57 Følgere: 61 MC-er: 4 Emner: 90 Svar: 1.788
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 12
Hehe ja det har du helt ret i, kunne være et fedt og meget relevant projekt men at have en køreklar cykel, lavet fra bunden, efter de ti uger tror jeg er noget nær umuligt
Thore:
Okay, så er jeg lidt mere tryg ved at fortsætte med dette projekt
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.368
Så er det lige så stærk som før dvs. du har ikke gjort noget uforsvarligt.
Hvis du nu ikke kan sove om natten pga. en skæreskive der har gnasket lidt i dit stel, så kan du evt. smutte hen på synshallen og spørge. Siger de nej, så gør det alligevel og syn den et andet sted
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 12
Haha, det har du ret i
Tror ikke jeg får noget problem med at sove, jeg er blevet noget mere afklaret med min kommende "ulovlige" handling.
dec 2003
Følger: 57 Følgere: 61 MC-er: 4 Emner: 90 Svar: 1.788
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 160 MC-er: 3 Emner: 60 Svar: 1.672
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 12
Jo det er da helt sikkert også en mulighed, men sædet kommer bare til at stikke for langt ud over bagdækket i forhold til de look jeg ønsker.
jan 2016
Følger: 1 Svar: 2
Hvad endt det så med? Jeg skal til at gøre det samme, er også lidt i tvivl om jeg skal/skal ikke..
dec 2018
Følger: 1 Svar: 1
Cafe Racer ombygning af stel