1.059 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Isolering ekspert Isolering ekspert

Skal have isoleret en gammel staldbygning, til noget opbevaring.
Der skal ca. være 12 grader.
Ved godt at jo mere isolering jo bedre, men det skal jo også kunne betale sig.
Vil sætte isoleringen op inde fra, mod ydervæg, og beklæde indvendigt med nogle galvaniseret trapez plader.
Er 100 mm ikke nok eller?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Fjerne sæbedispenser fra håndvask 350 kr.
  • Sætte seng sammen 600 kr.
  • Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Ophæng af spejlskab 650 kr.
  • Reparation af AEG vaskemaskine 1.000 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Isolering ekspert
  • #1   12. jan 2014 hvis du har plads. så smid heller 200mm på..

  • #2   12. jan 2014 Der kommer vel til at stå en eller anden varmer der holder de 12 grader?

  • #3   12. jan 2014 Jo mere isolering jo mindre koster opvarmningen. Jeg ville også bruge mere end 100mm.... Men hvorfor dog beklæde indv med stålplader ?? Det er der da ingen fornuft i smiley

  • #4   12. jan 2014 Alt efter hvor meget du vil ofre på din varmeudgift, er 100mm mere end rigeligt! smiley

    Spøg til side - har du tænkt på dampspærre også??? For at undgå skadelig kondens i konstruktionen, bør du overveje en damptæt spærre af min. 0,15mm PE-folie. Som tommelfingerregel for placering af dampspærren, bruges normalt "1/3 dels reglen" - det vil sige, at dampspærren skal ligge 1/3 af isoleringens tykkelse, ude i isoleringslaget - set fra den varme side/inde. Så påtænker du at komme 100mm på den kolde side af dampspærren betyder det, at du så skal have 50mm på den varme side/indvendig.
    Vær opmærksom på, at jo tættere en dampspærre er, jo mindre skadelig vanddamp bliver der presset ud i den kolde del af konstruktionen = fugt = svamp/skimmel!!!


  • #5   12. jan 2014 de første 100 mm er klart dem der er mest rentable i vægge og loft, og i lejlighedsvis opvarmede rum bruges ikke dampspær men vindpap ( mener nogle og andre noget andet) svaret på dit spørgsmål ,efter min mening være : ja 100 mm er fint .

  • #7   12. jan 2014 Den med at dampspærren skal ligge 1/3 ude i isoleringen har jeg ikke hørt før, troede at den lå enten i toppen eller bunden?

  • #9   12. jan 2014 Også vindpap når det er ud mod en muret væg?

  • #10   12. jan 2014 Hvis man nu isolerer fra en koldhal, ind mod huset, hvor skal dampspærren så ligge, helt inde eller 1/3 ude? Hvor mange mm 100, 150, 200?

  • #13   13. jan 2014 ville ikke bruge en damspærre, når der ikke er konstant opvarmning i rummet.
    sørg dog for at trække skelet væggen ca 20 mm ud fra væggen så der er ventilation mellem tegl og skelet væg. evt brug stål skelet. og så evt en OSB plade som beklædning så kan du også hænge noget op på væggen.


  • #14   13. jan 2014 I er satme da ikke for skarpe at høre på folkens....... Alt det ævl I udtaler jer om, er da tydeligtvist ikke noget I har forstand på overhovedet!!! Der er sgu ikke noget at sige til, at der er så mange danske huse der er pisrådne og usunde at bo i, når det er sådan I kegler rundt i bygningsfysikken! smiley
    (Venlig hilsen bygningskonstruktøren, der bla. har arbejdet med bygherrerådgivning og bygningssyn de sidste 15år)


  • #16   13. jan 2014 hvis det kun er opvarmning til 12 grader, ville man risikere sommer kondens, og derfor skabe kondens på den "varme" side, derfor ville jeg ikke bruge en dampbremse, lidt det samme tilfælde som et sommerhus der ikke er opvarmet om vinteren.
    Hvis der skulle bruges en dampbremse ville jeg bruge en Fugtadaptiv dampbremse.
    men den er jo ikke klokkeklar så det ene er vel lige så godt som det andet.

    man vi kan da godt lave en fugtberegning på det Thomas Z smiley


  • #17   13. jan 2014 smiley

  • #18   13. jan 2014 Michael Z : tænker du den der råber højest har ret eller ?

  • #19   13. jan 2014 Men lige som uddybende spørgsmål til Jens. Er det en enkelt teglvæg eller en tegl tegl med hulrum ?

  • #20   13. jan 2014 Har du hørt om begrebet "mekanisk udluftning" Michael P???

  • #21   13. jan 2014 Michael P: Lige der må jeg melde pas. Er ikke helt sikker.
    Det er fra engang i 30érne, hvis det hjælper.


  • #22   13. jan 2014 Thomas : stop nu dig selv , manden har spurgt om et simpelt spørgsmål og fået svar, at begynde at snakke om mekanisk udsugning ,er da bare for at ævle.
    , Jens E : det er sikkert massiv mur så , hvor tyk er muren ?


  • #23   13. jan 2014 Til diverse michaeler - vil I da hellere have, at mandens hytte rådner væk under røven på ham? Smut I nu bare ud og lege i sneen og lad de voksne snakke færdigt herinde!

  • #24   13. jan 2014 Thomas . Z : hyg dig .


  • #25   13. jan 2014 Ved ikke hvor tykke væggene er.
    Det er en ejendom vi er ved at købe.


  • #26   13. jan 2014 Thomas z - vil give dig ret i de fleste af dine påstande om dampspærren, mht. Placerning og en mulig fornuft af denne. Men på den anden side, er der her tale om en bygning der måske kun lejlighedsvis skal opvarmes og kun i vinterperiode. Man kan også sige at en dårlig monteret dampspærre med få huller er meget værre for konstruktionen end en 100% tæt eller slet ingen. Er der slet ingen dampspærre er der meget større chance for at dampen ventileres ud gennem evt. Utætheder og ventilation end hvor der er en dårligt monteret spærre, hvor dampen (eller kondensen) er koncentreret til nogle få områder. (Så får man først problemer!)
    Der er både for og imod, men gå ned i din lokale tømmerhandel og tag et gratis eksemplar af folderen, "den lille lune" fra rockwool, der står hvad du skal/bør bruge.
    Måske den enda findes på nettet.


Kommentér på:
Isolering ekspert

Annonce