{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.659 visninger | Oprettet:

Xenon R6 2001 {{forumTopicSubject}}

Hej..

jeg ved topic har været oppe før, men jeg har ikke fået den fulde information jeg søger synes jeg, så derfor kommer der nu (forhåbentligt) Et topic der svarer på alle spørgsmål angående Xenon til en Yamaha R6 model 2001..

Som alle ved, der er lys i begge lygter på modellen, derfor skal jeg selvf også have xenon i begge.. Jeg vil også have xenon i både kort og langt lys, og til sidst, så skal det have et dejligt blåligt skær.. Jeg er nået frem til følgende:

Bi-xenon (Både kort og langt lys)
8000K (blåligt skær)

Overstående er sikre mht mit køb.. Nu kommer tvivlen..

Skal jeg købe et kit til biler, da der er lygter? Eller skal jeg bare købe 2 kit til mc?..

Det store spørgsmål om det skal være H4, eller H7? Hvad er forskellen?, mener helt klart min MC kører med H7 lige nu, så det skal der vil også til i xenon?!

Til sidst; Links til hvad der skal bruges er meget velkommen, og selvf så billigt som muligt;)

Håber en masse kan få glæde af denne tråd, så får vi samlet lidt op på de halve der har været:P....

Nu er det jo tid til lidt vinterprojekter;)...

Mvh jesper


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Xenon R6 2001
  • #1   22. okt 2009 Jeg har lige searchet lidt mere....

    Findes H7 ikke som bi-xenon?? dvs jeg skal køre H4 for at have bi-xenon?

    jeg er ikke den store pærefreak, men hvad er forskellen på H4 og H7? er det størrelsen? Lyskvaliteten, strømtilførslen eller hvorledes?:P..

    mvh jesper engskov..:D..


  • #2   22. okt 2009 H4 er til biler/mc der har både fjernlys og nærlys i SAMME pære.
    H7 er til biler/mc der har 2 separate pærer...1 til fjernlys og 1 anden til nærlys, som jeg mener R6 har.

    Derudover skal du vide at Xenon ikke er lovligt, når det eftermonteres.
    Der er MANGE biler der bliver kaldt til syn når de bliver stoppet med Xenon lys, pga. dette.

    Der står godt nok ikke direkte i Vejledning for syn af køtj. at det er ulovligt på MC, MEN..og der er jo altid et men...det er at lygten SKAL være godkendt til Xenon (DE-linse) og disse har jeg endnu ikke set nogen steder.

    Venlig hilsen synsmanden smiley


  • #3   22. okt 2009 Hvad er det fikse ved Xenon lys egentlig ?? jeg spørger kun da jeg ikke aner noget om det....

    Kim.


  • #4   22. okt 2009 Kim>>>lysstyrken..men det er samtidig også grunden til de strenge regler på området

  • #5   22. okt 2009 hovsa...og så bølgelængden på lyset, der gør at når man kører med det om aftenen så virker lyset mere naturligt og derved bedre for øjnene

  • #6   22. okt 2009 Den gamle R6 kører da med H4!!! sidder i hvertfald enkel pære i..... Jeg har noget wideview Bi Xenon du evt kan købe i 6000K

  • #8   22. okt 2009 Hej igen...

    Okay.. tak for de mange og gode indslag carsten "blackbird"..

    det er jo i princippet et spørgsmål om at jeg gerne vil have max lys når jeg kører om aftenen, og derfor synes jeg det er latterligt at det er ulovligt i eftermontage.. Jeg er godt klar over det er ulovligt, men bliver man stoppet, så må man tage skraldet..

    Jeg har fundet ud af at min er H4.. Jeg har kun 1 pære, som både er til langt lys og nærlys.. så det må være det jeg skal have..

    Så vidt så godt:

    Bi-xenon
    H4
    8000K

    så er det jo bare at finde det billigste sted:P..

    Tak for indslagene


  • #9   22. okt 2009 Hvis det kun er for at få et bedre lys, så prøv evt at måle hvor mange volt der er ude ved dine pærer, på min er der kun 10,2 såvidt jeg husker, jeg overvejer at trække strøm direkte derud fra batt for at komme lidt højere op og dermed få bedre lys på min traktor..

    Kim.


  • #10   22. okt 2009 den er lige inde for at få lavet service.. men det skal helt klart prøves så ja...

    en anden ting jeg kom til at tænke på..

    4000K
    6000K
    8000K
    12000K

    og etc... er det styrken af det lys man får? eller er det Farven på det skær det har?

    Hvis man køber et 6000K kit eksempelvis, og jeg finder ud af jeg gerne vil have en 8000K pære.. passer den så i? eller skal jeg så til at have et helt nyt kit? da det er kit og pære der passer sammen? Eller er det universalt med et kit, og så kan du bruge helt fra 4000 til 120000K på det..

    puha, mange spørgsmål hva;) godt vi kan hjælpe hinanden;)..

    jesper


  • #11   22. okt 2009 du kan se farven/temp. på de mange xenon hjemmesider.... du kan sagtens skifte pærer alene....

  • #13   22. okt 2009 Ricki>>>DE er nu forstået på denne måde:
    »E«- eller »e«-godkendt nærlyslygte er funktionsmærket »C«. Foran C’et er eventuelt
    anført et H for halogenlygte eller et D for gasudladningslygte

    D= gasudladningslygte
    E= >E<mærket

    Her kommer lige en lille smøre til jer

    Det er ikke tilladt at anvende anden lampe (lyskilde) end den, som lygten er beregnet
    til eller »E«- eller »e«-godkendt med.
    En halogenlampe kan skelnes fra en gasudladningslampe (»xenonlampe«)
    ved, at halogenlampen har glødetråd, mens gasudladningslampen har gnistgab.
    En gasudladningslampe er derudover tilsluttet en højspændingsenhed
    (transformer/ballast) til frembringelse af lysbuen over gnistgabet.
    En halogenlampe og en gasudladningslampe har ikke samme dimensioner. En
    gasudladningslampe i en halogenlygte passer derfor ikke til lygtens brændpunkt,
    hvorfor lygten får en forkert lysfordeling. Enten blænder lygten (har ikke
    en klar lys/mørkegrænse og udsender strølys over lys/mørkegrænsen), eller
    den oplyser ikke vejen tilstrækkeligt.
    For ikke-E-/e-godkendte lygter, der ikke umiddelbart ses beregnet til gasudladningslampe,
    er det kun tilladt at anvende gasudladningslampe, hvis der foreligger
    oplysning fra lygtefabrikanten om, at lygten er beregnet til
    gasudladningslampe.
    For E-/e-godkendte lygter er det kun tilladt at anvende gasudladningslampe,
    hvis lygten er godkendt hertil. Såvel nær- som fjernlyslygte (til gasudladningslampe)
    er »D«-mærket (hvor en halogenlygte er »H«-mærket). Derudover skal
    gasudladningsnærlys- og fjernlyslampe være »E«- eller »e«-mærket. De fleste
    øvrige lygter er E-godkendt, og så skal lampen være »E«-mærket.
    En »E«- eller »e«-mærket nærlys- og fjernlyslampe har dog forskellig fatning afhængig
    af, om den er en halogen eller gasudladningslampe. En »E«- eller »e«-mærket gasudladningsnærlys- og fjernlyslampe kan derfor ikke monteres i en
    »E«- eller »e«-mærket halogenlygte (og omvendt).
    En del biler med »E«- eller »e«-mærkede halogenlygter er imidlertid eftermonteret
    med uoriginale gasudladningslamper. Dette er ikke lovligt, da lygten ikke
    er godkendt hertil, og lampen ikke er »E«- eller »e«-godkendt/mærket (bemærk,
    at når ulovlige, uoriginale gasudladningslamper oplyses at være »E«- eller »e«-
    godkendt/mærket, er det kun højspændingsenheden, der er »E«- eller »e«-godkendt/
    mærket; og det for EMC, jf. pkt. 6.01.002).

    Hilsen synsmanden smiley


  • #14   22. okt 2009 ydermere gælder følgende for xenon:

    Nærlyslygte med gasudladningslampe
    a) skal være forsynet med lygtevasker,
    b) skal forblive tændt, når fjernlyset er tændt og
    c) skal være forsynet med lygteindstillingssystem, jf. pkt. 6.02.021 (1). Systemet
    skal fungere automatisk.

    Det er lidt svært/omstændigt at få dette på en MC smiley


  • #16   22. okt 2009 Ricki>>>jamen vi er jo enige smiley *GG*

  • #17   22. okt 2009 8000 K er alt for blåt. Du fortæller helt åbenlyst at du gerne vil stoppes af polenterne.

Kommentér på:
Xenon R6 2001

Annonce