2.528 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Ideer til maskinmesterprojekt søges Ideer til maskinmesterprojekt søges

Hej MCG.

Jeg er igang med 1. semester på maskinmesteruddannelsen. Vi skal som slut på vores værkstedsforløb lave et 10 ugers projekt, men jeg er lidt blank på ideer. Derfor søger jeg lidt inspiration.
Budgettet er ca. 1000kr, og skal gerne vise nogle evner inden for svejsning, hydraulik, drejning/fræsning og elektronik.

Har folk nogle gode ideer, eller har I selv læst maskinmester og kan komme med nogle gode inputs?

- Steffen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte spejl og hylde op 400 kr.
  • Rengøring af hus 1.100 kr.
  • Ophængning af fladskærmstv og stort spejl 900 kr.
  • Ophæng af spejl med lys 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ideer til maskinmesterprojekt søges
  • #1   8. okt 2013 hvad med en nummerplade vipper.. smiley

• #2   8. okt 2013 Måske lige lidt nok til et 10 ugers projekt. Men ideen var da god smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #3   8. okt 2013 Du kan bygge en custum-designet MC-lift til min gigantiske touring-maskine - endda med mulighed for at jeg vil "funde" projektet - forudsat at liften efterlades "as is" i min garage!

smiley

Alternativt... selv-regulerende beslag/styring til solpaneler, således man har optimale forhold fra tidlig morgen til sen aften. Man ser typisk de velkendte og stationære beslag med "fast vinkel" som blot tager snit-placeringen og ikke kan drejes mod solen. Har absolut "no clue" om en optimal drejning mod sol ift. disse paneler skulle give en bedre udnyttelse og dermed optimering der kan forsvare en méromkostning på beslag/styring... men det kunne jo tænkes?

• #4   8. okt 2013 En mc-lift ville faktisk ikke være dårligt.
    Kunne godt bruge sådan en når jeg arbejder på cyklen om vinteren.

• #5   8. okt 2013 En automatiseret dåseknuser, til at presse pantfrie dåser sammen i nogle fine blokke. Gerne med retningsskift der skifter både ved position og stort modtryk

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#6   8. okt 2013 Steffen!! Nærlæs nu forslag... "jeg funder"... = jeg beholder liften! smiley

• #7   8. okt 2013 Hvis det bliver en lift, så beholder jeg den selv smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#8   8. okt 2013 smiley

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #9   8. okt 2013 Er det værsktedsskole, før selve maskinmester udd. ?

Går selv på maskinmester, og vi har intet værstedsforløb.

Men en lift, der kan både være drejning, fræsning, svejsning og hydraulik med. Egentlig også el, til pumpe.

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #10   8. okt 2013 måske en bag/for-hjulsløfter, elektrisk eller hydraulisk. Med servo motor og en spindel.

• #11   8. okt 2013 GTR: på Simac er der faktisk en gruppe maskinmester studierne der har lavet sådan et solpanel opsætning med styring som du snakker om...

• Morten J
    Morten J Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
    #12   8. okt 2013 Læser selv maskinmester.
    Vi har gennem studiet regnet på "drejbare" solfangere, det kan ikke rigtig svare sig med solvarme paneler, ej heller solceller, men det kunne nu alligevel være et fint værkstedsprojekt.
    Kan nævne nogen af mine studiekammeraters projekter:
    Motorcykel (chopper), Quad bike, scooter-drag-racer, vindmølle med bil generator, mc-lift, dåseknuser, Brændekløver, go-kart, Gård-port, Bådtrailer, Fiskegrej til mindre kutter..
    Jeg ville klart gå efter mc-liften, fortryder stadig at jeg ikke lavede sådan en..!

• #13   8. okt 2013 Hvad med sådan en her

http://sayjes.dk/cms/modules/shop/public_product_view.php?slang=1&path=1&id=2

• #14   8. okt 2013 Motorcykellift / -transport til anhængertræk på bil, hvor strøm tages direkte fra trækstikket. Der kan muligvis være være noget udfordring ang. kugletryk på trækket, men det er vist til at se sig ud over. smiley

• #15   8. okt 2013 Morten j
    Ham med scooter dragraceren, var det ikke Rasmus?

Steffen
    Hvad med et rullende værkstedsbord der kan alt man får brug for, og rigtig drengerøvsagtigt med hydraulisk skruestik osv? smiley

• #16   8. okt 2013 Måske for ambisiøst, men vil foreslå en "retur olie generator" ?. Ja en generator der drives af retur olien på gaffeltruck. Når en truck henter et palle på 1000kg i 5 meters højde, så kan man ligeså godt udnytte den energi, man allerede har brugt på at løfte de 5 meter. Sænke hastigheden er i forvejen bremset/ givet, i forhold til gældende regler, så overskydende olie kraft står til fri afbenyttelse, så man kan lade på batteriet, ligesom man kan ved bremsning på en gaffeltruck. Når du bliver milionær på denne idè, så send en glad tanke smiley

• Morten J
    Morten J Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
    #17   8. okt 2013 Nick F.
    Jo præcis, i øvrigt et særdeles vellykket projekt.
    Havde kun fornøjelsen af at følge den klasse i 3 mdr, i forbindelse med værkstedsprojekt..

• #18   9. okt 2013 Han er en dygtig makker ham Rasmus smiley

• #19   9. okt 2013 Hey Steffen. Ja du er jo self. også at finde her inde smiley

Jeg havde også selv overvejet en mc-lift, fandt dog en lille fin en på Egeskovsmarked, så den idé er jeg gået væk fra igen.

Mine tanker går nu i stedet på at lave en motor-lift/bænk, altså en holder til motoren så man kan få den lidt op i højden, dreje den osv. (ligesom dem mekanikerne har til bilmotorer). Det vil jeg så kombinere med at rive motoren ud af Intruderen, få stillet ventiler, skiftet en drilsk pakning og hvad jeg ellers kan finde på. Har nogle andre stumper og dimser i tænkeboksen, som jeg også gerne vil have lavet... hvis tiden bliver til det smiley

Kommentér på:
Ideer til maskinmesterprojekt søges

Annonce