Problemer i andelsforening {{forumTopicSubject}}
Hej,
Det er måske ikke det rigtige forum at spørge i, men måske er her nogle som arbejder indenfor faget!
Vær sød ikke at gæt, men kom med konkret viden til emnet.
Jeg står i et problem, hvor jeg for 5 min. siden havde en større diskusion med formanden i min andelsforening.
Det drejer sig om, at vi i min gård har henholdsvis et cykelskur, et større værksted samt et opbevaringsrum. Alle 3 med separate indgange.
I cykelskuret står der selvfølgelig andelshavernes cykler, i værkstedet står "snemandens" snerydningsudstyr, som han har fået lov at stille der, imod at han rydder sne gratis og i opbevaringsudstyret ligger alt mulig udendørs børneragelse, legetøj mm. som børnefamilierne opbevarer der..
For 2 uger siden malede vi gården, hvor min samt en anden beboers mc stod i.. I den forbindelse flyttede vi cyklerne ind i værkstedet.
OBS! Det skal lige nævnes, at jeg længe har kæmpet for at få lov at vinteropbevare min mc derinde, idet værkstedet ikke er funktionelt, og det bliver stort set ikke benyttet.
Jeg har grundet sæsonafslutningen ladet min cykel står derinde, sammen med den andens beboers, idet vi selvfølgelig gerne ser vores mc stå tørt.
For 5 min. siden kom formanden så ned og bankede på og skabte sig helt vildt, og jeg endte med at smække døren i hovedet på ham, med beskeden om at han kunne lære at tale ordentligt til mig.
Nu kommer der sikkert en eller anden skrivelse til mig omkring min mc.
Men hvad har jeg ret til? Jeg mener.. Jeg bruger ingen af andelsforeningens faciliteter.. Har jeg ikke ligeså meget ret til at bruge disse skure som alle andre? Fx. er et skur helt fyldt med legetøj osv.. Det benytter jeg sjovt nok ikke.. Jeg føler slet ikke, at der bliver taget hensyn til mig og min makker med mc´er..
Da jeg kort forsøgte at have en samtale omkring emnet ved at spørge, hvem han mener, at det generer at de står derinde, svarede han bare, at det generede ham.. Folk går i så små sko i den her forening, det er til at brække sig over..
Help?
Hilsen
Sebastian
jun 2010
Følger: 16 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 366
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.460
uden at vil fucke din tråd op....
så vil jeg da mene at i hver enkel andels forening bliver lavet deres egen regel sæt på div beboer møder om bla lige netop det du her omtaler.... du må gå div vedtægter igemmen for netop din AF... og ellers tage det op på næste møde...
det er sådan jeg mener det forgår i div AF.....
mvh
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
hvis det er : hvad har jeg ret til , skal det stå i vedtægterne , omkring benyttelse af fælles faciliteter. men ja ellers må du i gang på møderne.
feb 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 45 Svar: 398
feb 2008
feb 2008
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Og nej det må du ikke. Ene og allene af den simple grund at mc'isterne ikke har overtaget i jeres generalforsamling.
Det har bilisterne... Derfor er der bred enighed omkring bil parkering.
Hvis alle dine naboer blev spurgt anonymt, ville de sikkert forbyde dig at have motorcyklen på andelsforeningens område overhovedet...
Tåbeligt, men sandheden de fleste steder ( med nogle ganske få undtagelser) hvis den gamle sure formand, køber sig en scooter, så må den garanteret gerne stå i skuret
Flyt den, det er langt eet letteste. Og spørg så pænt de andre andelshavere på næste generalforsamling
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.036
Selv om jeg håber at du får mulighed for at vinteropbevare, så kan man nok principielt sige, at hvis rummet er et værksted, så skal man ikke spærre det med køretøjer, så værkstedet ikke kan bruges, medmindre man får en aftale om det først. Om værkstedsfaciliteter så bruges eller ej er underordnet ind til man (dvs. bestyrelse eller generalforsamling) vedtager at det ikke længere skal stå til rådighed som værksted.
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.699
Hvad du må, står i vedtægterne. Står det ikke specifikt nævnt, skal der regelsættes omkring det til en gældende generalforsamling - og det er ved demokratisk afstemning.
Du får uden tvivl en klage over at smække døren i skærmen på ham, men den klage tager du bare med på generalforsamlingen og spørger bestyrelsen om det nu kan være rigtigt at man skal tiltales på den måde osv.
Man kommer MEGET langt med at være lidt ydmyg og rolig, samt have argumenterne iorden - evt være lidt progressiv i sin tankegang. Du kunne f.eks foreslå at din og makkerens MC'er kunne opbevares i de omtalte rum, mod at i ryddede op i dem og gjorde plads til andre ting end KUN MC'erne.
Jeg kender ikke forholdene, så det er lidt svært at vide hvad du skal gøre, men det er bare for at få en ide om at vi MC'ister er forhadte af de fleste udeforstående mennesker, og bør træde korrekt og varsomt for at få vores vilje i den slags sager.
feb 2008
Der står intet i vedtægterne om brug af de omtalte rum, eller andre rum i øvrigt.
jul 2008
Du kan ikke miste noget ved at stryge ham lidt med hårene, påtage dig en del af ansvaret for at I ikke talte ordentligt sammen før. I værste fald bliver stemningen bedre igen og du skal bare flytte geden ud, men der er bedre chancer for at formanden kommer på din side mht at få et rum til mcer i fremtiden. I bedste fald kan du overtale formanden til at finde en hurtig løsning med bestyrelsen så I kan blive holdene i værkstedet eller et andet rum.
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 29 MC-er: 1 Emner: 191 Svar: 2.419
Det sidste sted jeg boede der måtte man ikke have mc'er i gården da børnene kunne brænde sig på udstødningen MEN der måtte gerne være børn i gården og lege højlydt på trods af alle soveværelser vender ind mod gården.
Faktum er, at dem der er flest af bestemmer, og det er sjældent retfærdigt. Der er IKKE plads til alle, og alle vil på ingen måde blive respekteret.
Rækkefølgen er:
1. Børnefamilier (dem er der flest af)
2. De gamle. (de har ikke andet at bruge tiden på end at brokke sig)
3. Bestyrelsen (de mener de har ret til ekstra goder)
4. Resten
Jeg har altid levet efter reglerne. Det vil sige, larmes der i gården af børn, så larmer jeg med. Et par højtaler i vinduet med "Rather fuck you" er altid et hit under en børnefødselsdag
aug 2008
okt 2004
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 3 Emner: 34 Svar: 446
næste generalforsamling stiller du op !
bor selv i Andelsforening.
jul 2008
aug 2008
jan 2009
Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
aug 2008
En søndag morgen TIDLIGT, omkring 8 tiden, skulle den ene forening holde have dag, og den have dag skulle da åbnes med at en mand spillede trompet...kl.8...en søndag morgen.
....fordi, man skal jo ikke respektere alle de andre beboere!
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 778
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.699
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Ham skal du have på den rette side:-)
jun 2010
Følger: 16 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 366
jan 2009
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Ud fra en demokratisk beretning har du ret, men desværre har vi selv med vor magelighed og aktionsforskrækkelse afskrevet næste alle disse gamle værdier.
Der er sket rigtig meget med foreningsdanmark siden firserne - og desværre i negativ retning.
Dengang var der stadig en masse vi og fælles ansvar. Nu er det MIG og hvad f....., rager den sag mig.
Dine værdier er helt sikkert etisk OK, men der er desværre ikke meget etik tilbage i vort samfund. Skal trådstarter opnå noget specifikt i disse tider, så må han spille efter disse tiders regler.
jan 2009
dec 2004
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 2 Emner: 82 Svar: 687
Prøv at blive enige om at det er et punkt der skal vendes på næste generalforsamling og så må man efterleve afgørelsen og at der pt ikke er nogle specifikke regler på området.
Problemer i andelsforening