{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.263 visninger | Oprettet:

Svejs Aluminium. Tig vs Mig.. $$ ? Hjælp til amatør. {{forumTopicSubject}}

Hej. Håber alle er kommet godt ind i det nye år smiley

Jeg lusker rundt med nogle små overvejelser der går på om det var en ide måske at få sig et lille hobby anlæg der kan svejse i aluminium på den ene eller anden måde.

Der er mange små rep. på min mc med stel dele etc der brækker og det bliver hurtig en bekostelig affære, besværligt, tidskrævende osv osv.

At svejse tig eller mig? - Er nogen forskel i for hvor dyrt det er at bruge?

Siden jeg fik næsen op for en 'spool pistol' til mig har det været min tanke at det var bedst, nemmest til mit behov.
Men er det noget juks? Har ikke fundet nogle danske forhandlere ved en google søgning? Så er det bare en ting de i USA bilder sig ind er godt eller hvordan hænger verden sammen?

Jeg ønsker meget at man bare fyre sine tanker af, jeg har begrænset viden om dette emne og ønsker helt bestemt at lære.

på forhånd tak, jeg glæder mig til at hører de kloges input smiley smiley smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Svejs Aluminium. Tig vs Mig.. $$ ? Hjælp til amatør.
  • #1   6. jan 2016 Kender du til aluminium?

Det lyder ikke sådan. Aluminium er et meget komplekst materiale at arbejde i.
    Og især hvad svejs angår.
    Har du ingen kendskab til alu, så bare stop her.

Vil du gerne vide mere om alu, findes der rigtig meget på nettet.

Bla om de forskellige legeringer.

Du kan evt læse Sasak-rapporten og blive meget klogere på alu

http://www.ansatt.hig.no/henningj/materialteknologi/Lettvektdesign/SASAK/SASAK-handbog-ver-9A-30-04-02-JAW-SU.pdf

• #2   6. jan 2016 Og jeg ville vælge tig til alu.

Men jeg hader at svejse i alu smiley

Så hellere noget kraftigt sort jern

• #3   6. jan 2016 Så mig er yt eller hvordan?

• #4   6. jan 2016 Jeg har ikke vidtgående kendskab til det men det skal ikke afholde mig fra at forsøge smiley

• #5   6. jan 2016 Der er masser af guides på youtube. Så kan du jo bedømme hvad du mener du helst vil lære.

Pøj pøj med projektet

• #6   6. jan 2016 Jeg ville ikke være tryg ved at køre på en MC hvor en uden ordentlig baggrund har svejst i noget alu ....

Start med et svejsekursus.

• #7   6. jan 2016 Okay. Hvis vi så nu springer frem i tiden og siger jeg har svejsekurser og set youtube video i lange baner.. hvad er så næst?? Hvad skal tages op til vurdering hvis jeg skal vælge mig eller tig :D?

• #8   6. jan 2016 Hold nu fast hvor ivrigt. Til din mc ville jeg vælge tig.

Hvis du ikke har erfaring med svejs og vil på kursus, så snakker vi et ret anseeligt spring frem i tiden.

• #9   6. jan 2016 "Hvis vi så nu springer frem i tiden og siger jeg har svejsekurser og set youtube video i lange baner.. hvad er så næst??"

Så bliver du anbefalet en tig, og springer alligevel let og elegant udenom de kurser, køber en tigsvejser og så kommer der en masse spørgsmål om hvorfor dine svejsninger ikke holder -.-

Det er altså ikke nok med et par timer på youtube og et eftermiddagskursus..

• #10   6. jan 2016 Det er altså også urimeligt at det skal være SÅ meget sværer at svejse alu end skøjtejern .........

• #11   6. jan 2016 Enig smiley

• #12   6. jan 2016 Går ud fra at det må være til brug på din stunt bike, i så fald er det jo ikke skøn-svejsning vi er ude i, men "blot" noget som skal holde...

Som de andre siger, aluminium er et træls materiale at svejse i

Intet er umuligt, og alt kan læres! Men det kræver sku' en øvet hånd. Hertil skal du så også tilføje, at hovedparten af de dele du vil svejse sammen igen, formegentligt er sprøjtestøbt aluminium som er ENDNU svære at svejse i, selv for de profesionelle.

Desuden er prisen for svejseværk, udstyr og evt. kursus jo heller ikke billigt - forstået på den måde, at du nok kan få lave en del klatsvejsninger for de samme penge.

For at vende tilbage til emnet. Jeg havde valgt et TIG værk.

• #13   6. jan 2016 Svejs er en kundskab, ja en hel uddannelse i sig selv, det lære man ikke bare lige på et par timer. De får timer jeg selv har haft "fornøjelsen" at svejse alu... nøøøj noget lort smiley AC TIG

• #14   6. jan 2016 Har du overvejet om de ting du vil have svejst i alu, kan laves i almindeligt jern, og derefter boltes fast til dine alu dele?

• #15   6. jan 2016 Hvis prisen ikke betød noget, men det fonemmer jeg at de gør smiley så kunne du sikkert godt finde et MIG værk til 50/60.000 der kunne gøre det smiley Det håndtag du viser, er ikke noget videre, bare en billig udgave af et med træk i håndtaget, og du kan glemme at svejse med alutråd uden! Få dig et TIG værk (det skal så bare kunne svejse både jævn og vekselstrøm!) det kan du finde for 4/6000. Og det er selvfølgeligt brugtpriser jeg snakker om. Dertil skal du have en flaske med noget gas (argon)! Og hvis du ikke har svejset alu, kommer du på noget af en opgave, før du kan lave noget der kan bruges smiley Var jeg i dit sted, fandt jeg en lille smedebiks, der kan man tit komme langt med en gang kage eller en omgang øl smiley

• #16   6. jan 2016 Tig er helt klart nummer et Mike! specialt når det kommer til alu du skal jo ikke lægge 20 mm brede svejsninger med et bål på 250 amperer! synes du skullle anskaffe dig et tig svejse værk! og så tag forbi en smede forretning og spørg om de ikke har nogle alu plade stumper du kan købe og noget alu tilsats tråd også! det er ikke så fandens svært! og så prøv dig frem smiley
    håber forresten du har det godt og dit stunt ser rigtig godt ud! smiley

• #17   6. jan 2016 God pointe !! Ja tak skal du have ;).
    Så er der stadig lidt lys for enden hehe. Takker. Håber også det kører for dig. Det er jo ikke meget vi ser til hinanden smiley

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #18   6. jan 2016 Helt klart TIG til dit behov - og som flere siger, kan gode brugte værker findes for under 10.000 kroner.

At svejse alu med MIG, kan nemmest sammenlignes med en MC hvor det kun er de to øverste gear der virker, og den kun kan køre med 3/4 gas eller mere - dvs fuld æde eller ingenting, og så er man stadig i tvivl om det holder fordi der ikke er nogen mulighed for at forvarme eller styre processen ordentligt i små emner som din MC. MIG har en fordel hvis man skal svejse mange meter, for man kan brænde en hulens masse varme og tråd ned i emnet på ret kort tid, men der er ingen gode muligheder for at lave raffinerede ting, som er det du skal bruge det til.

At svejse med TIG i alu, er slet ikke så kompliceret som folk gerne vil have det til at lyde. Ud af de 3,5 år det tager at blive kleinsmed, beskæftiger man sig ca 2-3 dage med svejsning af alu når man er på skole - så besidder man basis evnerne, som du ville kunne klare dig med uden problemer. Jeg er rimeligt ferm i alusvejsning, og det er selvlært hele vejen...
    Det handler meget om rengøring og tålmodighed, og om at vælge en tråd der er så bredspektret som muligt - så kommer man rigtigt langt.

• #19   6. jan 2016 Altså nu skal i jo heller ikke gøre det sværere end det er! Jeg har aldrig svejset med MIG i alu, Kun med tig og det er ikke så slemt, hvis der er god plads og det er ok rent! Hvis det ikke skal være pænt er det jo bare af prøve sig frem med AMP osv hvis du ikke er vandt til det. Du kan rolig købe en tig svejser det er sgu lige ud af landevejen smiley

• #20   6. jan 2016 Aluplade til at øve sig på fås billigst i en produkthandel, ikke hos en smed.

• #21   6. jan 2016 Det er bare pisse svært at svejse i - længere er den altså ikke smiley
    Alene forskellen i sværhedsgrad fra mig til tig er betragtelig - i hvert fald for de fleste "amatørsvejsere" smiley

Der er en del der lever af at svejse, jeg aldrig ville lade røre et mc stel med alusvejs!

• #22   6. jan 2016 jeg har kun prøvet at svejse med mig lodder
    vi bruger den når vi laver skader på nye biler som er "loddet" sammen
    den kan både lodde jern og allu
    men det er satme svært !!
    når jeg bruger den til at svejse jern laver jeg gerne en 7-10 forsøg før jeg lodder det som skal loddes
    fordelen ved en lodning er at det bliver mega stærkt ( hvis det bliver lavet rigtigt) fordi det løber om på bagsiden og forstærker

• #23   6. jan 2016 Jeg ville vælge en tig svejser, den kan du jo nærmest bruges til de fleste gængse metaller i værkstedet.
    I sortjern og rustfri er det næsten som at svejse med gas og ilt, personligt synes jeg ikke det er svært.
    Når man så vil tigsvejse i alu, så ændre alt sig, det er pisse svært bare at få lavet det mindste som bare er en lillesmule brugbart (og stadig pisse grimt) det er så svært at styre smeltebadet. det går fra ingen smeltebad, til der er brændt hul. På 1 sek nærmest smiley
    Tror helt bestemt det kræver kursus i alu svejs for at man bare kan lave noget nogenlunde smiley

• #24   6. jan 2016 Okay der er rimeligt klarer udmeldinger fra alle og det er fedt! Jeg har læst alle kommentarer og det er super at man kan spørge sig til råds og få så gode svar. Jeg må på brugt markedet og se mig om. Og så i stedet for et kursus, har jeg scoret mig en undervisnings time(r) når engang jeg kan medbringe et anlæg.

smiley smiley smiley smiley

• #25   6. jan 2016 Det første man bliver rigtig go' til ved tig svejsning er at slibe den skide wolfram, he he. Har kun prøvet div stål typer ikke alu. Tig kræver mere håndelag end mig, eller sagt på en anden måde tager det længere tid at lære. Og jeg er også kun amatør svejser. Men kigger lige med af interesse.
    Held og lykke med det Mike.

• Sajmon ™

#26   6. jan 2016 Man skal ikke slibe den til alu - der skal den være rund. Dypper man den, sliber man kun lige slaggerne af og svejser videre. smiley

• #27   6. jan 2016 Ja der blev jeg lige lidt klogere, takker Sajmon :0)

• #28   7. jan 2016 Hvad med Durafix lodning

• Sajmon ™

#29   7. jan 2016 Durafix er ret smart, men det er redet svært at lave noget med det, som har god mekanisk styrke, medmindre alle forhold er tæt på optimale mht materialetykkelse, renhed og styring af varmen. Jeg vil ikke anbefale det til nybegyndere og slet ikke i det her tilfælde...

• #30   7. jan 2016 Hej Mike. Du skal få dig et AC/DC svejse værk. Kemppi har et der hedder 230 Master tig. Og har du problemer kan du bare skrive, så kan jeg vise dig hvordan man gør, lever af det. Jano

• #31   7. jan 2016 migatronic smiley

• #32   8. jan 2016 Tak Jano. Det skriver jeg mig bag øret smiley

• #33   9. jan 2016 Jeg har da lige det tig værk tilsalg som du står og mangle Mike.
    Og self er prisen til at snakke om smiley

• #34   9. jan 2016 Det ville ellers ha været fedt Gert, men ligesom du selv skriver så kan jeg heller ikke bruge 32 amp i husstanden.

• #35   9. jan 2016 De færreste husstande der har sådan en installeret smiley

• #36   9. jan 2016 Glemte at skrive at mit Kemppi værk er til 220 og ikke 380.

• #37   9. jan 2016 Yep Jano. Det fortalte google mig også smiley

• #38   12. jan 2016 jeg sidder og svejser alu og rustfrit stål. .. og har gjort det i mange år ... ... og har en masse svejse beviser ..svejser store beholder og små emner til hele verden ... til offshore og til til fly ... men at svejse ens "stel" som jeg regner med er det du vil ha svejst .. ville jeg ha store betænkninger med . da det er udsat for en masse... men ville self gøre det hvis der ikke var en mulighed for at købe de ting ... men har du ikke en ven, som har kendskab til alu ... det er nemt at ligge en kold svejsning i alu .. .. men hvis du selv vil ligge dig ud i det .. så køb en svejse maskine helst megatronic. du kan godt finde et gammel sag forholdsvis billigt .. husk det skal have vekselstrøm. .. og øv dig ... husk at det du svejser i. skal være rent .. og køb nye svejse tråde .. da gamle kan være noget lort at svejse med ... evt. varm emnerne op .. og øv det en masse. held og lykke

• #39   13. jan 2016 Tak for dit input Fillip L og tak for dine råd, det vil jeg handle ud fra.

Kommentér på:
Svejs Aluminium. Tig vs Mig.. $$ ? Hjælp til amatør.

Annonce