Svindel. {{forumTopicSubject}}
Har fået denne mail vedr. en forespørgsel på en bil i Danmark.
Men den lyder lidt for spejet til mig.
Jeg beklager dette sene svar, men jeg var ikke i stand til at tjekke min e-mail indtil nu.
Bilen er i god kører tilstand og kommer med en klar titel. Der er ikke pant på det, kan du tjekke dig selv. Det er en ikke ryger bil med nul mekaniske / elektriske problemer, ingen skader eller ulykker.
Jeg ønsker at sælge den for kr.79,000 (fragt inkluderet). Der er en grund til at sælge det til så lav en pris, men det er noget personligt, der intet har at gøre med den betingelse af bilen og jeg er ikke villig til at diskutere det, så undlad venligst at spørge.
Jeg vil gerne bruge en tredjepart tjeneste til at håndtere denne transaktion for vores sikkerhed og komfort. eBay tilbyder en tredjepart service for et mindre gebyr. Jeg søgte og jeg vil betale deres gebyrer, hvis du accepterer at bruge deres tjeneste.
Jeg er i øjeblikket placeret i Skagen, havde ingen derhjemme der kunne hjælpe mig med salg, så jeg har forladt bilen på eBay depot, og de ??vil tage sig af forsendelse og betaling.
Husk, ved hjælp af eBay Køberbeskyttelse du har 5 dage til at teste det. Hvis der ved en eller anden grund bilen ikke er som beskrevet, eller hvis du finder nogen problemer med det, vil jeg betale for de tilbagevendende gebyrer. Jeg er sikker på det ville ikke være tilfældet, fordi det ser og arbejder som ny. Jeg beklager, hvis det ser ud som jeg skubbe på denne aftale, men jeg virkelig ønsker at være sikker på at alt er afklaret, før eventuelle yderligere skridt.
Hvis du er interesseret, bedes du give mig dit eBay brugernavn (hvis du ikke har en, kan du registrere med dem her: www.ebay.dk), så jeg kan starte handlen gennem dem.
Du skal vide, at eBay vil kontakte dig uden nogen forpligtelse til at købe det eller gebyrer.
Med venlig hilsen,
Admir
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 29 MC-er: 1 Emner: 191 Svar: 2.419
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 134 Svar: 785
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 29 MC-er: 1 Emner: 191 Svar: 2.419
Hvis du godt er klar over at det er fup, hvorfor så starte indlægget med:
"Har fået denne mail vedr. en forespørgsel på en bil i Danmark.
Men den lyder lidt for spejet til mig."
apr 2006
Følger: 39 Følgere: 85 MC-er: 12 Emner: 463 Svar: 2.212
Men nu vil jeg prøve at installere Diablo III
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 134 Svar: 785
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 4.289
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 195 Svar: 2.056
Haha tak for grinet. Kunne sq lige forestille mig sådan en bavian sidde og få små grå over sort snak. Men hey..."sort" snak- det forstår de vel?? eller hva?
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
Det er helt fint at du poster dette indlæg - for der er stadig mange som falder for disse tricks - og vi som arbejder med IT til daglig, kan åbentbart råbe vagt i gevær ofte nok.
Der florerer også mails rundt med falsk afsender adresse fra NETS, som beder folk om at aktivere sikkerhed på deres VISA / MASTERCARD - og der er mange der falder for scams af den slags - og med store økonomiske tab til følge.
DERFOR:
1. Hvis en sælger udbyder et køretøj eller en vare til en pris, der er for god til at være sand, så er den det højst sandsynligt også.....
2. Din Bank, NETS, Paypal, Ebay, NEM-ID, Itunes og andre velrenomerede selskaber, som opbevarer betalingsoplysninger, VIL ALDRIG uopfordret kontakte dig vedr. bekræftelse eller genindtastning af dine betalingsdata.
3. Der findes ingen mennesker i denne verden, der vil forære dig deres formuer eller arv.
4. Man kan ikke vinde i et lotteri, som man ikke har deltaget i. Lotterier baseret på email-adresser - FINDES IKKE. Man skal købe et lod for at være med og gør man ikke det, kaldes det normalt en konkurrence. Ægte konkurrencer skal man tilmeldes til og dette sker ALDRIG automatisk udfra en emailadresse uden ejerens samtykke.
5. Microsoft har ALDRIG og vil heller ALDRIG udlode store pengebeløb i uopfordrede konkurrencer / lotterier.
6. Store velrenomerede indenlandske som udenlandske firmaer vil ALDRIG kontakte via Hotmail, Gmail og lignende - ej heller bede dig om at besvare mails sendt fra disse.
7. DHL, UPS, GLS, FedEX og andre vil ALDRIG sende dig .zip .scr .bat .exe .com .lzh .rar - filer eller andre direkte eksekverbare vedhæftelser til emails - med mindre du selv har kontaktet dem og bedt om noget tilsendt på mail. Tjek derfor ALTID filnavne inden du åbner dem og slet dem hvis du er i den mindste tvivl. Er det vigtigt kontakter de dig telefonisk eller pr. brev vedr. forsendelser.
8. Offentlige instanser vil ALDRIG kontakte dig via email og bede dig om at bekræfte / indtaste følsomme persondata / betalingsdata på en hjemmeside. Tjek altid link adresser nøje - og hvis selskabets / instansens normale domænenavn ikke findes før det sidste punktum eller at "efternavnet" (f.eks: .dk / .com) ikke stemmer overens med kontakters registreret domæne, er det højst sandsynligt et scam-, fup- og svindel forsøg.
9. Såfremt du vil benytte 3.parst pengeoverførsels selskaber såsom Western Union og andre - tænk dig om og brug sund fornuft. Såfremt du handler denne vej, kan din pengestrøm sjældent spores. Derfor benytter de fleste scams og svindlere disse metoder til at snyde dig. Selskaber / personer der opfordrer dig til at betale for en vare via sådanne metoder, har oftest noget at skjule for offentlige myndigheder. Vil du være sikker på en reel handel, så brug Dankort, VISA, Paypal eller andre velrenomerede myndighedskontrollerede selkaber - og/eller tal med din bank.
10. Kort sagt - INTET I DENNE VERDEN ER GRATIS - OG ER DET DET ALLIGEVEL, ER DET FORDI EN ANDEN HAR BETALT FOR DET......
TÆNK DIG OM !!!! - er du i tvivl, så spørg..!!! og husk at der ikke findes dumme spørgsmål, kun dumme svar !!!
Spørg heller en gang for meget end en gang for lidt, først nævnte kan have fatale følger......
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 525
Her er et eksempel:
Du får en email fra Battel.net der siger at din konto er blevet bannet/hacket/misbrugt eller lign og du skal godkende at du er den retmæssige ejer af din battle.net konto.
Den ser ud til at komme fra battle.net da afsenderen er den rigtige.
Linket hedder sikkert noget med "htttps//:account.battle.net/user" eller hvad de nu hedder.
Når du så trykker på linket, som ser 100% rigtigt ud, så ender du på:
"https//:account.batlle.net/user" <---- noter lige stavefejlen.
Du er altså ved at give dine oplysninger til en scammer, der herefter sælger dine items og dit guld og du står med en hero du ikke kan bruge til ens skid.
så UANSET hvem der sender dig noget som helst, så tjek altid om du ender der hvor linket siger at du ender.
mar 2004
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 73 Svar: 215
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
hehe good one , kan nemt forstille mig til hvad en gang sort volapyk med dårlig tegnsætning og/eller stavning kan ende med efter en gang googletranslate
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Man kan selv gøre lidt mere. Hvis man benytter Windows, skal man ind i mappeindstillinger og fjerne krydset i "Skjul filtypenavn på kendte filer" eller noget i den retning. Har man den slået til, det er stadig en standardindstilling, kan der bag brevet "PaymentInstructions.doc" gemme sig noget der i virkeligheden hedder "PaymentInstructions.doc.exe, fordi Windows ikke viser .exe til sidst, og sådan en fil er en ganske anden snak. Den kører et program så snart du trykker på den, og fordi langt de fleste logger på Windows som administrator, er der frit slag til at gøre alt på maskinen. Bagefter kan de være meget svært at finde det spyware de har installeret. Er man i tvivl, lukker man sit Dankort øæjeblikkeligt, og bestiller et nyt. Det tager kun 3-4 dage.
Man kan også prøve at vælge at se hele mailheaderen på suspekte mails. Her fremgår hvem den rigtige afsender er, og ruten indtil den nåede ens postkasse, og det er ganske usandsynligt at DanskeBank skulle sende mails fra en server i Chile. For ikke IT kyndige er en header lidt indviklet, men det kan lade sig gøre at dechifrere det. Ellers kunne man jo lige ringe til banken og høre om det er rigtigt.
Jeg har haft meget fornøjelse af at korrespondere med de der fupmagere og bilde dem alt muligt nonsens ind. De hopper på det værste vrøvl, men sidder man på en internetcafe i Mombassa og tror man har fat i et offer, hænger man vel på længe. Men jeg ved også hvordan man gemmer sig bag fup ip-adresser og den slags.
Svindel.