742 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

boliglåns expert søges ;) boliglåns expert søges ;)

lige en hurtig at gå på weekend til

jeg er helt blank på det med at opkonventere, men da jeg har et 0,5% lån nu er der da muligheder for at skærer en luns restgæld af smiley

jeg skylder 1 mill i min bolig og kan tilsyneladende hugge 250000 af ved at ligge lånet til en højere kurs..

det så her jeg er blank, vil det så også sige at hvis jeg sælger mine flasker til en værdi af 750000, kan jeg betale mit lån på en mill af og derved være gældfri....

vær nu sød mod mig smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Garderobe 500 kr.
  • Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  boliglåns expert søges ;)
  • #1   1. okt 2022 Tag en snak med din bank. Der er næppe nogen her der ved mere end banken.

• martin s
    martin s Tilmeldt:
    dec 2007

Svar: 9
    #2   1. okt 2022 Hej Kevin tag en snak med dem https://pengeraadgivning.dk/ jeg brugte dem selv ved boliglån / bankskift og jeg har kun god erfaring med dem ..book et gratis møde og se om de kan hjælpe dig
    Martin

• #3   1. okt 2022 Hej Kevin

Jeg er ikke ekspert - men har boet i ejerbolig siden 1987, med tilhørende lån konverteringer osv.

Svaret på dit spørgsmål er: Ja, du kan sælge flasker for 750.000 og blive gældfri.

Du skylder 1 mill til en fast rente på 0,5%. Din million er opstået ved at man har solgt nogle obligationer.
    Dem der har købe obligationerne får så en renteingtægt på 0,5%.
    Men når inflationen er høj er 0,5% dårligt. Så nu vil de hellere eje nogle obligationer der giver 5% i rente.
    Derfor sælger de deres obligationer med 0,5% i rente - men dem er der sgu ingen der købe til fuld pris. Så derfor sælges de til kurs 75. Dvs at for hver 100 kr gælden står på, sælger de dem til 75 kr.
    Så siger Keven til banken. Jeg vil sgu da gerne købe mine egne obligationer til kurs 75.
    Banken siger fint: men hvor får du så de 750.000 kr. fra? Så siger Keven: Jeg tager et nyt lån til 5% i rente.
    Så via banken køber du altså din gæld og for at gøre det optager du en ny gæld. Men til dagens rente: 5%
    Banken husker at fortælle dig at din månedlige ydelse faktisk er lidt højere på det nye lån (hvis restløbetiden er den samme, de "snyder" og deler den nye restgæld ud over 30 år, så det bliver sværere at sammenligne).
    Nu sidder du altså lidt dyrere om måneden.
    MEN NU KOMMER FIDUSEN.
    Som du siger kan du sælge flaske og lave ekstraordinære indfrielser på måske 100.000.
    Og så batter det jo at din gæld er blevet 25% mindre.
    Eller - og det er det sats de fleste gør - at renten falder igen.
    For selv om du kan købe din gæld til kurs 75 kan kursen ved indfrielse aldrig komme over 100.
    Så når renten er faldet til 2% går du ned i banken:
    "Hejsa, jeg vil gerne indfri mit lån på 750.000 og optage et nyt til 2%"
    Så betaler du lidt geby og vupi nu skylder du 750.000 til 2%.

Så når man konverterer op i rente skærer man af restgælden og sidder lidt dyrere pr. måned.
    Når man konverterer ned sænker man bare renten så det bliver billigere.

Giver det mening?

• #4   1. okt 2022 #3: det kan dog være, at når trådstarter skærer 25% af restgælden, at belåningsgraden så bliver så lav, at bidragssatsen falder, og så er der ikke den store forskel i ydelsen

• #5   1. okt 2022 Ja, man skal selvfølgelig se på tallene, bidrag, restløbetid, omkostninger ved øvelsen osv.
    Jeg har haft succes med at lave op/ned konverteringsnummeret.
    Jeg optimerede så på kurserne ved at gå ned i løbetid, da et 20 årigt lån var tættest på kurs 100 i forhold til et 30 årigt. Det var faktisk meget lidt dyrere pr. måned.

• #6   1. okt 2022 nr. 3
    det giver vældig god mening ??

men skal det forståes at det bliver en endnu større luns man kan hive af gælden hvis renten stiger yderligere 7-9% som nogle spår.

jeg havde mulighed for at tjene en god slat ekstra penge under corona, og tænkte at det kunne sku være fedt hvis man kunne halvere ens boliglån,
    men om det en fordel at være gældfri på bolig, aner jeg ikke...(ifht. skattefradraget)

• #7   1. okt 2022 Det er ALTID en fordel at være gældfri… Et skattemæssigt fradrag godtgør aldrig mere end max det halve af ekstraudgifterne…

• #8   2. okt 2022 Det er korrekt at jo højere dagens rente bliver jo lavere bliver kursen på dit 0,5% lån.
    For 0,5% lånet bliver jo et dårligere og dårligere papir.
    Så hvis den virkelig stiger til 7-9% så vil du nok kunne indfri din gæld for 600.000 kr. ' ish.

Men det er jo fugle på taget lige nu - rigtig mange mennesker har brændt sig på at prøve at forudsige fremtiden.
    Jeg kan nævne en masse andelsboligforeninger der havde swaplån i Schweizerfranc i 00'erne. De gik konkurs en del af dem.

Men man kan sige at den øvelse du taler om vil aldrig kunne ruinere dig - men mens du venter på en endnu større gevinst kan den nuværende pludselig være væk hvis renten så falder i stedet for at stige mere.
    Så man skal tænke sig godt om og kunne leve med resultatet uanset hvad vej det går.

Jeg ville normalt kun anbefale at komme af med gælden.
    Skattefradraget er dels barberet ned, dels er det jo en dårlig forretning at spare 30 kr i skat, for hver 100 kr du giver i rente - det giver jo stadig et underskud på 70 kr.....
    Men du skylder ganske lidt og med den nuværende inflation bliver din gæld jo 8-9% mindre om året uden at du gør noget.
    Så det er måske ikke helt så lige til.
    Men som du skriver har jo lige nu muligheden for at skyde måske 200.000 ind og så får reduceret restgæld for et noget større beløb.

Your call smiley

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.408
    #9   2. okt 2022 Jeg er også i tvivl, selvfølgelig fint at skære ned på restgælden, men det må jo blive dyrere i afdrag med den højere rente, og det koster jo også gebyrer

• #10   3. okt 2022 Det bliver kun lidt dyrere med den højere rente. Det er jo af et lavere beløb.
    Banken kan regne på det for dig, men nu er du i hvert fald klædt lidt bedre på når du ved hvordan det virker.
    Der er også F5 lån, mange konverterer Fast 0,5% til F5 i øjeblikket ved jeg. Så skærer du af restgælden og sidder billigere om måneden. Men så er der nogle andre ting, der er jeg ikke så meget hjemme.
    Det rigtige er at gå i banken smiley
    Jeg er trods alt bare "Cand lidt af hvert"

Kommentér på:
boliglåns expert søges ;)

Annonce