665 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Yamaha XJ 600 ryster når man slipper styret Yamaha XJ 600 ryster når man slipper styret

Hej.
Min bror har købt sig en ældre Yamaha xj 600, som ryster en del i styret når han slipper det, med lidt fart på. Han kører ofte med topboks, men selvom den bliver taget af, gør den det stadig. Man kan se hele bagende svinger meget når han giver slip på styret.
Håber I kan hjælpe

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Yamaha XJ 600 ryster når man slipper styret
  • #1   26. maj 2022 Der er flere ting der kan være galt.
    Tjek lufttrykket i hjulene.
    Tjek for slør i bagsvinger og kronrørsleje.
    Tjek fordækket. Er mønstret savtakket, så kan det forårsage problemet, især hvis ikke dæktrykket ikke er korrekt.
    Når i nu alligevel er i gang, så vil det sikkert være en god idé at skifte olien i forgaffel og bremsevæske.

• #2   26. maj 2022 Jeg kunne godt forestille mig, at det kunne være slør i bagsvingeren. Hvordan kan man evt tjekke det? Tage bagdækket af og ryk lidt i den?

• #3   26. maj 2022 Hvis den har centralfod, så op på den og ryk hjulet fra side til side.
    Hold også øje med hjullejet.

• #4   26. maj 2022 Min gør det samme og den er tjekket fejler ingenting, det samme for en gut jeg skriver lidt sammen med fra Fyn der også har en XJ600.
    Havde nær tabt sutten da jeg slap styret første gang, har undersøgt slør osv. har også nye dæk på.
    Tror det er noget med dens styregeometri, men hører gerne hvis nogen finder årsagen

• #5   27. maj 2022 Forhjulslejer skal også kontrolleres. Jeg har kørt en del på min brors xj 600 diversion, jeg mindes ikke at den ryster i styret.

• #6   27. maj 2022 På min Bandit 650 forsvandt lign rystelser, da jeg skiftede dækket (som var godt slidt).

• #7   27. maj 2022 Da jeg kørte Xj 600 Diversion havde den også tendens til det.
    Der skulle ikke meget vægt forkert på før det var galt.
    Flyttede engang en falske vin fra topboksen til tanktasken.
    Og så stoppede det. Mere skulleder ikke til.

Nå, men som andre skriver, den har tendens til det, så skift evt forhjulet hvis det er slidt.

• #8   27. maj 2022 Ja der er åbenbart tendens til det. Som jeg skriver længere oppe har undertegnede og en jeg kender de samme tilstande. Og jeg har nye dæk på, olie skiftet i forgaffel og tjekket slør her og der... Også mens den er på min lift så man kan komme ordentligt til.
    Har også udfordret det lidt, og den gør det ikke med bare en let pote på styret, så den er liiige på grænsen.

• #9   28. maj 2022 Ja, det er kun når man giver helt slip på styret. Det må næsten bare være modellen der er lidt skør smiley
    Forhjulet er ikke slidt eller noget, og det virker ikke til at der er slør i nogle dele. Den har heller ikke kørt så skide langt endnu, så tror næsten ikke han gider gøre mere ved det.
    Tusind tak for hjælpen. Selvom der ikke var et konkret svar til det, så er det meget rart at der ikke er noget grueligt galt med hans cykel, men derimod et normalt problem på modellen måske.

• #10   28. maj 2022 Man kan sagtens få den til det uden at slippe styret.
    Sæt topboksen på.
    Kom det forreste nav (med tromlebremser) fra en BSA årgang 1962 i top boksen.
    (måske 10 kg 'ish). Nu kan du ikke køre mere end 40 km/t før det går helt galt.
    Selvfølgelig ikke noget jeg har prøvet, men det kunne gå galt hvis man gjorde det.

Kommentér på:
Yamaha XJ 600 ryster når man slipper styret

Annonce