POLITI- Ransagning af hus, regler? POLITI- Ransagning af hus, regler?
Hej i Morges
blev en af mine bekendte vækket kl 6, politiet stod udenfor med en ransagningskendelse.
Grundet var en pige han havde set, som var psykisk ustabil havde sagt at han havde truet hende med en pistol, han har aldrig truet hende, end ikke verbalt, kun sagt at hun ikke skulle kontakte ham.
Nu står han med 235kvm bolig der er ENDEVENDT, de fandt selvfølgelig intet, men huset er splittet totalt ad og én af betjentene svinede hans hjem til og kaldte alt for lort, og hvor rodet huset var osv.
ALT blev gennemgået i flere timer, og min ven har allerede haft nok problemer med den syge kvinde og hendes anklager, han er stille og rolig, han kneppede bare dén ene syge kvinde med et et jalousigén, på størrelse med et kontinent.
Mit spørgsmål er nu, kan man kræve erstatning, de fandt INTET
Men huset er bombet totalt, min ven er oprevet og har megen lidt fritid grundet job osv. og aner ikke hvornår han skal få tid til den kæmpe oprydning, der nu ligger forude.
Plus er han sgu lidt såret, at have ens hjem endevendt er ikke sjov på nogen måde.
Info:
De havde en seddel, men om det var en ransagningskendelse ved han ikke, de ville ikke lade ham beholde den, flashede den kun i 2 sek. og bød sig selv indenfor.
dec 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 415
For lige at citere Loven om politiet som virksomhed;
§1. Politiet skal virke for tryghed, sikkerhed, fred og orden i samfundet. Politiet skal fremme dette formål gennem forebyggende, hjælpende og håndhævende virksomhed.
Tror sgu jeg havde sendt en klage - der er nok ikke så meget andet du kan gøre hvis de havde dommerkendelsen i orden.
Eller med mindre de har ødelagt noget, da" § 798. Ransagning skal foretages så skånsomt, som omstændighederne tillader, herunder så vidt muligt uden at forårsage ødelæggelse eller beskadigelse, og uden at indgrebet på grund af tidspunktet for foretagelsen eller den måde, hvorunder det foretages, giver anledning til unødig opsigt."
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 87 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
Det er skønt at høre, at politiet er til for borgernes skyld.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.955
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.871
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 621
De er jo forpligtet til at samle scooter/MC hvis at de mener de skal skilles ad pga af mistanke om tuning mm og så ikke kan finde noget....
okt 2013
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.456
sikke noget lort.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.854
feb 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 45 Svar: 398
Desuden tror jeg ikke, at du fortæller hele sandheden om din vens CV i politiets systemer.
Lad mig forklare.
Der findes to former for ransagninger jf. Retsplejelovens § 794 stk. 1 og 2.
En kategori 1 og 2 ransagning. En bolig og andre låste ting er en kategori 1 ransagning, hvilket kræver retskendelse, samtykke eller på øjemedets forspildelse.
Ud fra det du skriver, så havde politiet en kendelse med, og derfor var ransagningen altså godkendt ved retsendelse (en dommer). Før en kendelse bliver godkendt, så skal de materielle krav for ransagning være opfyldt.
Der skal være rimelig grund til mistanke, det skal være en offentlig påtalt sag (overtrædelse hjemlet ved lov fx. straffeloven), og så skal det være af væsentlig betydning for efterforskningen og/eller fængselsstraf. (en pistol giver 1 års ubetinget)
Selvom de materielle krav er opfyldt, så er det dommeren, ud fra en vurdering af politiets anmodning om kendelsen samt din vens fortid, som træffer afgørelsen om kendelsen skal godkendes eller ej.
Selvfølgelig roder en ransagning. Enten så ransager politiet i bund, eller kan de ligeså godt lade være. Og nej de skal ikke rydde op efter sig.
Boligen er jf. grundlovens § 72 ukrænkelig, og derfor er en ransagning et strafprocessuelt tvangsindgreb. Så ja du kan sagtens klage over kendelsen ikke udførelsen.
Politiet har ikke gjort noget forkert. I kan være sure på retsplejeloven og den dømmende magt, men ikke den udøvende.
Og 3# Du finder det ikke tryghedsskabende, at politiet ransager en persons hjem ved mistanke om, at han opbevarer en pistol?
#8 Efter alle dine dårlige møder med politiet, så kan jeg ikke lade være med at tro, at du ikke er guds bedste barn selv. Hvor mange gange tror du den almene dansker har kontakt med politiet i deres levetid? 2.
ALLE dine møder med politiet
Og lur mig om politiet ikke er pænt ligeglade med at blive kald fascister af en flok socialt afstumpede anarkister.
mvh.
Cand.Jur
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 93 Svar: 1.084
feb 2008
#23 Det er ligegyldigt, om de finder noget eller ej, da samtlige materielle krav var opfyldt. Ellers var kendelsen aldrig blevet godkendt af en dommer.
Og eftersom politiet skal forholde sig objektivt, så vil det bare være ord mod ord, hvis han siger, at han ikke har truet hende. Med objektivt forstås, af politiet skal varetage begge parters interesse. Dvs de skal tage hendes anmeldelse seriøst. Selvfølgelig hendes historik for lignende anmeldelser taget i betragtning.
feb 2008
mar 2007
Følger: 65 Følgere: 55 MC-er: 12 Emner: 91 Svar: 511
Du er godt nok klog, og imponerende synsk også, du ved jeg har haft mange møder med politiet
Velformuleret uden forudindtaget subjektive meninger, du er en mand man kun kan have respekt for.
Du kan HELT selv lave indlæg om bæ, jeg bukker mig, jeg er jo bare "folk uden forstand".
Gid jeg var lige så intelligent, som bæ manden med en Cand.jur på Cvét
Mvh
mar 2007
Og de eneste forbindelse jeg har haft med Politiet, mht. straffeovertrædelse, har været 1 fartbøde, plus to gange at have fået stjålet mine motorcykler, hvis det plastrer mit CV til i snavs, så er det din mening.
Men du skulle da have blevet digter i stedet, for god fantasi besidder du til fulde.
MVH
feb 2008
Typisk tegn på tabt kamp at begynde at blive offensiv og personlig. Har jeg sagt noget som helst for at svine dig?
Jeg har egentlig bare taget mig tid til at forklare dig svaret på dit spørgsmål i #1..
mar 2007
2.#8 Efter alle dine dårlige møder med politiet, så kan jeg ikke lade være med at tro, at du ikke er guds bedste barn selv. Hvor mange gange tror du den almene dansker har kontakt med politiet i deres levetid? 2.
3.ALLE dine møder med politiet
4.Og lur mig om politiet ikke er pænt ligeglade med at blive kald fascister af en flok socialt afstumpede anarkister.
Jeg vil ikke kommentere på mere fra Cand.jur
Har nogle blomsterkummer der skal vandes, eller et andet mega kriminelt gøremål, der skal udfylde min kriminelle karriere.
BTW. hedder ikke "hans"
maj 2009
maj 2009
feb 2008
mar 2007
Lars C, tak, nu ser vi om der kan stables en sag, men gid da politiet kunne være lidt grovere overfor de folk som rent faktisk har ugler i mosen, isf. at køre alle over én kam.
MVH
okt 2013
Jeg har da været i "kambolage" med politiet mere end 2 gange og mit liv er da langt fra slut endnu ;)(1x Sprit razzia, 2 fartbøder, plus et par andre) og jeg er da ikke en skidt karl :P. Og det er hvis vi trækker alle de frivillige gange fra hvor jeg velvilligt har deltaget.
maj 2009
Men det giver da job til nogle dommere og advokater. Det kan vi alm. bare ikke bruge til ret meget.
maj 2009
feb 2008
Men det var så lidt. Hvis ikke du vil lytte på mig, som er uddannet advokat om 9 måneder, så beklager jeg meget, at jeg svarede dig. Betal i bare 1500,- for en times salær og få samme svar, hvis du hellere vil det.
Og helt seriøst, hvordan havde du tænkt dig, at politiet skal udføre deres arbejde så? Hvis du bliver truet med en pistol, ville du så ikke foretrække, at den pistol blev fundet? Politiet kan umuligt vide på forhånd, om der er en pistol eller ej. Deraf begrundelsen objektivitet. Politiet skal være objektive og varetage begge parters interesse. Sæt dig nu lidt ind i almindelig sund fornuft, inden du taler.
#36 Jeg tror ikke fotofælder og razziaer tæller med på den statistik. Det er jo ret tilfældigt, om man bliver fanget i sådan en
maj 2007
Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
Hvem det var hjemme i mit slot i Ballerup (
Btw, er der nogen ved hvor man præcist kan læse om sine rettigheder overfor Politiet.
feb 2008
Politiet behøver dog ikke en ransagningskendelse for at ransage. I sådan en sag vil de normalt ransage på øjemedets forspildelse, som jeg skrev i mit første svar. Det betyder at chancen for at finde det, som man leder efter forspildes, hvis ikke man foretager ransagning nu. En kendelse tager typisk et stykke tid at få godkendt.
Ransager politiet på øjemedets forspildelse, så skal ransagningen forelægges en dommer indenfor 24 timer, hvis indehaveren af boligen ønsker. Alternativt kan han give samtykke til ransagningen. Så behøver ransagningen ikke forelægges en dommer.
Du kan læse om politiets beføjelser i politiloven og dine rettigheder kan du læse om i retsplejeloven.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
feb 2008
dec 2004
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 2 Emner: 82 Svar: 687
Så er der en chance for at hvis hun laver nummeret igen får hun en god tur af politiet inden de tager hende seriøst
jan 2006
Følger: 38 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 2.189
Tal dog dansk.
Man hører tit politiet sige at de har brug for befolkningens hjælp, til det ene og det andet.
De burde måske kigge lidt ud over paragrafferne, og tænke lidt over hvordan de opfører sig over for den befolkning hvis velvilje de er så afhængige af.
Man kan sagtens lede efter noget, uden et hus ligner et bombekrater bagefter.
Derudover hører man tit om deres herrefolksattitude, og den ses da også ind i mellem i programmer som station 2 og Politijagt.
Jeg havde også en oplevelse, hvor min hund var væk i 5 minutter, og en understimuleret forstadsfrue havde ringet til politiet, og lukket hunden ind i en have så jeg ikke kunne finde ham.
Vi fik snakket om det, og der var ingen sag - men så bad politimanden om mit cpr. nummer, til 'at lægge ved sagen'.
Jeg undrede mig lidt, for han havde jo lige sagt at der ingen sag var.
Så truede han mig med retssag, bål og brand hvis han ikke fik det - og på det tidspunkt kendte jeg ikke retsplejelovens § 750 så han fik det desværre.
Den sag, plus alt det man hører om har virkelig nedgraderet politiets agtelse hos mig.
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
Jeg har ikke sat ig ind i det, så i stedet spørger jeg her, skulle han ikke have udleveret en kopi af den kendelse?
skal han ikke oplyses om at have rettighed til 2 vidner på stedet?
HVIS alt forholder sig som gengivet af 3. person her (trådstarter) så er det godt nok en MEGET ubehagelig historie, og jeg var sku også røget i det røde felt.
MEN jeg kan ikke lade værre med at sidde her og tænke (damn) at jeg er enig i at HVIS en person anmelder noget sådan, så SKAL politiet, da prøve at finde ud af sandheden i det!
ellers resikkerer vi at det næste man hører, er en tragisk historie i EB, hvor en tudende mor, fortæller, at hendes datter blev skudt af en syglig ekskæreste. for selv om hun havde kontaktet Politiet, for at få hjælp, hvade de intet gjort................
Hvornår skal de hjælpe/randsage, og hvornår skal de ikke?
det er en træls sag, og jeg er sku glad for det ikke er mig.
Jeg er desværre også sikker på at nogle Betjente ikke ligefrem opfører sig pænt/snakker pænt, i den situation desværre, GLAD for at det ikke er mig.
og var det hos mig, ville jeg helt sikkert ikke være i stand til at værre så forstående overfor loven
feb 2008
Prøv at slå op i en lov, så vil du se, at øjemedets forspildelse er et ganske dansk ord. For folk som ikke forstår, hvad det betyder, så forklarede jeg det i #41..
Du har pligt til at give din fødedato og dit navn ikke de sidste 4 cifre. Men så kan du i stedet vente på, at betjenten undersøger i diverse systemer, om hvorvidt han står med dig eller en anden.
Og du slap for en sag, men du brokker dig stadig? Kig i hundeloven. Det er 2000,- i bøde at lade sin hund strejfe uden ledsager, også selvom den selv er sluppet ud.
Jeg forstår ikke hvordan man kan se sig så sur på en instans uden egentlig at vide, hvordan det danske retssystem i virkeligheden fungerer ved at sætte sig lidt ind i tingene. Hvordan kan man hade noget, som man ikke ved noget om. Alt for mange bliver udelukkende påvirket af mediernes negative vinkel på politiet. Det er synd og skam.
Politiet er den eneste instans, som ikke må strejke. Folk vil opleve ragnarok, hvis det alligevel skete bare en enkelt dag.
Jovist der sker fejl. Der er 12.000 betjente ansat i Danmark. Mennesker som os alle. Jeg kæmper også mod dem i sager hvor klienter er sigtede, så jeg kender også deres snedige kneb, men hånden på hjertet, så er min oplevelse, at respekt kommer af respekt.
feb 2008
Nej han får ikke en kopi, men den skal forevises på mistænktes begæring.
Mht. vidner så jo. Men som sagt kun hvis de kan findes indenfor rimelig tid.
Politiet skal skrive en ransagningsrapport. I den skal det fremgå, om han er vejledt omkring dette.
mar 2007
jan 2006
Man behøver ikke at have den dybere indsigt i noget, for at konstatere virkningen af det.
Det er muligt at du er bogstavtro mod loven, som en imam er mod koranen - men hvis du løsner slipset lidt, og bevæger dig ud i virkeligheden, så vil du nok opdage lidt af hvert.
En bogstavelig og pertentlig håndhævelse af love og regler på alle planer, vil lamme samfundet fuldstændigt - det siger en del om regler, når et udsagn om at ville "arbejde efter reglerne" opfattes som en reel trussel.
Som et eksempel, så jeg på TV en færdselsbetjent stoppe en bil med trailer, som han synes så noget tung ud.
Han blev dirigeret på en omvej, og traileren blev vejet.
Den var ikke for tung, men sikkerhedswiren var sat i det forkerte øje, og hans kørekort var krøllet han fik en bøde på 1.500,-
Så - ud over at han også skulle blæse i en ballon - fik betjenten generet manden med at køre en omvej, og da der ikke var noget galt, fandt han lige noget alligevel. Det virkede som om han havde besluttet sig for at der bare skulle uddeles bøder.
Men han var måske bagud med sit budget, og chefens bonus var i fare - hvem ved?
Offentlige myndigheder mangler i større og større grad den ydmyghed der er nødvendig når man har magt over andre, og vil udøve den magt på en anstændig måde.
Det er politiet der er til for befolkningen - ikke omvendt.
apr 2007
Følger: 3 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 165
Det er vist lidt offensivt og overilet at basere sit syn på politiet på et tv-program på Kanal 5...
Mht. de bøder der bliver uddelt, så skal loven vel overholdes, uanset hvad? Var traileren hoppet af, og slået en eller flere personer ihjel pga. forkert monteret sikkerhedsline, så ville jeg da tro, at den betjent der lige lod ham slippe, ville have en træls smag i munden.
nov 2005
Følger: 2 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 148 Svar: 1.027
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Jeg kan stensikkert bekræfte at han ikke havde noget våben, og politiet tog hans ord for gode varer.
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.744
jan 2006
Jeg baserer ikke hele min opfattelse på et TV program.
Som jeg skrev, var det bare et eksempel.
Og ja, loven skal holdes - men hvad har det med bøder at gøre? Betjenten kunne jo bare have bedt ham om at sætte wiren rigtigt, det var ikke spor besværligt, og så var traileren jo sikret.
Det var helt unødvendigt at give bøde for det, og for et krøllet kørekort.
Og ikke noget med at undskylde ulejligheden, da traileren ikke var overlæsset - det er som om 68'ernes børn har fået en ualmindelig dårlig opdragelse.
Det koster ikke noget at opføre sig ordentligt, og politiarbejdet kan sagtens udføres alligevel.
Og de er blevet meget hidsigere med bøderne, - det har ikke kun noget at gøre med sikkerhed - det ligger i statskassens budgetter.
maj 2007
Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
Har snakket med flere, hvis jeg har parkeret mindre heldigt, og fået at vide at hvis jeg skynder mig, så skynder de sig videre.. Så hvis man snakker pænt, kan man slippe afsted med meget, men drop de dårlige undskyldninger.
Men som nogen nævner, så mangler der nok generelt konduite og mindre bureakrati.
mar 2007
Har tænkt over denne sag, i løbet af aftenen.
OG problemet syntes jeg, er at vi vel alle er noget private, og jeg ville føle mig lige så krænket af en ransagning, som jeg ville af et indbrud.
Jeg vil HADE at vide, nogen har kigget ALLE mine ting igennem, også de ting, man gerne vil holde privat! SÅ jeg kan godt forstå han er vred. MEN som tidligere skrevet, så er Politiet nødsaget til at have adgang til denne mulighed, for at sikre os andre!
mar 2007
Præcis, krænkelse er ordet. De kan vel lige vurdere situationen, har vi her at gøre med en hardcore kriminel rocker, eller en med helt ren straffeattest uden fortilfælde, de valgte så at rydde det hele igennem, som om de vandt en medalje for bedste tid eller noget, meget mærkelig opførsel.
Og de ene betjent fik hans aggressioner HELT ud i de timer de var der, han var vist meget ensporet og hårdhændet, verbalt og i hans metoder
Underlig opførsel
dec 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 415
Hvis du ikke kan se at den form for afmagt er skadelig, så tror jeg ikke vi har mere at snakke om.
mar 2007
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 112
okt 2009
Følger: 35 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 73 Svar: 952
mar 2007
OT
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.456
og spring pisset over, hvis det er for meget for dig..
mvh
jan 2006
I forum, under emnerne, er der en lille firkant, hvor der står "Vis offtopic"
Fjern fluebenet i den, så slipper du for at lade dig genere af det, du af en eller anden grund selv har valgt at læse.
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.520
nu mangler det bare at hun også finder på at nakke endnu en stodder og henvender sig om få måneder med beskeden at hun blev gravid ...
sikken omgang -, fisse er ikke så uforpligtende som i goe gamle dage hvor man stak dem køllen og trak dem hjem i håret
aug 2011
Følger: 23 Følgere: 22 MC-er: 4 Emner: 14 Svar: 478
POLITI- Ransagning af hus, regler?