{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
814 visninger | Oprettet:

"Den stigende vold i Danmark" {{forumTopicSubject}}

Vi har mange gange haft emnet oppe. Pressen elsker det - det sælger aviser.

Det interessante er, at samme presse jævnligt bringer faktaorienteret talmateriale, og det viser som regel det modsatte!!!!!

Således også i dag:

politiken side 8, Lars Dahlager skreiver bl.a.

Antallet af drab i DK er det lavest i 20 år!!!! Det har været en svag faldende tendens siden år 2000 og fra 1979 har det ligget ret konstant på 50-70, (Her har det i ovrigt ligget siden tyverne - bortset fra 1940-45).

I den mellemliggende periode er befolkningen nærmest fordoblet!!! Dødsvold er altså halveret relativt de sidste 70-80 år!!!

I artiklen kommer Dahlager også ganske kort ind på knive og knivstikkeri. Den seneste tids anvendelse af visitationsret til politiet i udsatte områder viser at folk <b>ikke</b> bærer knive!!!! Man kan derimod frygte at den megen omtale får dem til det.

Der er voldstilfælde af en anden karakter end man tidligere har set, men der er ikke flere - derimod er der langt færre - det oplyste Per Larsen i aftes i DR's program om året, der er gået!

Jeg mener det her er noget vi alle skal glæde os over og være meget bevidste om, når Pressen vil bruge voldsager til at øge oplag med, og når diverse politiske interessenter vil benytte pressen til at manipulere os med!

Godt Nytår smiley

Desværre har jeg ikke kunnet finde et link,men jeg har nu heler ikke søgt så meget. Det skal nok være der


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Den stigende vold i Danmark"
  • #1   31. dec 2007 Så sent som i lørdags blev jeg udsat for umotiveret vold.. Jeg spurgte fyren om en smøg, den fik jeg så, men da jeg vendte ryggen til sparkede han mig i ryggen.. Så stod vi og skubbede lidt til hinanden, indtil at jeg fik et slag i hovedet. Så fik han en solid højre og han gik i gulvet.

    Lær det!


  • #2   31. dec 2007 rasmus V > Så køb dine smøger selv.

    Lær det!

    Godt Nytår </:-)


  • #3   31. dec 2007 Det er det jeg altid har sagt, rygere er voldelige ! smiley

    Mvh. Dennis


  • #4   31. dec 2007 Jeg går ind for umotiveret vold mod pressen. De fortjener klap på hovedet de fleste af dem.

  • #5   31. dec 2007 Michael * * - Han kunne da bare have sagt nej, ikk`, din nød!!!

  • #6   31. dec 2007 Det der gør vi alle tror der er så meget vold er vel også at der i dag er ca 20 tv aviser om dagen i forhold til en 4-5 stykker for bare 10 år siden så det er meget svært ikke at høre om.

  • #7   31. dec 2007 Tommy J> Lige præcis,- til trods for at dødsvold er halveret de sidste 70 år,- så virker det nærmest som om det er steget,, fordi at alle medier nærmest tæppebombaderer os med det..

    Og det gælder ikke kun mht. vold. Der er også mange andre områder, hvor medierne får fremstillet et problem som i virkeligheden er meget lille. Ved godt det er ilde hørt, men ord som islam og indvandrere er et andet godt eksempel.


  • #10   31. dec 2007 Michael:

    Du har efter min opfattelse fuldstændig ret.Og der pustes til ilden. I samme avis -Politiken - kan man i dag læse et læserbrev skrevt af Peter Skaarup. Det Handler om en muslimsk pige, der for ganske få dage siden i pressen redegjorde for sine motiver for at gå med tørklæde. Hun fremførte, at efter den 11.9. opstod der en islamofobi så stærk, at hun som mange andre valgte at markere sit religiøse tilhørsforhold, for derigennem at vise sine omgivelser, at man kunne være muslim, være ved det og samtidig være et civiliceret menneske.

    Det gør den gode Skaarup i dag til, at hun med sit statement "fejrer" angrebet på World Trade Center!!!!

    Han river simpelthen hendes udtalelse fra hinanden, manipulerer hele budskabet, og udtaler sig derefter som autoritetsperson overfor sine vælger og de mennesker han i øvrigt kan forskrække.

    Det er til at få kvalme af.......


  • #11   31. dec 2007 Jacob V.

    Jeg er 50, der har altid været knive, knojern og kanoner at se i nattelivet!!!

    Da jeg stod i døren på Daddys Dancehall og et par andre steder, havde vi visse mennesker som fik en på tuden, hver gang de viste sig!!!!! Det er ikke noget nyt, men en masse af det bliver anmeldt i dag, så i realiteten er faldet måske endnu voldsommere end statistikkerne viser .-)

    Ang. umotiveret vold - jo det eksisterer, men alle undersøgelser vistr at langt den overvejende del af vold/drab involverer to eller flere parter, der har en eller anden relation til hinanden - aller oftest familiære relationer!!!!!!

    Lige en tanke, som ikke har så meget med dette at gøre, men alligevel sætter de umotiverede sager lidt i perspektiv:

    Der finde også slanke veltrænede ikke-rygere, der får både lungekræft og hjerte- karsygdomme.


  • #12   31. dec 2007 preessen stinker... det er ski dem der skal ha et los i røven... sammen med de fjolser der går i byen for at lave ballade og slogs... er der ski for at møde søde tøser og drikke et par øl. ikk for at være med i en boksekamp..


  • O !
    O ! Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 119
    #13   31. dec 2007 Næ knud, der kan bare se, så har det alstså hjulpet at straffene blev skærpet.

  • #16   31. dec 2007 Fantastisk ikke smiley

    Jeg tror egentlig ikke vi skal være kede af, at vi har en presse, der kan trykke, hvad den vil.... Tværtimod.

    Til gengæld er vi alle nødt til at huske, at informationer i dag strømmer frit, uverificeret og enormt hurtigt. Det stille krav til os alle som brugere af pressen.

    Ofte når jeg sidder i min bil, vælter jeg radioen over på P1.

    Dette er et af de få medier, der stadig tager sig selv og sin public service forpligtelse alvorligt. Det kunne jeg godt ønske mig at flere gjorde.

    Misforstå mig ikke - jeg synes, det er fint, at mennesker primært vil underholdes, men vi lever i et samfund, hvor vi selv i sidste instans bestemmer.

    Derfor et det tvingende nødvendigt at vi alle af og til forsøger at grave bare lidt ned bag det meget populistiske info vi modtager fra både presse og politisk hold.

    VI SKAL STEMME PÅ BAGGRUND AF DET, VI TROR ELLER VED!!


  • #17   31. dec 2007 DAJ 72:

    Jeg kan godt forstå dit udsagn.

    Problemet er imidlertid, atlader fredelige mennesker sig kyse til ikke at være til stede, så giver du virkelig plads til de uheldige elementer.

    Jeg kommer - dog ikke så ofte som tidligere - en del rundt i aften og nattelivet (repræsentation). Det har jeg gjort i det meste af verden i mange år.

    Jeg er stadig af den opfattelse at de større danske byer er absolut sikre (man behøver jo ikke spørge to-tre suspekte individer i en port om, hvad de står og laver). Denne oåfattelse deles af nærmest alle udenlandske gæste og bekendte jeg har haft med.


  • #18   31. dec 2007 Jeg tror sgu ikke at volden er dalende. Derimod er der mange sager som ikke bliver fulgt op af politiet fordi de simpelthen ikke har resurserne til at gøre noget ved dem.
    Jeg er selv gammel dørmand fra København og selvom jeg stod på et af de hårdere steder dengang, var volden slet ikke så rå og meningsløs som den er i dag. Jeg tror også at det stigende misbrug af kokain, amfetamin og extacy er en af grundene - i 'gamle' dage var kokain ikke hvermands eje, da det tit kostede 900-1.000 kr. grammet. Idag er det alle lag i samfundet som fylder sig med det lort og du kan ikke gå på diskotek, værthus, fest e.lign. uden at folk står og sniffer deres stoffer på lokummerne - en kedelig udvikling.
    Jeg har sgu selv sloges temmelig meget da jeg var yngre, men det er altid stoppet når den ene overgav sig. Så kunne man tit drikke en bajer sammen bagefter - den går ikke idag. Nu skal folk sparkes og trampes på når de ligger ned, hvis de da ikke bliver stukket med kniv.


  • #19   31. dec 2007 John har også været dørmand, og er helt enig, volden bliver grimmere og grimmere, og de unge stopeer ikke igen når de først har klarte sagerne.
    når det så er sagt, må i alle få en fredelig aften, med fest og sjov


  • #20   31. dec 2007 Jeg er da enig iat nogle tilfælde er af en helt anden karakter, men læg lige mærke til, at det her ikke handler om de sager der bliver fulgt op eller ikke fulgt op.

    Det handler om det der bliver anmeldt. I følge Per Larsen fra Københavns politi, bliver nærmest alt anmeldt i dag - folk finder sig ikke i vold, og skal ikke finde sig i vold.

    John G og Thomas L: Det er netop holdninger som dem I lægger for dagen, der giver rabiaterne noget at manipulere med - i mine øjne i hvert fald.

    Der er grimme sager, men risikoen for overhovedet at blive involveret er dokumenterbar langt mindre i dag end nogensinde før - og især da i de store byer.

    I forrige uge offentliggjordes en undersøgelse, der placerede københavn som vistnok nr. 89 i landet som risikoby og Århus som nr. 129 mht. vold.

    En af de ret små jyske - husker desværre ikke hvilken var nr. 1 og nr. 2 var vist Faaborg.

    Det at de "fredelige" steder nu er ufredelige, kan have en mærkbar effekt på opfattelsen af størrelsesordenen i det hele taget.


  • #21   31. dec 2007 Knud (Vestegnen) J

    Så du er gammel dørmand fra Daddy's? Så kender du gamle Niels - manden med verdens største hænder smiley
    Han kunne gi' en flad, den mand smiley


  • #22   31. dec 2007 Knud (Vestegnen) J

    Jeg fortæller bare hvad jeg selv oplever. Jeg har tidligere arbejdet som dørmand i 10 år og er altid kommet meget i byen. Jeg kan da helt klart se en ændring i volden - og så er jeg egentlig ligeglad med nogle statistikker, da de kan manipuleres med lige så meget som pressen kan manipulere med deres artikler. Jeg tror på det jeg kan se - resten er kun spekulationer.


  • #23   1. jan 2008 Antallet af drab er fra 2000-2006 faldet med 50 %. Volden (tabel 2006.04.14) er fra 2000-2006 steget med omkring 19 %, og denne stigningstakt er stort set ens både for simpel og for grov vold. Den helt grove vold (tabel 2006.04.17) er imidlertid faldet med knap 14 %.

    Fra : (link fjernet)


  • O !
    O ! Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 119
    #24   1. jan 2008 Det er det jeg siger, det kan vi takke regeringen for. Det hjalp da de kom til og skærpede straffene.

  • #25   2. jan 2008 Overskrift i en af dagens net-aviser:

    Blodigt Nytår!

    Syv gange blev knive brugt i alvorlige voldssager omkring årsskiftet, og i det ene tilfælde endte det med døden for offeret. Læger, sygeplejersker og ambulancefolk havde travlt med at tage sig af de tilskadekomne, som alle enten var i familie med eller kendte knivstikkerne i forvejen.

    Den alvorligste sag skete i Skodborg ved Rødding nytårsmorgen. Her blev en 53-årig mand dræbt, da han blev stukket flere gange med en kniv i haven ved et villa. Straks efter opgøret forsvandt mandens 19-årige papsøn, men han blev senere anholdt i Kolding. Han sigtes for drab.
    De fleste af knivstikkerne, der blev anholdt for drabsforsøg, var unge personer.

    Det ligner vel bare en ganske almindelig dag i dagens Danmark!


  • #26   2. jan 2008 John G:

    Læg lige mærke til en ting, selv om jeg medgiver, at det har været blodigt og som sådan urimeligt.

    Alle de kniverier, der har været over nytåret er mellem relaterede parter - altså folk som har haft en berøring med hinanden.

    Ingen af dem har ramt tilfældige "som lynnedslag". Det er altså ikke noget, der på nogen måde skal kunne afholde dig eller mig eller fru Hansen fra at gå på gaden.


  • #27   2. jan 2008 Knud (Vestegnen) J

    Hvor er det dog betryggende at vi så kan gå på gaden blandt folk vi ikke kender og føle os trygge, mens vi skal føle os utrygge blandt folk vi kender - den holder sgu bare ikke Knud. Hvor mange artikler kan vi ikke finde på det modsatte, altså hvor offeret ikke kendte gerningsmanden - sikkert flere en det modsatte.
    Lever du i en osteklokke? Hvad er det egentlig du prøver at opnå med alle dine argumenter om at der ikke sker så meget vold? De danske fængsler bugner som aldrig før med indsatte, ja faktisk er der ikke engang plads til dem alle, hvorfor flere og flere få nedsat eller udsat deres straf. Du må sgu ha' et godt argument; Lever du af at sælger knive? hehehe just kiddin'


  • #28   2. jan 2008 Nej John

    Det er slet ikke noget i den retning smiley

    Jeg skriver det i virkeligheden øverst oppe.

    Vi bombarderes med overskrifter om et stigende voldeligt samfund.

    Vi har mennesker - kig bare i denne streng - der afholder sig fra at færdes ude.

    Vi bliver trængt ned i lovgivning af restriktioner, der er baseret på tro og ikke viden (gælder mange områder).

    Min opfordring her er bare at kigge lidt dybere ned i, hvad det er vi reagerer på end blot at lade ekstrabladets overskrifter styre vores personlige adfærd.

    I de senere år kommer vi længere og længere ud i en situation, hvor massemedier styrer os, i stedet for at informere os. Det kan man ikke bebrejde dem for. De lever af at sælge.

    Det der derimod er sket, er at vi i dag bombarderes i en grad, så vi selv må tage en stilling til det vi modtager og forsøge at få flere vinkler på, inden vi bare skriger "Ulven kommer!"

    Passer vi ikke selv en smule på, løber den forskræmte folkestemning meget med en velformuleret politiker let hen mod et semi-totalitært samfund. Det er vel mit budskab mere end noget andet.

    Hvor meget vil vi som stemmekvæg lade os bruge???

    Beklager, hvis det bliver en smule filosofisk .-)


  • #29   5. jan 2008 Så blev endnu en person knivdræbt og vi er kun på årets 5 dag.

Kommentér på:
"Den stigende vold i Danmark"

Annonce