{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.544 visninger | Oprettet:

Arbejdsløse er pisse dovne??? {{forumTopicSubject}}

Jeg arbejder i en større produktions virksomhed lige uden for Frederikshavn..

I mandags spørger min chef, om jeg ikke kender et par stykker der trænger til noget at lave...

Tæller lige hurtigt blandt venner og bekendte og når frem til en 6-8 stk der går ledige..

Det skal siges at jobbet er meget nemt, dog er det skiftehold... En uge dag, og en uge aften... Og en løn på 24.000kr..

Ringer rundt hele formiddagen, og der er sq ingen af der gider... Fair nok... Nogle af dem har børn og kan ikke få aftenarbejde til at passe ind...

Poster det så på facebook, men stadigt intet brugbart.

Så måtte pænt fortælle min chef at jeg ikke kunne klare opgaven..:-/

Er dagpengene og kontanthjælpen for høj, eller kender jeg de mest dovne mennesker..:-)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Arbejdsløse er pisse dovne???
  • #1   11. apr 2013 Det kan jo knapt nok betale sig for dem, at arbejde, når skattefar har været der....

• #2   11. apr 2013 nogle er nok dovne men tror ikke der er mange der kan få tingene til at hænge sammen og slet ikke vænne sig til at arbejde den ene uge om natten og så næste uge om dagen..

• #3   11. apr 2013 2 holdskift er noget lort og for kun 24K så tror jeg flere priorterer ders familieliv højere

• #4   11. apr 2013 Tja nu er jeg lige blevet arbejdesløs og med min løn sikring så ender det i 29800kr før skat , men jeg skal dæl´me bare videre magter ikke det her gå hjemme halløj

• #7   11. apr 2013 De skulle sku skamme sig. Fair nok vis man får næsten 30kg i lønsikring og div men og sige at det lige før det ikke kan betale sig og man ikke kan lide arbejdstiderne ja så er vores dagpenge/kontanthjælp sku for høj..

• #8   11. apr 2013 Mathias
    der stå aften og dag.....

det andet som tråd starter skriv om, vil jeg knap kommenterer på.. kan kun ryste på hoved af folk.. de kunne vel i det mindste så bruge det som springbræt til noget andet, tænker jeg....

mvh

• #9   11. apr 2013 Nu fortæller du jo ikke så meget og der kan jo være detaljer der nuancerer billedet, men jeg vil vende den lidt omkring og kalde din chef for nærig. man kan altså ikke forvente at folk vil arbejde aften eller nat for den sags skyld for 24k.
    i 86´hvor jeg gik i 3 holds skift med utroligt mange fridag oveni fik jeg 29k, så JEG synes du/din chef vender problematikken helt forkert. Min svoger der er smed på daghold + en smule overarbejde får 32tkr og en bekendt der er specialarbejder i Aalborg og arbejder ren dag får 23.500, sådan lige for at få lidt nuancer ind smiley

• #10   11. apr 2013 Man kan jo lide det eller ej - et eller andet sted har Nicky jo fat i noget;-)

Vi klager over ledighed - skifteholdsarbejde er ikke attraktivt nej, men det er der!

Man kunne jo bruge det, mens man fandt noget bedre

- når det kommer til stykket så er livet jo bare en seksuelt overført sygdom med dødelig udgang.

Så kan man vel næppe sidde som ledig og lade sig fylde af selvmedlidenhed, mens man siger nej tak til et skifteholdsjob, der giver 4000 dask brutto mere end kassedamen i Netto får.

mvh - en der har prøvet at arbejde til 8 kr/timen før skat eller 5 sort!

• #11   11. apr 2013 ....uden at klage!

• #12   11. apr 2013 Det skal siges at en af dem er på kontanthjælp og 2 af dem ryger ud af dagpenge systemet inden for 3 mrd...

Jeg syntes sq de er nogle skvat..

• #13   11. apr 2013 Og jeg ved da godt der er job der har bedre løn og vilkår.. Men de er bare ikke ledige...

• #14   11. apr 2013 Knud : selv din alder taget i betragtning , så må det da have været på noget beskyttet værksted eller lignende du har fået 8 kr i timen smiley og de 5 sort der har din far sku snydt dig smiley

• #15   11. apr 2013 men skal det være lidt seriøst , så er 24k vel ikke meget lidt ? ifht dette http://www.ug.dk/job/industrielproduktion/industriprod/specialarbejder.aspx#fold4

• #16   11. apr 2013 Michael:

Nix du. min far døde kort før jeg blev født, hyren, der er absolut sand blev udbetalt hos et af de større olieselskaber, et andet af disse betalte mig få år senere 18 kr/timen for at arbejde nat som afløser. Den faste natmand fik 24!!!!!

Beskyttede værksteder har aldrig villet ansætte mig, og spjældet har jeg heller aldrig siddet i:-)

Bare piv - ligegyldigt hvor meget vore priser er steget er vor købekraft (løn) steget en del mere.

• #17   11. apr 2013 Michael *GGGGGG* (Knud den bad du vist selv om *SSSS*
    Nicky Ud fra det du fortæller her sidst, så vil jeg dog sige at det er ret uigennemtænkt af de der unge bekendte du har. Gad vide om de har tænkt over konsekvenserne af deres nej i den situation de står i?
    Jeg synes stadig det virker som en meget lav løn - aftenarbejdet taget i betragtning, og må indrømme at jeg ikke rigtig forstår din virksomhed. Jeg vil tro at en del ledige der står i lignende situation som dine kammier, gerne vil have arbejdet MEN virksomheden kan jo ikke påregne af disse vil blive i virksomheden under de givne forhold. Det må give ret stor udskiftning i medarbejderstaben eller?

• #18   11. apr 2013 Snehvide læs nu lige mit indlæg. Jeg skriver ikke, at 24000 for et skifteholdsjob er meget. Jeg skriver at en ledig i mine øjne slet ikke har hverken råd eller menneskelig power til at sige nej. Jeg skriver at det er noget mere end kassedamen i Netto får - hun er også skidt betalt, men hun SIDDER der.

Du skriver jo også selv, at det er nogle meget kortsynede beslutninger Nicky's ledige venner træffer - mon vi egentlig er så uenige????

• #19   11. apr 2013 Ivan:

Way to go!!!!

• #20   11. apr 2013 Hvis man står på kanten til at ryge ud af dagpengene og siger nej til et job, så er der sgu ikke meget medlidenhed fra min side.

Knud....Den med livet er en seksuelt overført sygdom, den gav sgu dagens største griner smiley

• #21   11. apr 2013 Knud du kender mig vist lidt bedre. Jeg synes det var en oplagt OG morsom kommentar og det jeg skrev var på ingen måde spydig - overhovedet ikke *S*

• #22   11. apr 2013 Men det ku da være interessant at høre lidt mere om hvad de der jobs egentlig indebærer og (heller ikke som en spydig kommentar !) om der er noget reelt i det. Jeg har jo bemærket et antal virksomheder der brokker sig gevaldigt og når så fx medierne dykker ned i det så er det plat og svindel eller i bedste fald et spørgsmål om at de kan komme i medierne (=reklame).............

• #23   11. apr 2013 Kan godt forstå at emnet er ret vigitg og der er brug for debat med forskellige meninger, men men ,,
    Jeg troede at det var mest mc og P...t.r der var emnet !! på dette Fora
    http://1.bp.blogspot.com/-Nbtxg2KIWC8/T7N2bcAia8I/AAAAAAAALH8/XDhEpDyseeI/s1600/hear+see+speak+no+politics.png

• #24   11. apr 2013 PATTER......... sagde nogle PATTER.... det skal der altid være plads til smiley smiley

• #25   11. apr 2013 24 K er sku nogle tusinde mere end hva jeg får smiley

• #26   11. apr 2013 nu skal jeg til at starte på nathold her til maj og min startløn på min nye arbejdsplads ligger på 35.000 i måneden ca... jeg er træt af og høre på folk som siger at det er helt umuligt og få arbejde i de her tider... NEJ DET ER SQ JER DER ER FOR KRÆSNE...jeg har lige skiftet arbejde på eget valg da jeg ville prøve noget nyt og jeg havde arbejde inden der var gået 14 dage..!

• #27   11. apr 2013 jeg vil sgu godt supplere min løn lidt.. er det stadigt aktuelt? kan du evt sende pB

• #28   11. apr 2013 De der arbejdsløse siger mig sgu ikke rigtig noget, har de ikke et holdingselskab eller en hedgefund de kan trække på?

• #29   11. apr 2013 Der er utrolig mange der ikke gider arbejde med noget de ikke har lyst til, men oftes der det jo faktisk dem der brokker sig i fjernsynet eller lign at der ikke er nogen job at få... 7-9-13 har jeg aldrig haft problemer med at finde et nyt job hvis det var det jeg ville.

Har flere venner der os går ledige eller har gået ledige og når jeg så har fundet et arbejde til dem via bekendte eller mit eget arbejde så har de bare ikke gidet søge det. Men de kan godt brokke sig over de ingen penge har osv.

Sig til din chef at han skal søge på nettet eller ringe til jeres fagforegning og sige at i mangler folk, så hjælper de jer:)

• #30   11. apr 2013 Dagpenge satsen er nok for høj.

• #32   11. apr 2013 vil man arbejde er der arbejde, så længe man ikke glemmer og bruge en kost og en skovl smiley Ikke at det er der man behøver og ende... men det skal jo også gøres. Og det med at tjene en hulens masse og have "det fede job"... tja det er vel lettere bare og bruge lidt mindre. Til sidst kan man hvad man vil og det man ikke vil kan man ikke!

fortsat god aften smiley

• #33   11. apr 2013 Det er sjovt nok de rige der siger at lønningerne skal mere ned. Det er også de rigeste der har fået kæmpe stigning i deres indkomster, i krise tiden. Sjovt nok er forskellen imellem de meget rige(som stiger kraftigt) og en gemmensnit borger indkomst 255 gange større for en meget rig. I 1950 var forskellen 50 gange. Hvorfor snakker ikke om at det er mærkeligt at lønslaver/arb manden løn går ned, og direktøren får kæmpe bonus.

• #35   11. apr 2013 der findes små og store bistandsklienter... behøves at sige mere?

• #36   11. apr 2013 Jeg har været på kontanthjælp og helst ikke noget jeg ville i gennem igen skal det lige siges.

Hvis det du poste var tætte på mig og man kunne få 10 timers arbejde ville jeg gerne gøre det imens jeg går på SKP som ikke giver en skid.
    jeg er i lære som mc mekaniker igennem CELF og giver en ydelse på 6720 kr før skat. ville gerne enten kunne have et ekstra arbejde ved siden af eller komme i lære til en bedre løn.

Jeg ville sige jeg er ikke kræsen. men syntes bestemt ikke det er nemt at få noget ekstra job ved siden af.

• martin A
    martin A Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 34
    #37   11. apr 2013 Det er helt tosset. Dine venner er netop eksemplet på at overførselsindkomsten/dagpenge skal sættes ned. Det er helt og aldeles uholdbart og decideret provokerende for os andre der går på arbejde. At de takker nej koster os andre penge. Tag nu et ansvar og kom ud at arbejde så vi ikke fortsætter ned ad den rutchebane vi allerede glider på. Kom nu!!!!!!!

• #38   11. apr 2013 Jeg syntes at en løn på 24 er en fin løn. Problemet ligger i at det er så forbandet dyrt at leve i dk, skal du have en bil til at ku passe dit arb(hvis man er fra udkant dk) koster den kassen, benzin, rep, for ikke at snakke om vores boligpriser som var/blev helt urealistiske, koster kassen. Så hvis en person får et arb til 110kr i timen, skal fragte sig selv i en bil måske 150 km for at komme på arb og hjem. Så er extraudgifterne meget større end man får det Extra ved at arb.
    Lad os først og fremmest sørge for at det ville ku betale sig at tage et job til 110kr i timen, hvis feks der ikke var afgift på biler/mc, større fordele ved at køre langt på arb osv. Billigere/realistiske boligpriser= mere forbrug.

• #39   12. apr 2013 Tag til Norge, der er masser af arbejde, også uden uddannelse.

• #40   12. apr 2013 Det skal kunne betale sig at arbejde.

Det er en naturlov at et "frit marked" vil forvandle sig selv til korpokrati.

Hvis os civiliserede vestlige humanister bare kunne finde ud af at stille krav, så ville det måske ikke se således ud i vestens amerikanske fæstning

http://www.youtube.com/watch?v=fzgtKWPp6zg

24000 lyder som en horribelt lav løn.

Især taget i betragtning hvad reallønnen er.
    Dvs det man har tilbage når fedtafgifter, benzinafgifter, registreringsafgifter osv er betalt.

Hvis nu alle der tjener under en halv million om året gik i en månedlang strejke, så kunne det være der ville blive skabt et samfundsklima hvor færre ville nøjes med kontanthjælp.

• #41   12. apr 2013 Det skræmmer mig lidt og se alle de folk det skriver i sys 24 er en lav løn. Jeg arbejder fast nat 34 timer i ugen og det er det jeg får. Måske 24.5... Men okay. Jeg skal ikke klage. Har været på kassen engang. Det gider jeg sku ikke igen smiley men kunne da godt have 4000 mere i måneden. .

• #42   12. apr 2013 Som jeg skrev er der flere ting der kan nuancere billedet her og som jeg også skrev da der kom en LILLE smule flere detaljer på, så kunne jeg heller ikke umiddelbart forstå de unge mennesker ud fra deres nuværende situation.
    Jeg vil ikke spilde en masse tid på at gå i en dybere diskussion, da det vil tage adskillige dage at få vent det her bl.a. politiske spørgsmål.
    -Og som også kenneth H påpeger (sådan opfatter jeg det i hvert fald) "overfalder" næsten samtlige her i forummet de arbejdsløse på et, i mine øjne, SÆRDELES vagt - ja nærmest ikke forekommende grundlag. Og pludselig er der pisket en stemning op. DET synes jeg er bekymrende. Efter min mening meget egoistiske holdninger. -Og man kunne fristes til at tro, at mange af jer ikke reelt har sat jer ind i hvordan situationen er for kontanthjælpsmodtagere, ledige, diverse sygemeldte og førtiddere. Det lidt skrapt, men jeg tror flere ville have gavn af at prøve på egen krop, hvordan "systemet" behandler denne gruppe medborgere.
    Jeg kender ikke trådstarter, men det kunne jo være endog meget interessant at få mange flere detaljer frem om virksomheden, arbejdet, arbejdsmiljøet på stedet, stedets omdømme m.v.
    Jeg kan se mange årsager til at en virksomhed ikke kan tiltrække arbejdskraft. Kender da flere virksomheder som har gjort sig helt utroligt upopulær blandt medarbejdergrupper (OGSÅ højtuddannede) at det nærmest er blevet umuligt at få arbejdskraft. Ofte drejer det sig om måden man behandler og tiltaler de ansatte. Som rådgiver har jeg dæleme også lagt øre til mange historier (ganske vist ensidig fra medarbejderside) om hvordan man på nogle virksomheder behandler ansatte og jeg har på den mere tekniske side set mange tilfælde af ligegyldighed med ansattes hverdag og velbefindende. Vi skal jo også huske at vi altså ikke skriver 1930 mere.
    Hvis jeg lige skal bringe et andet aspeklt ind i diskussionen, må jeg jo også undres særdeles meget over manges helt tydelige mangel på viden om underviseres hverdag. Man kæfter op og gentager "modificerede sandheder" som KL har fremturet med HELT unuanceret. En evne og interesse til at sætte sig i andres sted og solidaritet er bestemt ikke særligt fremherskende mere i DK og det vil kun blive udnyttet af grådige arbejdsgivere, så man kunne jo påstå at vi er på en kraftig deroute til 30´ernes situation, hvad det så vil bringe af "spændende" udfordringer for bl.a. ALLE lønmodtagere (igen med en vis ref til Kenneth´s kommentar)
    Glædelig jul smiley

• #43   12. apr 2013 Har oplevet noget nær det samme med mine klassekammerater på SU. De laver ikke andet, end at tude om hvor hårdt det er at være på SU (jeg er selv på SU - maskinmester), om hvordan de ikke har råd til det ene og det andet. Og de vil sååååååååå gerne have et studiejob, der er bare ikke noget at få...

Vi har så haft meget travlt på fabrikken på det seneste, og havde noget ekstra weekend arbejde. Jeg gav beskeden videre om 2x 12 timers arbejde (simpelt arbejde) - ikke en ENESTE var interesseret. Uha det kunne de ikke overskue, der var mange lektier, de skulle også i byen, de havde andre planer og bla. bla. bla.

Tude over at de ikke får nok i SU, det kan de... men selv arbejde lidt for sagen, det har ingen interesse. Dovne hunde siger jeg bare smiley

Så fik jeg også luftet lidt ud idag.

• #44   12. apr 2013 Sådan er det desværre blevet i Danmark..

Man bliver ikke belønnet for at arbejde tværtimod, det kan næsten altid bedre svare sig at være hjemme på dagpenge, end at arbejde til minimumsløn, for hvis man skal bruge bil og benzin til at køre på job, så er der ikke meget overskud når skatten er betalt..

Landet hober sig op med flere og flere nassere, og jeg kender mange steder der har hårdt brug for medarbejdere men folk gider jo ikke tage al slags arbejde, det er de jo for fine til..

• #45   12. apr 2013 Lad os bare droppe su,en. De småpenge man får kan man tjene ved få timers arb. Om ugen. Lad os hellere give su studerende en kæmpe skatterabat, og et max antal timer man må arb. EU har jo lige vedtaget at udlændinge der studere i DK har krav på SU. Har vi råd til det?

• #46   12. apr 2013 Jeg hælder lidt til at give Snehvide ret.

For et par år siden havde jeg selv få måneder uden job - der var for mit vedkommende ikke så store pengeproblemer, men alene det, ikke at have noget fast at stå op til om morgenen, var dybt frustrerende. Havd jeg gået længere tid, ville jeg sikkert også have mærket det økonomisk eller praktisk - om ikke andet så fordi jeg sidder i en ejerbolig. Når jeg havde ædt mit lager og havde skullet hente hjælp til boligomkostninger, var kassen med sikkerhed blevet knaldet i!

Og dette er vel rimeligt nok - det kan næppe være meningen at offentlige midler skulle bidrage til MIN private opsparing.

Så vil jeg gerne lige give et input i den anden, moralske retning. Da vi i sin tid fik indført bistand, social hjælp, boligsikring mm. var det jo ud fra devisen, at "Væridgt trængende" - altså folk, der IKKE kunne financiere sig selv, skulle kunne hjælpes.

På et eller andet tidspunkt er dette begreb udvandet, således at det der var ment som de enkeltes mulighed blev alles ret!!!!! Er det i virkeligheden ikke det problem Nicky skildrer - altså skidt moral?

• #47   12. apr 2013 Folk som tror at man bliver rig af at gå på dagpenge burde prøve det i et års tid eller 2. Det er sku da ikke guld og grønne skove. Daglig vare er da pisse dyre, det er dyrt at leve i Danmark. Jeg skulle fanme heller ikke arbejde skiftehold for 24k om måneden. Har prøvet skifte hold, det er da så hårdt for ens krop og man kommer aldrig ind i en rytme.

• #48   12. apr 2013 Mirza, selvom det er en ret grov generalisering (som meget andet her) skriver du efter min mening noget rigtig i den første del af dit indlæg:
    Man bliver ikke belønnet for at arbejde tværtimod, det kan næsten altid bedre svare sig at være hjemme på dagpenge, end at arbejde til minimumsløn, for hvis man skal bruge bil og benzin til at køre på job, så er der ikke meget overskud når skatten er betalt..

Din afsluttende bemærkning/vurdering er jeg så til gengæld meget uenig i!

I princippet og lidt forenklet er situationen en blanding af udbud og efterspørgsel. I princippet det samme som de der klager over at de ikke kan sælge deres motorcykel som står til en alt for høj pris.
    Er priosen for høj (i forhold til markedet) kan du ikke sælge
    Giver virksomheden ikke nok i løn (i forhold til lønmodtageres udgifter) kan de ikke få ansatte.
    Som jeg hele tiden har nævnt er der MANGE detaljer i det her, men forenklet mener jeg godt man kan bruge denne model.
    Så kan man selvf. diskutere om dagpengene er for høje - det glemmes jo at det har langt de fleste jo faktisk selv betalt til - A-kassen er jo en "forsikring". Jeg mener ikke dagpengesatsen er for høj - men svineriet i bl.a. en del af det offentlige er aaaalt for stort = for høj skat.
    Man kan også diskutere om kontanthjælpen er for høj. Jeg kender (heldigvis) slet ikke evt. smuthuller/snydemuligheder i dette system, men tager vi udgangspunkt i det som unge får op til 25 år, mener jeg faktisk det er for lidt og den behandling mange får af systemet er simpelthen direkte nedværdigende og destabiliserende for slevtillid m.v.
    En tro på at hvis samfundet bare nedsætter diverse sociale ydelser eller helt eliminerer dem vil være ensbetydende med at så kommer alle lige pludselig i job, er efter min mening en så uintelligent og indskrænket tankegang at det ikke er værd at kommentere på.
    Den der sang med at virksomhederne mangler arbejdskraft og at det er fuldstændigt umuligt at få arbejdskraft og det er åhhh så synd....... man kan vel nærmest ikke forvente andet fra den side. -Og som fagforeninger og pressen også flere gange har bevist har flere af disse presseudsagn jo været direkte løgn.
    Jeg er fuldt klar over at lønniveauet alt andet lige slvf. vil påvirke en virksomheds/et lands konkurrenceevne , men det er jo en langt større snak og langt mere omfattende end vi kan diskutere færdig her.
    Men for at vende tilbage til udgangspunktet er de negative udsagn vendt mod gruppen af ledige og som tager parti for den omtalte virksomhed alt andet lige stadig funderet på et så mangelfuldt grundlag at jeg (undskyld udtrykket) ikke kan opfatte det som ret meget andet end hysteriske ammestuehistorier..........

• #49   12. apr 2013 Ak det er svært at lægge pennen (satans smiley )
    Lige for også at nuancere egne udsagn, skal mine skriverier PÅ INGEN MÅDE opfattes som forsvar for ALLE på sociale ydelser. Jeg er da også fuldt klar over at nogle simpelthen direkte bedrager systemet og at nogle tilsyneladende i hvert fald får rigeligt, men får de høje ydelser efter de regler der gælder er det jo ikke den enkelte man skal gå efter men reglerne der måske (?) skal laves om.

-Og lad os forestille os at ydelserne blev sænket markant/fjernet så er min hypotese at vi vil se langt mere kriminalitet fordi det simpelthen bliver en nødvendighed for at overleve.
    -Og lad os nu blive enige om: Der ER ikke jobs til alle ledige!

• #50   12. apr 2013 En ting er helt sikkert. Det er ikke dovne Robert og fattig karinas skyld, at dk er på røven. Jeg syntes bare at det er mærkeligt at da det gik godt økonomisk, fik en håndværk uddannet og andre mellen eller lavt uddannelse, en ok lønstigning. Men samtidig fik de højt uddannet kæmpe lønstigninger i forhold til mellenklassen. Og nu råber de højt uddannet erhvervs folk op at lønningerne skal ned for at vi kan bibeholde vores konkurence evne. Hver gang man feks skal bygge noget nyt, er omkostningerne steget gevaltlig, og det er ikke kun materialer og lønninger til div arb. Der er så meget administrativt arb, inden at selve byggeriet kan starte. Flere og flere skal have en andel i feks et byggeri.
    De lavt uddannet har dårligt råd til egen bolig i dag, og det er fordi at boligpriserne blev kunstigt pustet op under opsvinget.

• #51   12. apr 2013 Jeg er helt enig Kenneth. Netop eller rettere bl.a. derfor synes jeg også at det der arbejdsgiver"hyleri" er hykleri.
    Javist er tiderne ikke specielt gode og ja virksomheder skal da tænke kreativt og rationalisere, men for det første er det ikke primært noget man kan kaste over på de ledige og for det andet har det ikke primært noget med lønnen at gøre smiley
    Det er et verdensproblem hvis årsag jeg ikke skal kloge i, men skytset rettes desværre mange gange de forkerte steder hen, efter min mening.
    Velvidende at det kan opfattes som postulater har jeg dæleme set megen lalleri blandt lederkolleger og chefer og set (ganske vist for år tilbage) hvilket pengesvineri KL postede i "møder" og efterfølgende middage på bl.a. et kendt spisested i Tivoli Kbh.
    Mine kommentarer og holdninger kommer bestemt ikke af ingenting smiley og er da også i en vis grad et udslag af en moral og en uforståenhed over situationer i samfundet, som mange ikke ser/har oplevet i praksis................

• #52   12. apr 2013 Der er en eller anden balancegang i dette. Dog har jeg selv gennem de seneste år set en voldsom DJØFficering her i landet - først i det offentlige, men det seneste års tid også i det private - og hvad medfører det???

Jo-mere administrativt arbejde - mere uproduktivt arbejde - højere omkostninger......
    ....og hvad bibringer det.....nada

• #54   12. apr 2013 GODT HH - lad os få lidt provokationer med underliggende humor -- for satan HEHEHEHE

• #55   12. apr 2013 R.M.E : hvor i landet arbejder du ? jeg har en søn på su , der gerne ville ha noget weekendjob .

• #56   13. apr 2013 I mine yngre dage var jeg 2 år på fabrik, hvor vi arbejdede dag/aften/nat. Det var sgu ikke sundt, hverken for krop eller hoved.

Jeg forstår ikke at der er flere af jer der hæfter sig ved om lønnen i Nickys eksempel er god ifht. at arbejde dag/nat. Som om man er parat til at stå på hovedet i en spand lort - bare lønnen er derefter?

Hvis det nu var muligt for Nickys arbejdsgiver at organisere arbejdet sådan at det blev mere spiseligt for den ansatte, var der nok flere der søgte. Og flere der ikke rendte af pladsen ved først givne lejlighed.

Måske arbejde 3 uger dag, efterfulgt af 3 uger nat. eller hvad der nu er praktisk muligt. Der er sikkert mange kloge hoveder der har forsket i dette - hvorfor gør virksomhederne så ikke brug af det? Fordi det ikke er direktøren der arbejder dag/nat?

Så er jeg i øvrigt af den opfattelse at det SKAL gøre ondt at være på overførselsindkomst - om det så er SU, dagpenge eller kontanthjælp. Hvis det ikke gør det, er der for mange der mister motivationen til at søge (og beholde) et lønnet arbejde, og det har landet ikke råd til i længden. Det siger vel sig selv.

Om erhvervslederne tjener for meget eller for lidt har intet med retfærdighed at gøre. De henter det de kan skrabe til sig, om det så er fortjent eller ej. Men derfor kan det stadigvæk være ulækkert at se på.

• #57   13. apr 2013 Havde sku ikke arbejdet nat til den løn.
    Med mindre jobbet var spændene.

• #58   13. apr 2013 Har ikke læst ALLE de indlæg som er kommet. men har dog lidt input jeg vil ud med. SU'en er et must (er selv på su) da vi gerne vil bygge på at vi er et såkaldt videns samfund. jeg er 110% enig i at folk som piver over su'en skal flette næbbet da vi har det godt. jeg har ikke noget job pt men søger noget studie relavant da jeg ikke som såen har behov for ekstra indkomst, hvilket sir lidt om at den er høj nok.

Dertil vil jeg så sige at jeg personligt synes at der er ved at komme lidt for "uddannelse" over det hele. jeg er tidligere uddannet blikkenslager og synes at det er fuldstændigt latterligt at det skal tage så lang tid at uddanne sig til håndværker eller frisør for den sags skyld, jeg synes sgu osse at det er lidt absurd at der er så relativt lidt forskel på lønnen når man sammenligner en håndværker lønning og hvad jeg eksempelvis vil kunne få når jeg er færdig med min cand.merc som er en 5½årige uddannelse. for så er lønningerne altså heller ikke højere for folk med højere uddannelse. jo! selvfølgelig får direktører og andre højplaceret folk en fed hyrer.... er det ikke fair nok!

ved godt jeg højst sandsynligt bliver hejlet ned, men synes sgu at det er på sin plads at direktører får en højere løn, det er dem som har visionerne og får dem ført ud i livet.

• #59   13. apr 2013 vil lige tilføje at det er IKKE løn forskellen mellem ufaglærte og uddannet jeg mener er skæv.

• #60   13. apr 2013 Du har bare valgt den forkerte uddannelse. Havde du bygget videre på det du havde og læst til ingeniør/cand. polyt. havde det nok set noget anderledes ud smiley

Nu udvikler diskussionen sig jo gevaldigt *S* men med hensyn til uddannelse kan du måske godt have ret i et vist omfang, men der er altså også flere detaljer heri. Hvis du læser cand. merc. vil jeg gå ud fra at dine skolefærdigheder og IQ ikke ligger i den laveste ende. Jeg rakker på ingen måde ned på håndværkere (har bl.a. undervist EUX´ere) men jeg må så sige at der er et MEGET stort spænd i de færdigheder og desværre mangel på samme ved en del hos alt for mange af de unge mennesker. Hvis man korter af uddannelserne mener jeg ikke der kan gøres ret meget på den fag-faglige del af uddannelserne. Man kan jo tage en beslutning om det er så relevant at VVS´ere fx har naturfag. valgfrit er ingen option. Men det her er også en kæmpediskussion.
    Fx kan det så til gengæld undre mig, alle de færdigheder en almindelig pædagog skal. Jeg begriber simpelthen ikke at man ikke kigger meget meget mere på hvilke personlige egenskaber aspiranter til job som dette har istedet for at de skal have fx en gymnasialuddannelse og være så og så god til at stave m.v.
    Mit postulat er, nøjagtig som med fx ledere. Du kan sq ikke uddanne til at få lederegenskaber og blive en god leder og det samme gælder pædagok-studiet. Du KAN ikke uddanne dig til at blive et empatisk og forstående menneske der kærer sig om dem man har med at gøre. Bevares man kan blive oplyst på mange punkter og du kan få nogle ekstra redskaber så du kan blive bedre end du var, men hvis ikke den slags egenskaber allerede er i dig som person nytter uddannelse intet.
    Det helt store problem vedr. uddannelse synes jeg så der er på efteruddannelsesfronten. Hold da kæft hvor findes der mange kurser der bare laller derudaf og kunne være overstået på ½ eller 1/3 af tiden og nogle er nærmest direkte ubrugelige.

• #61   13. apr 2013 Snehvide - først og fremmest er jeg meget enig med dig i mange af de ting du skriver. til orientering har jeg afsluttet min diplom ingeniøruddannelse og har valgt at bygge en cand.merc ovenpå. og er så evigt enig med dig ang pædagoguddannelsen. min kæreste er uddannet pædagog og arbejder med psykisk syge unge, og i dette tilfælde synes jeg tildels det er fint med en længerevarende uddannelse, dog mener jeg heller ikke at det er nødvendigt for en børnehave pædagog med en så uddybende uddannelse, men mere vigtigt med de personlige kvalifikationer som du osse selv nævner.

"Du kan sq ikke uddanne til at få lederegenskaber og blive en god leder og det samme gælder pædagok-studiet"
    her er jeg enig, og det er osse derfor at jeg mener at det er fair at folk med "specielle" evner og kompetencer skal betales for det. og osse godt klar over at der er nogle som måske bliver lige lovligt meget betalt for deres kompetencer, men der vil altid være nogle som hustler sig til vilde lønninger og gyldne håndtryk...

angående lønforskelle vil jeg lige tilføje at danmark er et af de lande i verden med den mest ligelige økonomiske fordeling per indbygger (GINI-index 20% ca i 2011).
    jeg har studeret et halvt år i Paris (danmark betalte su og studie kontigent for det uni jeg gik på, gentager "jeg/os som studere har det fandme godt) og de undervisere jeg havde meget sjov ud af drille mig med at vi danskere piver, da vi sammenlignet med mange andre lande har det rigtigt godt. smiley

har osse arbejdet et halvt år i Vietnam og der har de sgu ikke et sikkerheds net i form af offentlig ydelse, og efter et halvt år bliver tingene sgu sat lidt i perspektiv.

nok om det - GOD WEEKEND DRENGE, SOLEN KOMMER IMORGEN JUBIIIII

• #62   13. apr 2013 lige nøjagtig ingeniør behøver man jo ikke gå i skole for at blive , den smule konstruktion kan enhver med lidt teknisk snilde jo godt finde ud af , med en halvt års træning.

• #63   13. apr 2013 Hehe ja self kan man det. Alt kan osse fikses ved hjælp af gaffatape og en negle klipper smiley men nu er der osse andre ingeniør uddannelser end bygningsingeniør smiley

FORHELVED jeg glæder til at trille imorgen

• #64   14. apr 2013 Ja underligt nok tror alle man er maskintosse når ordet "inseminør" hov undskyld ingeniør nævnes. Nogle er jo kemikere, andre på bygningssiden m.fl., men nu til dags er der vel nærmest ingen begrænsning i hvad du kan blive cand. polyt. i (civilingeniør) ?

Christian min kommentar var ikke ment som en modargumentation mod det du skrev smiley selvom jeg godt kan se efterfølgende at min startkommentar kunne misforstås som måske endda nærmest en hån. Det var det SLET ikke - kun lidt godmodigt drilleri i samme boldgade som Michael B´s (går jeg ud fra).

Det samme gælder mine kommentarer til pædagogerne. Det var absolut heller ikke for på nogen måde at hænge denne jobkategori ud. Det kræver da meget at være , og meget forskelligt at være pædagog alt efter hvad man kommer til at arbejde med, men selvom jeg ikke kender alle detaljer i pædagogstudiet anno 2013, er det stadig mit indtryk at alt for meget overflødigt er puttet ind og at det er de, efter min mening, forkerte kompetencer man lægger vægt på. Og det gælder i stort omfang alle jobs der har intensiv personkontakt.

• #65   14. apr 2013 Min kommentar var for at anskueliggøre ,hvor lidt i vidste om pædagogers arbejde,indsatsområde og uddannelse smiley men sad hele aftenen i går og ventede på at kunne smide pointen men i skrev aldrig smiley

• #66   14. apr 2013 Jeg var nu glad for at min uddanelse som VVS/tag og facademontør tog 4år. Syntes det er et meget bredt område, som man næppe kan komme igemmen på kortere tid.
    Jeg syntes at der selfølgelig skal være løn forskel inden for de forskellige områder, men ikke så meget som forskellen er blevet de sidste 20år.
    Jeg kan godt give et eksempel. I 1995 fik jeg 117kr i timen som VVS,er. En advokat tog ca. 500kr i timen.
    I dag får en VVS i storkøbenhavn ca 200kr i timen, og en advokat ca 3000kr i timen.

• #67   14. apr 2013 Kenneth:

Prøv lige at læse mine tidligere indlæg.

Selv om lønningerne er steget kraftigt, kan du ikke hitte en enst periode på bare 6 år, hvor købekraften er faldet - jeg siger ikke, at det ikke er et problem at løn og skat stiger, men der gør de overalt - og set over tid falder nettopriserne på vort forbrug.....

• #68   14. apr 2013 Nu vil jeg ud og brænde noget oktan af i det gode vejr.

• #69   14. apr 2013 Ja, det skal jeg også.....

...og så tænke sig på sådan en skøn søndag formiddag er der stadig nogen, der tror, at morgensutter er noget man tager på fødderne.......

• #70   14. apr 2013 Kenneth : hvis du skal sammenligne skal du bruge de priser forbrugeren betaler , og der slipper vi vel ikke med 200 for dine ydelser ? (så ved jeg i i hvert fald hvem der skal lave vvs ved mig for eftertiden smiley

• #71   14. apr 2013 Ja min fejl. Mener at det koster ca 500kr i timen for at få en håndværker ud. Og en advokat koster ca. 3000kr i timen. Ved dette da jeg selv havde brug for en advokat i 2012. Der skulle bruges 1time til at bedømme om de ville tage min sag. 1 time =3000kr.
    Jeg har slet ikke noget imod at folk tjener mange penge, jeg ville da gerne selv tjene 3000kr i timen. Men syntes bare at der er ved at ske en kæmpe skævvridning iblandt de forskellige erhvervs grupper.

• #72   14. apr 2013 Når folk takker nej til et job der giver 24k om måneden, så forstår jeg godt at der pt er fokus på kontanthjælp og dagpengene.

Har selv været arbejdsløs i et år og efter en måned var jeg frisk på alt arbejde
    om det så var gadefejer. Det er røvet følelse at blive "forsøget" af staten.
    Da jeg skulle have kontanthjælp i 2 måneder indtil jeg kunne få dagpenge spurgte jeg om der ikke var noget frivilligt arbejde jeg kunne lave - stå i kirkens korshær eller rødekors butikker, men det måtte jeg ikke.... fandme et mærkeligt system.

• #73   14. apr 2013 Alt tæller på CV´et og folk der har et beskæftigelseshul på 3 år i cv´et har bare ikke de bedste chancer for at få et "ordenligt" arbejde ....

• #74   14. apr 2013 Arhhh René. Det med CV´et er nu bestemt heller ikke uden nuancer. I hvert fald ikke hvis man, som jeg gennem en del af mine jobs, skal sidde og vælge mellem kandidater til en stilling. Jeg vil ikke tage modet fra nogen, men hvis man tror, at man er med i den udvalgte skare, ved bare at fylde et CV med alt muligt så "al tiden" er fyldt ud uanset hvad det så måtte være, så tror man fejl. Der er MANGE ting kandidater kan blive fravalgt på. I øvrigt kan et helt og tilsyneladende fint og udfyldt CV jo også afspejle andet end sandheden smiley

• #75   14. apr 2013 hehe min foretrukne transport form er nu via fossile brændsler, så jeg tager altså og tager på arbejde... det kan nu stadig godt betale sig. I og med jeg også mener man bør bidrage med hvad man kan! - om jeg så skal bruge 1200 om måneden på brændstof så går det nok også. Alene det og komme lidt væk fra fruen er jo rart! smiley

• #76   15. apr 2013 Snehvide > man kommer længere ved at have jobs på cv´et frem for tomhed , at det så ikke er alle jobs der trækker op i dit erhverv er en anden ting smiley

Det er ikke det bedste signal at sende en arbejdsgiver at man har suget på lappen i 2 år smiley

• #77   15. apr 2013 har ikke set noget om hvor de jobs er henne af ? det kunne jeg godt tænke mig at vide,jeg kunne da godt være "frisk" på et af dem.

• #78   15. apr 2013 René "mit erhverv" er nu ikke et. Jeg har ansat mange forskellige kategorier af medarbejdere. Mange former for håndværkere, HK´ere, SID´ere samt fx maskinmestre. Jeg kan ikke som sådan modsige det du skriver, men som sagt er det slet ikke så sort hvidt, som jeg opfatter du gør det til.
    -Men der er da mange gode grunde til at ha´ et job. Man skal bestemt ikke tragte efter at blive ledig smiley

• #79   15. apr 2013 Du behøver heller ikke modsige , der er mange nuancer i jobjunglen smiley

• #80   15. apr 2013 Hvis ik der er dansker der vil tage job til 24k om måneden om det så er dag, aften eller nat kan jeg sku godt forstå at vi bliver overrant af østarbejder...nu arbejder jeg selv med klargøring af biler og i den branche er der dælme mange fra østlandene. Det er sku svært at få dansker til at arbejde med at støvsuge biler hver dag(groft sagt) Vi skal sku passe på ik at blive for kresne..

• #81   16. apr 2013 Anders 8Øster Snede)N:

Du har med sikkerhed fat i noget - og ikke bare østarbejdere. Vi er i EU, hvor arbejdskraften kan bevæges frit, og det betyder at også lavtlønnede tyskere-og dem er der en del af, vil kunne komme hertil.

Vi har meget længe i dette land kørt på klasse 1A for andres regning - vi kan IKKE forvente at blive ved.

• #82   16. apr 2013 Det kan der måske være noget om, men hvorfor skal arbejdstagerne så stå for skud først og i særdeleshed dem der ligger i den nedre ende.
    Start med en revision af folketingets medarbejdere/politikere, de ansatte i EU, bankdirektører og andre der tar-selv af kassen til den årlige særdeles gode lønforhøjelse medens de fyrer medarbejdere på gulvet for omkostningerne er for store (formentlig herunder til deres egen meget høje gage) osv.
    Hvis man bare vil sænke lønnen hos omtalte medarbejderkategori og i øvrigt ikke foretage sig andet samfundsmæssigt, forudser jeg gigantiske problemer og ustabilitet i vort ellers ret gode samfund smiley

• #83   16. apr 2013 Snehvide:

Det er et smukt, men naivt synspunkt. De dyre drenge findes i alle samfund, og de er ret godt afmarcheret, der hvor de er. DE FLYTTER SIG IKKE, fordi de ikke har behovet. Det ser lidt anderledes ud mes "Heinz Schmidt" fra det tidligere Østtyskland. Han er motiveret for at rejse efter et for ham velbetalt job.

• #84   16. apr 2013 det er det samme alle steder hvor der en eller anden form for velfærdssamfund tror jeg, bor selv i Irland hvor der er kæmpe arbejdsløshed og man skulle tro at folk ville tage hvad som helst men virkeligheden er en helt anden -
    Kan på en eller anden måde godt forstå hvis folk ikke gider at arbejde til mindsteløn hvis forskellen på det også bistand kun er det samme som du ender med at bruge på transport, på samme synes jeg dog også at man har et ansvar for at forsørge sig selv hvis man kan.

• #85   16. apr 2013 Problemet er bare, at den belastning i længden vil knuse et hvilket som helst samfund - var det Irland du bor i?

• #86   16. apr 2013 Yep Irland Knud.
    Vil personligt hellere arbejde end gå ledig men kan godt se problemet med folks motivation, er selv i et job til ca 170k /23k Euro om året og det er kun ca halvdelen af hvad jeg var vant til at tjene for 3-4 år siden men hellere det jeg har end bistand.
    Ved ikke hvad folk får i DK men herovre kan det slet ikke betale sig for en uudannet enlig mor at tage et job

• #87   16. apr 2013 tog sgu gerne et job til 20-24.000 bare kom med det,
    også nat.

• #89   16. apr 2013 Jamen hansjørn så ligger det her jo lige til dit højreben. kontakt Mirza og få et af de jobs han omtaler i Frederikshavn. Så er både du og den nærige arbejdsgiver jo glade .-)

• #90   16. apr 2013 De 2 lande i Europa det går bedst for er begge uden for EU, de har ingen arbejdsløse, de skriger efter arbejdere, skulle vi melde os ud?

• #91   17. apr 2013 Knud selvom vi to tilhører en løngruppe der næppe kommer i klemme økonomisk, skal det nu ikke forhindre mig i at forsvare andre grupper der er ringere stillet end jeg selv - heller ikke selvom nogen måtte mene at det er naivt. Jeg har aldrig følt mig underlagt nogen form for samfundsholdning, mode eller fast politisk holdning og det har nu heller ikke tænkt mig at starte på smiley
    Det er en skam det her forum er så begrænset, for jeg ville meget gerne høre ind til de argumenter folk kunne komme med for at nedsætte- eller helt eliminere eksempelvis kontanthjælpen og selvfølgelig også om man overhovedet har gennemtænkt de udsagn der kommer på længere sigt. alle valg medfører fravalg og indtil videre kender jeg ikke beslutninger der ud over positive konsekvenser ikke også indeholder negative konsekvenser.
    Den der med bare generelt at nedsætte offentlige ydelser er efter min mening en uigennemtænkt men ganske moderne og ikke mindst egoistisk holdning, hvoraf sidstnævnte er noget jeg vender mig ganske kraftigt mod - men som til gengæld er ganske umoderne - og det er nok det jeg er - en helt igennem empatisk men utroligt umoderne person der ikke føler sig underlagt de stærkes meninger smiley

• #92   17. apr 2013 Snehvide:

Nærlæs lige følgende, som er et tidkigere indlæg fra denne debat- jeg tror heller ikke straf er vejen frem, men sålænge danskere generelt ikke ser ud over deres egen navle, hvad så?

"Jeg hælder lidt til at give Snehvide ret.

For et par år siden havde jeg selv få måneder uden job - der var for mit vedkommende ikke så store pengeproblemer, men alene det, ikke at have noget fast at stå op til om morgenen, var dybt frustrerende. Havd jeg gået længere tid, ville jeg sikkert også have mærket det økonomisk eller praktisk - om ikke andet så fordi jeg sidder i en ejerbolig. Når jeg havde ædt mit lager og havde skullet hente hjælp til boligomkostninger, var kassen med sikkerhed blevet knaldet i!

Og dette er vel rimeligt nok - det kan næppe være meningen at offentlige midler skulle bidrage til MIN private opsparing.

Så vil jeg gerne lige give et input i den anden, moralske retning. Da vi i sin tid fik indført bistand, social hjælp, boligsikring mm. var det jo ud fra devisen, at "Væridgt trængende" - altså folk, der IKKE kunne financiere sig selv, skulle kunne hjælpes.

På et eller andet tidspunkt er dette begreb udvandet, således at det der var ment som de enkeltes mulighed blev alles ret!!!!! Er det i virkeligheden ikke det problem Nicky skildrer - altså skidt moral"

• #93   17. apr 2013 Jeg vil tro en definition af "dårlig moral" er meget vanskelig at blive enige om ;--)
    Personligt synes jeg alle mulige hjørner af hvad jeg vil definere som dårlig moral florerer i al for høj grad både i eksempler (fra pressen ganske vist smiley ) med kontanthjælpsmodtagere, svindel med samboende/skilte, men som jeg påpegede og som jeg ser som et langt større problem (også økonomisk) også hos de øverste ledere i i mange banker (har et specifikt eksempel meget tæt på rent personligt), hos politikere, svindelforetagener som vises ugentligt i kontant og lignende programmer osv.
    Men det er jo/desværre ikke udelukkende et dansk problem.
    -Og det er på INGEN måde disse personager jeg "forsvarer". Faktisk vil jeg i den forbindelse rette en voldsom kritik af vores såkaldte retssystem (denne term er jeg så heller ikke ubetinget enig i smiley ) herunder samtlige myndigheder som er en flok dovne skiderikker (apropos trådens overskrift *S*)

Knud du skriver:
    "Når jeg havde ædt mit lager og havde skullet hente hjælp til boligomkostninger, var kassen med sikkerhed blevet knaldet i! Og dette er vel rimeligt nok - det kan næppe være meningen at offentlige midler skulle bidrage til MIN private opsparing."
    Nu skal vi jo ikke endevende dine forhold her *S*, men der vil garanteret også være detaljer ud over det du skriver her som skal med i en vurdering. Du skriver jo netop "ædt mit lager" hvilket jeg tolker som opbrugt dine økonomiske reserver. Og her er jeg ikke ubetinget enig med dig i, at du ikke skal have en vis kompensation.
    Årsagen er at jeg igen tænker - hvad er alternativet. Des mere desperat folk bliver des mere desperate vil deres handlinger ofte blive - og det kan meget vel blive af samfundsskadelig karakter. Og efter som der jo faktuelt !!!!!! IKKE er jobs til alle i DK/verden kan du ikke nødvendigvis "Bare" gå ud at finde et job. En anden ting er din (og min for den sags skyld) baggrund. Jeg kender dig jo ikke til bunds, men folk med uddannelser og jobkarrierer som vores er ikke just specielt eftertragtede som almindelige fodtusser - hvilket ikke er mærkeligt. Derfor kan vores baggrund og ikke mindst alder med høj sandsynlighed gøre det ganske vanskeligt om ikke umuligt at få job i kategorier der ligger langt fra normalen.

Hvis jeg skal give et indspark i denne efterhånden samfundsdebaterende saga så kunne det fx være at alt for mange mennesker lever over evne og vil have alt på ingen tid (og IKKE kun noget jeg har set i luksusfælden *S*). At dette formentlig er et symptom på den omsiggribende menneskelig overfladiskhed gør ikke min syn herpå mindre mildt. Dette er et kæmpeproblem og ikke kun peprsonligt men også samfundsmæssigt for alle vi andre er jo med til at dække regningerne når den stigende gruppe af hjernedøde/ligeglade lånere får gældssanering m.v.

-Og så trækker jeg lige vejret og venter på næste replik *S*

• #94   18. apr 2013 ville sgu rigtig gerne,men der er langt fra århus til frederikshavn.

• #95   18. apr 2013 Netop *SSSSSSSS* og herved underbygger du NETOP én af de ting jeg har sagt trods dit tidligere meget klare svar om det modsatte.
    Jeg rakker på ingen måde ned på dig (heller), men som jeg har forstået på flere her i tråden ryger du så netop også ind i kategorien "pisse-doven". Så tillykke med det smiley

Der er aaaaaltid nemt at rakke ned på andre ......... *S*

• #97   19. apr 2013 Carsten M:

Som jeg ser det, vil jeg jo også helst bevare den velstand vi har opretholdt - ikke desto mindre er vi i en verden, hvor vi lever højt og flot for andres regning. I en verden der hele tiden "bliver mindre" kan vi simpelthen ikke fortsat leve meget bedre end resten af verden - vi kommer alle til at mærke dette, og jeg menr reverenter talt alle i dette land-og enkelte andre.

• #98   19. apr 2013 Hvem er rød, og hvem er blå? Helle Thorning er mere blå end Lars Løkke. Så jeg vil heller sige at alle partierne er grønlyseblå med stjerner på.
    Det er jo ligemeget hvem man stemmer på, og hvorfor. Det er jo alt sammen bare en stor løgn, så man kan komme til magten.

• #99   19. apr 2013 Kenneth H.

Det er en vinkel - en anden er, en konsekvens af mit forrige indlæg - ingen kan i dag kigge decideret på deres egen nationale økonomi,de er nødt til at kigge på et helhedsbillede. Det gør, at der fjernes enmasse variabler fra de forskellige ligninger. Du tror da ikke for alvor, at f.eks.SF accepterer tingenes tilstand på Borgen, med mindre de kan se nødvendigheden?

• #100   19. apr 2013 Ja vi er et globaliseret samfund. Men det er dit og mit ansvar at vores folkevalgte politikere står ved det de er blevet valgt på. Men istedet for trækker vi på skulderne og siger, nå ja, de er politikere, så de ved bedre. Det kan ikke være rigtigt at man bare kan love gule og grønne skove, og når man er blevet valgt, vidste man ikke at det stod så slemt til. Også er nutidens politikere klogere end alle andre. Feks dengang at afgifterne på økonomiske biler blev sat ned(for at spare CO2 udledning, så ku vi sælge CO2 kvoter til andre eu lande) råbte alle ekperter op at det kun skulle gælde for benzin biler, da diesel forurener for meget. Det hørte man ikke på for man vidste bedre end experterne. Resultatet er at pga alle de små dieselbiler, er vores CO2 udledning blevet større end før, og vi skal købe kvoter af andre eu lande.

• #101   19. apr 2013 Ja- vi kan jo altid finde noget at pege fingre af, og jeg vil da også gerne medgive dig, at politikere i dag i højere grad har en levevej, end et kald. Det har nu altid været sådan, at der er en skidt sammenhæng mellem hvad der er valgløfter og derefter reel politik

• #102   19. apr 2013 Ja vores demokrati går at man går på kompromis med mange ting, for at flertallet blir tilfredse. Men sådan er virkeligheden ikke. Man stemmer på et parti fordi man er tilhænger af deres politik, når de så blir valgt, føre de langt fra den politik som man har stemt på dem for. Fordi de har lavet deres politik ud fra at skoven var blå, men efter vi er blevet valgt, har vi sku fundet ud af at skoven er grøn. Så vi kan ikke lave den politik som vi er blevet valgt på.
    Og vi hopper lige i deres løgn historier med begge ben.
    Er politikere i dk så ikke for dårlige, når det kommer bag på dem gang på gang at det vidste vi ikke, så derfor kan vi ikke stilles til ansvar?

• #104   19. apr 2013 Ja det er en underlig drejning. Men hvis nu vores huse havde reelle priser, vores biler havde reelle priser osv, ville en løn på 24.000kr være en fin løn, og flere ville være mere end klar. Hvis vi skal være konkurence dygtige skal der findes penge til at folk kan opretholde en ordenlig leve standard ved at arb, det gør vi ikke ved at priser/afgifter stiger, og lønningerne skal ned.
    Og ja mennesket er en doven og klog dyreart, hvis fortjenester kun er få hundrede kroner om måneden, vil det heller ligge på sofaen, eller løbe en tur eller lign, og leve et langt og sundt liv, end at knokle skiftehold, og leve 10år kortere

• #105   19. apr 2013 Hej kenneth. Er ret enig i en del af det du skriver. Har ikke så meget tid lige p.t. Men nåede også lige at kigge hurtigt på Knuds. Jeg har ikke været specielt politisk aktiv og kan ikke rigtig huske så meget eksakt, men det jeg i hvert fald husker godt at kunne lide, var en Gert petersen - der ku blive satans gal (= menneskelig) Sagde eksakt (som jeg husker det) det han mente, En Mogens Glistrup der ligeledes brændte for "sagen" og som klart viste (med meget store personlige omkostninger) hvad han mente var galt i samfundet, en Erhard Jacobsen som ligeledes brændte for sin sag.
    Idag ser jeg stort set kun forpulede levebrødspolitikere - svinepelse (og hvad Egon olsen ellers kunne kalde personer han i hvert fald ikke brød sig om).
    Jeg er ikke diametralt uenig i alt du skriver Knud, men jeg synes du udviser knæfald eller laissez faire holdning overfor en drejning i samfundet som i hvert fald Kenneth og jeg ikke er specielt begejstret for smiley
    Mange ting bestemmes udefra, men derfor er der da endnu mere grund til at gøremodstand mod en trend som jeg tror vil ødelægge rigtig meget i vort samfund. Solidaritet er efterhånden et ret ukendt ord og jeg frygter at på sigt vil dette underminere velstanden betydeligt som Kenneth også indikerer.
    Ja vi er nødt til at kigge på vore omkostninger herhjemme men det er AAAAALT for letkøbt blot at fokusere på at de ledige og kontanthjælpsmodtagere skal have fjernet deres hjælp og at de lavestlønnede skal gå betydeligt ned i løn. Nu får vi jo heller ikke alle nuancerne med, men jeg kan da forestille mig, at du Knud godt kan være enig heri ? -Der er mange andre ting der også skal kigges på, men som jeg mener politikerne og de højest lønnede ikke ønsker at kigge på, og det er ikke retfærdigt. Og lige for en ordens skyld hører jeg altså ikke til på venstrefløjen smiley *SSS* forsøger bare at få "rimelighed" ind i debatten og ikke hakke på de personer der måske ikke har så stor "stemme"

• #107   19. apr 2013 Carsten.

Det er faktis lige det jeg forsøger, og så fremlægger jeg min forståelse (eller misforståelse) af samme.

Det kan man så kalde laisses faire eller kynisme

• martin A
    martin A Tilmeldt:
    jul 2012

#109   19. apr 2013 Hold kæft mand, i taler om ordentlig levestandard og 24.000 om måneden, i skulle fandme skamme jer. Har i nogensinde været ude at rejse......altså lægere end duborg?? Ordentlig levestandard er sgu ellers noget relativ skal jeg love for.

Når det er sagt kan jeg så godt forstå at der er nogle der takker nej til et arbejde når de kan få næsten det samme på overførselsindkomst. Jeg er så bare en af dem der mener den er for høj.

Snehvide.....det hedder ikke solidaritet det du snakker om......det hedder socialisme. Vi lever i et kapitalistisk samfund hvor de frie markedskræfter regerer og styrer priser med udbud og efterspørgsel....sådan i hvert fald næsten da. Lav om på det så vil dit "levestandard" få en helt ny dimension.

• #111   20. apr 2013 Vi lever i DK ja, men vi må indse at dem der ikke laver noget må nøjes med mindre, ellers løber DK-kassen tør for penge, på sigt. Kender flere som vil flytte fra hinanden hvis de ryger ud af dagpengene, en af dem får sig et værelse, ellers ryger alle sparepengene til partnerens underhold, man er jo fælles om alt.
    Hvad skal samfundet gøre for at der er penge til de gamle om 10-20 år? Jeg ved det ikke.

• martin A
    martin A Tilmeldt:
    jul 2012

#112   20. apr 2013 Carsten M: Gudskelov et fåtal der er så snævertsynet som dig. Er det gået fuldstændig hen over hovedet på dig at vi konkurrerer med andre lande der har de halve udgifter til arbejdsløn. Det er da i den grad relevant at sammenligne sig med verden omkring os....du lever sgu da i en osteklokke! Magen til krævementalitet.

• #113   20. apr 2013 Jeg tror jeg er lidt forvirret over dine meldinger Carsten..... Men netop bl.a. din seneste kommentar er netop væsentlig i mine øjne *S* -Og der er udgifter langt fra som i Affrika ,-)
    Jeg kán altså ikke lade være med at trække på smilebåndet over at blive kaldt socialist....... Ikke fordi der som sådan er noget "galt" med det, men jeg bliver som regel beskyldt for at være højrefløjsmmand så det basker. Nogle mener endog at jeg havde tendenser til et parti so ikke er i folketinget, men fred være med det *S*

Men jeg kan da godt forstå at tingene går som eliten i Danmark vil have hvis en stor del af befolkningen følge samme holdning som nogle af jer, hvor det er forbudt at klandre bankdirektører, politikere m.fl. over deres dårlige moral og tendenser til kun at tænke på sig selv (herunder vedtage egne lønforhøjelser medens de menige fyres eller ikke ønsker at ændre på regler som giver særligt favorable forhold). Det samme gør sig i høj grad gældende for erhvervsdrivende. Den ENESTE årsag til at vi har det samfund vi har i dag, er da fordi at fagforeninger gjorde oprør i sin tid for at få bedre arbejdsforhold og højere levestandard (og ja det lyder måske socialistisk - men lige på det her punkt mener jeg at jeg er blevet klogere - kom med solide argumenter hvis I vil modargumentere smiley )
    Jeg er på ingen måde fortaler for en krævementalitet, men det kan ikke være rigtig at det er de samme der skal skumme fløden, selv i krisetid, medens der fyres medarbejdere - mener I det er rimeligt?
    Nej højtlønnede direktører, politikere, og andre blandt højtlønnede skulle gå ned i løn for landets og vi alles fælles bedste.
    Men dem der har så meget imod at ydelsen til kontanthjælpsmodatagere og folk på dagpenge - Kom nu med nogle ordentlige argumenter for dette OG!!!!! sammenholdt med hvad I mener det vil få af indflydelse på samfundet.
    Man kunne jo også passende se på de udgifter man har i det offentlig, som jeg vist har skitseret før. Der foregår alt for meget sløseri og pengeforbrug ud over det normale som alt i alt er med til at holde skatten oppe.
    Politikere KUN har gået i politiker"skole", som i stor stil aldrig selv har haft et "rigtigt" arbejde eller været ude i det samfund vi andre befinder os i og ikke har følt på egen krop, hvad det vil sige at klare sig for fx kontanthjælp UDEN det er selvforskyldt eller en lav HK løn har efter min overbevisning en stor del af skylden for, at samfundet går ad helvede til. De har så travlt med rockerlove osv, men det er da stort set det samme de selv hylder. De stærke styrer de svage = politikere og højtuddannede styrer en stor del af den øvrige arbejdsstyrke. Alle de der Christiansborgrockere skulle da låses ind for evigt og lad os så få nogle murersvende, butiksansatte, kontanthjælpsmodtagere m.fl ind og styre landet - Det kunne da være interessant.

• #115   20. apr 2013 lol lol

• #118   21. apr 2013 Hans Henrik:
    Ja og det gør bl.a.tyskerne - HER. Det er noget vi kan lide eller ikke lide. Det påvirker i hvert fald prisen på en arbejdstime!

• #119   21. apr 2013 hop ud af eu sæt en bom op ved grænsen . så er vi nået et godt stykke .

• #121   22. apr 2013 Jeg ved godt at DKA er ultra højreorienteret, men kast lige et blik på denne artikel:

http://denkorteavis.dk/2013/beskaeftigelsen-af-udlaendinge-stiger/

• #124   23. apr 2013 perfekt snehvide det kunne jeg ikke skrive bedre selv
    jeg betaler også topskat
    og mener at dem som vil flytte fordi de skal være med til at betale for vores fælles velfærd bla.deres egen
    skal være velkommen til at flytte til udlandet
    for der er nok nogle andre der vil udfylde deres pladser
    og samtidig vil bidrage til samfundet og ikke kun til sig selv
    24000 i månedsløn for skiftehold på denne måde er heller ikke meget
    det er måske ikke ``støtten der er for høj`` men lønnen der er for lav
    især med disse spredte `arbejdstider`
    prøv at betale for børnepasning hver 2 uge om aftenen det bliver dyrt.......
    Måske skulle man overveje et daghold og 2 nathold som kom hver 2 uge til samme månedsløn som feks. mange plejehjem har
    men det ville jo være synd for aktionærene og bankdirektørene
    at de også skulle bidrage med noget.....

Kommentér på:
Arbejdsløse er pisse dovne???

Annonce