334 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Oliering af planker Oliering af planker

Hej derude.

Er der nogen som har forstand på at give planker/bordplade olie?

Prøvede lidt selv i dag på en prøve jeg havde lavet uden det ønskede resultat. Fik sådan nogle mørke pletter lign. nogle steder, så lidt underligt ud.

Og syntes egentlig jeg havde gjort det rigtigt.
Sleb området langs årene med korn 280, gav det et tyndt lag olie, efter ca 15mins tid, tog jeg nylon svampen i brug og masserede olien godt ned i emnet , tørrede det resterende olie af.
Lod det tørre.

Er der noget jeg gør forkert?
Kan det være jeg ikke har slebet nok siden de mørke pletter lign er der?
Ved godt i vil sige der lå for meget olie på, men det så egentlig ikke sådan ud.
Har i nogle gode råd/tricks til at få det som man vil ha det?

Har købt Junckers rustik bordpladeolie Valnød

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Toilet løber 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Jeg har brug for at få opsat 2 Ikea gardin stænger i samme rum 499 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Oliering af planker
  • #2   17. nov 2018 Lyder meget rigtigt, både det du har gjort og det der måske driller.. at forbehandlingen ikke har givet den ensartede overflade..?!
    Vi havde I mange år en valdnødde køk.bordplade jeg gav detsamme som du, men inden jeg tørrede olien af m svampen vådsleb jeg pladen m rystepudseren og korn 300 vådslibe papir og den stod som kattelort i måneskin når man tørrede den efter med svampen..
    Måske den kan tage dine mørke områder?

• #3   17. nov 2018 Jeg prøvede faktisk at vådslibe bagefter, for at se om det gav et resultat, syntes ikke det havde den ønskede effekt.

Prøver og slibe det ned i dag og prøve igen.
    Det ser ualmindeligt nemt ud på videoer og når man snakkede med forhandleren. smiley

• #4   17. nov 2018 Hmmm..
    men det er jo glæden ved natur produkter.. de opfører sig... øhhh.. ja.. naturligt.. smiley

• #5   17. nov 2018 Jeg har et plankebord i gråolieret eg. Da det trængte første gang sleb jeg det let med korn 320, bare så det føltes glat og lækkert. smiley
    Så havde jeg læst et sted at man skulle undgå at bruge svampe til selve behandlingen, men at man bare kunne tage en frysepose på hånden og så påføre olien med den. smiley
    Jeg aner ikke om jeg har gjort det rigtigt og ‘efter bogen’, men resultatet blev rigtig flot smiley

• #6   27. nov 2018 Jeg har lavet et sofabord, af en rødeg vi havde stået i haven. Det sleb jeg godt ned med pudser, også gav jeg det olie som jeg fordelte og tørrede af med en ren bomuldsklud. Bruger rå linolie. Ved den lokale snedker han bruger en polermaskine, så han får det arbejdet godt ned i træet og jævnet ud, tror det har noget og gøre med det får noget temperatur og bliver mere lind.

profilbillede
Kommentér på:
Oliering af planker

Annonce