{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.403 visninger | Oprettet:

Kørselsgodtgørelse anden takst end statens?? {{forumTopicSubject}}

Hej MCG,

Jeg har lige fået tilbudt nyt job som konsulent, jeg har selvfølgelig fået tilknyttet en firmabil, men de har også givet mig lov til at kører i min egen bil.

De fortæller mig så at deres takst hedder 1.60,- i stedet for 3.80 som staten giver, kan de godt det??
Det skal siges at firmaet ikke har nogen overenskomst.

/Kasper

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kørselsgodtgørelse anden takst end statens??
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
    #1   18. feb 2014 Det kan de sagtens. De 3.80 er også ret højt sat i forhold til nutidens biler, så logisk nok vil de jo spare hvor de kan.
    Du kan jo bare vælge firmabilen.

Husk på at kørselsgodtgørelse er skattefri - det er firmabils beskatning ikke...

• #2   18. feb 2014 Firmabilen er en gulpladebil så derfor vil jeg være lidt træt af at have min egen bil til at stå hjemme på p-pladsen og så kun bruge den lidt i weekenden.

• #3   18. feb 2014 Det forstår jeg ikke hvorfor du er?

• #4   18. feb 2014 Jeg mener nu ikke at de kan nøjes med at give Kr. 1.60 pr/Km. Der er en fast sats der hedder 3,73/Km (2014) efter 20000 Km falder satsen så til Kr. 2.10/Km.

Læs evt. mere her http://www.ftf.info/loen/Faelles/Korselsgodtgorelse.htm

• #5   18. feb 2014 #4 det er jo en aftale i overenskomsten, og i øvrigt står der: "....med mindre speciel aftale er indgået." Dvs hvis OP siger OK, så er der indgået anden aftale.

Fra skats egen side hvor satserne er taget fra (det er maks satser:
    http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064181

Der står bl.a.:
    "En arbejdsgiver kan vælge at udbetale skattefri kørselsgodtgørelse til medarbejdere for erhvervsmæssig kørsel efter nogle faste satser"

• #6   18. feb 2014 Man er sgu da mere end almindelig dum hvis man stiller sin bil til rådighed for en arbejdsgiver ud at blive kompenceret for det, og IKKE kun med 1.60/km. Det er langt dyrer at køre i bilen end det der bliver kompenceret, og med en kompensation på 1,60/Km, så sætter du penge til hver gang du kører for firmaet.

Jeg har selv fået statens takster engang (tror den hed 3,58/Km dengang) men bilen kostede næsten 5Kr/Km at køre i, så det var fandeme en dårlig forretning

• #7   18. feb 2014 Ja bestemt det er dårlig forretning, det lyder også mest som om OPs firma helst vil have ham til at benytte firmabilen og ikke den private.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
    #9   18. feb 2014 Har jeg da - og jeg har aldrig arbejdet et et sted jeg var så glad for at være som der... smiley

• #10   18. feb 2014 Hvorfor ikke, Hans Henrik (Hjørring)? Overenskomst er bare MINIMUMSKRAV smiley
    Der står vist ingen steder skrevet, at du ikke må forhandle dig til bedre vilkår, vel?

• #11   18. feb 2014 skynd dig at takke ja til firmabilen, du bliver ALDRIG billigere kørende.
    Specielt på en gulplade er beskatningen i bund.

hvis bilen har en skatteværdi værdi på under 160.000,- bliver du beskattet af 40.000,- ekstra pr år som svarer til 3333,- pr mdr. du bliver beskattet af. dvs. det koster dig omkring 1700,- netto pr mdr. i beskatning. til gengæld skal kan du sælge den anden, slippe for grøn afgift forsikring reparationer o. lign.

med mindre du kan holde din egen bil kørende for mindre end 1700,- + kørsels-godtgørelse pr mdr, så skal du vælge firmabilen.

hvis en gulplade ikke er lykken, vil arbejdsgiveren måske til gengæld for en brutto-lønreduktion tilbyde dig en hvidplade efter eget valg ?

• #12   18. feb 2014 De kan give lige nøjagtig det der passer dem, med mindre det er specifikt dækket af overenskomst. - giver de mere end statens takst bliver du dog beskattet af det fulde beløb smiley
    Dog er det mest normale jo at der bliver afregnet iht. Statens takster, men det altså ikke altid. Har du adgang til firmabil kan du jo bare benytte den, så i min optik er det helt fair. - når du skriver firmabil på gule plader og bilen kun anvendes til erhverv, bliver du jo ikke beskattet af fri bil.
    Kør i firmabilen erhvervsmæssigt, find et andet job, eller tilpas dit lønkrav!

At du har "problemer" med en kommende arbejdsgiver allerede inden du er begyndt, er måske et skidt tegn smiley

Kommentér på:
Kørselsgodtgørelse anden takst end statens??

Annonce