3.377 visninger
|
Oprettet:
Ford C-max 1,6 TDCI brændstofforbrug? {{forumTopicSubject}}
God eftermiddag med jer
Min familie og jeg er de glade ejere af 2 stk. Ford C-max 1,6 TDCI fra hhv. 06 og 10.
Det er samme motorkode. Dog har den ældste kørt 224.000 og den nyeste 91.000km.
Den gamle af bilerne bruger dog hele 6,4L/100km i forhold til den nye som bruger 4,2L/100km.
Er der nogen der har der har en idé til hvad der kan være galt?
Syntes at have set at der skete en stor ændring efter at jeg skiftede batteri på bilen for ½års tid siden?!
Spørg hvis I mangler flere informationer
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.667
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.949
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.667
har den så kørt med det længe kan turboen rent faktisk dø , hvis den har sat sig i "lille vane" indstilling så laver den meget varme og så smelter/revner turbinehjulet med tiden
men har du indtryk af den laver ladetryk ??
dec 2008
Følger: 25 Følgere: 45 MC-er: 9 Emner: 110 Svar: 684
sep 2006
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 3 Emner: 64 Svar: 611
de findes både som 90hk og 109hk.
Desuden er der p-filter på den fra 2010.
Anbefalet udskiftningsinterval på partikelfilter er ved 120k
Man kan godt rense det, men over 200k som jeres, bør det udskiftes istedet for kun rens.
Hvis det er ved at være stoppet, bliver bilen ved med at regenerer, og det bruger mere brændstof. Umiddelbart ingen fejlkoder, før filteret er tilstoppet.
mit bud (udover evt forskel i hk): tilstoppet p-filter.
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 965
Den vi snakker om har et dpf der har kørt 65k km. så det burde heller ikke være et problem.
Den trækker rigtig fint, faktisk helt afsindig fint
Jeg har haft værksteds computer koblet til, og der er ingen fejlkoder i computeren.
Som sagt så virker det til at den steg meget i forbrug efter et batteri skift? -ved ikke om det kan være noget med ECUén?
Det er btw. DM2 motore begge biler.
Og denne bil har før hen kunne kører 20km på en liter diesel. Hvilket har resulteret i 1000km på en tankfuld. nu er jeg heldig hvis jeg klemmer den op på 800 km??
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.710
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 965
Det lykkedes mig at lave et Dynamic Regen af dpf.
Det har virket siden.
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 965
Jeg har også fundet ud af at mekanikeren har puttet 4,3 liter olie på, selvom instruktionsbogen siger 3,8 ved olie og filter skift? Så nu har jeg selv skiftet olie, og påfyldt 3,8 liter i stedet.
Er i tvivl om det har haft en effekt på motoren?
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 965
Hvordan skal dieslen komme i olien, og hvad så når der er for meget?
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 965
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.667
lidt det samme dog omvendt , med plæneklipperen der bliver stillet på højkant for at fylde mindre om vinteren (tro mig der er mange der gør det
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.710
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.667
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.667
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 965
Så nu skal den bare lige skiftes.
Jeg har ydermere fundet ud af at brændstoffilteret nok trænger til et skift, så det skal også gøres. Men så tror jeg også på at vi er kørende igen
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 965
Modtrykket i filteret er ved acceleration på 20-25 kPa. Så så vidt jeg har kunnet læse mig frem, så er den ihvertfald fuld.
Den skriver at dpf_ashfull=1898 km.
Har downloadet Forscan og købt noget så dyrt som en ELM327 læser fra england.
Men det virker og til den nætte sum af 81 kr, så klager jeg ikke
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 965
Nu har jeg skiftet til min 1800,- partikelfilter fra ATK-Autoteile.de
Bilen har siden skiftet kørt 4,3 l/100 km over 400 km
Ligeledes er dist_regen. øget til imellem 150 og 300 km. Hvilket den før gjorde med ca. 15 km mellemrum
Så der var synderen!
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.004
sep 2017
Følger: 1 Svar: 1
Jeg står og skal ha skiftet DPF. Og mekanikeren vil jer gerne gøre det for 8-9000kr. Det er jo med en original DPF. Jeg kan se at du købte en uorginal fra tyskland. Hvordan passede den på? Og skiftede du den selv ? Og kører den stadig? Tak
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 965
Tror ikke du får en ny, original, skiftet, for 8-9000. Da jeg forhørte ved Ford, kostede filteret 15.000 inkl. moms eksl. mont.
Men ja, jeg købte en ved ATP-Autoteile i tyskland, gav 1890,- inkl fragt.
Filteret er i rustfri, og passede rigtig fint.
Jeg skulle helt sikkert have bestilt ny lambda sonde, og så skal man også bestille et seperat rør til differenstrykføleren.
Jeg fik dog afmonteret den gamle lambda, og så skar jeg bare trykrøret af den gamle, og svejsede på den ny. (MEGET nemt).
Alt i alt, så syntes jeg det var en relativt let omgang. Jeg brugte ca. 6 timer på det, da jeg ikke anede hvad jeg lavede, og det hele sidder ca. uhjælpelig fast. Men det er meget simpelt!
Jeg bestilte også en Wifi OBD II Scanner fra england til 80,- inkl fragt. Derefter downloadede jeg Forscan, som en gratis.
Så kan du nulstille bilens tæller til partikelfilteret.
Det hele er ret nemt, hvis du er en lille smule fingersnild.
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 965
23,5 km/l i gennemsnit over en tank
Ford C-max 1,6 TDCI brændstofforbrug?