Vinteropbevaring {{forumTopicSubject}}
Hey derude,
Jeg har købt min første motorcykel nogensinde (Suzuki gsxs 750) og den er spritny fra fabrikken.
Med det sagt, er jeg jo ret grøn i mange ting og ret overbeskyttende over for den.
Jeg bor i kbh i lejlighed så det er lidt bøvlet med motorcykel, men det er dæleme noget jeg ikke skal undvære alligevel
Jeg har betaler for at have biken stående i en stor p-kælder som er lukket af, men portene åbner naturligvis når man kører ind eller ud, som der jo vil være flere af de andre lejere der gør dagligt.
Men tørt og frostfrit er det.
Mine spørgsmål er så:
1) Er det ikke gode nok forholde at opbevare sin bike i?
Har en åndbar Oxford indendørs cover på.
Igen det er jo en spritny bike, så vil gerne have den ikke forringes på nogen måde inden foråret.
Jeg vil ikke have den stående hos en forhandler fordi jeg gerne vil have adgang til den i tide og utide just in case.
2) Hvor ren skal den være når den puttes til vinter?
Jeg har jo løbende pudset den meget ofte med diverse sprays osv. men der er en smule grums på køleren vag fordækket og sådan, men ikke det store. Og det er altså bare bøvlet at vaske motorcykel her når det er koldt og man bor i lejlighed
3) Den fik sin første service her 3. august hvor den selvfølgelig fik skiftet olien og filteret. Hvor vigtigt er det at skifte olien og filteret her nu hvor den skal vinterputtes? Gør det noget at lade den samme olie være henover vinteren, eller er olien frisk nok?
4) er det nødvendigt at hæve dækkene og sætte træstykker under dækkene som nogle nævner er vigtigt?
5) Jeg har tænkt mig at tage batteriet ud her i næste uge, og smide den i en oplader. Men er der andre ting der er vigtige at tænke over?
SKAL den f.eks sprayes med rustbeskytter for ikke at ruste
På forhånd tak fra ham den nye der holder af sin nye baby
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 165
jan 2022
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 38
Skiftede du også olie og filter til vinterens hi?
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 165
jan 2022
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 38
Men kan ikke finde ud af om man virkelig behøver det. Særligt nu hvor olie of filter blev skiftet 3 Aug i år - er det mon ikke rimelig ny olie…?
jan 2020
Følger: 45 Følgere: 41 Emner: 16 Svar: 284
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.868
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 685
Så efter en 5-25 år begynder man at slappe lidt mere af .....
Så har man oplevet en kammerat der parkerede uden at gøre noget som helst, Og 4 år senere kommer han ned i min kælder og henter sin cykel. Sætter sig op, Trykker på starteren og kører væk. (Vi havde ladet på batteriet undervejs.)
Samme benzin, olie osv.
Hvis cyklen står i en nogenlunde tør og frostfri kælder, så er det fint.
Lad lidt på batteriet, og hvis du synes kan du jo trille den 10 cm en gang om måneden, så den ikke står samme sted på hjulene. (Hvis der er central støtteben hiver du bare lidt i forhjulet så det flytter sig lidt.)
Når så foråret kommer starter du den og kører glad ud i verden.
Det med olieskifte har jeg aldrig rigtig forstået - den står da også med olie i resten af året og hvis olien pludselig begynder at ætse motoren, bare fordi det er blevet vinter er det altså lidt mærkeligt.
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 63 MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 347
jan 2022
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 38
Jeg tror sgu bare jeg laver den være som den er uden at skifte olie til vinteren hi så. Dog tror jeg at jeg lige fylder den op med benzin og stabilizer og så må jeg vist hellere skynde mig at pille batteriet ud, da det er godt nok koldt fra nu af
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
Jeg ved ikke med lithiumbatterier. Læste følgende:
Lad aldrig batteriet stå ude i frost, sne, regn eller bagende sol, tag altid batteriet med ind, når du er færdig med at bruge det, og sæt det efterfølgende til at lade. Bruger du ikke dit batteri i en længere periode, skal det opbevares tørt og i normal stue temperatur. Batteriet skal der lades på, selvom det ikke bliver brugt.
På https://himex.dk/shop/lithium-batteri-info-47c1.html
Gad vide om alle folk med elcykler m.m. følger disse råd?
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 685
Og ligeledes har de fleste typer batterier ikke godt af at miste spændingen helt.
Specielt LiPO batterier tåler ikke fuld afladning.
Et nyt f.eks. AGM MC batteri burde faktisk kunnne stå vinteren over.
Men de bliver jo dårligere år for år. Så når man lader lidt på dem er det "better safe than sorry". Og så er det jo ikke altid man kommer ud lige når man regner med. Så går der 2 måneder ekstra osv.
jan 2022
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 38
Kunne være dejligt ikke at gøre en dyt på den front heller, men tror selv et nyt batteri som jeg har i, kan risikere at flade ud inden forår.
Jeg overvejer at købe et litium batteri fordi de siger man bare kan disconnecte den uden at tage den ud, da d litium batterier praktisk talt ikke aflader.
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.281
På min gamle MC havde batteriet en tendens til at blive lidt træt hen over vinteren, så der satte jeg en lader på en enkelt gang når vejret begyndte at nærme sig køretid - og så startede jeg som altid ved årets første tur.
Jeg plejer at se om jeg får tid (lyst) til at give den en vask inden vinteren for at få de værste insekter af - de har en tendens til at gro fast hvis de sidder hele vinteren.
jan 2022
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 38
Det giver mig en ro omkring tingene. Man vil jo gerne have sin cykel står som ny i så mange år frem som muligt
Jeg overvejede endda når jeg lige tager batteriet ud (måske jeg faktisk undlader dette også) at spraye den med noget silikonespray for lige at lave en barrierer mod kulden. Blot fordi det er så let at gøre, og så beskytter den en smule - er det mon det værd?
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.868
Vask den, smid et tæppe eller noget andet der ikke ridser over den og så som jeg allerede har skrevet, sæt en vedligeholdelseslader på batteriet.
Færdigt arbejde.
jan 2022
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 38
jan 2022
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 38
Så fik jeg nosset mig sammen til at komme ned og fjerne batteriet. Jøsses det er må være lettere for andre modeller
Jeg køber ny benzin dunk så jeg kan hælde benzin og stabilizer i, men dunken er utæt ved mundingen og spilder benzinen ned på gulvet (heldigvis ikke på cyklen).
Nåh, men det måtte så vente og jeg får i det mindste skiftet coveret til min mere vejrforseglede af slagsen da MCen faktisk var lidt våd af kondens(!) samt jeg fjernet og sat batteriet i oplader.
Mit spørgsmål er så blot nu:
der er under en kvart tank benzin i tanken og det er jo noget der har været der i nogle måneder - kan bare hælde frisk benzin i med stabilizer oven på og så ikke bekymre mig for at den gamle benzin laver ballede???
Tak og god Jul allesammen!
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.868
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
Det kan være en fordel med en tragt ved påfyldning. Jeg har selv været ude for at de der dunke, hvor man kan skrue en fleksibel påfyldningsstuds på, kan være svære at få helt tætte mellem dunk og studs.
Kondens opstår især ved store skift mellem kulde og lunere vejr. Det har f.eks. været frostvejr, og når der så kommer lunere, fugtig luft vil fugten sætte sig på det kolde metal - ikke mindst tanken, der kan være fuld af iskold benzin. Derfor er det godt hvis der er ventilation i presenningen, f.eks. med nogle "ører" oppe ved styret.
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.281
Mht benzin - fyld nu bare på, og alt det bøvl med stabilizer osv spiller ingen rolle når den kun skal stå 4-5 måneder. Du gør det alt for besværligt for dig selv ved at overtænke tingene. Giv den nu bare lidt ro, når så vejret er godt igen piller du coveret af drejer nøglen, trykker på starteren og nyder turen!
jan 2022
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 38
Det mere vejrbestandige jeg har smækket på nu, har udluftningshuller oppe ved ‘ørerne’ så den skal gerne kunne ånde. Det er klart det indendørs er noget mere åndbar men synes der blot der var lige lovligt meget kondens. Så det nye her værner bedre mod det… tænker jeg.
Okay. De maler bare fanden på væggen med at den benzin begynder at blive dårlig fra ca. en måned af, hvis den står stille og at det kan gå i cylindre og hvad ved jeg.
Det nævnes samtidigt at man ikke bør starte ens mc om vinteren medmindre man har tænkt sig at bruge den, pga. kondens dannelse.
Samtidigt står der man burde lige lade motoren stå i tomgang så stabilizeren og den nye benzin kommer rundt i systemet - jeg antager på jeres svar at jeg bare skal fylde op, og måske ryste lidt, og så ellers lade den være? Ikke noget tomgang eller noget
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.281
Du overtænker vinteropbevaring alt for meget. Den står indenfor, jeg ville helt droppe overtræk og bare lade den stå uden mere forberedelse indtil den skal id og køre igen. Det tager den ikke skade af.
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
Man skal selvfølgelig være opmærksom på at sådan en klud over tanken også kan være en ulempe og netop holde på fugten, når der opstår kondens. Hvis cyklen står mere frit skal man også være opmærksom på at en løs presenning kan give slidskader, hvis den blafrer for meget.
jan 2022
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 38
Tak for inputs. Jeg købte en ny benzin dunk fordi den første jo fossede utæt ud ved mundingen - og gæt hvad den jeg købte i dag også gjorde? Det samme!
De er åbenbart bare dårlige de billige benzindunke der!
Så nu MCen stået i lang tid sådan. Hvad faen gør man lige…? Jeg kan jo ikke blive ved med at købe nye benzindunke hele tiden… kender i nogen der holder tæt? Alternativt skal jeg vente på en varm og tør vinterdag, og så køre den op til tanken og fylde den godt op, men så skal man vel sørge for at køre den rigtig varm ellers siges det at der dannes kondens i motoren hvis man kun køre en kort tur efter den har stået så længe?
Kan være jeg overtænker igen, men det er den info man finder på nettet
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
En anden mulighed er at undersøge om du får skruet studsen ordentligt fast på dunken, så det bliver tæt.
Evt. vikle nogle omgange teflontape rundt om gevindet på dunken (eller måske bare noget isoleringstape). Teflontape er det hvide tape, der fås i byggemarkeder og bruges til gevind i rørsamlinger. Der skal nok en del omgange til for at gøre det tæt. Det skal strammes til så det lægger sig helt ind gevindet og i retning med uret, når du vikler det på.
jan 2022
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 38
Jeg endte med at få en ven til at komme og holde tragten og en plastikpose som vi prikkede hul i som tragten løb igen. På den måde kunne jeg hælde direkte fra de skod-dunke direkte ned i uden at spildte andre steder end ned i plastikposen.
Så hældte jeg også en smule stabilizer i. Jeg tænkte den dog ikke fordi alt det med at det er skidt at tænde den medmindre man kører den ordentlig varm osv.
Så nu glæder jeg mig til marts hvor vejret forhåbentlig bliver så varm man kan køre og jeg er spændt på at fyre den op igen - man læser godt nok meget med hvor skidt det er med den gamle benzin i (som jeg jo ikke fik behandlet med stabilizer… ca. en kvart tank måske lidt mere), hvordan det kan klogge benzinindsprøjtnings-systemet… men hvis den starter og man kører al den benzin ud, så må alt vel være i orden?
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.127
Og kører du indimellem ture med andre, bliver du ikke tumpen, der stopper gruppen efter blot 50-60 km "fordi jeg lige MÅ tanke"
jan 2022
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 38
Jeg er nysgerrig på hvilke af rådende du er uenig i?
Og så lige sidste ting: bør jeg tænde motoren for at lade stabilizeren hele vejen ind i indsprøjtningssystemet (der ligger det gamle benzin da jeg parkerede den), eller gøre det mere skade end gavn at tænde den om vinteren for så ikke at køre den helt varm på en lang tur. Det er der meget snak om nemlig.
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.281
jan 2022
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 38
jan 2020
Følger: 45 Følgere: 41 Emner: 16 Svar: 284
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.868
NEJ NEJ.
Hold nu op med alle de åndsvage teorier.
Vores motorcykler er jo ikke lavet af pap. Langt langt de fleste ting folk gør for at opbevare cyklen i den korte vinterperiode er helt unødvendige.
Men kan tingene give folk ro i sjælen, så for min skyld ingen alarm.
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.127
Stabilizer tilsætter jeg, når jeg tanker et par km før, jeg er hjemme på tur inden flere ugers/mdrs stilstand. Ihvertfald før sæsonens formentlig sidste tur, hvor jeg så også skifter olie og filter. Bliver vejret til en tur mere på tørre, saltfri veje, sker der næppe noget ved olien, når blot motoren bliver kørt gennemvarm ; under 85km på en tur kører jeg alligevrl aldrig.
Da jeg på nær langture aldrig kører i regnvejr, kan jeg holdet mcen ren ved at tørre den over med lampeolie, når den er kølet af efter kørslen. Sådan tør vask kan også laves indendøre og efterlader en tynd petroleumsfilm, der beskytter metaloverflader. Indimellem bruger jeg i stedet tund vintervoks, fx Motorex Mito Protect, der også efterlader lidt voks. Dengsng mcerne stod ude om vinteren, rengjort og siden pakket lufteigt ind i mcdækkener, sprøjtede jeg dem ind i samme vintervoks. Og jeg gentog evt behandlingen efter 3-4 mdr, hvis sæsonstart blev udskudt. Lameopile og vintervoks ville jeg også bruge, hvis garagen/kælderen er så fugtig, at der dsnnes kondens på mcen,. som du skriver.
Hjulene pumper jeg op til maks tilladt tryk.så de bedre kan klare at stå stille. Og i løbet af stilstanden laver jeg forefalden vedligeholdelse, inkl oplader battetiet, så cyklen er klar til, hvornår nu den skal ud næste gang..
Sådan gør jeg og mener, det er godt for minr mcer, andre gør noget andet for deres
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.868
Det samme med evt. GoPro eller lign. kamera og GPS hvis man har det.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.868
jan 2022
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 38
Så min søgen herinde har været hvor meget “skade” der er sket så at sige.
Særligt i brændstofsystemet. Der var 1/4 tank med benzin fra da jeg stillede den i oktober. Og så fyldte jeg den op med frisk benzin og stabilizer her j januar - hvad er sandsynligheden for at der er problemer når jeg skal til at køre på den igen??
Jeg tændte den ikke for at få benzinen til at cirkulere men blot rystede cyklen frem og tilbage lidt.
Skal siges at den jo holder 1 km væk fra hvor jeg bor så tingene er lidt upraktiske.
Nogen har sagt til mig at jeg bør dræne benzinen og hælde nyt i med stabilizer.?
Men den er helt ny den cykel så kan man ikke forvente at denne ene smutter ikke er noget jeg kommer til at høre for fra maskinen denne ene gang?
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.868
Slap af og glæd dig til det er tid til at køre igen.
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.127
Som nogle er inde på, klarer amdre mcer sig tilsyneæadende uden samme omsorg. Du finder på et tidspunkt ud af, hvor meget og lidt din egen behøver
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 685
Hvis benzinen er fordampet i karburatoren, hvorfor så hælde noget nyt ned der kan fordampe.
Når foråret kommer stiller man hanen på "pri" og lader den stå lidt, og så starter man.
Har oplevet enkelte karburator cykler der ikke havde manuel benzinhane.
Der pillede vi vaccumslangen af karburatoren, og trak lidt vaccum med en injektionssprøjte og ventede.
Men løbende at gå og hælde mere i som kan fordampe....hummmmm....skader nok ikke, men man kunne måske bruge sin energi mere fornuftigt.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.027
Som om man glemmer hvorfor man i første omgang blev fascineret af motorcykler, og pludselig er det vigtigste i livet at få sin elskede motorcykel til at leve længst muligt… Vi snakker desværre ikke om en forlængelse fra 5 til 60 år… vi snakker en forlængelse fra 59,9 til 60 år… og det vel at mærke på modeller som ingen gider eje når de er blevet 30
Husk drømmen startede med at vi gerne ville køre mc Gør det hvergang det er muligt. Pludseligt er muligheden væk. De fleste af os stopper før vi ønsker det pga helbred.og en masse dårlige undskyldninger. Der er SÅ mange der fortæller om “dengang” de kørte motorcykel.. Og når man spørger ind til hvorfor de ikke kørte mere. Pga salt,vinterforsikring.fugt.opbevaring og regn. Så er det eftertænksomme svar “ tjaaa … det gjorde man jo ikke dengang”
Vi er desværre ikke kommet længere.
Synes det er brand ærgreligt at vi sidder fast i at det er “forkert” ikke at fylde tanken, tilsætte kemi. Pumpe dæk. Indsmøre i lampeolie.. Det er ok at gøre det hvis man har det bedst med det. Men husk realitetssansen.. ikke at fylde tanken op inden 3 mdr stilstand, er ikke samme forbrydelse som at efterlade sit barn nøgen i en snedrive foran værtshuset
Vi ses derude så snart jeg har lyst
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.127
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.281
jan 2022
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 38
Ideen med at fylde den helt op med friskere benzin med stabilizer er at så undgår man kondens i tanken og så bliver den gamle benzin jeg parkeret det med lidt mere fortyndet i forhold til de forurenede der måtte hobe sig på.
Jeg overvejer at tage batteriet med ned her i denne uge for lige at tænde den i 10 min så det hele lige kan blande sig lidt bedre og så ellers vente til det bliver forår med at gøre mere ved den
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
Vinteropbevaring