Optimate III - Alternativer? {{forumTopicSubject}}
Godmorgen alle!!
Siden jeg har købt min ged, har jeg ikke opladet den en eneste gang, og så synes jeg det er måske på tide at købe en smart lader
Jeg har hørt en masser godt om Optimate III, men er der stor forskel på "smarte" ladere?
Jeg faldt for Optimate fordi man ikke behøver at pille batteriet af, hver gang man skal lade den. Men man kan bare sætte nogen kabelsko på batteriet og så ellers bare lade når der er brug for det. Samt den kan selv slå fra når batteriet er opladt.
Men er der ellers nogen ladere i samme kvalitet (eller bedre) der kan anbefales?
Jeg har også kigget lidt på denne: (link fjernet) Den er lidt billigere end Optimate III, men er kvaliteten så også derefter, eller....?
Ellers nogen andre anbefalinger?
På forhånd mange tak
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 130 Svar: 2.294
maj 2004
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 2 Emner: 52 Svar: 1.253
har hørt om at nogle af de nye cykler bliver tappet hurtigt for strøm hvis der er monteret alarm. men ellers skal det ikke være nødvendigt.
aug 2006
Jo ser du, det er fordi at jeg ikke altid kører lange ture, og nogen gange føles det som om batteriet er ved at være fladt.
Desuden skal man jo købe en lader før eller senere, så...
aug 2006
Jeg tror bare jeg holder mig til Optimate III, da den har fået gode anmeldelser diverse steder. Og så er det jo en "smart" lader, ikk'?
aug 2006
haha!!
dec 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 4 Emner: 35 Svar: 612
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Hvis du har en almindelig autolader til hjemmebrug, så er det alt, hvad du behøver(nu er der nok nogen, der går i hyl!)
Som Jens skriver, bør du egentlig kun have brug for den i vintermånederne, og så måske den ene gang eller to i sæsonen, hvor du fylder vand på. Selv med korte ture, skulle du sagtens kunne holde dyret med strøm.
Det der med billaderen - har den to indstillinger, så sæt den på "lav", hvis ikke så er det lige meget. Du skal gå ned og købe en 10-20 W autopære og så sætte et stykke ledning på hver pol. Sæt så pæren til at lyse over batteriets poler, mens du lader. Dette tager toppen af ladestrømmen, og hvad vigtigere er, batteriets interne kemi får et bedre miljø at forløbe i - så ser det jo også hyggeligt ud til jul:-). Pærenmed ledninger er også en fin polsøger ved fejlfinding - så behøver du heller ikke købe sådan en!
Jeg har skrevet dette nogle gange, fordi jeg efterhånden opdager, at mange MC-ister spenderer formuer på specialdimser, de faktisk ikke behøver. Langt det meste kan klares med de almindelige værktøjer og ting man har i forvejen.
Det er langt klogere at bruge lidt penge på ordentlig værktøj til de mere væsentlige ting, man selv kan og vil lave - ordentlige topnøgler, godt kædeværktøj, gode ring-gaffelnøgler, gode søgerblade og skruetrækkere i de rette størrelser evt en løfter. En mekaniker vil have ca 500 bananer pr. time, han overtager al kontrol over forløbet med reparation og hjemkøb af dele.
Det kan næsten alle komme ud over med det basale værktøj og en Haynes/Clymer manual.
Det betaler sig også, at finde frem til hvad producenten af motorcyklen egentlig specificerer af olie, og køb så den billigste, der er specificeret sådan eller højere - i BILKA eller lignende. Der er typisk over en hund at spare - pr. liter! (nu starter hylekoret igen).
aug 2006
Takker, tror også jeg bare holder mig til Optimate III, da den er jo "gennemtestet".
-Kwak-
Hehe, selvfølgeligt kan jeg tage det
Knud -
Tak for inputtet, jeg har dog ingen bil-lader, da der aldrig har været brug for det Og jeg kan da godt se at man kan spare på diverse ting, og du har sikkert ret, men jeg er bare helt hysterisk hvad det angår, så min ÆSEL (lol) skal bare forkæles og have det bedste af det bedste Så sover jeg bedre om natten, hehe.
Men som sagt, jeg tror jeg holder mig til Optimate III, som jeg nok køber i dag.
Jeg takker og bukker for alle Jeres svar.
aug 2005
LOL det er da helt OK. Jeg syntes bare jeg ville pege på et par basale muligheder-som nubegynder er du jo et "særdeles let offer"
Ha en go da, ikk'
aug 2005
aug 2006
Hehe, jo jo, jeg kan da godt forstå dig Men som du jo selv siger, er jeg jo nybegynder og er et let offer Især når det er min første maskine, så er jeg jo meget hysterisk
Men tak for dine råd dog
aug 2006
Jep, det er jo lige dét
Mht. værktøjet, ja hehe, du ved jo selv hvor meget forstand jeg har på det lol. Men det kommer vel med tiden
aug 2005
Du har helt ret, hvad gelbatterier angår, og du har du også ret i den convenience, der kan ligge i et stik at tilslutte med.
Læg lige mærke til, at jeg skrev allerførst:
Hvis du har en almindelig autolader til hjemmebrug, så er det alt, hvad du behøver(nu er der nok nogen, der går i hyl!)
Jeg ville gerne understrege "Hvis", men kan ikke i denne teksteditor
Hvad olie angår er det ikke nødvendigvis MC- olie. Specielt de lidt ældre konstruktioner af motorer er nemlig fuldstændig ligeglade sålænge producentens SAE angivelser og API specifikationer overholdes. JaJa jeg kender historierne om ødelagte koblinger, men har aldrig i det virkelige liv set det på maskiner, der specificeres til almindelige olier. I øvrigt har der gennem tiderne været ganske mange bilmotorer, med sammenbygget oliesump. De bruger alle helt almindelig mulitgrade olie.
Siger din manual, at du skal bruge noget andet skal du selvfølgelig det!
Jeg har aldrig selv benyttet noget som helst andet end SAE 10-40 SE eller senere til in nuværende kværn! Jeg har aldrig haft antydning af problemer - bevares jeg har da skiftet koblingsplader og friktionsplader, men så har jeg kunnet måle, at de var slidt ud af specs.
Noget helt tilsvarende gør sig gældende med mine tidligere.
aug 2005
feb 2005
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 829
aug 2006
Og hvis jeg kan slippe for at tænke, ja.....så er det dét jeg foretrækker lol
Har dog ikke tilsluttet laderen til æslet endnu, men det skal da klart prøves i morgen
aug 2006
Tak for tippet men angiveligt skulle der ikke ske noget, selvom jeg monterer det forkert.
Men det der undrer mig er, at de kabelsko jeg har fået med (til fast montering) er pisse små. Har ikke "kigget" så meget på batteriet før, men kan det virkelig passe at de skal være SÅ små? lol
sep 2004
Følger: 14 Følgere: 14 MC-er: 2 Emner: 119 Svar: 1.470
Der er indikator for ladning, og for hvornår den er færdig. Og den tilpasser selv ladestrømmen efter hvor meget strøm der er på batteriet, hvilket vil sige du sagtens kan lade den sidde på selvom batteriet er fuldt opladet.
aug 2006
Aaaahh...tak nu giver det mening
Optimate III - Alternativer?