Sådan er det at bo på "landet" {{forumTopicSubject}}
Fredag den 25. Januar blev der afholdt ”Store Hoppedag” i Grenaa Idrætscenter.
Ca. 15:30 er der en dreng der kommer til skade på hoppepuden og der bliver ringet til alarmcenttalen.
Damen der ringer op fortæller at en dreng er kommet til skade med det ene ben, hun fortæller at benet hæver meget op og det gør meget ondt.
Fra alarmcentralen spørges der om, det er åbent brud? Hvortil der svares, at det er det ikke.
Derefter meddeler de fra alarmcentralen ” at det må I selv køre med - det kan vi ikke sende en ambulance for”
Der spørges så om ikke drengen skal til Randers, men svaret er at han bare skal køres til skadestuen i Grenaa.
Den tilskadekomne dreng bæres ud til moderens bil, hvor vi får ham anbragt på bagsædet. Jeg får mig placeret ved siden af, således at jeg med hænderne kan fixere benet bedst muligt.
Ved ankomsten til skadestuen går moderen ind for at hente hjælp og en seng, så vi kan flytte drengen ind på skadestuen.
Ca. 5 min senere kommer moderen tilbage, og fortæller at vi ikke kan komme til i Grenaa fordi røntgen er lukket for i dag. Vi skal køre til Randers !
Jeg ringer derefter til skadestuen fra bilen - da jeg af gode grunde ikke kan ikke slippe drengens ben. Efter en forholdsvis kraftig meningsudvæksling accepterer behandlersygeplejersken at komme ud for at se til drengen.
Ved selvsyn konstaterer behandlersygeplejersken, at det ikke er forsvarligt at transportere drengen til Randers under de givne omstændigheder.
Drengen bliver båret ind på skadestuen, hvor en læge konstaterer at skinnebenet uden tvivl er brækket. Drengen får noget smertestillende, og der lægges en midlertidig gips, hvorefter der kører en ambulance fra Randers for at hente ham i Grenaa. Efter ankomst kl 19 til Randers Sygehus konstaterers at begge knogler i underbenet er brækkede. Drengen er efterfølgende opereret 2 gange.
Så er det man spørger sig selv:
Ville det ikke være naturligt at man fra alarmcentralen spørger mere ind til skaden, eller har man allerede besluttet at det er ”fråds” at sende en ambulance ?
Kan det være rigtigt at man som almindelig borger skal diskutere en skade for at få en ambulance ?
Kan det være rigtigt at bare fordi røngten i Grenaa er lukket, så er skadestuen det for så vidt også ?
Skal vi på Djursland ringerestilles end borgerene i Randers/Århus ? Vores skattekroner er vel lige så meget værd som deres.
Kan vi som forening overhovedet tillade os at afholde springstævner, opvisninger og aktivitetsdage mm. når vi ikke engang kan være sikre på at kunne rekvirere en ambulance hvis der sker en skade ?
Min endelige konklusion er ihvertilfælde:
Stol ikke på autoriteterne, samt overdrivelse fremmer forståelsen.
Hvis vi havde tænkt lidt videre og ikke bare havde accepteret et afslag fra alarmcentralen, og evt. havde overdrevet vildt med skadens forventede omfang, ja så var denne episode måske slet ikke opstået.
Det er jo, trods alt, vores og vores børns helbred det drejer sig om.
Formand for GIF Gymnastik.
Søren Bak Nielsen
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 56 Svar: 265
maj 2006
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 364
jun 2007
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 423
Så hvis skaden var sket før samlægningen, så ville I først været kommet ind langt senere.
Men utroligt er det sku.
maj 2005
Følger: 30 Følgere: 28 MC-er: 3 Emner: 90 Svar: 725
det var korsbåndet som var revet over, menisken flækket og brusk brud....
Men udover det blev hun efterfølgende godt behandlet på skadestuen og hos lægen ved Vejle Sygehus.
dec 2007
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 119
feb 2006
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 14 MC-er: 2 Emner: 59 Svar: 1.390
apr 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 1 Svar: 18
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.318
da knægten var lille kunne han pludslig ikke få veret og var helt blå om læberne ringede efter ambulansen fik at vide den ville komme om ca.20 min
var på skadestuen på 12.
mødte ambulansen i udkanten af byen hvor hospitalet ligger.
ps. kostet en toppakning men det reddet knægten
apr 2006
Følger: 23 Følgere: 21 MC-er: 3 Emner: 59 Svar: 307
mar 2006
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 24 Svar: 36
Folk skal virkelig tænke over hvornår de ringer 112 og ønsker en ambulance. Det er jo ikke unormalt at man ringer efter en hvis man har brækket hånden. Eller hvis man har fået et par på hovedet og nogen småskrammer og ikke lige har råd til at tage en taxa, og ens venner er fulde. Det er sgu ikke noget man dør af........Folk må sgu lære at ta lidt ansvar om sig selv.
Mht til sportsstævner, så må kan man fint få en ambulance til at holde stand by hvis man bare punger op selv.
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.540
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.907
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Men, al balladen om hvad, hvor, hvem og hvornår er fuldkommen absurd. Forestil jer vi havde stået med en større blødning, indre blødning, lungepunktur eller lignende -- det er det rene galimatias!
maj 2007
Følger: 45 Følgere: 42 MC-er: 4 Emner: 48 Svar: 606
Håber i øvrigt drengen har det godt igen.
feb 2006
Tak for supporten.
Vh. Søren
Og skal vi da for h...... snart have noget godt vejr, så vi kan komme ud at køre :o)
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 145
Man kan spørge om det er rimeligt at sende en ambulance til en slået, forstuvet eller brækket hånd/fod, hvis vedkommende ikke er alt for smerte forpint og der er voksne med bil tilstede. Der er ikke overflod af ambulancer i DK, og hvis denne sendes til en hævet ankel, kunne et evt. hjerstop risikerer at skulle vente længere på hjælp da "nærmeste" ambulance er til sportskaden.
I kbh sidder der bla. udd. ambulance behandlere og modtager 112 opkald, men dette ønsker politikkerne skal stoppe og helt overgå til politiet. De menet vidst de kan få det gratis hos politiet, og hvorfor så betale til Kbh´s brandvæsen.
Den ide med at få læger ind og tage imod 112 opkald, er jeg ikke sikker på er god.
Der er mangle på læger, speciallæger (samt sygeplejersker) så disse skal da ikke sidde og tager telefoner på et konto. Desuden tror jeg det vil være for kedeligt for en læge at sidder og tage telefoner, de vil hellere kører akutlægebil (eller hva det nu hedder) og flyve i helikopterer hvis de kan komme til det.
maj 2007
maj 2007
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 145
At du betaler skat er ikke et argument.
Hvis ambulancerne skal køre ud til alle som ringer 112, og betaler skat, ville ventetiden på en ambulance exploderer.
Personen som ringer 112 står i en situation som han ikke kan klare, eller ved hvad han skal gøre. I nogle tilfælde kan alarmcentralen rådgive og informere pr telefon, hvis de ikke vuderer der er behov for en ambulance.
Tanken at sende en ambulance til alle som ringer, og betaler skal er direkte skræmmend syntes jeg.
Sådan er det at bo på "landet"