804 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Reparér du din egen bil? Reparér du din egen bil?

Jeg læser tit indlæg, hvor folk spørger om man kan det..og om man må det og det...og hvordan man skifter det det. Det vil de jo selv gøre...men viden derimod er ikke så stor.

Jeg undrer mig så over...om folkene så selv ox laver deres egne biler..? Altså skifter bremser...osv...altså skifter noget som kan have med sikkerhed at gøre.

Hvis ikke...hvorfor så det..?

Jeg kan da godt forstå at det er sjovt at gøre selv på en mc..men hvis man nu får det gjort forkert...så kan man hurtigt ryge af. Derimod med bilen...der tager kabinen af for evt. knubs.

Jeg laver det hele selv...fordi jeg er mekaniker... så jeg ved hvad der skal passes på osv. Ellers turde jeg nok ikke.

Det er ikke noget surt opkast...bare et undrende og nysgerrigt indlæg, for forstår ikke helt at folk tør gøre det...

Nogen der forstår min pointe..?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spots 400 kr.
  • Fjernet glasvæg 2.500 kr.
  • Opsætning af 3 svæve hylder 950 kr.
  • Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Fix electricity issue 1.000 kr.
  • Samling og montering af garderobeskab 1.191 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Reparér du din egen bil?
  • #1   28. nov 2006 Ja, mange er jo af den opfattelse, at alle kan da lave biler hjemme i indkørslen....det er der ingen grund til at have en uddannelse i.....

Desværre nok det samme med mc'er....

• #2   28. nov 2006 Jeps jeg forstår dig!
    jeg er selv udlært mekaniker og nu synsmand i sønderborg og ser MEGET LORT hver dag!

• #3   28. nov 2006 de fleste mennesker med lidt teknisk snilde kan godt pille noget fra hinanden og samlet det igen på samme måde.. og det er nok kun den slags mennesker som prøver selv..

den som ikke er det store tekniske vidunder lader nok være.. smiley

der er mange selvlærte mekanikere rundt omkring.. og det er sku heller ikke så svært at skifte bremser på en bil smiley

• Jesper R
    Jesper R Tilmeldt:
    okt 2004

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 97
    #4   28. nov 2006 min knallert lavede jeg selv, min bil/mc holder jeg nallerne fra da jeg ikke aner en skid om hvordan de er sat sammen.

• #6   28. nov 2006 lader min mekker lave det hele...fatter ikke en brik af det... heldigvis er min fatter tidligere mekker, så han laver også en smule på den...altså bilen!

• #7   28. nov 2006 jeg tror at det tit har noget at gøre med den service man somregel bliver udsat for på de lokale værksteder.

Tit har jeg tænkt magen til klaphatte! SPECIELT hos fritz petersen i holbæk.
    Tit får man opfattelsen af at man skal være millionær for at være velkommen.

Derudover sker det tit, at man få at vide at tingene ikke kan lade sig gøre... eller at der skal helt nye dele på.

REOL-ABER er nok den største grund til at jeg bliver hjemme, og klarer mig selv, så vidt muligt

• #8   28. nov 2006 Jeg er Mekaniker, så ja jeg reparerer selv mine biler smiley
    Men jeg ser godt nok meget LORT ude på værkstedet når folk lige har været ved at pille lidt selv.

• #9   28. nov 2006 hmm jeg ville lyve hvis jeg sagde jeg ikek rodede med det selv.. min galme golf lavede jeg en del på selv.. blandt andet motor skift nye brmser ny forbro støddæmpere /sænkningsfjedre og ligenu er jeg ved at blive ildrød i hovedet over bagbremse systemet på en punto fra 96 smiley har ikke rodet meget med mc'en endnu men den skal have tjekket ledningsnet da det ligner noget der er løgn med den eftermonterede alarm...

• #10   28. nov 2006 Jeg laver selv det som går i stykker på såvel min bil som min mc, men hvis det er noget af det som bliver advanceret hører jeg lige min gamle far ad. Han er ex mekaniker jeg jeg er bare handselsskole studerne så alt kan jeg ikke.

• #11   28. nov 2006 Laver alt jeg selv kan, med den tlføjelse at det jeg ikke føler at jeg kan stå 100% inde for rører jeg ikke. Når det gælder sikkerhed må man ikke gå på kompromis, så må man betale det det koster.

Omvendt har jeg også set noget frygeligt p.. der er kommet ud af aut. værksteder -simpelthen noget der ikke må ske som fx. løse bremserkalibre/manglende hjulbolte/løse bundpropper osv!

• #13   28. nov 2006 Jeg syntes sq en mc er noget nemmere at skrue på hjemme i indkørslen....
    Man kan klare sig med reb og en donkraft og bære den ind i stuen hvis det er koldt.....
    Et godt stort topnøglesæt og lidt alm værktøj og man er godt kørende til det meste...
    (jeg har dog efterhånden anskaffet alverdens løftere og en lift og lidt special værktøj)
    Der er oxo kun 2 hjul og ikke så avancerede ophæng og forbindelser i styreagregatet.....

Er pisse træt af at ligge og rode ude på en kold parkeringsplads under min møgspand af en kassevogn i mørke...Den går aldrig i stykker i nærheden af en lift smiley
    3 weekender i streg gået med...'
    1. udrykkerarm knækkede og smatidig var koblingskabel defekt
    2. skiftede mellemrør på udst..... fuck sårn en transporter udst er lang og tung når man er alene...
    3. Gaskabel sprang det var for en gangsskyld let tog 5 min.... det tog længere tid for svigerfar at skaffe og hente et.....
    hvorfor kører man altid i stykker på en søndag?

Laver det meste selv på mc.....
    Men overlader det værste bøvl med bilen til en mekaniker jeg kender....... er den største fusker.... men kører med priser ano 1980 :-)....

Så jeg gider sq ikke selv.

• #14   28. nov 2006 JA og så det sikkerhedsmæssige........
    Har jeg lavet det selv så¨ved jeg det er i orden.......

Har fået en mcretur fra værksted hvor lærlingen havde lavet mere lort end godt......
    Så jeg selv måtte lave det om.

• #15   28. nov 2006 I mine øjne handler det ikke så meget om uddannelse, men om evner, naturligvis KAN man få evnerne af at blive uddannet, men man KAN også sagtens have evner uden at være det. For mig er en god mekaniker en god mekaniker, uanset om han er cykel, knallert, MC, fly eller bil mekaniker... eller noget helt tredje for den sags skyld... er man håndværker er man håndværker. Det handler om indstilling til at ville udføre et godt stykke arbejde og evnen til at lade være hvis evnerne ikke er til det.
    Forskellen på en dygtig fag mekaniker og en dygtig -ikke- fag mekaniker, er rutinen og hastigheden på udført arbejde.
    Den ikke-faglærte kan lave et mindst lige så godt stykke arbejde, men vil som oftest være længere tid om det. Fag mekanikerne kender typisk de tekniske detaljer, den ikke-faglærte vil skulle sætte sig ind i det først. Men gør han så det, er forskellen i udførelsen ikke eksisterende IMO.

Jeg har mødt adskillige udlærte mekanikkere der er så ringe og har så lidt faglig stolthed at jeg til en hver tid hellere ville lave det selv, uanfægtet at det ikke er samme fag vi er udlært i.

Ikke dermed sagt at ALLE kan lave ALT, for naturligvis er der massere af "Jørgen-byg" typer der aldrig burde være gået i gang, men disse typer bør som oftest heller ikke røre andet der er teknisk kompliceret, hvad enten det er vaskemaskinen eller bilen der er tale om.

PS: Jeg er selv mekker... Men laver ikke biler smiley

PPS: Den anderkendte Peugeot tuner og DTC mekker Jørgen Agergaard er i øvrigt udlært tømrer hvis der er nogen her der ikke vidste det smiley

• #16   28. nov 2006 Det har nok også noget at gøre med at mc`en ofte ikke bare er et transportmiddel. Det er en lidenskab og en meget stor hobby. Derfor gider man sætte sig ind i tingene, det har ens store interesse, og man nyder at rode med den. Og man sætter sig virkelig ind i tingene. Jeg laver alt det jeg kan selv på min mc, men min bil gider jeg ikke røre ved. Jeg kunne da godt selv skifte bremser på bilen, men det har ikke min interesse, den er bare et transportmiddel der skal starte, og bringe mig fra punkt A til B. Og kan den ikke det, så ryger den til mekanikeren, jeg gider ikke ligge og rode med den..:o)

Mvh. Michael.

• #17   28. nov 2006 Rigtig god pointe Michael! smiley

• #18   28. nov 2006 Når man laver tingene selv, ved man at det bliver gjort...

• #19   28. nov 2006 Jeg arbejder på et MC værksted, dog er jeg ikke udlært Mc mekanikker, men maskinmester. Men som der er en der skiver tidligere i indlægget så handler det jo om ens evner og lyst til og lave tingene ordentligt.
    Dog rører jeg aldrig min bil selv. Jeg gider bare ikke og skrue i det bil lort. Alting er bare træls og bølvet på den 4 hjulede.

• #21   29. nov 2006 Laver alt selv.... båbe bil og mc.... lige fra motorombytning til luft i dækkene!!!!

• #22   29. nov 2006 Jeg kan lave næsten alt det mekaniske selv.

På MC-en gør jeg det altid, men jeg gider ikke altid bil, så det betaler jeg mig af og til fra. Og så synes jeg egentlig, at det er blevet vanskeligt at gøre noget under motorhjelmen i de nyere biler.

• #23   29. nov 2006 det meste motormæssige om det så er bil eller mc har jeg en mekker til at hjælpe med, grund: det kan sq være en dyr omgang hvis det ikke er rigtigt lavet men gennerelt det meste andet laver jeg selv, grund: min bror har autoværksted med lifter og det hele

men ok en gammel golf er jo altså ikke så svær at skrue i hahahaha

• #24   29. nov 2006 Hekto.... hvem der gider?? tja jeg er en af dem...! og man bliver ikke nødvendigvis beskidt.... hvem tar egentligt også skade af lidt snavs under neglene!!?

• #25   29. nov 2006 Tja... jeg lever af det...

Kommentér på:
Reparér du din egen bil?

Annonce