Når Sundhedsøkonomi bliver til politik..... Når Sundhedsøkonomi bliver til politik.....
En rapport fra DTU Transport viser, at der er en klar sammenhæng mellem antallet af alvorlige trafikulykker og bilens alder.
Den siger bl.a. at, "hvis alle biler i Danmark var bare et år nyere, ville antallet af trafikdrab kunne reduceres med syv procent".
Hvis man foretager en iskold beregning på nedsættelse af reg.afgiften og beregner udelukkende på trafikdrab, så ville man kunne opnå langt mere end blot 7% reduktion i landets omkostninger. Endnu bedre ser det ud, såfremt man også medtager lettere følgeskader, som også er en del af sundhedsomkostningerne. Og hvad med den grønne gren i forhold til nyere bilere? Er der økonomi og interesse i at bruge mindre energi ift. kørte km. og dermed få et renere miljø? Er man interesseret i at få medtaget den forbedrede sundhed- og dermed økonomiske besparelse ved at have en grøn bilpark? Med andre ord; Hvor meget kan landet spare ved at nedsætte reg.afgiften?
Og her dør spørgsmålet solidt, idet man overlader disse betragtninger til vores folkevalgte politik-organ, hvor der mere handler om politisk tilhørsforhold (rød/blå), at få sat sit personlige fingeraftryk - end det handler om "sund fornuft".
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.588
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.136
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.310
tror de inde paa borgen hurtigt kan fremskaffe adskillige statistikker, vedheftet de verse udregninger der beviser.
AT hvis afgiften paa koretojer nedsaettes saa forsvinder landet kaldet danmark ned i havet.
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.892
Det er faktisk bedre for miljøet at forsætte i din 20 år gamle bil, end at købe en ny. Det forurener mere at bygge en ny bil, end at forsætte med at kører med den gamle. Lidt ligesom at danske kulkraftværker forurener mindre end vind per kwh, grundet miljøomkostningen ved at bygge en vindmølle.
feb 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 376
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
@Tore: Du har helt ret i at sundhedsøkonomien også bør indeholde påvirkning/er af produktion af nyere biler, vindmøller og den energi som indgår på den front. Ligesom man bør medtage besparelser i råstof/udvinding, når man genbruger gamle biler (eller andet) til produktion af en grøn teknologi. Det er ikke en nem kalkyle, og som jeg påpeger, så havner den desværre altid i en politisk farve, hvor det mere handler om holdning (læs: politik) end sund fornuft! Økonomisk sundhed og investering herfor er aldrig noget som er tjent/sparet på få år - det tager tid og vil måske først få en reelt påvirkning om mange år.
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
aug 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 127 Svar: 819
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.892
Værditabet er der mange veje rund om, den kan være gennem en gradvis nedsættelse af afgiften over en årrække. Ideen er jo også at mange af bilerne skal skrottes, så nogen må bare bide i det sure æble, specielt dem med biler i 50.000 og mindre værdi klassen.
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
Hvad angår værditab på nuværende bilpark, så er det en selvfølge at en indførelse skal ske gradvist over f.eks. 5-10 år, hvor man initialt giver nogle muligheder for folk der ønsker at købe ny, mere sikker og mere økonomisk bil. Herunder kombinationen af hybrider og helst med erhvervsbiler som banebryder. Fakta er nemlig den, at privatbilisme skifter bil i gnst. hvert 10. år (eller mere) og at erhvervsbilisme skifter bil hvert 3. år (disse tal er oplyst og estimeret fra bank og leasingsiden).
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.892
Men kender jeg de danske regeringer, så ender de sgu bare med at stramme op på bilsynslovgivningen, så den 10 år gamle bil skal skrottes, uden det er billigere at anskaffe en ny.
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
Når Sundhedsøkonomi bliver til politik.....