{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.410 visninger | Oprettet:

kan jeg det? dæk {{forumTopicSubject}}

Bilen skal til syn og mine sommerdæk er slidt i bund. spørgsmål: kan jeg køre til syn på mine vinterdæk som står fint når nu det er sommer eller har det intet at sige?
(og ja jeg ved godt dette spørgsmål egner sig bedre til bilgalleri men det ligesom om folket herinde er lidt mere modne!)
Jeg Takker

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kan jeg det? dæk
  • Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 230
    #1   24. jun 2013 Jeg kører altid til syn på mine vintersutter, så ja det kan du sagtens.

• #2   24. jun 2013 Tak thomas

• #3   24. jun 2013 Hvis dine dæk ikke kan synes, så er de godt nok slidt meget ned.. et dæk skal bare have 1,6 mm mønster på min 75% af dækkets midte..

Men ja, du kan sagtens køre i syn på vinterdæk. Der er i danmark ingen regler om hvornår du skal køre på vinterdæk..

• #4   24. jun 2013 Smæk vinterdæk på og smid sommersutterne til dækmanden smiley

• #5   24. jun 2013 På nær hvis der er pigge i dækkene, så skal du ikke tage dem på til syn

• #6   24. jun 2013 Bo Sloth............. et dæk skal bare have 1,6 mm mønster på min 75% af dækkets midte..

Har du noget bevis på den påstand?

• #7   24. jun 2013 Det er almen viden for en mekaniker smiley Og det står i detailforskrifter for køretøjer.. Finder det lige smiley

• #8   24. jun 2013 udsnit af afsnittet om dæk i detailforskrifter for køretøjer gyldig efter 1/4 - 2013:

Mønsterdybden skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30 km/h
    være mindst
    a) 1,6 mm for køretøj med tilladt totalvægt på højst 3.500 kg

Mønsterdybden måles i hovedmønsteret, hvorved forstås de brede riller i slid-
    banens midterste del, der dækker ca. 3/4 af slidbanens bredde.

Det er lovkrav til et personvognsdæk. At man så skifter dem før er ikke ap automatisk lig med at mekanikeren boller dig i anus, da vejgrebet i vådt føre falder KRAFTIGT når dækket slides.

Dækket skal naturligvis være ubeskadiget, uden stålskred og må ikke være mørt i kanterne. Hvor mørt det må være er der ingen klar definition på, det er en vurdering i synsøjeblikket

• #9   24. jun 2013 Dette billede bør forefindes på alle autoværksteder smiley Det er snart gammelt, men det gælder stadig smiley

profilbillede
  • Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 230
    #10   24. jun 2013 Så forstår jeg straks hvorfor de kører uden mønster på Le Mans. De må ha i nærheden af 0% vejkontakt ved 250km/t, ifølge den tavle smiley

• #11   24. jun 2013 Det skal lige siges at billedet er lavet udfra 3 mm vand på vejen..

Slicks og regnvejr = Tom K er reduceret til magtesløs passiv passager

• #12   24. jun 2013 En anden ting er at en racerbil har downforce. Den presses til vejen af vinden.. Det forbedrer lidt på situationen...

• #13   25. jun 2013 Du kan sagtens køre på dine vinterdæk, men vær lige opmærksom på at vinterdæk tit står dårligere fast i regnvejr, end dine sommerdæk.

• #14   25. jun 2013 Det kan jeg godt se... hmm. Fik ellers kasseret en bil engang der var sporet forkert og var blank på indersiden af et dæk, helt inde, men der var mønster nok, i de 3/4 af det mønster i midten.
    Men det kunne være god viden.

• #15   25. jun 2013 Det er os lidt en af de situationer hvor der ikke er nogen klar definition.. Dækket er ikke for alvor i orden i den situation. Synsmanden kan ikke vide over hvor lang tid det fænomen har stået på, og en for alvor fejljusteret undervogn kan sagtens guffe et dæk i sig på 5000 km...

Og når mønsteret er slidt blankt, så er der virkelig meget lidt gummi tilbage før ståletnettet begynder at stritte ud..

Jeg er ikke selv uddannet synsmand, men den ville jeg være meget ked af at lade trille ud af værkstedet uden det blev lavet... Valget er naturligvis ikke mit, men det er en af de ting der kan være uforsvarlige..

Kommentér på:
kan jeg det? dæk

Annonce