Staten medskyldig i trafikdrab ?? {{forumTopicSubject}}
Er den danske stat medskyldig i trafikdrab??
I lyset af weekendens tragiske uheld på sydsjælland hvor 5 mennesker mistede livet og en blev hårdt såret opstod der til aftensmaden hjemme hos os i går en diskussion på hvorvidt den danske stat til dels er medskyldig i en del af de trafikdrab der sker på de danske veje.
Hvor mange af de dræbte dør i nyere biler ?? disse tal er det ikke lykkedes mig at finde på nettet ??
Sikkerheden, især ved side og frontal kollisioner er steget markant de seneste år.
http://www.youtube.com/watch?v=CyzCswJ_tkk&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=c1hdB5ELt-E&feature=related
Videoklip taler for sig selv.
Men pga. statens stædige fastholdelse af den skyhøje afgift på personbiler så er den danske bilpark langtfra up to date.
Uheld, som den i weekenden, kan ikke undgås, men måske kunne menneskeliv være sparet hvis det havde været muligt for en familie på 4 at køre i en nyere sikker bil.
Hvis der er nogen der ligger inde med tal/data/oplysninger på hvilke biler det er folk bliver slået ihjel i, så smid lige et link eller en mail lsp (a) info.dk
Mine tanker går til de mange efterladte og andre implicerede i weekendens meningsløse dødsfald.
Kim
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 2.166
MEN - har set i TopGear at gamle biler faktisk ikke er så usikre - forudsat at det er en tilsvarende gammel bil den kører sammen med... Problemet opstår især hvis det er en gammel og ny bil der mødes... (Ville jo så også bli løst, hvis alle kørte i nye biler)
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
se feks denne nyere polo mod den gamle golf2er den har ikke en chance ....
dørstolpen er allerede foldet sammen på golfen førend poloens skærme er trykket sammen
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.005
Flere raceerbaner.. TAK !!!
dec 2003
Følger: 40 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 2.075
der sælges i danmark (2005 tal) 2.7 milliarder litter benzin, man kunne jo passende hæve prisen med 1 kr. pr liter ( nu er vei alligevel over 10 kr) det ville samtidigt opfordre folk til at spare på kørte kilometer.
maj 2006
Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 1 Svar: 65
Hmmm. Først anklager du staten for at være stædige, hvad angår fastholdelse af registreringsafgiftens niveau.
Dernæst foreslår du, at benzinafgiften hæves med 1 kr./L. Det er vist lidt selvmodsigende.
Mit klare budskab er dog, at man ej skal forglemme at registreringsafgiften udgør en af de vigtigste indtægtskilder til finansiering af vores velfærdssamfund. Med andre ord, pengene er nødt til at komme et andet sted fra. Alternativerne ville nok blive højere bolig-/personbeskatning - dog ville dette måske forøge trafiksikkerheden. FDM har vist lavet nogle undersøgelser om fornyelse af vognparken som resultat af nedsat beskatning.
Desværre har erfaringer vist, at hvis folk føler sig sikre i deres biler, så kører de også ofte derefter. Jeg frygter at ulykkerne blot ændrer karakter, hvor alverdens sikkerhedsudstyr ikke vil hjælpe det mindste; f.eks. hvor legemet udsættes for en dødbringende energipåvirkning.
dec 2003
den 1 krone pr litter brændstof ville ikke ramme mig hvis registreringsafgiften blev fjernet.
Den ville tværtimod give mig muligheden for at købe en ny bil med plads til min familie, den ville være sikker, den ville også køre 20-25% længere på literen end min nuværende bil og dermed koste mig mindre i daglig drift og jeg ville slippe for at skulle afdrage 2-3-5.000kr i måneden.
mange uheld fordi folk kører med hovedet under armen, har drukket eller er under indflydelse af narko..........men konkusionen du laver er helt hen i vejret !!
Jeg er pt. ved at sætte en vogn i stand og har derfor midlertidigt anskaffet mig en Golf 2 og der går ikke en enste gang forbi hvor min gravide kone og mine 2 unger kører en tur uden jeg tænker på hvad der kunne ske hvis de kørte galt i den gamle smadrekasse af en dødsfælde !!!
maj 2006
Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 1 Svar: 65
vs.
Citat 2: "den 1 krone pr litter brændstof ville ikke ramme mig hvis registreringsafgiften blev fjernet."
Derudover: Fjernelse af registreringsafgiften. Det er utopi. Det er vist ”hel hen i vejret”.
Det er stadigvæk kun et spørgsmål om fysikkens love.
Kinetisk energi (og potentiel energi i kollisionensøjeblikket så vidt jeg husker) versus den energipåvirkning det menneskelige korpus kan klare.
Kollision med en fast/meget stort legeme (træ, bropille, lastbil, osv.) vil ofte være så stor at sikkerhedsudstyr ikke vil redde ens liv.
Selvom en motorcyklist kører med læderdragt, handsker, støvler, hjelm, halskrave og rygskjold, så vil intet af dette udstyr hjælpe hvis legeme kollidere med et fast legeme (f.eks. en bil som ikke overholder sin vigepligt).
Jeg kan selvfølgelig godt følge din pointe med at sikkerheden forøges i takt med fornyelsen af vognparken. Men at begynde at anklage en regering for at være ”medskyldige” for antallet omkomne i trafikken, finder jeg stødende.
jan 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 7 Emner: 17 Svar: 127
dec 2003
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.318
havede for mange år siden en kolega der på samme konto mistede både kone og barn de tog en lasbil frontalt med en fiesta.
bremsesporene talte deres tydelige sprog lastbilen var i egen kørebane og prøvede på at dreje til højre men det hjælper ikke når den modkørene følger med.
mar 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 3 Emner: 13 Svar: 92
Registreringsafgift, ejerafgift, synsafgift, forsikringsafgift mm udgør TILSAMMEN ca. 40 milliarder. Statens budget er på ca. 1000 milliarder. Så en påstand om at registreringsafgiften er en af de vigtigste indtægtskilder, forekommer mig at være lidt tynd.
Jeg mener, at statens indtægter hovedsageligt skal komme fra personskatterne. Så vil de store indtægter komme til at bære de største byrder. Hvad befolkningen så derefter vil bruge pengene til, biler, boliger eller noget andet, bestemmer de selv, uden politikernes "adfærdsregulering" ........
Staten medskyldig i trafikdrab ??