{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
599 visninger | Oprettet:

Finde byggetilladelser {{forumTopicSubject}}

Energi midt har besluttet sig for at sætte en stor silo op lige overfor mine forældres hus. Deres lille central som ligger 'der, ligger på en industrigrund, som grundet sin beliggenhed i et parcelhuskvarter har fået særligt indskrænkende regler i lokalplanen.
"8.2 Til udvendige bygningssider samt tagflader må ikke anvendes
materialer, som efter byrådets skøn virker skæmmende.
8.3 Bebyggelsen skal gives en sådan udformning, at den i forbindelse med
omgivelserne og efter byrådets skøn opnår en god helhedsvirkning."

Jeg ved, fra mundtlig info stammende fra herning kommune, at energi midt ikke havde indhentet en tilladelse på bygningen, da de begyndte at støbe fundamentet til siloen.

Kan jeg finde ud af hvornår byggetilladelsen til siloen blev frigivet? Eller er denne info ikke offentlig tilgængelig?

Varmecentralen har udseende som et lille parcelhus, men den store grimme silo passer selvsagt ikke ind i bybilledet, og det kan ikke undgås, at det vil påvirke ejendomsværdien på mine forældres 1 år gamle hus. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Finde byggetilladelser
  • #1   27. maj 2016 Så længe der er en byggetilladelse, så er det ligegyldigt om den er kommet før eller efter byggestart, det gør ikke byggeriet ulovligt at man startede op uden når det står færdigt. Man ser mange gange at folk går i gang uden tilladelsen, men satser på at de får den. Har man gjort sit forarbejde godt nok, ved man også man kan forvente at få den eller ej.

• #2   27. maj 2016 Men en byggetilladelse kan vel ikke gives i modstrid med en lokalplan? Eller hvad?

• #3   27. maj 2016 Der kan sagtens gives dispensationer. Og de gives ofte, og kan være meget lempelige.
    Den værste jeg har set, er kommunen der gav bygherre tilladelse til at se bort fra lovgivning om det skrå højdegrænseplan. Det sikrer at høje bygninger skal bygges længere væk fra skel end lave, (afstand til skel x 1.4 = maks byggehøjde) Det bevirkede at naboerne fik en 8.5 meter høj kasse 2.5 m fra skel. Det er træls når bygherre bor i forreste række til vandet, og derved stjæler udsigten fra en masse.

• Carsten H
    Carsten H Tilmeldt:
    aug 2012

Emner: 11 Svar: 278
    #4   27. maj 2016 Ikke uden at naboerne høres nej. Men det med at der evt. mangler en byggetilladelse kan du ikke hænge noget på desværre.
    Er siloen allerede så langt fremme at du kan se at den overtræder lokalplanen ?
    I så fald er der kun tilbage at klage til kommunen.

• #5   27. maj 2016 Men de dispensationer skal vel være på plads inden byggeriet står færdigt?

Det kan satme ikke passe, at man bare kan gøre som det passer 'en og så skide på reglerne... ellers kan jeg sku også bare bygge hvor jeg har lyst og skide høj og helligt på reglerne

• #6   27. maj 2016 Det er et sats at starte på et byggeri uden tilladelsen. Hvis man ikke får den skal man i værste tilfælde til at rive ned. Så får man ikke sine dispensationer kan det hurtigt blive dyrt. Man ser ind i mellem der bliver givet en dispensation efter man har opdaget det ulovlige for at gøre det lovligt, der er dog længere i mellem nu. En overgang gik det helt i selvsving med de dispensationer.
    I mit eksempel blev naboer aldrig hørt inden, da de klagede var byggeriet i fuld gang, og bygherre stod med sin tilladelse.

• #7   27. maj 2016 Men, selvom de måske har fået lov at bygge den silo og de har sat 'skæmmende' facader på, er det jo ikke sikkert kommunen er bekendt med hvad de var gjort. Klages der skal kommunen tage stilling til det, og vurderer de at byggeriet ikke lever op til sin beskrivelse kan man være heldig de skal gøre noget ved det/på en måde gøre den pænere.
    En ting er hvad folk sender ind af tegninger til godkendelse, noget helt andet er så hvad de i sidste ende bygger. Det ses desværre også ofte at der lige blive tilføjet lidt efter tilladelsen er givet, og det kan man selvfølgelig klage over. Det er direkte svindel. Jeg kender slet ikke noget til den silo, så skal ikke kunne sige hvad der kan være af facader osv. Men umiddelbart tror jeg ikke du har så meget at komme efter.

• #8   27. maj 2016 Jeg ville søge agt indsigt i, hvad der er givet lov til i forhold til lokalplanen. Det lyder mærkeligt at sætte en silo op i et parcelhus kvarter smiley

• #9   27. maj 2016 Man kan søge aktindsigt til den relevante instans. Muligvis kan dine forældre søge efter forvaltningsloven såfremt de kvalificerer sig som part, men det er jeg ikke sikker på at de gør. Afslås de dette, kan de søge efter offentlighedsloven.

• #10   28. maj 2016 Tak for hjælpen smiley

Kommentér på:
Finde byggetilladelser

Annonce