{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.931 visninger | Oprettet:

Kajak valg, nogen med kendskab {{forumTopicSubject}}

Hey folkens,

Måske ikke lige det rette forum, men folk herinde aktive og hjælper stort set altid.

Svigermekanikken bor i Silkeborg og overvejer derfor en Kajak til søerne. Derudover til havs nær Køge og hvor man ellers skulle få lyst til.

Men hvad skal man vælge? Vil gerne have noget der kan holde i nogle år og som man kan få god gavn af som begynder og øvet.

Kigger primært brugt, da jeg tænker, at der kan findes gode handler fra folk som mig, der dog aldrig har fået den brugt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kajak valg, nogen med kendskab
  • #1   26. nov 2014 Seabird Discover, de er super gode, stabil og rummelig, hav og fiske den kan det hele. Den er jeg glad for

• #2   26. nov 2014 Hvad prisklasse kigger du i? Hvad skal den bruges til, hygge eller lej, stille fladt vand eller bølger, langtur eller hygge?

Det vil afhænge meget af nogle af ovenstående overvejelser. Der er mange lækre kajakker. Jeg er selv ret vild med tahe marines greenlander og Valleys Anas Acuta. Disse er dog meget til leg, rul, skæg og ballade. Dog har jeg brugt en anas på mange længere weekend ture, og der er rigeligt af plads til en weekends oppakning.

• #3   26. nov 2014 Jamen budget er nok svært for ved ikke om 3-4k rækker.

Men skal vel mest bruge til hygge og leg. Vandet i søerne er jo roligt men tager med andre steder er det nok primært åbne hav

• #5   26. nov 2014 Den sea Pearl ser egentligt ret lækker ud, den anden ser mest stor og tung ud.... Generelt ville jeg selv holde mig fra de tunge plastbåde. Et par muligheder efter lidt hurtig dba-kigning:
    http://www.dba.dk/havkajak-vintertilbud-tahe/id-1011839591/
    http://www.dba.dk/havkajak-havkajak-point-65/id-1011740494/
    http://www.dba.dk/havkajak-havkajak-i/id-1010992371/

Point 65eren er ret god til langtur og ligeud-roning, reval'en er en fin sjov kajak

• #6   26. nov 2014 Den første ser mest tiltalende da den ikke er så dyr og måske kan presses en 5-1000kr. Så er tabet ikke så stort hvis man fortryder købet efter 1år og vil noget andet..

• #7   26. nov 2014 Hvor meget har de sejlet i forvejen? Hvor stabil skal kajak'en være?
    Jeg ved godt at der er mange spørgsmål, men der er meget forskel på sejlstilen de forskellige kajakker imellem.

Faktisk er jeg lige ved at anbefale at starte i en klub (som har andet end kapkajakker) og dermed kunne prøve sig lidt frem.

Jeg sejler selv i aarhus havkajakklub hvor der er mulighed for at prøve mange forskellige kajakker (havkajakker), og hvor der er et rigtigt godt begynder forløb som giver sikkerhed på vandet og igen mulighed for at prøve hvad det er for en stil man er til.

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #8   26. nov 2014 Hvilken type snakker vi om ?
    Hvis det er til søere derovre, så kan en Struer turkajak, Raptus, Scraptus el. lign. være perfekt, den kan også bruges i Køge Bugt, da de er meget stabile. En havkajak ville være lettere øv på Gudenåen.

• #9   26. nov 2014 Har vel sejlet en 2-3 gange vil jeg tro. Behovet er nok ikke klub da fritid i perioder er meget begrænset. Kunne nok være meget godt med, at nå prøve de forskellige typer. Troede ikke, at det var den store forskel, må jeg indrømme

• #10   26. nov 2014 Ja, det er kæmpe forskel. Selv om jeg bor lige op af Gudenåen har jeg faktisk aldrig sejlet der, da det for mig er for kedeligt - jeg vil langt hellere ligge i Aarhus bugten med 10-12 m/s fra syd-øst.

Jeg er i det hele taget langt mest til havsejlads.
    Hvis det er mere turkajak der kigges efter skal der bestemt andre på banen.

• #11   26. nov 2014 jeg har en fin glasfiber havkajak liggende , den var dyr , men kan købes nu for 3500 .den er både stabil og søstærk den har et godt navn ,som jeg ikke lige kan huske nu smiley

• #12   26. nov 2014 Hvis det er begynder level ville jeg kigge efter en plastic ting der ikke kan kæntre, derefter opgradere hvis interessen holder ved

• #13   26. nov 2014 hvorfor ikke noget med motor evt.? smiley man kan godt finde en lille jolle med 5-10 hk til små 4000-5000 kr

• #14   26. nov 2014 Motionen forsvinder lidt ved motoren.

Det skal jo være hyggeligt og aktivt.

Lyder til det ikke er lige til som jeg troede, godt man ikke bare købt noget i blinde..

• #15   26. nov 2014 Mussi : sådan en har jeg også stående smiley men var vist ikke lige det han søgte.

• #16   26. nov 2014 Falken ,de kan få en mnds prøvetid på min , hvis det ikke er den rigtige , får de 3300 retur, se så er der ikke meget at betænke sig på smiley

• #17   26. nov 2014 det var mere fordi du skrev. ude på havet, man kan også få joller med pagajer. altså uden motor. mere plads og langt mere sikker på havet. smiley

• #18   26. nov 2014 ellers fedt tilbud michael b. giver dig der!

• mogens N
    mogens N Tilmeldt:
    jul 2014

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 69
    #19   26. nov 2014 Hmm det er sku svært at sige men sådan lidt allround ville jeg nok gå efter noget Fenja el. noget andet i den klasse.

Du kan evt, kigge her

http://www.kajakinfo.dk/Overblik-over-100-kapkajakker-og-turb%C3%A5de-og-deres-sv%C3%A6rhedsgrad

• #20   27. nov 2014 #12: de store plastik baljer er altså ikke meget mere stabile - de er bare tungere og hårdere at ro....

• #21   27. nov 2014 Falken, det bedste dine svigerforældre kan gøre er at gå til silkeborg kajakklub, og spørge om de ikke må prøve nogle af deres turkajakker...

Kajakker er MEGET forskellige, både i udformning og materiale, men også i hvor meget din balance bliver udfordret.
    Silkeborg Søerne er som du selv påpeger rolige, men når der kommer både forbi, kan det blive lidt livligt smiley

Jeg har personligt ingen erfaring med havkajakker, men har roet kapkajakker i alle klasse og nogle enkelte turkajakker smiley

Har du nogle mere specifikke spg. så smid da en pm smiley

• #22   27. nov 2014 Igen - der er mange forskellige definitioner på hvornår det er livligt, og dette definerer også til en hvis grad valg af kajak....

www.aarhushavkajakklub.dk/php/coppermine/albums/userpics/10001/VA0S7021.jpg
    www.aarhushavkajakklub.dk/php/coppermine/albums/userpics/10001/VA0S6962.jpg
    www.aarhushavkajakklub.dk/php/coppermine/albums/userpics/10001/VA0S6994.jpg

• #23   27. nov 2014 Jacob Ask - Den dag det ser sådan ud på søerne så er der noget galt XD

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

#24   27. nov 2014 Alt efter størrelsen på svigemekaniken, så kunne en Coastline (dansk designet vist også bygget) også være fin. Den er dog til kraftige/større mennesker, men rigtig stabil. Og god i bølger.

Ellers tag en tur forbi Kajak Centrum. De har lidt at vælge imellem.

• #25   27. nov 2014 Som begynder vil jeg klart anbefale en plastkajak. Har selv både plast, glasfiber og kulfiber. Og min erfaring er at så meget forskel er der heller ikke. Men for nogen er der en del "snob" i at have en kulfiber.
    Men som de fleste skriver, så der det meget forskel på kajakkerne. Nogle er super gode til langture på relativt fladt vand, andre er gode til surf, nogle er hurtige, men måske knap så stabile - måske nok derfor jeg har nogle stykker smiley
    Sea Pearl'en (og lignende) vil jeg ikke anbefale til begynder - med mindre du har en god naturlig balanceevne.
    Har selv en Point 65 Nordic Sea Cruiser - den er rigtig god til længere ture og hyggeture uden for store bølger. Har også en Seabird Qanik (nok en billig udgave af en Valleys Anas Acuta, som Jacob også nævner) er super kajak til bølger, men også ture - kræver dog lidt mere erfaring.
    Men hvis du køber en brugt af et anerkendt mærke, så vil du kunne få stort set det samme for den efter et år eller to. Det kunne være Valley, Point 65 Nordic, Hasle eller i den lidt billigere ende, Tahe eller Seabird. En rigtig god og stabil alround plast kajak er også en RTM Artic - den kan faktisk bruges til det "hele" men er ikke så hurtig. Og så ligger den omkring 5.000,- fra ny.
    Men har du mulighed for det så prøv en masse forskellige - det er også meget forskelligt hvor godt man sidder i dem smiley

• #26   27. nov 2014 RTM Artic'en er måske lidt over 5.000,- af ny, men der er en i DBA til 3.500,-
    http://www.dba.dk/havkajak-rtm-artic-rotomod/id-1010329130/

• #27   27. nov 2014 #25: Jeg er enig med dig meget langt hen af vejen, bortset fra at jeg ikke vil anbefale plast-kajakkerne... Vores begyndere starter som regel i dem (fordi de tænker dem som meget mere stabile), men der går ikke mange gange før de bevæger sig videre.

Jeg tænker det på ingen måde som snob (og jeg er ked af hvis det lyder sådan). Glasfiber kajakkerne behøves ikke at være mindre stabile. Mange af dem har dog en mindre primær-stabilitet (de vugger meget mere i vandet), men sekundær stabiliteten (der hvor den vender på hovedet) er ikke meget forskellig.

Det er bestemt Anas Acuta, Tahe marine greenlander (ikke rigtigt god til langtur, da der ikke er nogen pak-plads) og tide-race xcite kajakkerne der er mest rift om blandt vores klubkajakker efter bare nogle enkelte gange på vandet med nye roere.

Men det er meget ligesom med motorcykler: Man skal ud og prøve for at finde der hvor man hører hjemme.

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

#28   27. nov 2014 Falken - Husk at fortælle dem, at gerne det første år, foregår i klub.
    Af den simple grund, sikkerhed, sikkerhed og sikkerhed. Dem der kommer galt afsted er dem, der tror de kan, da alle og enhver kan tage i Spejder Sport og købe en kajak. Det er nok mit vigtigeste råd, da rulning, kæntring, makkerredning, svømning og tømning af sådan en satan kan være træls.

Har prøvet midt på Roskilde Fjord i en Trazer, i ca. 1m bølger at vende røven i vejret, til Roskilde Fjord Rundt.

• #29   27. nov 2014 Ja bestemt, man SKAL kunne foretage selv- og makkerredninger sikkert inden man bevæger sig ret langt (100m eller lign) fra kysten!

Det er nemt på fladt vand (sådan da), men det er når det pludseligt trækker op at man kommer på prøve.

• #30   28. nov 2014 Jakob, min primære grund til at anbefale plast er at de er mindre følsomme for "knubs" og samtidig billigere, og på de fleste andre områder er de ikke så forskellige fra glasfiber - glasfiber er nok lidt stivere. Vægtmæssigt skal man i kulfiber før der er nævneværdig forskel - og så stiger prisen voldsomt.
    Mht. snob, så var det ikke dig jeg hentydede til smiley

Kommentér på:
Kajak valg, nogen med kendskab

Annonce