{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
810 visninger | Oprettet:

Nyt højtaler spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Nu ser jeg, bag på min forstærker, at højtalerne skal have en modstand på 8-16ohm, men de højtalere jeg har, står kun til at have 6ohm - er det bare at købe en løs modstand og lodde på, eller kan man få nogle klemmemodstande, som bare klikkes på?
Og hvad går i stykker, hvis jeg bare tilsluttede det som det er - mit bud ville være højtaleren?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt højtaler spørgsmål
  • #1   16. okt 2016 Når du bruger alm husmandsledning som højtalerkabler går det squ nok, så passer modstanden smiley
    Helt ærligt tror jeg ikke at det betyder det store, men jeg lytter hvis der er andre klogere hoveder.

• #2   16. okt 2016 Du sætter bare den ledning på og så dropper du alt om en modstand...

• Fanta H
    Fanta H Online Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #3   16. okt 2016 6 ohm er ok, bare du ikke kobler flere højtalere på de samme udgange, for så halvere man ohm.

• #4   16. okt 2016 Nu bruger jeg lampeledning til en af højtalerne, til den anden bruger jeg højtalerledning smiley (kun fordi den ene er lige for kort)

Sætter selvfølgelig den ene højtaler til front ledt og den anden til front right smiley

• #5   16. okt 2016 Der er en grund til de skriver 8-16. I værste fald er modstanden for lille, og så kortslutter du udgangen på forstærkeren.

Man kan ikke bare lodde modstande på foran.

• #6   17. okt 2016 Brix - er der noget at gøre, andet end at købe nye højtalere?

• #7   17. okt 2016 Det går altså "ikke bare nok" fordi man bruger lampe ledning.
    Det hæver ikke impedansen i højttaleren. For en forstærker kan trække en 4 ohms højttaler kræves der en del mere power end for trække en 8 ohms.

Så det bliver ikke godt og som Brix skriver risikerer du at udgangen går.
    Det er bare at prøve hvis du er ligeglad med dine sager - måske røg, måske musik.

• #8   17. okt 2016 Nej, man kan ikke bare lodde en formodstand på - den modstand du lodder på vil have en ren ohmsk værdi (ved jævnstrøm), imens højttaleren er opgivet med impedans (vekselstrøm) og der er ikke lighedstegn mellem de to ting.

Den nemme løsning er at prøve sig frem. Går det i stykker, så virkede det ikke. Du belaster forstærkeren mere ved at den skal levere sin effekt i en højttaler med lavere impedans. Men om den kan holde til det? Det er svært at sige på forhånd.

• #10   17. okt 2016 jeg har aldrig oplevet at noget som helst gik i stykker ligegyldigt hvad der stod på forstærker eller højtaler og jeg sætter bare tingende op, dog er det optimalt at følge råd givet af de andre, måske skulle du overveje at bruge det samme ledning på alle højtaler uanset om du bruger rigtig højtaler kabel eller el ledning.

husk det er kun min erfaring jeg skriver her.

• #11   17. okt 2016 Og jeg kan ikke forbinde højtalerne i serie :P? Det er nok bare nye højtalere jeg skal have så..

• #12   17. okt 2016 Jou, man godt kan forbinde højttalerene i serie.
    Forværrer det lyden? Ja.
    Vil 50% af danmarks befolkning kunne høre det er skidt? Nej.

• #13   17. okt 2016 Intet og absolut intet vil kunne tage skade så længe du hører musik på et moderat volume. Det der sker når du skriver op, så giver forstærkeren flere volt, men da modstanden i højtaleren er mindre end anbefaldet vil amperen stige kraftigt. Du vil belaste forstærkeren mere end den er beregnet til. Som udgangspunkt er en højtaler aldrig linear i modstand ifht frekvenskurven. En 8 ohm højtaler kan sagtens dykke til 5-6 ohm i de lave toner. Din forstærker vil blive varm hvis den bliver belastet for meget, så bare du holder øje med den ikke koger totalt over så sker der intet smiley

• #15   17. okt 2016 Men hvad forstærker er det overhovedet? smiley Det lidt nemmere at vejlede dig hvis vi ved hvad grej du har

• #16   17. okt 2016 Det er en Pioneer vsx-505rds mk2 og 2 x Sony SS-H771 højtalere smiley

• #17   17. okt 2016 Det kan du roligt gøre smiley

• #18   17. okt 2016 Så at have den drejeknap på midten mellem min og max - det burde den ikke have problem med, at spille i f.eks 4 timer? smiley

Og startede med at lave dem parallel i center speaker, det lød af helveds til, nu køre jeg std R/L i front speaker, med højtalerledning smiley

• #19   17. okt 2016 Drejeknap? Tænker du volumen? Det er et meget vidt begreb. Det afhænger af hvor meget din kilde (iPhone, computer osv) gir i signal. Forstærkeren forstærker dette signal og er signalet svagt så vil du skulle skrue højere op for at nå samme niveau som hvis signalet var højt. Forstærkeren bliver dog belastet ens uanset om knappen er drejet til kl. 12 eller kl. 3 så længe der altså spilles lige højt. Volume knappen er ikke en identifikation på hvor højt noget kan spille, men hvor meget du forstærker det signal du giver den smiley det korte og lange er... Lyt til det! Lyder det grimt så skru ned! Bliver den varm, skru ned!

• #21   17. okt 2016 Ja volumen knappen - Det en IPhone og ved ikke hvor meget den giver i signal - men det lyder fint, synes jeg smiley

• #22   17. okt 2016 Jeg tror altså ikke du vil opleve hverken problemer eller en forstærker der brænder af - eller specielt god lyd fra en iPhone - med det setup. Sæt det til, spil, vær glad - så længe volumen ikke står på 100% konstant, så burde du sagtens kunne klare dig.

Vil det virke? Ja. Kunne det være mere optimalt? Ja. Skal du bare gøre det? Ja smiley

Kommentér på:
Nyt højtaler spørgsmål

Annonce