2.741 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Bilservice, gør-det-selv? Bilservice, gør-det-selv?

Min mazda fra1997 har nu rundet 200.000 km. ALle service overholdt. Har ligeledes en gammel golf fra 1989 som jeg selv skifter olie, filtere og renser bremser på, og diverse rep - ikke andet.

Overvejer at stoppe med at køre mazdaen til service, for at gøre det selv. Nogle der ved om olieskift, filterskift og rens, samt bremserens er nok fremover og resten af dens liv ? Så vil jeg nemlig gøre det selv og spare serviceudgifterne ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte spejl og hylde op 400 kr.
  • Rengøring af hus 1.100 kr.
  • Ophængning af fladskærmstv og stort spejl 900 kr.
  • Ophæng af spejl med lys 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bilservice, gør-det-selv?
  • #1   16. jan 2013 den skal nok osse ha nye klodser og skiver sommetider smiley

• #2   16. jan 2013 og måske noget tandrem...

• #3   16. jan 2013 kommer jo an på om den er med kæde smiley

• #4   16. jan 2013 Som skrevet Kloder / Tandrem / luftfilter / Pollenfilter
    ellers almindelige småting som du sikkert vil opdage alligevel, værkstedet finder tit ikke mere end du selv gør
    Det er først nu jeg ikke selv har lavet alting selv, nu skal der jo computer på det pis men det ender sikkert med jeg køber udstyret så kan man igen

• #5   17. jan 2013 Med sådan en gammel blikkasse vil jeg bestemt også gøre det selv. køb event en haynes bog hvis der er noget du er i tvivl om.

Ja alt det computer er noget lort, men det kan købes til en fornuftig pris, så længe det er obd2 virker de fleste ebay kabler, bøvlet kan bare være med at få sat computeren op med den rigtige port til usb kablet, men ellers er det nu nemt nok, den søger jo bare efter fejl og spytter så et resultat ud smiley

• #6   17. jan 2013 Er med på, at tandrem, klodser og skiver også skal skiftes (det hørte ind under efterse bremser smiley )

Jamen så vil jeg ikke betale værkstedet for at gøre det. Køber en Haynes manual, så jeg også selv kan lave små rep på den.

Så olieskift, bremsetjeck og udskift, og filterrens/skift er vel det ?

• #7   17. jan 2013 jeg havde nu droppet at køre den til service for længe siden, man kommer langt med en haynes, internettet og www.hjemmeside.co.uk c",)

• #8   17. jan 2013 Det var også dét jeg ville frem til smiley

Skulle bare være sikker på, at det der skulle laves ved service var beskrevet i mit ovenstående indlæg.

• #9   17. jan 2013 Bremser kigger du bare efter alm. slid og skifter når den når under mål, remme og olie giver sig selv, det er km bestemt. Gør dig selv den tjeneste at skifte oliefilter hver gang det koster 50kr extra så fande skulle stå i at hælde ny olie på et "gammelt" filter(gør jeg selv og den har +440.000km på bagen). Husk at kigge bærearms bøsninger osv når du skifter sommer/vinter hjul. Lejer, styrer/bære-kugle giver lyd når de vil skiftes smiley Det er sq lige til og kan man ikke selv skifte må man jo så tage værkstedet der.

• #10   17. jan 2013 Skifter altid oliefilter sammen med olien - andet ville være tosset. Det er jo håndøre smiley

• #11   17. jan 2013 Hvad med efterse bremsevæske og andre væsker på køretøjet ud over motorolie? Det har jeg ikke lige gjort i..

• #12   17. jan 2013 Bremsevæske & Kølervæske anbefales jo at skifte vær 2 år men det er ikke mange der gør det på bilen

Med medmindre det er long life kølervæske så er det vist vær 5 år
    Og ja jeg kunne heller ikke komme i tanke om at undlade filter skift sammen med olien

• #13   17. jan 2013 Når du skriver, at mange ikke skifter bremsevæske & kølervæske, mener du så, at de slet ikke skifter det på ælder biler med mange km ?

Min har jo ind til nu fået overholdt alle service..-

• #14   17. jan 2013 Det er bestemt heller ikke alle værksteder der skifter brems & køle væske under service, men det vil da ikke undre mig andet and man nogle gange betaler for det smiley
    Jeg har nu heller ikke på alle mine biler skiftet brems & køle væske efter 2 år og det har der aldrig sket noget ved, Men jeg har i flere år smurt mine bremsekaliber med silikonefedt Ind ved gummiringene og kaliberen når jeg alligevel skifter sommer/vinter hjul om, og så virker de altid

profilbillede
  • #15   17. jan 2013 Det er nærmest samme system på bil
    Her bliver de pillet helt ud hvilket også er godt
    Men ikke et most, en sprøjte fra apoteket med fedt i og så lidt under den yderste støv gummi manchet så spiller det

Det er dog ikke sikkert de numre og den fremgangs måde passer mere, men måden den er gangbar
    http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm

• #16   22. feb 2013 Lidt sent tilbagesvar, men SUPER smiley Tak for hjælpen og vedledningen. Skifter olie + filter efter hver 12000 km + sliddele efter behov.

Efterser i bremser ved sommer/vinter hjulskift ? Og hvor ofte rengøring af bremser ?

• #17   22. feb 2013 Du kan låne en haynes over bilen på dit lokale bibliotek. Der står hva der skal gøres helt nøjagtigt. Tag evt. kopier af de sider du finder relevante. Så skulle det være en smal sag....

• #18   22. feb 2013 Det var fiks. Syntes nemlig ikke jeg kan finde en til min model på nettet (MAzda 626 1,8 fra 1997 samt en VW golf 1,3 fra 1989).

• #19   22. feb 2013 Eller køb de manualer brugte, de koster ca 100 stk i de almindelige handelsfora, og så er der Birger Billige Bil Bøger samt Køsters Motorboghandel. han får nogen af bøgerne næsten gratis af biblioteket og sælger dem svinedyrt.

• #20   23. feb 2013 bremsevæske brændstofilter, tandrem, du kan nøjes med de små service og tage værkstedet til de store service

• #21   23. feb 2013 Det er jo meget forskel på hvad man kan / vil lave selv

Har selv sammen med en Kami lige skiftet Bremseskiver, Bremse klodser, for fjedre & tårnlejer da den knækkede en fjeder:-( samt Drivakselmanchetter.
    Det tog ca 3½ time
    Stumper for knap 3000 Kr og så er der ikke nogen timeløn på den ville sikkert være større end reservedelene
    Det er en Touran fra 06 med dsg gear

• #22   23. feb 2013 De Touraner kan ende i astronomiske rep beløb, og de har haft kæmpe værditab fra ny.

• #23   23. feb 2013 Planen er selv at lave små reps og alm service. Var det lige til at skifte bremsevæsken ? Og er bremseeftersyn magen til det på mc ?

Hvor finder jeg omh. Haynes manualer ?

• #24   23. feb 2013 Birger Billige Bil Bøger samt Køsters Motorboghandel, DBA og den gule..............

Kommentér på:
Bilservice, gør-det-selv?

Annonce