{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
508 visninger | Oprettet:

nogle elektroniknørder tilstede ? {{forumTopicSubject}}

kan man uden problemer udskifte et Li-ion batteri med et Li-Po batteri eller skal de lades på forskellige måder ?
det er til et trådløst headset hvor man lader via usb , så der sidder sikkert noget ladegøgl indeni , men er det samme lade-mode til de 2 batterityper ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  nogle elektroniknørder tilstede ?
  • #1   16. nov 2018 Den eneste forskel på Li-ion og Li-Po er den definerede spænding for teknologien. Dernæst har de nogle særlige formål for hvornår den ene lithium teknologi er stærkere end den anden. Til hobby brug, hvor du virkelig trækker mange amp. ud af cellerne, er li-po stærke. Li-ion ses oftest i mobil telefoner og mindre gadgets. Det kan tænkes, at de kan have flere cyklusser, men er knap så gode til at aflade kraftige strøm mængder. Hæng mig ikke op på det. Min erfarng er ud fra hvor jeg har set dem i anvendelse.

    Li-ion har 3,6 volt spænding. Fuldt opladt 4,1 volt
    Li-Po har 3,7 volt spænding. Fuldt opladt 4,2 volt

    Lade programmet er nærmest identisk, det kan jeg overvåge på min computer lader. Cellen/ ét batteri, lades med konstant ampære/ strøm og stiger gradvist i spænding når der oplades på cellen indtil max spænding/ volt er på 4,1 (li-ion) eller 4,2 (li-po)

    Skifter du fra Li-ion til Li-Po, ser jeg ingen problem - du får bare ikke ladt cellen 100% op men nærmere 85-90%.

    Var situationen omvendt, vil du lægge en højere spænding under opladningen, hvilket ikke er "sundt" for lithium batterier.

    Jeg havde rask væk swappet batteriet ud, som du har planer om.


  • #2   17. nov 2018 jeg bukker og takker

    problemet med "kun" at nå 85-90% er ikke det store da det originale batteri er på 600mAh og det nye der er plads til er på 1100mAh
    så jeg kaster mig bare ud i det smiley


  • #3   17. nov 2018 Vær lige opmærksom på om der sidder et lille print i enden af det gamle batteri, det er ladebeskyttelsen, hvis det gamle batteri har det, skal det nye også!

  • #4   17. nov 2018 der skulle være beskyttelse i det nye batteri , går ud fra det tredie kabel (gul) har noget med det at gøre men er ikke sikker ?

  • #5   17. nov 2018 #4

    Har du billede af batteriet?

    Oftest er der 3 poler, hvor to af dem fungerer som det samme. - T + pol

    Batteribeskyttelse sidder på nogle celler, det afgænger lidt af hvilket setup.

    Du kan måle med voltmeter, hvad der er plus og minus. Oftest er der 2 minus poler på de her celler.


  • #6   17. nov 2018 Køb en lille Pipo lader og sæt på, så din cykel selv oplader, den er på str med en lille pakke tændstikker, og slår selv til og fra, og koster under 50kr + forsendelse, så vil du kunn e udnytte at dui har LIPO frem for lion og lifo po osv, Det giver det extra smæk, og med det rigtige li.po vatt, så har du virkelig et godt batteri i lav vægt, Køb osse en lipo alarm og sæt på, den bibber når strømmen kommer for langt ned, hvilket nok ikke ligefrem sker, men så opdager du næsten alle korsslutninger den vej, Og hvad er federe end at ens maskine kan fortælle om små korslutninger og lavt batteri ved hjælp at biblyde og blink:)

    Jeg køber gerne via Ebay, og så smider jeg laderen ind i 2 store stykker krympeflex, så bliver fugt osv intet problem, Jeg kører bla enduro, så jeg kommer tit igennen 50cm+ dybt vand.

    Vælg høje A og så høje C som muligt, gerne over 80c, så er der smæk på.
    Jeg har et 220A 80C på min Harley, den har intet problem med at starte min 140cui opsætning med en 5.7kw starter 20 gange i træk, intet problem.

    mvh


Kommentér på:
nogle elektroniknørder tilstede ?

Annonce