Reparér du din egen bil? Reparér du din egen bil?
Jeg læser tit indlæg, hvor folk spørger om man kan det..og om man må det og det...og hvordan man skifter det det. Det vil de jo selv gøre...men viden derimod er ikke så stor.
Jeg undrer mig så over...om folkene så selv ox laver deres egne biler..? Altså skifter bremser...osv...altså skifter noget som kan have med sikkerhed at gøre.
Hvis ikke...hvorfor så det..?
Jeg kan da godt forstå at det er sjovt at gøre selv på en mc..men hvis man nu får det gjort forkert...så kan man hurtigt ryge af. Derimod med bilen...der tager kabinen af for evt. knubs.
Jeg laver det hele selv...fordi jeg er mekaniker... så jeg ved hvad der skal passes på osv. Ellers turde jeg nok ikke.
Det er ikke noget surt opkast...bare et undrende og nysgerrigt indlæg, for forstår ikke helt at folk tør gøre det...
Nogen der forstår min pointe..?
dec 2003
Følger: 120 Følgere: 116 MC-er: 3 Emner: 126 Svar: 981
Desværre nok det samme med mc'er....
feb 2006
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 1 Emner: 59 Svar: 174
jeg er selv udlært mekaniker og nu synsmand i sønderborg og ser MEGET LORT hver dag!
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 28 Svar: 734
den som ikke er det store tekniske vidunder lader nok være..
der er mange selvlærte mekanikere rundt omkring.. og det er sku heller ikke så svært at skifte bremser på en bil
okt 2004
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 97
jun 2006
Følger: 59 Følgere: 56 MC-er: 3 Emner: 63 Svar: 1.221
feb 2006
Følger: 15 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 62 Svar: 620
Tit har jeg tænkt magen til klaphatte! SPECIELT hos fritz petersen i holbæk.
Tit får man opfattelsen af at man skal være millionær for at være velkommen.
Derudover sker det tit, at man få at vide at tingene ikke kan lade sig gøre... eller at der skal helt nye dele på.
REOL-ABER er nok den største grund til at jeg bliver hjemme, og klarer mig selv, så vidt muligt
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.087
Men jeg ser godt nok meget LORT ude på værkstedet når folk lige har været ved at pille lidt selv.
okt 2006
Følger: 15 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 66 Svar: 538
maj 2006
Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 170
apr 2005
Følger: 52 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 56 Svar: 601
Omvendt har jeg også set noget frygeligt p.. der er kommet ud af aut. værksteder -simpelthen noget der ikke må ske som fx. løse bremserkalibre/manglende hjulbolte/løse bundpropper osv!
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
Man kan klare sig med reb og en donkraft og bære den ind i stuen hvis det er koldt.....
Et godt stort topnøglesæt og lidt alm værktøj og man er godt kørende til det meste...
(jeg har dog efterhånden anskaffet alverdens løftere og en lift og lidt special værktøj)
Der er oxo kun 2 hjul og ikke så avancerede ophæng og forbindelser i styreagregatet.....
Er pisse træt af at ligge og rode ude på en kold parkeringsplads under min møgspand af en kassevogn i mørke...Den går aldrig i stykker i nærheden af en lift
3 weekender i streg gået med...'
1. udrykkerarm knækkede og smatidig var koblingskabel defekt
2. skiftede mellemrør på udst..... fuck sårn en transporter udst er lang og tung når man er alene...
3. Gaskabel sprang det var for en gangsskyld let tog 5 min.... det tog længere tid for svigerfar at skaffe og hente et.....
hvorfor kører man altid i stykker på en søndag?
Laver det meste selv på mc.....
Men overlader det værste bøvl med bilen til en mekaniker jeg kender....... er den største fusker.... men kører med priser ano 1980 :-)....
Så jeg gider sq ikke selv.
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
Har jeg lavet det selv så¨ved jeg det er i orden.......
Har fået en mcretur fra værksted hvor lærlingen havde lavet mere lort end godt......
Så jeg selv måtte lave det om.
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.642
Forskellen på en dygtig fag mekaniker og en dygtig -ikke- fag mekaniker, er rutinen og hastigheden på udført arbejde.
Den ikke-faglærte kan lave et mindst lige så godt stykke arbejde, men vil som oftest være længere tid om det. Fag mekanikerne kender typisk de tekniske detaljer, den ikke-faglærte vil skulle sætte sig ind i det først. Men gør han så det, er forskellen i udførelsen ikke eksisterende IMO.
Jeg har mødt adskillige udlærte mekanikkere der er så ringe og har så lidt faglig stolthed at jeg til en hver tid hellere ville lave det selv, uanfægtet at det ikke er samme fag vi er udlært i.
Ikke dermed sagt at ALLE kan lave ALT, for naturligvis er der massere af "Jørgen-byg" typer der aldrig burde være gået i gang, men disse typer bør som oftest heller ikke røre andet der er teknisk kompliceret, hvad enten det er vaskemaskinen eller bilen der er tale om.
PS: Jeg er selv mekker... Men laver ikke biler
PPS: Den anderkendte Peugeot tuner og DTC mekker Jørgen Agergaard er i øvrigt udlært tømrer hvis der er nogen her der ikke vidste det
dec 2004
Følger: 11 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 177 Svar: 1.232
Mvh. Michael.
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.642
feb 2005
Følger: 78 Følgere: 78 MC-er: 4 Emner: 96 Svar: 1.932
okt 2005
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 3 Emner: 31 Svar: 453
Dog rører jeg aldrig min bil selv. Jeg gider bare ikke og skrue i det bil lort. Alting er bare træls og bølvet på den 4 hjulede.
sep 2005
Følger: 52 Følgere: 48 MC-er: 7 Emner: 63 Svar: 1.172
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
På MC-en gør jeg det altid, men jeg gider ikke altid bil, så det betaler jeg mig af og til fra. Og så synes jeg egentlig, at det er blevet vanskeligt at gøre noget under motorhjelmen i de nyere biler.
sep 2005
Følger: 49 Følgere: 45 MC-er: 1 Emner: 43 Svar: 773
men ok en gammel golf er jo altså ikke så svær at skrue i hahahaha
sep 2005
sep 2005
Reparér du din egen bil?