Nærdødsoplevelse Nærdødsoplevelse
Jeg køre mig en tur i det gode vejr hen af Ledreborg allé mellem Roskilde og Lejre. Det er en 80'er zone men vejen indbyder til noget mere, så jeg ligger vel på de 100 med en Audi Q5 bag mig. Det er et udemærket stykke vej og i aftensolen er det jo helt perfekt.
Der er sporadiske gårde på alleen og længere fremme en række biler parkeret langs vejen, ingen grund anledning til opmærksomhed. Jeg føler mig tilpas på vejen for det er vandt territorie og vejen og sigtbarheden er rigtig god. Lige pludselig trækker der en kongeblå Ford Mondeo stationcar ud på vejen i en fejlslagen u-vending anført af en mor med sin (ungefair) 7 årige søn på passagersædet. Det står hende pludselig klart at hun nu holder og spærre vejen fuldstændig, der er højst 30cm vej, foran og bag bilen og er INGEN flugtrute for mig. Hun reagere som ethvert andet rådyr i forlygterne. Hun holder fuldstændig stille da det går op for hende at hun har 2 køretøjer på vej mod sig med 100km/t.
Jeg tror ikke jeg lyver hvis min hjerterytme når 210 og adrenalinen skyder afsted i kroppen, da jeg tæt på blokere mine bremser. Jeg står på bagbremsen, og fører kroppen bagud for at give forbremserne mere kontravægt. Jeg har lige fået serviceret kalibrer og sat nye Moto-master skiver på, og de fik lov til at tjene sig selv ind på 1 sekund. Man kan mærke at bremsetrykket er til det punkt dækkene kun lige stadig har greb og min nedbremsning stopper 30 cm fra hendes dør. Da mine støddæmpere stabilisere sig, er jeg i femte gear og kunne med nemhed have stået af og kvalt den ko! Jeg er i den grad klar til kamp for adrenalinen har lige givet mig 'bullet time' så den nedbremsning føltes som en 4 timers skriftlig eksamen uden hjælpemidler. Det går jo hurtigt op for mig at jeg ikke kan gøre andet end råbe en smule (til hvilken nytte?) for det var tydelige at hun godt vidste at hendes mangel på orientering nær havde kostet mig en ufrivillig integrering i hendes midaldrende stationcar.
Pointen med denne historie må vel være at det ikke kun er 'briantyper' på LSD der laver trafikulykkerne. Det er i lige så høj grad husfruer der ikke kigger sig for, inden de blokere en landevej med kun 2 sekunder til os andre at reagere i.
pointe 2 må være: En ting er hvor hurtigt din mc går fra 0-100 (min gør på 3,4) men det vigtige er hvor hurtigt din mc går fra 100-0!
Sørg for at jeres bremser er i orden, olien er frisk, klodserne ikke er slidt ned, og jeres skiver er i orden!
okt 2009
Følger: 35 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 73 Svar: 952
maj 2006
Følger: 10 Følgere: 27 MC-er: 11 Emner: 64 Svar: 427
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.502
jul 2012
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 39
Extra høj for et super indlæg!
DBH - Lars
okt 2009
Følger: 35 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 73 Svar: 952
I sådan et tilfælde skal man bare være glad for der ikke skete noget
maj 2007
Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
Kører selv lastbil, og der skal man glo en del i spejlene. Det har gjort at jeg orientere mig eksremt i personbilen. og snart på cykel, nok regner med at ingen har set mig.
jul 2012
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 48
nov 2012
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 46
sep 2005
Følgere: 5 MC-er: 7 Emner: 11 Svar: 291
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 121 Svar: 807
Det har reddet mig mange gange. lidt mere afstand og lidt før klar med 2 fingre på bremsen.
I min verden er gule veste og andet der gør os mere synlige godt, men det hjælper bare ikke i sådanne situationer som denne når andre i trafikken ikke ser sig for,
maj 2006
Følger: 10 Følgere: 27 MC-er: 11 Emner: 64 Svar: 427
Jeg konstaterer bare, at havde han kørt 80, var der længere tid til at bremse i..
Det har absolut intet at gøre med, at være hellig..
apr 2011
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 58 Svar: 338
Hun mistede så også sit kørekort for ikke og holde vigepligt.. Tumpe.
Lærte ud fra den oplevelse at man bare skal køresom om alle andre er idioter
okt 2011
Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
Mon du ikke bare fremover skulle holde dig til at læse de indlæg der er om vurderinger af cykler.
mar 2013
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 90
Desværre er de ikke til at slippe af med
maj 2004
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 620
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
mar 2005
Følger: 34 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 346
Hvad med Audien?
nov 2012
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 46
apr 2011
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 58 Svar: 338
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.502
apr 2011
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 58 Svar: 338
feb 2010
Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 474
Verden er fuld af idioter, og så er der lige os på 2 hjul
I øvrigt synes jeg at et udsagn som: "En række biler parkeret langs vejen, ingen grund anledning til opmærksomhed". er dybt bekymrende...............
feb 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 69
Jeg kører tit ad Ledreborg Allè og ville gerne været advaret.
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
Dog deler jeg samme holdning som Bjarne N. Ved en række biler parkeret langs vejen, ville jeg altid sætte farten lidt ned. Der kan ske alle mulige underlige ting, lige fra bildøre som bliver åbnet, børn der render bag om bilen, biler der pludselig køre ud osv. osv.
Nærdødsoplevelse