Kamera Hybrid / Spejlrefleks Kamera Hybrid / Spejlrefleks
Hej
Har lige givet min kone et billigt spejlrefleks kamera i fødselsdags gave (nikon 3100), men vil gerne bytte den til en lidt bedre udgave hvis hun gerne vil ha det (f.eks. nikon 3200/5100 Canon 600D), men nu er hun så ved at snakke om et hybrid kamera istedet for.
Er der nogle kloge hoveder der kan sige hvad man skal gå efter (hybrid / spejlrefleks)
Og hvilke model man så skal gå efter (helst ikke meget over 4000 kr, med set objektiv)
Ingen af os er helt inde i det stads (har dog læst en del om det de sidste par dage), men synes det kunne være sjovt, at få et lysstærk kamera, som ikke bruger en halv formiddag på at fokusere, og som samtidig tager gode billeder.
Ved godt et spejlrefleks kamera fylder meget, men personligt synes jeg feks det er dejligt med en søger istedet for en skærm at kigge igennem, og vi har også et "udmærket" lommekamera som tager ok billeder
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 139 Svar: 1.068
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 86
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 85 MC-er: 12 Emner: 463 Svar: 2.210
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 844
hybrid vinder mest på design og mindre plads /vægt, så betyder det meget, jamen så søg videre der...skal det f.eks. slæbes rundt på vandreture/hiking eller andet hvor vægt ligepludselig er altafgørende, så er sagen måske en anden...
apr 2006
apr 2006
jan 2008
mvh en der allerede har brugt alt for meget på kameraudstyr
Rent investeringsmæssigt så holder gode objektiver også prisen meget bedre end kamerahuse...
check evt. www.kenrockwell.com han er superfin til at give brugbare anmeldelser af kameraudstyr og han ved hvad han snakker om!
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 636
http://www.kamerahuset.dk/product/nikon-d3200-m-18-105mm-vr-sort-vba330k005/
Så får du et rigtig fint kamera med godt zoomområde og rimelig all-round linse. Og så ville jeg spare 12-1300kr sammen til Nikons 50mm 1.8G lysstærke linse til portrætter. Så kan du få masser af lys igennem og du får rigtig fin bokéh (sløret baggrund) Men nu er jeg også Nikon mand...
Hvis det var til mig selv var jeg taget ud i butikkerne og havde holdt dem alle sammen i hånden og rodet med menu-systemerne. Der er meget forskel hvor godt et kamera ligger til vores forskellige hænder (nogle store, nogle små) og hvordan man synes menu-systemerne er bygget op... Så må man vælge hvad man er mest til...
Og så er der selvfølgelig kamera-lyden
Skal du have starthjælp kan jeg yderligere anbefale dig at oprette en bruger på fotostart.dk Det koster ikke noget...
jun 2010
Følger: 10 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 42 Svar: 346
feb 2009
Kameraerne idag er grundlæggende så gode i den klasse der, så det er mere et spørgsmål og smag og mærkevalg og måske nuværende udstyr...
Lad være med at hænge dig for meget i specifikationer på kameraet - om det er 16mpix eller 24mpix... Så store billeder får du aldrig fremkaldt alligevel... Bare find et anerkendt mærke som canon eller nikon hvor udbudet med linser og ekstraudstyr også er stort og vælg så noget godt/rimeligt glas til dem.
Men som sagt - man kommer rigtig langt med nikons 50mm 1.8G som er ret billig alligevel. Ulempen er så at den har fast zoom så man skal selv gå frem og tilbage for at tilpasse billedet. Men der får man rigtig meget for pengene.
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 257 Svar: 1.276
Her er et par eksempler jeg har taget med et simpelt 18-55 objekt på mit 3100. og jeg brugte kun en lille procentdel af de indstillingsmuligheder det har.
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 257 Svar: 1.276
jan 2008
feb 2009
Grundlæggende kan man sige at desto mindre tal der er på objektivet (fx 1.8 eller 3,6) desto mindre område kan man lægge fokus indenfor, sådan afstandsmæssigt fra objektivet. Ved et meget lille tal kan øjnene fx være i kokus hvor næsen allerede er sløret (også selv om man ikke har en vildt lang næse
Ved større tal vil hele ansigtet være i fokus da fokusdybden er større med større tal.
Det spiller så igen sammen med hvor objektivet er i mm og afstanden fra fokuspunkt til baggrunden, så der er muligheder for at lege med det alligevel... Men nu snakker vi bare tommelfingerregler så man kan forholde sig til det...
Grundlæggende kan man også sige at desto mindre tal på objektivet, desto mindre lys kan man tage de samme billeder under før man skal bruge blitz.
At tage billeder er jo grundlæggende bare matematik. Det kræver en mængde lys at male et billede, og den mængde kan komme ind i kameraet på mange forskellige måder. Man kan holde kameraet åbent længere tid for at lysmængden kan nå at komme ind, men dette kan give rystede billeder hvis man tager det håndholdt. Man kan også have lysstærkere objektiver så der kommer mere lys ind på samme tidsmængde. Den samlede mængde lys der skal ind skal bare være den samme for at eksponere billedet korrekt.
Men der er rigtig mange gode guider på fx youtube der forklarer de forskellige værktøjer man bruger som fotograf, så man ikke bare altid har kameraet stående i auto
feb 2009
jul 2008
jan 2008
Godt jacob læser korrektur
feb 2009
jan 2008
canon har en lille bog til små 200kr der hedder noget i retningen med "better pictures with eos" kunne forestille mig nikon har noget lignende...det er supergod begynder vejledning i termerne og pricipperne bag fotografi og det bedste er at det tager udgangspunkt i menuerne og mulighederne i de forskellige kameraer i serien, så man både for styr på nogle af foto-begreberne og samtidig lidt styr på hvordan og hvorledes med det kamera man selv har... kan klart anbefales til begyndere!
feb 2009
jul 2008
jan 2008
http://www.ttf.dk/Dansk/Foto/ONLINE_FOTOSKOLE.aspx
Lidt på dansk som er rimeligt lige ud af landevejen
men der er intet der slår øvelse, så det er bare om at komme ud med udstyret !
Kamera Hybrid / Spejlrefleks