3.468 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Overtræk? Overtræk?

Nogen der ved hvor meget man kan overtrække i Nordea, når man ikke på forhånd har aftalt noget med sin bank om overtræk? En af mine venner får "kun" 6500 kr. ind om måneden, og han påstår han kan overtrække 25.000 kr. uden problemer? Hvordan regner man ud hvad man kan overtrække med almindeligt dk-kort efter hvad man får ind om måneden når man ikke har nogen kassekredit?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overtræk?
  • #1   31. jul 2007 ...jeg føler pludselig en helt umanérlig trang til at lyve.

• #3   31. jul 2007 Tro ikke på ham, banken vil gerne have sine penge på et tidspunkt, og så smækker kassen, eller kortet den dag han står i eks føtex og kun har 2 liter mælk. Regnestykket går jo ikke op når der kun ryger 6500 ind.....

• #4   31. jul 2007 atterman - Sikker :S? Lyder meget mærkeligt.. dvs. en hjemløs på bistand kan overtrække 25.000 kr. på sit visa dankort?

• #5   31. jul 2007 mit dankort ved nordea er også standart sat op til 25k.

• #6   31. jul 2007 det er et visa/dankort

• #7   31. jul 2007 Det er en selv der skal betale tilbage ! Så længe banken anser det for sandsynligt at kunden kan betale lader de overtrækket ske. Men det er alt for dyrt ! Lav en aftale om bevilget overtræk og signaler at du har tjek på dine egne ting. Så kan du selv få lov til at bestemme hvordan du vil have det og behøver ikke at ;;spørge om lov når du skal låne penge,,

• #8   31. jul 2007 Mener i ikke at i kan trække 25.000 på kredit?

• #9   31. jul 2007 kredit eller overtræk, er vel lige meget. Det er ikke noget som jeg har bedt om at få, så det er noget som er kommet med kortet(visa/dankort) helt gratis.
    Da jeg i sin tid fik mit første kort(dankort), der kunne jeg ikke overtrække på lortet. Jeg prøvede en gang at stå nede ved automaten og der ikke var nogle penge, den bippede højt, pisse flovt. Godt der ikke var nogen der hørte det smiley

• #10   31. jul 2007 Jeg har lige fået lavet en kassekredit på 25.000 ved Nordea, har VISA/Dankort. Så hvidt jeg er orienteret er det da standart man kan tage et overtræk på 3000 kr. i sin bank og ikke mere end det. Jeg har i hvert fald aldrig kunne gå op og tage 25.000 jeg ikke havde før jeg aftalte det med dem, det virker meget mærkeligt efter mit hoved. smiley

• #11   31. jul 2007 http://www.nordea.dk/sitemod/moduler/main_dk/fordelskunde/prisskilt/index.asp?pid=40503&rw=1&strcorecontentarea=59

kig under "udlånd"

Så jeg må rette mig selv, den er lidt højere.

• #12   31. jul 2007 kaizerSoze I - Snakker du om? Kan ikke finde det nogen steder i den PDF fil du snakker om :/?

• #13   31. jul 2007 RS Maniac:
    PDF fil... det er da ikke nogen PDF fil....

Men hvis du går ned til "udlån" første linje står der "Grundkonto/Forretningskonto med kredit" lidt længere til højre kan man se hvad udlåndsrente Nordea tager. For dem der har Fordel er den 11.50% og for Fordel+ er den 9%. samen med er der romertal "I" og "II" som man så kan se hvad betyder nederst i skamaet, der står der så "op til 125000" det samme kommer frem hvis man holder curseren over hvilken rente de har opgivet.

• #14   31. jul 2007 Jeg er 100% sikker på, at man ikke standard kan overtrække sin konto med kr. 25.000. Hvis man har den mulighed, så er der stiftet en kreditfacilitet på kontoen med max på kr. 25.000. Derudover bliver der nævnt, at man som standard kan overtrække sin konto med kr. 3000 før der sker noget. Dette er IKKE korrekt. Banken er i sin gode ret til og spærre kortet bare der er trukket kr. 100 over. Det er helt op til banken. Man skal være opmærksom på, at når man har overtræk bruger man bankens penge og ikke sine egne. Man "stjæler" faktisk lidt:-)

• #15   31. jul 2007 Smed du har sikkert ret, men mener at løber du lidt hurtigt rundt og banken ser der går penge ind smækker de først kassen i når der er ved at være et underskud på de 25k. Har set flere unge der er røget i gældsfælden på den måde, de bruger kortet og tror det virker som et alm. hævekort (nul kroner på kortet ingen til lommen), det gør det så ikke og de hæver løs og venter på det lukker. Det lyder sjovt når de løber og praler med deres nye Fun card men de nævner aldrig hvad det hedder når de har klippet det over fordi de ikke kan styre det.

• #16   31. jul 2007 GØR DIG SELV EN KÆMPETJENESTE!

Tal med din bank og ikke alle andre.

Det her handler om at bruge nogle penge, du ikke har. Sker det uden foregående aftale, og filialbestyreren skønner du har røvet ham, kan du få mega problemer.

Det er da også muligt, at de hellere vil lave en egen tlig kreditaftale, som er væsentlig billigere end et overtræk.

• #17   31. jul 2007
    Knud, når du skriver "røvet", hvordan udtaler du det så?

Der kan være stor forskel - specielt i banken. smiley

• #18   31. jul 2007 HaHa - Røvet er i denne smmenhæng i betydningen "taget røven på ham". Et ikke aftalt overtræk er i princippet underslæb!

Har han en dårlig dag, er det ikke et smil han reagerer med, og grundlæggende skal man ikke være på dårlig fod med sine financieringskilder smiley

• #19   31. jul 2007 Stjæle ?
    Bankerne tjener millioner af kr hvert år på renter fra lån/overtræk, så det er dumt at kalde det at stjæle når det er os som betaler din løn Lento.

Banken må jo være indeforstået med det , siden de lader en få mulighed for at overtrække.

Kan nu godt huske for et par år siden efter en sommerferie hvor der var overtrukket med et par tusinde, hvorefter deres filialchef ringede til mig og brokkede sig , tror egentlig at han også brugte sammeligningen med at stjæle..

Tog ned og havde sat mig selv for at nu skulle jeg satme fortælle ham at han kunne lukke røven , når han skulle skabe sig sådan i TLF'en, men så snart jeg kom derned, så var han så sukkersød og jeg skulle da bare endelig sige til hvis jeg skulle bruge penge en anden gang.

• #20   31. jul 2007 Syntes sgu mere det er bakerne som stjæler.
    De kan sagtens kræve 12-15 % hvis man skylder dem penge, men når de får lov til at holde ens egne penge, så skal man have luppen frem for at finde procenten af det.

• #21   31. jul 2007 Casper: Jeg er også bankmand, og jeg er helt enig med Lento. Hvis du får overtræk på din konto "stjæler" du rent faktisk pengene. Det lyder jo ikke til og bekymre dig, men hvad så hvis der er en østeuropæer der tømmer din konto.....er det så i orden? Det er jo også og bruge andre folks penge......

• #22   31. jul 2007 Smed, hvis man stjæler ved at overtrække, hvorfor har banken så gjort at man kan overtrække ? hvis det er så "ulovligt" ? Hvad er hele meningen med overtræk funktionen hvis den ikke må bruges ?

Og nej jeg bekymre mig ikke det mindste om overtræk, rent faktisk har jeg lige været ned og "stjæle" penge til smøger for 5 min siden.

Næ du, man ender bare med at spytte lidt mere i kassen til den millionforretning det er at holde bank.
    Lige efter Told & skat så ryger bankerne nok ind på en top 3 over væreste penge pugere i DK. for slet ikke at glemme de uhyrlige gebyre osv det bliver pålagt en via banken.

• #23   31. jul 2007 Lento kommenter du bare hvad du vil, men læs lige mit indlæg igen, og indse at jeg ikke skriver at din løn bliver betalt med "stjålne" penge, men bla. via de uhyrlige renter og gebyr man betaler .

• #25   31. jul 2007 Strada så forklar mig venligst hvorfor man har den funktion at man kan overtrække, hvis det er ilde set at man benytter sig at den mulighed som banken giver en.

Der må være et eller andet jeg helt og aldeles misforstår, når man benytter sig af en mulighed som banken selv udlevere til en.
    det svare til at ens mor stiller en kage på en tallerken frem til en, men bliver sur og klasker dig over fingerene når du tager den.

• #27   31. jul 2007 Jeg forstår bare ikke hvordan du kan stille det op på den måde med at man hugger vare fra en butik hvilket er brugstyveri, imod at man benytter sig at en service banken udfører ved at udlevere et DKkort til en. når de ligeså godt bare kunne fjerne den mulighed for at overtrække fra DKkort, ved udlevering af kortet.

Men ok fair nok, det er måske ikke meningen at jeg skal forstå alt i verdenen, og jeg har selv en perfekt bankrådgiver der endnu ikke har nægtet mig penge.

• #29   31. jul 2007 Jeg synes det er en mærklig indstilling at man bare laver et overtræk og betaler 9-15% i rente for det, hvis man mangler lidt til cola eller smøger. Jeg har mulighed for at lave "overtræk" (kredit), men vil for alt i verden undgå det. og har aldrig gjordt det endnu. Har været tæt på, som jeg har skrevet i et andet indlæg, men dam det var flovt at stå og prøve at få penge uden at have nogen...

• #30   1. aug 2007 Casper F:

Jeg er ikke bankmand, jeg gider ikke en gang tale om det moralske i det her, for så kan du endda have ret.

Det handler i bund og grund om, hvem der har juridisk råderet over materiale og midler under den danske lovgivning. Du har <b>ingen</b> råderet over andet end dineegne penge, med mindre nogen har givet dig en råderet over deres.

Vil de ikke lege med, har du ikke en chance. De vil eventuelt gerne lade dig lege uden at give dig lov, men så er det 100% på deres præmisser. Det er deres ret, og de driver en forretning! De afgør også alene hvornår, hvordan og hvor drastisk legen stopper.

Indgår du en aftale, kan i sammen fastlægge nogle betingelser, som kan blive lidt bedre for dig, eller du kan gå et andet sted hen uden sorte anmærkninger i finansverdenen.

Dette er ikkeet spørgsmål om, hvem der synes hvad er retfærdigt, det handler om forretning og de vikår parterne har at arbejde med. Det er meget simpelt.

Hvad du og jeg synes er fair ersagen helt uvedkommende - desværre smiley

Kommentér på:
Overtræk?

Annonce