8.317 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Motorvarmer til Diesel Motorvarmer til Diesel

Okay Ligger den her, i stedet for under teknik.

Hejsa.

Har lige været ude og invistere i en Dieselbil.
Og så kommer jeg til at tænke på.
Jeg kan huse at før i tiden, have min far en dieselbil.
Og der havde han en motorvarmer i. I ved sådan en man kobler strøm til, og så er motoren "varm" når man starter bilen, så den ekstra slid det er at starte en kold motor skulle være væk.
Syntes ikke lige man ser dette i samme omfang som man gjorde før, eller er det bare mig der ikke lige har set de rigtige steder *S*
Men spørgsmålet er, er dette noget gamelt noget man brugte på ældre dieselbiler? Og de nye nu er så gode / moderne at man ikke har brug for motorvarmer mere? Eller er det stadig en god ide at have sådan en i?
Nu får jeg først bilen efter påske, så ved ikke lige om der er monteret en motorvarmer i den, men hvis ikke, er det så noget man skal smide penge i? Eller er det bare spild af penge?
(Hvad koster sådan en operation egentlig sådan ca.)
Hvis der nu er en i, eller man smider en i? Hvor ofte og hvor længe skal motorvarmen så være tændt før det nytter noget?

/Tommy

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Garderobe 500 kr.
  • Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Motorvarmer til Diesel
  • #1   24. mar 2008 Det er sgu typisk at folk bare svare på den måde de gjorde før sikke en venlig tone....

motorvarmer er vist ikke så brugt på de nye dieselbiler det er nok nærmere oliefyr som også er meget mere flexibelt hvis du vil ofre de 8-10 kg det koster for et fyr så ville jeg vælge det

• #2   24. mar 2008 Det er helt klart en fordel med en motorvarmer, ved godt hvilken en du tænker på men idag montere man mest oliefyr mener det koster omkring 10000kr +/- alt efter hvilken model man vil ha'.
    Jeg vil også gerne have monteret en på min bil da man undgår koldstart, får min. slid+ bedre brændstof øko.

MVH Simon J

• #3   24. mar 2008 Puha mange spørgsmål det kan sagtens betale sig at sætte en motorvarmer i dine koldstarter reduceres markant og der er hurtigt varme i kabinen (det sidste er komfort). Det tager vel et par timer at montere alt efter type af bil der skal afmonteres en frostproppe i blokken og så skal varmeren momteres deri. Du kan købe en i Biltma så vidt jeg husker og de er ikke altid svære at skifte. Prisen må du så selv regne ud smiley

• #4   24. mar 2008 http://www.nysynet.dk/motorvarmer.htm

• #8   24. mar 2008 Havde et benzinfyr i min gamle golf 3. Med fjernbetjening vel at mærke:-)
    Så jeg sad oppe i lejligheden og tændte for fyret. 30 min. efter var der VARMT i kabinen, og vandtemp. måleren stod næsten i midten, og olien var mellem 40-50 grader.
    Det var satme dejligt. Men de gamle dypkogere er ikke rigtigt brugt mere. Tag heller og ofre det sidste og få oliefyr. Det virker. Jeg har aldrig skrabt is af ruden på den bil:-)

• #9   24. mar 2008 Mere vigtigt end nogen sinde med motorvarmer.... Moderne motorer kører mere økonomisk og udvikler ikke nær så meget (spild) varme. Nogle motorer har endda ekstra varme/gløderør i vandkamrene for at hjælpe til med opvarmningen under drift.
    Har selv oliefyr i Audi tdi, og det er lækkert at motoren bare springer igang, og at kabinen er dejlig varm. Find evt et olie/benzin fyr på ebay og monter selv. Har monteret mit for under 5000,- Bosch eberspaecher.

• #10   24. mar 2008 Elektrisk motorvarmer er vist gået lidt ud igen!!
    Derimod kan et diesel oliefyr, klart anbefales, som det nok også er nævnt flere gange ovenfor, nedsætter det jo slidtage MEGET, og i vintermånederne er det jo også rart at komme ud i en varm kabine! de fås med fjernbetjening, og kan indstilles til at starte på et bestemt tidspunkt hvis det ønskes (nogle modeller vel at mærke)

Min opfattelse er ikke så meget at det er for de "fine" eller sarte mennesker som ikke kan lide en kold kabine, men nærmer at det er for folk som tænker på bilen og motoren!

• #11   24. mar 2008 Min Saab 9-5 TiD har org. monteret motorvarmer.. At jeg så ikke kan finde ud af det, er straks en anden sag, hehe

• #12   24. mar 2008 Jeg har en webasto oliefyr med fjernbetjening mont. i min bil,og den er vi meget glade for. Fordi for det første især om vinteren når den står ude - da garagen er fyldt med mc'er og for det andet er jeg/vi fri for at skrabe is/sne fra ruderne og for det trejdie (jeg kan blive ved....) er at bilen bliver driftsvarm efter ca. 3-5 min kørsel ved 0 grader ca. og så skal fyret også mindst køre i en halv time. Men jeg tvivler om moderne diesel bil bliver slidt, fordi den kører kold kørsel hver morgen...??? Man skal jo heller ikke fyre den af når bilen er kold....

Har haft en Defa motorvarmer i en anden disel bil, virker også ok, og det var en eldypkoger model - skulle køre mindst 3-4 timer og med en forbrug på 500 Kw pr. time er den sgu for dyr med de el priser vi har nu om dage. Du er også afhængig af strømkilde...

• #13   24. mar 2008 Og det giver jo også en klar miljø gevindst, da bilen hurtigere er drifts varm og dermed forurener mindre... Biler som kører tomgang om morgen for at varme op, forurener meget og slider også meget på motor pga. smøringen bliver ikke optimalt ved lave omdr.tal.

• Per L
    Per L Tilmeldt:
    okt 2007

Følger: 1 Svar: 10
    #14   24. mar 2008 Nye dieselmotore har en så stor effektivitetsgrad at de udvikler meget lidt varme. Derfor har de svært ved hurtigt og effektivt varme kabinen op. Det problem bliver løst på tre forskellige måder, enten ved at have gløderør i kølevandet (virker som en dyppekoger), ved at have et oliefyr, eller ved at have en ptc-varmer (svarer til en brødrister i blæseren).

Men det er udelukkende for at varme kabinen op man bruger det. Sliddet er ikke markant større på en kold motor, vel og mærke hvis man ikke belaster den for hårdt før den er driftvarm. Og den bedste og mest effektive måde at varme motoren op er at starte den og så køre med det samme. Men ikke noget med for høje omdrejninger eller sejtrækken.

Kommentér på:
Motorvarmer til Diesel

Annonce